Jo jag har provkört. Älskade inte touchpadsen på ratten (fixade i refresh) och inte heller det lilla bagagerutrymmet, men kan kanske leva med det senare.Hertsh skrev: ↑27 jul 2024 17:02Den var omöjlig att motstå för mig i nuvarande läge så jag förstår dig. Våga ta steget från Tesla. Det är bra med HUD, fantastiskt helljus, fungerande vindrutetorkare, tyst åkning, kvalitetskänsla, ventilerade säten med massage och en ACC/EAP som funkar bekvämt.spacecoin skrev:Kommer refreshen till EU och ett par bra uppdateringar av programvaran så är det nästan omöjligt att motstå.
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Tack för den

En sak jag noterade i vintras - den kastar aldrig med bakänden när jag trampar till och innan framhjulen börjar driva. Efter 1.10 upplever jag även att ”lagget” mellan att antispinn griper in och att den tillåter mig att gasa på reducerats. Men det får vi återkomma till när det är is och snö igen.
Jag tror att det som tar mest tid att trixa med i mjukvaran är självkörningen. Nu börjar jag få fason på den på motorväg, men att lita på den fullt ut längs mindre vägar gör jag inte. I ärlighetens namn talar också manualen i appen om ”motorväg”…
En positiv sak i f t P2, som inte alltid kommer fram, är att Zeekr löst det där med sensorerna för ”händerna på ratten” på ett väldigt bra vis. Bilen larmar nästan aldrig när jag kör på vanligt vis (vilket inte alltid innebär ”tio i två”…). Jag tror de använder trycksensorer i ratten och inte ”momentgivare” som t ex i vår P2.
Nog så - tack för videon

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Har man löst hur hårt bilen försöker styra bilen i de uppdateringat som kommit? Tänker på det som jag upplevde i vintras. Ska snart köra den igen, ska bli kul att se hur det framskriditroffe_s skrev: ↑27 jul 2024 17:29Tack för denMmm, det är lite så jag upplever hårdvaran. I terrängläge tar den oss till svamp- och bärställen vi tidigare valt vår Tiger 1200 (eller apostlahästarna) för att nå, vid fjällturen är komfort och ljudnivå väldigt bra och när det svänger och inspirationen slår till är sportläget väldigt bra balanserat.
En sak jag noterade i vintras - den kastar aldrig med bakänden när jag trampar till och innan framhjulen börjar driva. Efter 1.10 upplever jag även att ”lagget” mellan att antispinn griper in och att den tillåter mig att gasa på reducerats. Men det får vi återkomma till när det är is och snö igen.
Jag tror att det som tar mest tid att trixa med i mjukvaran är självkörningen. Nu börjar jag få fason på den på motorväg, men att lita på den fullt ut längs mindre vägar gör jag inte. I ärlighetens namn talar också manualen i appen om ”motorväg”…
En positiv sak i f t P2, som inte alltid kommer fram, är att Zeekr löst det där med sensorerna för ”händerna på ratten” på ett väldigt bra vis. Bilen larmar nästan aldrig när jag kör på vanligt vis (vilket inte alltid innebär ”tio i två”…). Jag tror de använder trycksensorer i ratten och inte ”momentgivare” som t ex i vår P2.
Nog så - tack för videon![]()

Hej, nej inte så bra som jag önskar. Just den funktionen - jag kallar den ”Emergency lane warning” - funkar bra om man kör som en pensionär vid t ex 2+1 väg. Men jag är ännu inte pensionär och vill ibland köra om en kortege med lastbilar, husvagnar och EPA-traktorer på en begränsad sträcka. Är jag lite snabb att kasta mig ut i omkörningsfilen och ligger jag länge i omkörningsfilen kan den försöka kasta in bilen i den vanliga filen.cgullin skrev: ↑27 jul 2024 19:28Har man löst hur hårt bilen försöker styra bilen i de uppdateringat som kommit? Tänker på det som jag upplevde i vintras. Ska snart köra den igen, ska bli kul att se hur det framskriditroffe_s skrev: ↑27 jul 2024 17:29Tack för denMmm, det är lite så jag upplever hårdvaran. I terrängläge tar den oss till svamp- och bärställen vi tidigare valt vår Tiger 1200 (eller apostlahästarna) för att nå, vid fjällturen är komfort och ljudnivå väldigt bra och när det svänger och inspirationen slår till är sportläget väldigt bra balanserat.
![]()
Jag har meddelat Zeekr denna iakttagelse som ett allvarligt säkerhetsproblem, få se hur de hanterar det när ADAS-systemet får en mer grundlig genomgång.
Så iakttagelsen kvarstår, däremot funkar det bättre än tidigare. Om man kör extremt defensivt. Men då räcker å andra sidan en Zoe eller annan valfri småbil.
Du kommer sannolikt att märka förbättringar men troligen tar det ännu en tid innan vi har UI i paritet med hårdvarans nivå. Jag provkörde P4 för ett par veckor sedan, skulle säga att Zeekrs ADAS idag är i paritet med den, röstassistenten något sämre än Googles och Navi ännu lite efter Google Maps.
Tror jag!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Touch pad på ratten funkar bra men kräver att den väcks. Lägga tummen mitt på och sen trycka, inte trycka direkt. Kunde vara snabbare, men funkar bra. Inget jag stör mig på.roffe_s skrev:Hej, nej inte så bra som jag önskar. Just den funktionen - jag kallar den ”Emergency lane warning” - funkar bra om man kör som en pensionär vid t ex 2+1 väg. Men jag är ännu inte pensionär och vill ibland köra om en kortege med lastbilar, husvagnar och EPA-traktorer på en begränsad sträcka. Är jag lite snabb att kasta mig ut i omkörningsfilen och ligger jag länge i omkörningsfilen kan den försöka kasta in bilen i den vanliga filen.cgullin skrev: ↑27 jul 2024 19:28Har man löst hur hårt bilen försöker styra bilen i de uppdateringat som kommit? Tänker på det som jag upplevde i vintras. Ska snart köra den igen, ska bli kul att se hur det framskriditroffe_s skrev: ↑27 jul 2024 17:29Tack för denMmm, det är lite så jag upplever hårdvaran. I terrängläge tar den oss till svamp- och bärställen vi tidigare valt vår Tiger 1200 (eller apostlahästarna) för att nå, vid fjällturen är komfort och ljudnivå väldigt bra och när det svänger och inspirationen slår till är sportläget väldigt bra balanserat.
![]()
Jag har meddelat Zeekr denna iakttagelse som ett allvarligt säkerhetsproblem, få se hur de hanterar det när ADAS-systemet får en mer grundlig genomgång.
Så iakttagelsen kvarstår, däremot funkar det bättre än tidigare. Om man kör extremt defensivt. Men då räcker å andra sidan en Zoe eller annan valfri småbil.
Du kommer sannolikt att märka förbättringar men troligen tar det ännu en tid innan vi har UI i paritet med hårdvarans nivå. Jag provkörde P4 för ett par veckor sedan, skulle säga att Zeekrs ADAS idag är i paritet med den, röstassistenten något sämre än Googles och Navi ännu lite efter Google Maps.
Tror jag!
Däremot är emergency lane funktionen vansinnig. Livsfarlig nästan. Jag har precis som Roffe anmält det som ett kritiskt fel till Zeekr.
Glad för att jag sålt min Tesla
Japp. Angående touch-pad funkar det som Du säger bra när man väcker den med att först nudda i mitten. Däremot tycker jag nog att P4:ns lösning var ännu snabbare och krävde inte samma väckningsfunktion. Är det bara programmering borde det gå att förbättra funktionen även i Zeekr tänker jag.Hertsh skrev: ↑27 jul 2024 20:52Touch pad på ratten funkar bra men kräver att den väcks. Lägga tummen mitt på och sen trycka, inte trycka direkt. Kunde vara snabbare, men funkar bra. Inget jag stör mig på.roffe_s skrev:Hej, nej inte så bra som jag önskar. Just den funktionen - jag kallar den ”Emergency lane warning” - funkar bra om man kör som en pensionär vid t ex 2+1 väg. Men jag är ännu inte pensionär och vill ibland köra om en kortege med lastbilar, husvagnar och EPA-traktorer på en begränsad sträcka. Är jag lite snabb att kasta mig ut i omkörningsfilen och ligger jag länge i omkörningsfilen kan den försöka kasta in bilen i den vanliga filen.cgullin skrev: ↑27 jul 2024 19:28Har man löst hur hårt bilen försöker styra bilen i de uppdateringat som kommit? Tänker på det som jag upplevde i vintras. Ska snart köra den igen, ska bli kul att se hur det framskriditroffe_s skrev: ↑27 jul 2024 17:29Tack för denMmm, det är lite så jag upplever hårdvaran. I terrängläge tar den oss till svamp- och bärställen vi tidigare valt vår Tiger 1200 (eller apostlahästarna) för att nå, vid fjällturen är komfort och ljudnivå väldigt bra och när det svänger och inspirationen slår till är sportläget väldigt bra balanserat.
![]()
Tror jag!
Däremot är emergency lane funktionen vansinnig. Livsfarlig nästan. Jag har precis som Roffe anmält det som ett kritiskt fel till Zeekr.
Edit - blev ca 15 st iakttagelser totalt inrapporterade i det system jag har tillgång till när det gäller v1.10.2 och app v2.0.0. Både högt och lågt, men totalt sett är det rätt nyttigt att göra en sådan genomgång. Det mesta är egentligen känt sedan tidigare, några få allvarligare iakttagelser kvarstår men många nya är egentligen att klassa som användarönskemål som man nu kan adressera när funktionaliteten ändå blivit så pass mycket bättre.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Tycker det låter mycket per mil med 2.1 kWh om man jämför med andra märken idag.roffe_s skrev: ↑06 jun 2024 14:37Målet för Zeekr är, om jag förstått det rätt, att få ut nästa uppdatering innan semestern. Nu kan ju saker försenas men man kan ju alltid hoppas att tidplanen håller.Hertsh skrev: ↑06 jun 2024 14:10Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Nu närmar jag mig 1 500 mil på mätaren, och så här i full sommar tycker jag förbrukningen är riktigt bra. Normalt 2.1-2.2 kWh per mil och idag, med släpvagn, körde vi 18 mil med släp och drygt 2.8 kWh/mil.
Igår snabbladdade jag för första gången sedan januari när jag skulle in på byns ICA (Ionity Jävre) med 9% i batteriet vid ankomsten. 203 kW redan från start och efter att ha hämtat 2 paket och betalat för en handfull varor var SoC redan på 43% och fortfarande 155kW i effekt. Denna bil laddar snabbt, ser fram emot semesterresorna då man verkligen får prova lite laddkapaciteter. Och möjligen någon kö…![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Sportbilsentusiasten
Varsågod!
Bara kul att ge tillbaka lite i denna fina tråd med alla värdefull input från dig o andra.
Helt ny bil och nytt märke så intresset är stort.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Njae, inte i min bok om vi jämför snittfart och sträckor med bilar i samma storleksklass. Jag skulle säga att den drar 0.2-0.3 kWh mindre än vår P2 LRDM Performance från 2021 (lanseringsmodellen med permanent fyrhjulsdrift) trots att det är en mindre bil. Zeekr 001 är en stor bil med stor frontarea, rullar på 22 tums fälgar, 265/40 gummi och vi pendlar veckovis längs E4 mellan länsgränsen söder om Piteå till Luleå (110 km/h). Jag har 20 tums fälgar på vinterdäcken, skulle säga att det gör ca 10% på förbrukningen.Electron skrev: ↑28 jul 2024 09:06Tycker det låter mycket per mil med 2.1 kWh om man jämför med andra märken idag.roffe_s skrev: ↑06 jun 2024 14:37Målet för Zeekr är, om jag förstått det rätt, att få ut nästa uppdatering innan semestern. Nu kan ju saker försenas men man kan ju alltid hoppas att tidplanen håller.Hertsh skrev: ↑06 jun 2024 14:10Håller med dig, men är part i målet. Hämtade ut min 001 för två veckor sedan. Imorgon tar KvD in min Model X till försäljning. 001 är bättre på i princip alla punkter utom utrymme och även att mjukvaran buggar lite (ibland startar skärmen upp för långsamt och ibland glömmer den inställningar man gjort tidigare så de måste göras igen, vilket är frustrerande)
Nu närmar jag mig 1 500 mil på mätaren, och så här i full sommar tycker jag förbrukningen är riktigt bra. Normalt 2.1-2.2 kWh per mil och idag, med släpvagn, körde vi 18 mil med släp och drygt 2.8 kWh/mil.
Igår snabbladdade jag för första gången sedan januari när jag skulle in på byns ICA (Ionity Jävre) med 9% i batteriet vid ankomsten. 203 kW redan från start och efter att ha hämtat 2 paket och betalat för en handfull varor var SoC redan på 43% och fortfarande 155kW i effekt. Denna bil laddar snabbt, ser fram emot semesterresorna då man verkligen får prova lite laddkapaciteter. Och möjligen någon kö…![]()
Vi var över från Björkliden till Narvik förra veckan, då snittfarten var betydligt lägre (65-70 km/h). Tillbaka till Björkliden låg förbrukningen på ca 1.7 kWh/mil. Jag skulle säga att förbrukningen är hyfsat i paritet med de andra elbilar i samma storleksklass som vi provat. Vi är nöjda

Mina bröder, som kör M3LR, menar att deras bilar drar ca 0.3 kWh/mil mindre när vi kör tillsammans och jämför förbrukning. Då är det som bekant en betydligt mindre bil med mindre frontarea. Om någon vecka ska vi köra i följe Piteå - Arjeplog, ska försöka komma ihåg att jämföra förbrukningen på den resan.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag har kört runt på Gotland i en vecka nu. Här är det landsväg mestadels. 50-80 km/h och några enstaka mil i 90. Jag har har kör hastighetsgränsen hela tiden. Kört på LCC hela tiden i princip - när det funnits mittlinje. Bilen har snittat 1,67 kW/km. Riktigt snålt.
Har också dessa nivåer. Semester på Öland och kört med LCC fåtal omkörningar och mestadels 80 väg med köbildning. Soligt väder.
Bilen har 1,69 kW/km just nu.
Så det går definitivt att hålla i elektronerna, åtminstonde när man är i semestermode
Bilen har 1,69 kW/km just nu.
Så det går definitivt att hålla i elektronerna, åtminstonde när man är i semestermode
Ang förbrukning så ligger jag inte ens i närheten av dessa siffror, kör ofta samma sträcka på ca 15 mil ToR med 110 begräsning, kör alltid lagstadgad hastighet och får mellan 2.3-2.7kWh/mil. Snittet sedan leverans är 2.67kWh/mil inklusive laddförluster, mätaren står just nu på ca 1550 mil.
Zeekr 001 2023
Siffrorna du ser här på forumet är så gott som alltid vad bilen rapporterar, dvs utan laddförluster och för vissa bilar även borträknat förbrukning som sker när bilen är parkerad.dm4 skrev: ↑03 aug 2024 09:10Ang förbrukning så ligger jag inte ens i närheten av dessa siffror, kör ofta samma sträcka på ca 15 mil ToR med 110 begräsning, kör alltid lagstadgad hastighet och får mellan 2.3-2.7kWh/mil. Snittet sedan leverans är 2.67kWh/mil inklusive laddförluster, mätaren står just nu på ca 1550 mil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja, min förbrukning är vad bilen säger. Har inte räknat på det.
Ligger normalt lite högre i förbrukning och har lite tyngre högerfot när familjen inte åker med som nu under semestern
Ligger normalt lite högre i förbrukning och har lite tyngre högerfot när familjen inte åker med som nu under semestern
Oj det var skillnad mot vad de andra skriver. Jag har kollat in zeekr på Hamngatan Stockholm. Visst den är större. Men… hmmm jag är inte övertygad.dm4 skrev: ↑03 aug 2024 09:10Ang förbrukning så ligger jag inte ens i närheten av dessa siffror, kör ofta samma sträcka på ca 15 mil ToR med 110 begräsning, kör alltid lagstadgad hastighet och får mellan 2.3-2.7kWh/mil. Snittet sedan leverans är 2.67kWh/mil inklusive laddförluster, mätaren står just nu på ca 1550 mil.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Nej, vi ligger tämligen lika. Bilen rapporterar riktigt nog all förbrukning - även när vi står stilla. Men sedan ska Du lägga till 9-10% i laddförluster som ingen bil mig veterligen - men dm4 - adderar genom att läsa tillförd energi och därmed få rätt och komplett energiförbrukning.Electron skrev: ↑03 aug 2024 20:51Oj det var skillnad mot vad de andra skriver. Jag har kollat in zeekr på Hamngatan Stockholm. Visst den är större. Men… hmmm jag är inte övertygad.dm4 skrev: ↑03 aug 2024 09:10Ang förbrukning så ligger jag inte ens i närheten av dessa siffror, kör ofta samma sträcka på ca 15 mil ToR med 110 begräsning, kör alltid lagstadgad hastighet och får mellan 2.3-2.7kWh/mil. Snittet sedan leverans är 2.67kWh/mil inklusive laddförluster, mätaren står just nu på ca 1550 mil.
De senaste 700-ish milen jag kört är medelförbrukningen bilen rapporterar 2.2 kWh/ mil. Adderar vi 10% i laddförluster ligger förbrukningen på 2.42 kWh/mil, att jämföra med dm4:s siffror. Snittfarten under min mätperiod ligger på drygt 65 km/h och innefattar en del släpvagnskörning, dm4 har säkert i viss mån andra specialfall.
Jag har tidigare skrivit att bilen drar 2.1 - 2.4 kWh/mil i motorvägsfart (i mitt fall 115-125 km/h). Addera laddförlusterna till det så ser Du att siffrorna är rätt jämförbara

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
För den som händelsevis hänger kvar här eller kanske inte provat bilen på senaste - efter att ha kört v1.2 av mjukvaran är det verkligen dags igen!
Listan på förbättringar är lång, men några ur listan:
- Nu funkar rattpadsen utan ”wake-up”-nuddning.
- UI startar blixtsnabbt, 3 sekunder i stället för 33 sekunder ibland som det tidigare varit.
- Tystnaden. Plingandet är i princip helt borta.
- Filhållningsassistenten är i princip felfri, inga störande kast när den i sinne vill styra tillbaka till ytterfilen.
- Hastighetsvarningen enkel att slå av.
- Motorvägsassistenten funkar nästan felfritt med automatisk hastighetsanpassning.
- ”Spökbromsning” närapå ett minne blott (har aldrig varit tvära inbromsningar men har reducerat hastigheten för t ex skuggor).
- Filbytesassistenten funkar nu klockrent, om än den kanske kan bli ännu lite snabbare.
- Bättre automatisk förvärmning vid Navi, separat knapp finns för ”manuell” förvärmning.
-Navi med möjlighet att justera gränsen för minsta laddning vid ankomst till laddare, möjlighet att prioritera laddnätverk och -hastighet, välja vägtyp, undvika köer etc. Nya kartor.
- Bättre ljud i ljudsystemet från bättre ljudkällor, förbättring av radion och ytterligare uppdatering.
- Mycket annat som jag säkert glömt.
Nu skulle jag säga att UI är i klass med de bättre på marknaden. Inte perfekt, det finns ytterligare förbättringar och utveckling (bl a gränssnitt och appar) att göra.
Men med denna version känns det äntligen som Zeekr kan lägga fokus på annat än de mest väsentliga funktionerna. Hade bilen levererats med denna funktion redan i januari kan man fundera hur mycket ytterligare de skulle ha hunnit utveckla fram till i dag. Och - Zeekr lägger mycket tid och energi på att lyssna in kundernas synpunkter och önskemål, det kan vi anse bevisat. Det kanske också underlättas av att utvecklingen för Europa sitter i Götelaborg?
Så är någon nyfiken på bilen kan en provkörning anbefallas eller rekommenderas, nu börjar mjukvaran definitivt matcha hårdvaran
Listan på förbättringar är lång, men några ur listan:
- Nu funkar rattpadsen utan ”wake-up”-nuddning.
- UI startar blixtsnabbt, 3 sekunder i stället för 33 sekunder ibland som det tidigare varit.
- Tystnaden. Plingandet är i princip helt borta.
- Filhållningsassistenten är i princip felfri, inga störande kast när den i sinne vill styra tillbaka till ytterfilen.
- Hastighetsvarningen enkel att slå av.
- Motorvägsassistenten funkar nästan felfritt med automatisk hastighetsanpassning.
- ”Spökbromsning” närapå ett minne blott (har aldrig varit tvära inbromsningar men har reducerat hastigheten för t ex skuggor).
- Filbytesassistenten funkar nu klockrent, om än den kanske kan bli ännu lite snabbare.
- Bättre automatisk förvärmning vid Navi, separat knapp finns för ”manuell” förvärmning.
-Navi med möjlighet att justera gränsen för minsta laddning vid ankomst till laddare, möjlighet att prioritera laddnätverk och -hastighet, välja vägtyp, undvika köer etc. Nya kartor.
- Bättre ljud i ljudsystemet från bättre ljudkällor, förbättring av radion och ytterligare uppdatering.
- Mycket annat som jag säkert glömt.
Nu skulle jag säga att UI är i klass med de bättre på marknaden. Inte perfekt, det finns ytterligare förbättringar och utveckling (bl a gränssnitt och appar) att göra.
Men med denna version känns det äntligen som Zeekr kan lägga fokus på annat än de mest väsentliga funktionerna. Hade bilen levererats med denna funktion redan i januari kan man fundera hur mycket ytterligare de skulle ha hunnit utveckla fram till i dag. Och - Zeekr lägger mycket tid och energi på att lyssna in kundernas synpunkter och önskemål, det kan vi anse bevisat. Det kanske också underlättas av att utvecklingen för Europa sitter i Götelaborg?
Så är någon nyfiken på bilen kan en provkörning anbefallas eller rekommenderas, nu börjar mjukvaran definitivt matcha hårdvaran

Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Kul att höra! Jag gillar verkligen bilen, särskilt designen!
Valde mellan den och en PS4 i våras när det var dags för bilbyte men pga alla initiala buggar gick den bort. Blev en beställning på en PS4 som skulle levererats i aug/sep. Tog en KIA EV9 på korttidsleasing i väntan på leverans. Det visade sig dock att alla i familjen blev så (oväntat) förtjusta i den att jag avbokade PS4:an och la in beställning på en 6-sitsig EV9 GT istället. Så kan det gå
Berodde dock delvis på Polestars ovilja att ordna fram en provkörningstid trots att jag sa att jag annars måste avboka bilen (deras försäljningsorganisation behöver nog snäppa upp sig några steg om det här ska gå vägen…). Men ffa att vi så snabbt vande oss med de gigantiska utrymmena och komforten i EV9:an.
Nu i efterhand är jag väldigt nöjd att det inte blev någon av dessa då jag är väldigt känslig för strul och med alla mjukvaruproblem som båda Zeekern och PS4:an verkar ha/haft hade jag sannolikt åkt på en hjärnblödning. Men som sagt jättekul att det börjar ordna upp sig. Kommer nog bli bra det här, särskilt när nästa uppdatering med 800v etc kommer. Kanske blir en sån nästa gång!
Valde mellan den och en PS4 i våras när det var dags för bilbyte men pga alla initiala buggar gick den bort. Blev en beställning på en PS4 som skulle levererats i aug/sep. Tog en KIA EV9 på korttidsleasing i väntan på leverans. Det visade sig dock att alla i familjen blev så (oväntat) förtjusta i den att jag avbokade PS4:an och la in beställning på en 6-sitsig EV9 GT istället. Så kan det gå
Nu i efterhand är jag väldigt nöjd att det inte blev någon av dessa då jag är väldigt känslig för strul och med alla mjukvaruproblem som båda Zeekern och PS4:an verkar ha/haft hade jag sannolikt åkt på en hjärnblödning. Men som sagt jättekul att det börjar ordna upp sig. Kommer nog bli bra det här, särskilt när nästa uppdatering med 800v etc kommer. Kanske blir en sån nästa gång!
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Jo, en kompis har både EV9 och en PS3 på gården - de är också nöjda med Kian. Men handen på hjärtat kan jag själv leva med lite småstrul i hjälpmedlen, men att riskera stillestånd är ju en helt annan femma…Donk skrev: ↑13 nov 2024 20:11Kul att höra! Jag gillar verkligen bilen, särskilt designen!
Valde mellan den och en PS4 i våras när det var dags för bilbyte men pga alla initiala buggar gick den bort. Blev en beställning på en PS4 som skulle levererats i aug/sep. Tog en KIA EV9 på korttidsleasing i väntan på leverans. Det visade sig dock att alla i familjen blev så (oväntat) förtjusta i den att jag avbokade PS4:an och la in beställning på en 6-sitsig EV9 GT istället. Så kan det gåBerodde dock delvis på Polestars ovilja att ordna fram en provkörningstid trots att jag sa att jag annars måste avboka bilen (deras försäljningsorganisation behöver nog snäppa upp sig några steg om det här ska gå vägen…). Men ffa att vi så snabbt vande oss med de gigantiska utrymmena och komforten i EV9:an.
Min tes är att man inte bör hämta ut en bil på en helt ny plattform inom 6-12 månader efter leveransstart om man är väldigt fokuserad på att all funktionalitet ska sitta som en smäck. Det gäller nog oavsett drivlina, faktiskt.
Men grattis till en bra bil i alla fall, kul att Ni också är nöjda
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Jo jag har nog börjat komma till samma slutsats. Även om det är kul att vara tidig med en ny bilmodell så får jag nog avvakta lite framöver. Tror det kommer vara mer regel än undantag framöver att första ägarna får agera testpiloter i mer eller mindre utsträckning. Synd bara att det är så himla roligt med sprillans nya modellerroffe_s skrev: ↑13 nov 2024 20:36Jo, en kompis har både EV9 och en PS3 på gården - de är också nöjda med Kian. Men handen på hjärtat kan jag själv leva med lite småstrul i hjälpmedlen, men att riskera stillestånd är ju en helt annan femma…Donk skrev: ↑13 nov 2024 20:11Kul att höra! Jag gillar verkligen bilen, särskilt designen!
Valde mellan den och en PS4 i våras när det var dags för bilbyte men pga alla initiala buggar gick den bort. Blev en beställning på en PS4 som skulle levererats i aug/sep. Tog en KIA EV9 på korttidsleasing i väntan på leverans. Det visade sig dock att alla i familjen blev så (oväntat) förtjusta i den att jag avbokade PS4:an och la in beställning på en 6-sitsig EV9 GT istället. Så kan det gåBerodde dock delvis på Polestars ovilja att ordna fram en provkörningstid trots att jag sa att jag annars måste avboka bilen (deras försäljningsorganisation behöver nog snäppa upp sig några steg om det här ska gå vägen…). Men ffa att vi så snabbt vande oss med de gigantiska utrymmena och komforten i EV9:an.
Min tes är att man inte bör hämta ut en bil på en helt ny plattform inom 6-12 månader efter leveransstart om man är väldigt fokuserad på att all funktionalitet ska sitta som en smäck. Det gäller nog oavsett drivlina, faktiskt.
Men grattis till en bra bil i alla fall, kul att Ni också är nöjda![]()
Och nej, Kian är inte helt felfri den heller. Håller tummarna stenhårt för att jag slipper 12v-problemet
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Ränterabatt för RWD nu, 0,49% rörlig ränta.
Privatlån
https://www.zeekr.eu/sv-se/offers/zeekr001longrangeawd
Företagsleasing
https://www.zeekr.eu/sv-se/offers/zeekr ... wdbusiness
Privatlån
https://www.zeekr.eu/sv-se/offers/zeekr001longrangeawd
Företagsleasing
https://www.zeekr.eu/sv-se/offers/zeekr ... wdbusiness
Någon som har koll på när den uppdaterade modellen kommer (som säljs i Asien)?
Zeekr känns för tillfället som det mest intressanta alternativet till Tesla.
Zeekr känns för tillfället som det mest intressanta alternativet till Tesla.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Snygg och känns premium i kupén.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Det finns inga som helst nyheter om att uppdaterade modellen ska komma hit. Kanske, kanske inte.
Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Jag har nuvarande modell och är väldigt nöjd ägare. Gick från en Model X Raven.
Ok, kul att du är nöjd!
Hur funkar långresor med Zeekr?
Kommer man från Tesla så är ju SUC/navigation/förkonditionering av batteri etc. väldigt smidigt och en av de främsta fördelarna.
Får man förslag på laddstopp, kan man se hur stationerna är belastade etc?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp