Precis. Jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Jag har aldrig hört om ett enda fall.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2025 13:27Så var har man skrivit om det?SwedishAdvocate skrev: ↑06 feb 2025 13:17En anledning till att flytta ner reg.plåten till det svarta plastsjoket är väl att reducera en källa till rostangrepp. Skulle inte bli förvånad ifall X antal Y fått rostangrepp kring just reg.plåten. Fast i och för sig så har det väl inte skrivits om det på det här forumet vad jag kan minnas.
Om det nu är ett så stort problem att de omdesignar bakluckan av den anledningen så måste det ha skrivit ganska mycket om problemet kan man tycka.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Ger ändå lite dubbla budskap.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja precis.backe skrev: ↑06 feb 2025 15:27Man går ifrån vision only alltså...
Kan tycka att en kamera borde kunna lösa att se om man glömt ett barn i kupén när det är på ett par meters avstånd, men FSD ska fungera felfritt mitt i natten på hundratals meters avstånd i dimma eller snöstorm med kameror?
Tesla Vision duger inte för att övervaka kupén.
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.

Det blir mer och mer tomteverkstad över det hela.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2025 15:32Ja precis.backe skrev: ↑06 feb 2025 15:27Man går ifrån vision only alltså...
Men är fullt tillräckligt för autonom körning.![]()
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.

Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
Man tog bort radar utvändigt för att människan klarar sig utan radar(vision only), skulle gått att göra ett annat designval även här när man släpper en ny modell.fth skrev: ↑06 feb 2025 15:46Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2025 15:32Ja precis.backe skrev: ↑06 feb 2025 15:27Man går ifrån vision only alltså...
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.![]()
Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.![]()
/fth
Varför fungerar inte vision only inne i kupén på nära avstånd där kameran rimligen bör vara ren och ha goda förutsättningar?
Mer en frågeställning än kritik, men det kanske är lite för lågt i tak här inne att undra varför det ibland fungerar och ibland inte?
- fth
- Teslaägare
Det var "tomteverkstad" i inlägget jag faktiskt citerade som jag reagerade över.backe skrev: ↑06 feb 2025 16:14Man tog bort radar utvändigt för att människan klarar sig utan radar(vision only), skulle gått att göra ett annat designval även här när man släpper en ny modell.fth skrev: ↑06 feb 2025 15:46Cabin Radar/Interior Radar har funnits i Tesla sedan 2021-2022.Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2025 15:32Ja precis.backe skrev: ↑06 feb 2025 15:27Man går ifrån vision only alltså...Nicke Nyfiken skrev: ↑06 feb 2025 14:35
Intressant video.
Och alla som spekulerat kring om Juniper får radar eller inte, fick veta att den har 4D Imaging Radar...![]()
Alla "nyheter" verkar dock just nu kunna tolkas som att Tesla inte vet vad dom pysslar med.![]()
Trist stämning på TCS just nu, vilket ämne man än läser så poppar det upp en massa "Elon är dum/Tesla suger"-kommentarer.![]()
/fth
Varför fungerar inte vision only inne i kupén på nära avstånd där kameran rimligen bör vara ren och ha goda förutsättningar?
Mer en frågeställning än kritik, men det kanske är lite för lågt i tak här inne att undra varför det ibland fungerar och ibland inte?
/fth
P.S. vad gäller "takhöjden" så upplever iaf jag att det på TCS just nu är i princip omöjligt att ens försiktigt försvara någonting öht som har med Tesla/Elon Musk att göra utan att bli kallad fanboy, sektmedlem, eller tom landsförrädare.

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag som är helt novis när det kommer till sådant, vad är en 4D radar?
Vad är det för pump som försvunnit? Det är väl inte värmepumpen?
"Traditional radar systems are adept at scanning the roadway across the horizontal plane and identifying the “three D’s” of an object: distance, direction and relative velocity (Doppler). Newer 4D imaging radar systems add another dimension: vertical information.
These devices get the “imaging radar” label due to the richness of the data they return; that is, with both horizontal and vertical data, the radar can detect many different reflection points, which, when mapped out, begin to resemble an image.
Knowing how tall something is, or how high an object is above the roadway, is crucial in a variety of real-world scenarios. For example, when a truck is approaching a bridge underpass, 4D radar can determine whether the vehicle can safely fit under it, or whether there is a vehicle parked under the bridge. "
https://www.aptiv.com/en/insights/artic ... ging-radar
Model Y Juniper
Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
Spolningen av kameran fram fungerade fint också.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Med helixfälgarna. 19 tumsdäcken kommer ge wltp på omkring 60. Kanske mer.Electron skrev: ↑07 feb 2025 22:24Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Kolla på Id.7.
Mmm det får verkligheten visa. Wltp har inget med verkliga förutsättningar att göra. Det vet alla som kört elbil.Teslasemitruck skrev: ↑07 feb 2025 22:36Med helixfälgarna. 19 tumsdäcken kommer ge wltp på omkring 60. Kanske mer.Electron skrev: ↑07 feb 2025 22:24Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Kolla på Id.7.
Rulla i nedförsbacke, medvind, utan last och passagerare och i 70 km/h…. Ja då kanske
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Kolla på Id.7. Tesla står still i utvecklingen. Räcker inte längre med ny ljusshow.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y.

Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.Electron skrev: ↑07 feb 2025 22:24Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Stockholm till Hudik på vintern går f.ö. också bra, men visst vore det trevligt att komma 40 mil på vintern (också).
Räckvidden är inte en dealbreaker för mig, däremot avsaknaden av sensorer och spakar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag stod redo med beställningen av Juniper men jag är besviken. Hade tänkt mej en större ”refresh” än denna….. Kikar på en hel del andra märken nu.mikebike skrev: ↑08 feb 2025 09:45Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.Electron skrev: ↑07 feb 2025 22:24Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 22:10Vad hade det behövts för WLTP för att du skulle vara nöjd?Electron skrev:Samma här var och kollade in den men jag är besviken på WLTP. Blir inte Juniper för mej.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 20:17Fick tillfälle att titta på nya Model Y idag och det var verkligen en trevlig bil. Gillade den skarpt! Hade jag inte redan två Teslor på uppfarten och har svårt att motivera en tredje så hade det lätt blivit en beställning (eller möjligen väntat på Performance)
![]()
Stockholm till Hudik på vintern går f.ö. också bra, men visst vore det trevligt att komma 40 mil på vintern (också).
Räckvidden är inte en dealbreaker för mig, däremot avsaknaden av sensorer och spakar.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Nu är det där en sedan och dessutom bakhjulsdriven och fick samma tid som gamla y dual motor. Nya y kommer slå det där. Blev stor skillnad på m3 efter refresh. Till och med M3 standard fick en tid på 9:30.Electron skrev: ↑07 feb 2025 23:48Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Men jag håller med i att range/ kwh så ligger id7 bra till. Andra bilar behöver bra mycket större batteri och är dyrare för det mesta.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Med tanke på de förändringar Highland fick så var Junipers refresh tämligen väntad.Electron skrev: ↑08 feb 2025 10:00Jag stod redo med beställningen av Juniper men jag är besviken. Hade tänkt mej en större ”refresh” än denna….. Kikar på en hel del andra märken nu.mikebike skrev: ↑08 feb 2025 09:45Eftersom gamla modellen kommer drygt 40 (Stockholm till Sundsvall) i september så lär inte Juniper komma kortare.
Volvo PV 544 Special 1963
Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.Electron skrev: ↑07 feb 2025 23:48Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
-
Både m3 och Y Juniper är energi effektivast och förhållandevis billiga. Är mycket troligt att de gör en battery refresh om ett par 2-3 år. Särskilt med lfp händer det mycket.
Njaaa en äkta kinabil är inte i min smak.pefreli skrev: ↑08 feb 2025 12:07Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.Electron skrev: ↑07 feb 2025 23:48Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Jag hoppas att Européerna vaknar till liv. Tyvärr är det inte mkt som talar för det. De är antingen för tråkiga/dåliga/dyra.Electron skrev: ↑08 feb 2025 16:10Njaaa en äkta kinabil är inte i min smak.pefreli skrev: ↑08 feb 2025 12:07Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.Electron skrev: ↑07 feb 2025 23:48Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.Electron skrev:Mer än 568 km. I verkligheten blir det max 40 mil. I bra väder. Min M3 LR kan jag åka från Stockholm till Hudiksvall. Ca 30 mil. Vintertid. Så ja, mer range hade inte varit fel.
Så det mesta tyder på att det blir en Kina bil för min del nästa gång. Sannolikt antingen Zeekr eller möjligtvis en Polestar. De är ju syskon.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp