Bilen laddar på SC men navigatorn tror inte jag är där

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Melon Must

Bilen laddar på SC men navigatorn tror inte jag är där

Inlägg av Melon Must »

Detta har bara hänt på Superchargern i Grålum, Norge – aldrig någon annanstans.

När jag var ganska ny Teslaägare märkte jag en gång att navigatorn visade helt fel. Vid laddning på Superchargern sa bilen att laddningen var klar efter bara en kort stund, men när jag körde iväg insåg jag att det inte stämde alls och jag hade inte tillräckligt med laddning att ta mig dit navigatorn sagt att jag skulle kunna nå.

Nu har det hänt igen på exakt samma SC och jag förstod nu vad som var fel.

1. Navigatorn föreslog att jag skulle stanna och ladda vid Grålum, så jag körde in och kopplade in bilen.
2. När jag angav att jag skulle vidare till Superchargern i Hogstorp, visade bilen att laddningen var klar och att jag kunde fortsätta, det var dock helt orimligt att jag skulle komma dit.
3. Då insåg jag problemet: Bilen trodde inte att jag laddade på Grålum, trots att jag var inkopplad där. Istället verkade den tro att jag fortfarande behövde köra ytterligare 60 meter för att nå stationen. Den visade att jag skulle ha 15 % batteri kvar vid ankomst till Hogstorp – men den beräkningen var baserad på en laddning i Grålum som bilen inte registrerade att jag just då laddade på utan tyckte jag skulle köra 60 m och ladda…

Någon som varit med om liknande? Detta gjorde att mitt förtroende för navigatorns beräkning ganska lång tid efter det hände första gången.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Bilen laddar på SC men navigatorn tror inte jag är där

Inlägg av larjon »

Japp, samma sak hände mig senast i Jönköping.
Det var samma beteende som triggade i mitt fall också, dvs att jag under pågående laddning angav en annan destination.
Svart Model Y Performance
Danne80

Inlägg av Danne80 »

Har hänt mig dom 2 sista gångerna jag laddat på Supercharger Gränna. Har laddat där flera gånger innan utan att detta hänt, har även laddat på andra supercharger före och efter problemen i Gränna utan att få samma problem.

För mig spelar det ingen roll om jag angett ny destination när jag stått och ladda, eller om det redan var inmatat en resa.
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Där ser man jag som trodde jag hittat en speciell bugg på en station haha. Då kanske det beror på att man man byter nästa laddstopp under pågående laddning. Irriterande bugg som man borde felanmäla.
Skriv svar