Golden Battery..... undrar om det finns förvärmning som funkar i Nordiskt klimat?
Men CCS standarden har väl inte så höga strömmar ännu?
.
Screenshot_20250130_172202_Chrome.jpg
Lilla batteriet också, ännu högre prestanda att förvänta oss i det stora.
Tror CCS stödjer upp till 500 kw.
Det mest imponerande är ändå laddkurvan, tror dom nämnde 5,5C vilket är galet bra på en produktionsbil med relativt lågt pris.
001 facelift som säljs i Kina sedan en tid tillbaka har ju det större LFP, 95kwh. Finns videos där det laddar med 550kw.
Det större batteriet i 7X är NMC och laddar inte riktigt lika snabbt.
Förövrigt stödjer CCS2 officiellt 500A(men vissa frångår det…). Dvs det går inte nå 500kw utan att också ha 1000v.
De flesta 800v bilar ligger ju runt 600v när de är tomma. Dvs max effekt blir runt 300kw.
Jag tror vi i framtiden kommer se MCS även för personbilar…
Vi är redan uppe på 6C laddning och med 150kwh blir det 900kw. Dvs långt över CCS spec.
Det här måste jag säga nog är första "Kinabilen" som faktiskt väcker något habegär från min sida. En performance skulle kunna vara ett bra val om 2 år när förmånsbilen ska bytas. Förutsatt att mjukvaran är tillräckligt bra.
Verkligen imponerande laddprestanda. Det hade ju inte varit helt fel att ha nu på stundande sportlov, då vi ska köra 200 mil.
Men frågan är hur det blir i praktiken om man väljer random snabbladdare i Sverige?
Även t.ex. EV6 skulle få fantastisk laddprestanda när den presenterades, men det är väl lite si och så med det om man inte väljer snabbladdare med omsorg? Någon större uppgradering av befintligt laddinfrastruktur är nog naivt att hoppas på med tanke på att vi i Sverige ligger efter med utbyggnaden. Man får nog i stället hoppas på att nya snabbladdstationer som byggs i framtiden kan erbjuda bättre möjligheter att faktiskt få nytta av dessa batteriers bättre laddprestanda. Så det är nog ganska många år in i framtiden innan man får ut full potential på snabbladdningen.
Sedan är frågan när vi kommit till vägs ände med CCS-2 standarden. Det känns ju inte helt avlägset längre.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Verkligen imponerande laddprestanda. Det hade ju inte varit helt fel att ha nu på stundande sportlov, då vi ska köra 200 mil.
Men frågan är hur det blir i praktiken om man väljer random snabbladdare i Sverige?
Även t.ex. EV6 skulle få fantastisk laddprestanda när den presenterades, men det är väl lite si och så med det om man inte väljer snabbladdare med omsorg? Någon större uppgradering av befintligt laddinfrastruktur är nog naivt att hoppas på med tanke på att vi i Sverige ligger efter med utbyggnaden. Man får nog i stället hoppas på att nya snabbladdstationer som byggs i framtiden kan erbjuda bättre möjligheter att faktiskt få nytta av dessa batteriers bättre laddprestanda. Så det är nog ganska många år in i framtiden innan man får ut full potential på snabbladdningen.
Sedan är frågan när vi kommit till vägs ände med CCS-2 standarden. Det känns ju inte helt avlägset längre.
Nja, på ionity bör du ju ligga på 300+kw större delen av sessionen. Dvs mer än dubbelt så snabbt vs Teslan.
Många andra har väl också installerat 400kw numera.
Nästan alla, utom Tesla SUC, kan ju leverera 800v så nog bör man ha stor nytta av det redan idag.
Nja, på ionity bör du ju ligga på 300+kw större delen av sessionen. Dvs mer än dubbelt så snabbt vs Teslan.
Nästan alla, utom Tesla SUC, kan ju leverera 800v så nog bör man ha stor nytta av det redan idag.
Jo snabbare än Teslan är väl de flesta bilarna som säljs idag?
Är verkligen 800V-laddarna med 400 kW så utbyggt idag? I så fall är det ju jättepositivt.
Jag hade inte den bilden men har ju å andra sidan inte haft någon anledning att följa uppvecklingen eftersom jag har en långsamladdande Model Y.
Jag har mer lyssnat på vänner som kör EV6 och Ioniq 5. Och de är besvikna på laddhastigheten rent generellt pga vad laddinfrastrukturen erbjuder i Sverige. Men jag uppdaterar gärna min uppfattning till det bättre.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jo snabbare än Teslan är väl de flesta bilarna som säljs idag?
Är verkligen 800V-laddarna med 400 kW så utbyggt idag? I så fall är det ju jättepositivt.
Jag hade inte den bilden men har ju å andra sidan inte haft någon anledning att följa uppvecklingen eftersom jag har en långsamladdande Model Y.
Jag har mer lyssnat på vänner som kör EV6 och Ioniq 5. Och de är besvikna på laddhastigheten rent generellt pga vad laddinfrastrukturen erbjuder i Sverige. Men jag uppdaterar gärna min uppfattning till det bättre.
ChargeFinder filtrerat på 350kw+(alla dessa är 800v).
Golden Battery..... undrar om det finns förvärmning som funkar i Nordiskt klimat?
Men CCS standarden har väl inte så höga strömmar ännu?
.
Screenshot_20250130_172202_Chrome.jpg
Lilla batteriet också, ännu högre prestanda att förvänta oss i det stora.
Tror CCS stödjer upp till 500 kw.
Det mest imponerande är ändå laddkurvan, tror dom nämnde 5,5C vilket är galet bra på en produktionsbil med relativt lågt pris.
Först ska det leverera i verkligheten. Sen ska det hålla över tid också. Skulle vara väldigt försiktig att köpa en innan historik finns på dessa bilar. Skulle nog vänta 2-3 år.
Ska komma i juni enligt dem själva, men det är en bit bort så återstår väl att se ifall det blir så eller inte. De är ju relativt nya på marknaden och det märks lite på deras kundhantering, man har inte något liveflöde över vart bilen befinner sig i produktionskedjan såsom en del andra tillverkare.
Ska komma i juni enligt dem själva, men det är en bit bort så återstår väl att se ifall det blir så eller inte. De är ju relativt nya på marknaden och det märks lite på deras kundhantering, man har inte något liveflöde över vart bilen befinner sig i produktionskedjan såsom en del andra tillverkare.
Men den som väntar på något gott
Blir väl så när man inte bygger en bil specifikt för en kund. Vet när jag köpt både VW och Volvo att det är en bil som byggs till mig och det går att följa flödet, men i ditt fall och t.ex. Tesla så bygger man bara en massa bilar och tilldelar den till någon som beställt en sån.
Spännande oavsett, ska bli kul att få se lite tester på bilen i Europa framöver våren.
Provkörde en Zeekr 001 igår och blev imponerad.
Jag är egentligen bara intresserad av 7X, men eftersom jag aldrig har kört en Zeekr tidigare ville jag testa märket.
Bilen är riktigt imponerande – den kändes premium och var trevlig att köra. Den slår kanske inte Teslan, men det hade jag heller inte förväntat mig.
Däremot vinner den klart över ID.7, Enyaq och Polestar 4.
Jag ska göra en längre provkörning med 001 för att övertyga sambon, men med största sannolikhet lägger jag en beställning på 7X Performance nästa vecka.
Såg dessvärre att Lidar-radarn inte ingår i den europeiska versionen – kanske en prisfråga? Ska fråga säljaren.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Zeekrs pressrelease utgår väl efter laddare på 360 kW om jag inte minns fel. Står t.o.m på deras hemsida på 7X sidan ser jag nu.
Screenshot_2025-02-06-14-53-16-221_com.android.chrome.jpg
Zeekrs pressrelease utgår väl efter laddare på 360 kW om jag inte minns fel. Står t.o.m på deras hemsida på 7X sidan ser jag nu.
Ah, bra tack då förstår jag.
Det batteriet man laddar i filmen är faktiskt specat på 13 minuter i Sverige.
När jag tittar på YouTube så ser jag specen på de kinesiska bilarna. Om man skall jämföra den europeiska varianten med den kinesiska har jag har lagt märke till att Lidar saknas tillsammans med tv skärmen i baksätet. Den trevliga LED belysningen där man kunde skriva meddelande är tydligen inte tillåten i EU, så den saknas också. Då känns det surt att betala så mycket mer för mindre. En feature jag gillade var att det var förberett för kylskåp, men jag har inte hittat det som något tillval eller extra utrustning.
Har inte tittat på hela videon. Framgår det där? Det som talar emot är att den visar 600km räckvidd fulladdad.
Har inte tittat på hela videon. Framgår det där? Det som talar emot är att den visar 600km räckvidd fulladdad.
Det är deras eget Golden brick som är snabbast, 5,5C tror jag, det är det mindre batteriet som sitter i den billigaste. Det stora batteriet är ett CatL om jag minns rätt, det laddar 5C. Så båda är riktigt snabba helt klart.
Idag lade jag en beställning på en 7x Privilege med dragkrok.
Ska bli spännande att se när bilen kommer för en provkörning.
Tror det kan bli en bra men spännande resa bort från Tesla
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok