Trasig tpms sensor?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare

Trasig tpms sensor?

Inlägg av chess_norris »

Hej,

Fick punktering på vänster bakhjul på min M3 highland för ett tag sedan och behövde bärgning till Teslas service center i Upplands Väsby. Dom bytte däcket, men när jag hämtade den såg jag efter ett tag ett varningsmeddelande om fel på däcktrycksövervakningen samt att trycket på vänster bakhjul var på 32 PSI mot det rekomenderade trycket på 42 PSI. Skickade ett meddelande till Tesla som svarade att det kommer försvinna om jag pummpar upp däcket till rätt tryck. Det har jag gjort nu, men meddelandet kvarstår och den visar fortfarande 32 PSI på vänster bakhjul. Jag gissar att tpms sensorn är skadad, men lite konstigt att dom inte märkte det när dom bytte däcket. Eller kan det kanske vara så att jag behöver resetta sensorn på något sätt? Hittar dock inte någo alternativ för att göra det i servicemenyn.
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Trasig tpms sensor?

Inlägg av snowtroll »

prova att lära om, som man gör vid sommar till vinterdäck byte... kanske kommunikationen vaknar till liv?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om du kollar i appen som bilden visar, vad säger den om hur länge sedan den fick signal från sensorn?
Screenshot_20250216_210746_Tesla.jpg
Min gissning är att sensorn blivit skadad när de reparerade punkan
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare

Inlägg av chess_norris »

tor-ake skrev: 16 feb 2025 21:10
Om du kollar i appen som bilden visar, vad säger den om hur länge sedan den fick signal från sensorn?Screenshot_20250216_210746_Tesla.jpg
Min gissning är att sensorn blivit skadad när de reparerade punkan
Den säger för 6 dagar sedan, vilket var när jag hämtade ut den. Övriga däck säger 9 timmar, vilket var när jag körde den senast.
Så det stämmer nog som du säger.
1000007671.jpg
Användarvisningsbild
SamiofSweden
Teslaägare

Inlägg av SamiofSweden »

Fick lära mig den hårda vägen att sensorer (på alla bilar med den typen av sensor) lätt går sönder vid hjulbyte.
Jag antar att Tesla inte är något undantag då.

Kräv att Tesla åtgärdar detta på deras bekostnad, det är betydligt mer sannolikt att den som bytte ut däcket förstörde sensorn i samband med arbetet, än att sensorn skulle gått sunder i samband med punkteringen..

Du har även superfin bevisningen i och med att senaste uppdateringen skedde i samband med hjulbytet :)
Användarvisningsbild
chess_norris
Teslaägare

Inlägg av chess_norris »

SamiofSweden skrev: 17 feb 2025 08:40
Fick lära mig den hårda vägen att sensorer (på alla bilar med den typen av sensor) lätt går sönder vid hjulbyte.
Jag antar att Tesla inte är något undantag då.

Kräv att Tesla åtgärdar detta på deras bekostnad, det är betydligt mer sannolikt att den som bytte ut däcket förstörde sensorn i samband med arbetet, än att sensorn skulle gått sunder i samband med punkteringen..

Du har även superfin bevisningen i och med att senaste uppdateringen skedde i samband med hjulbytet :)
Dom hade redan stängt konversationen kring mitt tidigare ärende, så kunde inte skicka något nytt meddelande.

Det verkar överlag vara väldigt svårt att få tag på dem. Hittar inget telefonnummer på deras hemsida utan enbart ett nummer till vägassistans samt en mailaddress där man får ett autosvar om att mailboxen inte övervakas :roll:

Får prova att lägga ett nytt serviceärende och förklara när jag väl får kontakt.
Användarvisningsbild
SamiofSweden
Teslaägare

Inlägg av SamiofSweden »

Ja men precis, starta bara nytt serviceärende och skriv detaljerat.
Lycka till! Uppdatera gärna hur allting gått sedan :)
Skriv svar