Jag har en Y 4wd long range som visar 515 km vid full-laddning.
Räckvidden är ca 35 mil. Jag har gått igenom alla menyer och inställningar för att få verklig indikering i display. Infikeringen nu är grovt missvisande!!!
Vi har en MS som löst detta mkt bättre!
Blir inte klok på batteri/förbrukning/display
Moderator: Redaktion
Blir inte klok på batteri/förbrukning/display
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir inte klok på batteri/förbrukning/display
Det som visas längst uppe till höger är räckvidd enligt den amerikanska EPA-normen. Den ändras inte utifrån hur/var/när du kör.
Ändra till procent och använd Navigatorn eller Energiappen för att se aktuell räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir inte klok på batteri/förbrukning/display
Naaa.
Det som visas vid batterisymbolen försöker inte visa hur långt du kan köra med bilen. Det är inte ens meningen.
De flesta rekommenderar att välja procent.
Räckvidden som visas är fast och varje km är en viss energimängd. Den bygger på amerikanska EPA och den förbrukning som är spikad där.
Varje km som visas vid 100% betyder 149Wh.
Batterikapaciteteb är alltså 76.8kWh.
Om du kör ~90 en sommardag med 23C kommer du troligen kunna köra den räckvidden som visas. Men då måste du köra bilen tills den stannar, dvs ca 4.5% under 0km/ 0%.
Detta för att bilen successivt döljer lite av batteriet för att skapa buffern.
Kör du med samma förbrukning och kör till 0% kommer du cirka 419km.
Det som visas vid batterisymbolen försöker inte visa hur långt du kan köra med bilen. Det är inte ens meningen.
De flesta rekommenderar att välja procent.
Räckvidden som visas är fast och varje km är en viss energimängd. Den bygger på amerikanska EPA och den förbrukning som är spikad där.
Varje km som visas vid 100% betyder 149Wh.
Batterikapaciteteb är alltså 76.8kWh.
Om du kör ~90 en sommardag med 23C kommer du troligen kunna köra den räckvidden som visas. Men då måste du köra bilen tills den stannar, dvs ca 4.5% under 0km/ 0%.
Detta för att bilen successivt döljer lite av batteriet för att skapa buffern.
Kör du med samma förbrukning och kör till 0% kommer du cirka 419km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5