Någon ordentlig bild på Subaru Solterra finns inte ännu, men vi anar likheter med syskonmodellen Toyota bZ4X.
Subarus elbil heter Solterra – säljstart nästa år
https://www.vibilagare.se/nyheter/subar ... t-nasta-ar
Moderator: Redaktion
Någon ordentlig bild på Subaru Solterra finns inte ännu, men vi anar likheter med syskonmodellen Toyota bZ4X.
Subarus elbil heter Solterra – säljstart nästa år
https://www.sandegruppen.no/subaru-solt ... interesse/
Solterra - Ny e -SUV.
Subaru lanserar nu sin allra första elbil, och naturligtvis är det en riktig elektrisk SUV som passar norska förhållanden - en riktig allväderbil perfekt för aktiva norrmän.
Elektrisk SUV för norska förhållanden
Subarus nya elektriska SUV har fått namnet Solterra - vilket betyder sol och jord. Och det här är verkligen en bil som spelar i lag med naturen på flera sätt. Det är den första modellen i Subarus investering i batteridrivna bilar. Det kommer att dyka upp i norsk natur med hårda körförhållanden runt om i landet, året runt. Och den är inte minst gjord för aktiva människor som gärna använder allt naturen har att erbjuda.
Nu fortsätter Subaru och vidareutvecklar DNA från välkända modeller som Forester, Outback och XV i sin nya elektriska SUV. Fokus ligger fortfarande på säkerhet, kraft och utrymme, komfort och tillgänglighet.
Solterra är byggt på en helt ny plattform - e -Subaru Global plattform . Detta blir plattformen för både Solterra och kommande helelektriska Subaru-modeller.
Försäljningen startar 2022
Försäljningen startar under andra halvåret 2021 och leverans till Norge är planerad till mitten av 2022.
https://www.elbil24.no/nyheter/subaru-s ... r/73753351
Subaru Solterra måste "överträffa kundernas förväntningar på elbilar"
En eldriven suv som måste skräddarsys efter norska förhållanden, lovar Subaru.
SUV: Solterra kommer att vara en elektrisk SUV med hög markfrigång och egenskaper som kallas "skapade" för norska förhållanden, enligt tillverkaren.
SUV utvecklad tillsammans med Toyota
Subaru kommer dock inte på bordet förrän i mitten av 2022 och deras första elbil har fått namnet Solterra. Det här blir en eldriven suv i D-segmentet som Subaru tagit fram tillsammans med Toyota. Bilen kommer att ha egenskaper som överträffar de förväntningar kunder kan ha på batteridrivna bilar, lovar företaget i ett pressmeddelande.
Både plattformen bilen är byggd på (e-TNGA / e-Subaru Global platform), design och generell produktutveckling har gjorts av de två företagen tillsammans. Detsamma används på Toyotas systermodell bZ4X.
Jo, det var inget direkt spännande eller upplyftande håller jag helt med om.mati skrev:Ytterligare en el-SUV som går att förboka och som inte kommer att säljas förrän om några år?
Men deras gamla bensinare mellan 2002 - 2006 var riktigt bra. Men det var då de’juristen skrev: ↑06 feb 2025 14:01Har en Solterra 2023 som lånebil medans min Ioniq 5 väntar på ny ICCU.
Inte imponerad så här långt. Riktigt bullrig, till och med klart sämre än den Mazda CX-30 jag hade som lånebil innan och den var ändå bensindriven. Dörrar som låter plåtiga och ihåliga när man stänger, hänger säkert ihop med bullrigheten. Hård plast överallt. Ingen rattvärme och hög förbrukning jämfört med Ioniq 5. Ska ha liknande batteristorlek (71 vs 77 kwh) men mycket sämre räckvidd hittills. Trång fram med en jättestor "kardantunnel" som nästan omöjliggör att knäppa fast bälte med barnstol. Krånglig växelväljare och en förarövervakning som piper ilsket så fort du tittar på något annat än vägen. Hög och störande ljudsignal när man lägger i R som låter INNE i bilen! Varför?!?
Positivt är bra bagageutrymme, bra utrymme i baksätet och trådlös CarPlay. Och lite imponerande ändå att kunna bygga en bil som plingplongar oftare och ännu mer irriterande och omotiverat än Ioniq...![]()
Och alltså... Hur i hela friden tänkte de när de snålade bort trefasladdning och förvärmning av batteriet?!?
Låter som valfri Toyota.... oh wait.juristen skrev: ↑06 feb 2025 14:01Har en Solterra 2023 som lånebil medans min Ioniq 5 väntar på ny ICCU.
Inte imponerad så här långt. Riktigt bullrig, till och med klart sämre än den Mazda CX-30 jag hade som lånebil innan och den var ändå bensindriven. Dörrar som låter plåtiga och ihåliga när man stänger, hänger säkert ihop med bullrigheten. Hård plast överallt. Ingen rattvärme och hög förbrukning jämfört med Ioniq 5. Ska ha liknande batteristorlek (71 vs 77 kwh) men mycket sämre räckvidd hittills. Trång fram med en jättestor "kardantunnel" som nästan omöjliggör att knäppa fast bälte med barnstol. Krånglig växelväljare och en förarövervakning som piper ilsket så fort du tittar på något annat än vägen. Hög och störande ljudsignal när man lägger i R som låter INNE i bilen! Varför?!?
Positivt är bra bagageutrymme, bra utrymme i baksätet och trådlös CarPlay. Och lite imponerande ändå att kunna bygga en bil som plingplongar oftare och ännu mer irriterande och omotiverat än Ioniq...![]()
Och alltså... Hur i hela friden tänkte de när de snålade bort trefasladdning och förvärmning av batteriet?!?