Model S 85 ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare

Model S 85 ägare

Inlägg av jwe901 »

Börjar med att ni som hatar elon musk och trump kan hålla er borta från detta inlägg med såna kommentarer. Dom argumenten skiter jag fullständigt i. I den här tråden pratar vi bilen, ekonomi och spaning i framtiden.

Halloj tidigare och nuvarande Tesla 85 ägare!

Jag är pappa till 3 barn under 3 år och våran Model s 85 -14 är en skitbil.
Media, vänner, bekanta och bilhandlare. Tesla är väl skit bland fler också men jag som älskar racing och bensin i ådrorna har fallit pladask för el.

Jag älskar bilen. Lite både och ska jag säga för den har jävlats. Kunnat laga det mesta själv så har inte blivit några stora pengar alls. Kanske max 20 000:- på 3 år och 6500mil. Glömde skriva att den har fri supercharging också.

Nu verkar det som ett inbyte mot en familjebil, touran, sharan, caravelle eller sorento betingar en mellanskillnad. Bensin och Dieselbilarna låg i 180 000:- klassen. Jag förstår problematiken så behöver inte en politisk förklaring varför dom inte är värda skit. Fan sätta sig i en touran från 2015 med diesel snurra är ju ett jävla nedköp. Skulle lätt köpt en ”ny” begagnad tesla men ekonomin säger nej.

Nu vill jag ta med mig bilen i graven och ungarna får fan trängas. Skit i ryggen och skulle batteriet haverera köper jag ett nytt på skroten. Detsamma gäller väl även motorn men den ska ha en q version som tydligen är bättre.

Vad gör ni andra som har samma/liknande bil och i valet att behålla eller sälja? Tänker att Diesel och bensin ska bli dyrare och då vill man då helst inte sitta med en förbränningsmotor.

Kanske har jag redan svarat mig själv men kul att få en diskussion med tips och råd.

Tack!
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model S 85 ägare

Inlägg av jonasl »

Du gör nog en klart sämre affär om du säljer den jämfört med att köra den så länge det går!

För att vara en 11 år gammal bil är den inte så tokig - och jag har klämt in 3 ungar i en Model 3, det gick det med om man bara ville :-

Touranen vi hade innan var rymligare men hade i praktiken inte större bagage, bara lättare att få barn och packning på plats.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare

Inlägg av jwe901 »

3st i en model 3!!!!

Alla i bakåtvänd barnstolar?
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Skulle nog också välja att köra vidare.

Men, får du inte in tre bilstolar i bilen? Två bak och en fram om du inte kan ha tre i baksätet.

Bagagemässigt är det få personbilar som slår en model s i utrymme. Lägg till takräcke, stor frunk så lastar den som en laståsna, mycket och tungt.
Model Y LR.
Model S70D
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

frippe skrev: 09 feb 2025 21:04
Bagagemässigt är det få personbilar som slår en model s i utrymme. Lägg till takräcke, stor frunk så lastar den som en laståsna, mycket och tungt.
Går väl att montera dit en dragkrok också ifall man även vill slänga på en bakbox…

Och vem vet… Tesla kanske skulle kunna tänka sig att vara behjälpliga nuförtiden med att fixa till det som krävs för att äldre S ska kunna dra lagligt… Eller så kanske det går att fixa till på ngt annat sätt. Det gick ju tidigare under några månader…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare

Inlägg av jwe901 »

Tyckte det var trångt med 2 ungar och kände att en större bil hade varit praktiskt bättre. Ska prova få till det med bilen efter det här.
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Vi gick från en Sharan till en model s och hade också tre barn, visserligen inte barnstolar men bagagemässigt inget problem. Och som ovan, dragkrok med bakbox går också att använda.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Du äger ju redan bilen, så det enkla svaret är, kör den så länge det fungerar.
Minns inte om det går att eftermontera stolarna i bagaget. Det kan ju vara ett alternativ att titta på
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare

Inlägg av jwe901 »

:lol:

Härligt att ni gått åt andra hållet, ger en lite perspektiv.
Kul du säger 3.e sätesrad, satt just och googla det alternativet från vilket år barn får sitta där bak.
Model S 85 -14
SwedishAdvocate

Hammar skrev: 09 feb 2025 21:38
Du äger ju redan bilen, så det enkla svaret är, kör den så länge det fungerar.
Minns inte om det går att eftermontera stolarna i bagaget. Det kan ju vara ett alternativ att titta på
99% säker på att det går. Om man kan få tag i stolar och ngn som monterar. De bilar som beställdes med säten från fabrik fick väl någon slags extra säkerhetsstruktur där bak vill jag minnas. Vet dock inte hur stor skillnad det gör…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

jwe901 skrev: 09 feb 2025 21:41
:lol:

Härligt att ni gått åt andra hållet, ger en lite perspektiv.
Kul du säger 3.e sätesrad, satt just och googla det alternativet från vilket år barn får sitta där bak.
Jag mellanlandade i en V60 efter fg S.
Säger bara don’t do it, det är massa puttrande och brummande när du gasar sen händer det inte mkt :roll: .
Som ovan skrivet kör så länge det ryker, det är inte värt att byta in äldre S numera utan så länge det inte är dyra reperationer så är det bara rulla vidare.
M3 LR -20
granlundii

Inlägg av granlundii »

Knepig situation.

Om ekonomin är lite tajt så känns det nog som en rätt stor risk att köra länge med en gammal Model S då många dyra delar kan gå sönder. Så byte mot exempelvis begagnad Model 3 skulle sannolikt vara ekonomiskt smartare. Det skulle ha fungerat bra om ett av barnen var lite äldre och kunde åka framåtsvängd... Men kanske det finns nån lösning.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Sålde själv min 85D förra året, då risken för att den blir stående p g a något fel och reservdelar kan ta längre tid att få. Det var en företagsbil, så den fick rulla och jag hade inte lust att ta hyrbil (eller min gamla Land Rover) ifall bilen havererar. Men, hade jag ägt bilen privat, hade jag mycket väl kunnat tänka mig att behålla den et tag till. Den hade gått nästan 40k mil och gick som på räls.
Användarvisningsbild
jwe901
Teslaägare

Inlägg av jwe901 »

Ska säga att vi har en gammal -07 c-klass mercedes som fått vara kvar som andrabil men den är då på tok för liten.
Vi köpte även hus för snart 2 år sedan samtidigt som barnen föddes på löpande band så ekonomin är ansträngd som för det flesta i dagens volatila världsläge.

När man åker iväg med Teslan och tankar utan kostnad gör det rätt mycket för ekonomin kan sägas, tusenlapparna ryker ju de gånger vi måste använda dieseln.

Kul att få höra att det är så mycket positivt att behålla el.
Model S 85 -14
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jojo skrev: 10 feb 2025 08:21
Sålde själv min 85D förra året, då risken för att den blir stående p g a något fel och reservdelar kan ta längre tid att få. Det var en företagsbil, så den fick rulla och jag hade inte lust att ta hyrbil (eller min gamla Land Rover) ifall bilen havererar. Men, hade jag ägt bilen privat, hade jag mycket väl kunnat tänka mig att behålla den et tag till. Den hade gått nästan 40k mil och gick som på räls.
Ja den gick som fan. Varken jag eller de hemma har glömt hur den gick. 🤣🤣🤣
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag har just varit hos Tesla för prisuppgift (glapp i spindelleder sa SBP). 34oåtta sa Tesla.
Förrförra året kostade det 70 papp i november 2023.

Nu kom jag ihåg varför jag ledsnade och köpte en Y!

Visst är det en skön bil o gratis el känns bra men…
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag har just varit hos Tesla för prisuppgift (glapp i spindelleder sa SBP). 34oåtta sa Tesla.

Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
SwedishAdvocate

lem skrev: 10 feb 2025 17:46

Du bor ju i Sthlm enl. din signatur. Hur mkt vill Grufman bil ha för att fixa det?…
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

lem skrev: 10 feb 2025 17:46

Kolla med EV Repair, de är toppen! Visserligen finns de i Malmö, dock är de definitivt värt resan samt att den även lönar sig ekonomiskt (förmodligen även om Du skulle behöva ligga över på hotell).
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

nek0 skrev: 10 feb 2025 14:11

Ja den gick som fan. Varken jag eller de hemma har glömt hur den gick. 🤣🤣🤣
Japp, det gjorde den verkligen 8-) . Den gör fortfarande det, den nya ägaren ringde mig strax innan årsskiftet och berättade hur nöjd han var efter ett halvt år med bilen. Hoppas den rullar många problemfria mil till.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tänkte inte på grufman. De är lite hårda med släggorna. Värt ett försök!
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

jwe901 skrev: 09 feb 2025 20:34
3st i en model 3!!!!

Alla i bakåtvänd barnstolar?
Två bak, i mitten och bak passagerarstolen, stolarna ej isofix så de går att sätta lite omlott.

Kudde fram i passagerarstolen och lagom stor fru bakom mig i förarsätet.

Vi satt faktisk helt ok efter att man pysslat in alla. Vi åker inte så ofta allihop. Och bagaget är som sagt större än man kan tro.

Men visst är det enklare med en Y :+)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar