Såg att man kan få 0% ränta och 36mån fri service på denna nu
Norge måste ha haft någon liknande deal.
En bil verkar kunna få hur kassa recensioner från början men ändå sälja. Köparna av denna är väl inte såna som läser på innan direkt. Säljer väl tack vare varumärket och en "bra deal" misstänker jag.
I Norge sålde den mest av alla bilar i Januari.
Början på kvartalen är väl alltid låga för Tesla iofs.
Är dom?… Den absoluta majoriteten av alla Teslor som säljs i Europa numera är väl Y från Berlin. Men just det här kvartalet är väl lite speciellt i och med att Y precis har fått en refresh (Juniper), och att produktionen i Berlin håller på och ställer om, samt att man för tillfället bara kan beställa en så kallad Launch Edition av den här Juniper…
Ytterligare en faktor verkar ju vara att ~40% av de norska Teslaägarna kan relatera till skuld-/skamkänslor kring sitt bilval, och att ~30% till och med vill göra sig av med sin bil av det skälet… viewtopic.php?p=837481#p837481
Så vi får väl de hur mkt det kan påverka försäljningssiffrorna i Norge framöver…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
Finns ju tecken på att Tesla inte är lika populärt i Norge längre (se inlägget ovan)…
Andra möjliga anledningar:
Har för mig att det skrivit en hel del om missnöje med Teslas verkstäder i Norge. Om man upplevt detta och helst vill slippa uppleva det igen, vilken bil ligger bra till då?…
Och den här Toyotan har ju en del saker som en Tesla Y inte har…
Dörrkarmar
Instrumentering framför föraren – kanske till och med kan fås med HUD
Riktiga parkeringssensorer
En regnsensor
Så lite mer bil än rymdskepp helt enkelt … Antar att många av de här bilarna fungerar typ som andrabil för jobbpendling, samt typ skjutsa ungarna på div. aktiviteter. Och det fungerar den väl antagligen alldeles utmärkt för… Och det till vad som verkar vara ett relativt bra pris. Gissar att även norrmännen blivit lite priskänsliga. Deras valuta har väl inte heller gått så bra…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Man måste ju förstå att "vanliga människor" har helt andra prioriteringar än folk här.
För många är det viktigt att kunna åka till en handlare och prata med någon, få tips och råd, provsitta och provköra bilar, tillslut välja en, kryssa i tillvalslistan, åka och hämta bilen personligen och sen kunna prata med samma handlare så fort det blir nåt fel, på mindre orter gärna med samma person man köpte den av, och sen att kunna lämna in bilen på samma ställe för service och reparationer.
Dessa männsikor väljer bort tesla redan där.
Dessutom har toyota ett grundmurat och välförtjänt kvalitetsrykte, jag vet inte om det verkligen stämmer 100% på just denna (uselt namngivna bil) eftersom den faktiskt är en samkonstruktion (eller rebadging beroende på vem man frågar), men köparna lär knappast råka ut för att deras toyotahandlare struntar i deras eventuella problem iaf, och det är viktigt för många.
..Lustigt för övrigt med folk som gnäller på toyota efter att ha kört en hyr-yaris.. yaris är en av toyotas enklaste billigaste modeller, i princip avsedd för tanter som bara ska åka och handla en gång i veckan och vill ha en pålitlig billig bil och inte bryr sig om något annat.
(Min mamma har f.ö en 10 år gammal yaris hon köpte ny som inte haft ett enda fel under dessa 10 år..)
Vill man ha en lyxigare bil finns det sådana också, camryn är exempelvis riktigt fin, och vill man upp ännu högre står det lexus på bakluckan.. Vill man ha en riktigt rolig bil köper man lämpligen en GR86, supra eller GR-Yaris.. (som trots namnet delar väldigt få delar med vanliga yaris, det är i princip en yariskaross på ett rallyjärn)
Och ja, japaner i allmänhet är bra på faktisk kvalitet och dåliga på upplevd kvalitet.
Tyskar däremot är dåliga på faktisk kvalitet och duktiga på upplevd kvalitet..
Tesla vete fan..
Och ja, japaner i allmänhet är bra på faktisk kvalitet och dåliga på upplevd kvalitet.
Tyskar däremot är dåliga på faktisk kvalitet och duktiga på upplevd kvalitet..
Tesla vete fan..
Haha, det kunde varit mina ord. Har kört både Subaru och Audi och det stämmer till 100%. Forestern från 1999 var inte särskilt förtroendeingivande men en av de bästa och billigaste bilar jag haft. Och roligaste, det var en turbo-impreza i grunden.
Man behöver inte vara gammal och grå för att uppskatta en återkommande personlig kontakt hos en återförsäljare Jag har köpt 4 bilar av samma säljare och alltid fått bra service mha den personliga kontakten.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Våra pensionärer är nog i genomsnitt mer bildade än sveriges yngre förmågor. Hur teknisk kunniga kring laddning av batterier de är kan nog variera. Jag kör Volvo, ej pensionär, och mer tekniskt kunnig än de flesta teslaägare. Så, jag tror att det finns alla möjliga kombinationer av ägare, förmågor och bilmodeller. Och ”ryktet” om Toyotas tillförlitlighet kommer sig väl av att de brukar vara i topp på bilprovningens listor. Där för övrigt, vad jag vet, Tesla placerat sig i bottenskiktet, om inte tom längst ner, i Finland, Danmark och Tyskland.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Våra pensionärer är nog i genomsnitt mer bildade än sveriges yngre förmågor. Hur teknisk kunniga kring laddning av batterier de är kan nog variera. Jag kör Volvo, ej pensionär, och mer tekniskt kunnig än de flesta teslaägare. Så, jag tror att det finns alla möjliga kombinationer av ägare, förmågor och bilmodeller. Och ”ryktet” om Toyotas tillförlitlighet kommer sig väl av att de brukar vara i topp på bilprovningens listor. Där för övrigt, vad jag vet, Tesla placerat sig i bottenskiktet, om inte tom längst ner, i Finland, Danmark och Tyskland.
Om de är så bildade, hur kommer det sig då att de står och laddar till 100%?
Hur vet du att du är mer tekniskt kunnig än de flesta Teslaägare?
Toyota är duktiga på att kräva regelbunden dyr service, och de är duktiga på att se till så att den sker strax innan besiktning.
Underhåller man vilken bil som helst ordentligt så kommer den gå igenom besiktningen. Har själv aldrig fått någon anmärkning på 25 år, och då har jag ägt allt möjligt på 2 och 4 hjul samt servat det mesta själv.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Våra pensionärer är nog i genomsnitt mer bildade än sveriges yngre förmågor. Hur teknisk kunniga kring laddning av batterier de är kan nog variera. Jag kör Volvo, ej pensionär, och mer tekniskt kunnig än de flesta teslaägare. Så, jag tror att det finns alla möjliga kombinationer av ägare, förmågor och bilmodeller. Och ”ryktet” om Toyotas tillförlitlighet kommer sig väl av att de brukar vara i topp på bilprovningens listor. Där för övrigt, vad jag vet, Tesla placerat sig i bottenskiktet, om inte tom längst ner, i Finland, Danmark och Tyskland.
Om de är så bildade, hur kommer det sig då att de står och laddar till 100%?
Hur vet du att du är mer tekniskt kunnig än de flesta Teslaägare?
Toyota är duktiga på att kräva regelbunden dyr service, och de är duktiga på att se till så att den sker strax innan besiktning. [Min u.]
Underhåller man vilken bil som helst ordentligt så kommer den gå igenom besiktningen. Har själv aldrig fått någon anmärkning på 25 år, och då har jag ägt allt möjligt på 2 och 4 hjul samt servat det mesta själv.
Vad vill Toyota ha betalt för service på bZ4X? Skrevs ju nyligen om servicekostnaden för BMW i7 på forumet, och inte ens den verkade ju direkt jättehög som jag minns det…
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Märkligt att påstå att Toyota-köpare skulle vara obildade. Det är väl just för att man vet hur överlägset driftsäkra Toyotor är som man köper en Toyota (många håller typ i 30 år ifall man rostskyddar 1-2 gånger). Så bryr man sig inte om att ha det senaste blinget så är väl Toyota alltid ett alternativ (?)
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Våra pensionärer är nog i genomsnitt mer bildade än sveriges yngre förmågor. Hur teknisk kunniga kring laddning av batterier de är kan nog variera. Jag kör Volvo, ej pensionär, och mer tekniskt kunnig än de flesta teslaägare. Så, jag tror att det finns alla möjliga kombinationer av ägare, förmågor och bilmodeller. Och ”ryktet” om Toyotas tillförlitlighet kommer sig väl av att de brukar vara i topp på bilprovningens listor. Där för övrigt, vad jag vet, Tesla placerat sig i bottenskiktet, om inte tom längst ner, i Finland, Danmark och Tyskland.
Om de är så bildade, hur kommer det sig då att de står och laddar till 100%?
Hur vet du att du är mer tekniskt kunnig än de flesta Teslaägare?
Toyota är duktiga på att kräva regelbunden dyr service, och de är duktiga på att se till så att den sker strax innan besiktning.
Underhåller man vilken bil som helst ordentligt så kommer den gå igenom besiktningen. Har själv aldrig fått någon anmärkning på 25 år, och då har jag ägt allt möjligt på 2 och 4 hjul samt servat det mesta själv.
Du kan ju slå upp ordet bildning. Jag kan avslöja att det inte har att göra med hur länge man står vid en laddare. Min utbildning, bakgrund och jobb säger mig att jag är mer teknisk kunnig.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Märkligt att påstå att Toyota-köpare skulle vara obildade. Det är väl just för att man vet hur överlägset driftsäkra Toyotor är som man köper en Toyota (många håller typ i 30 år ifall man rostskyddar 1-2 gånger). Så bryr man sig inte om att ha det senaste blinget så är väl Toyota alltid ett alternativ (?)
(Upplevd) driftsäkerhet är en variabel när man köper bil.
De som inte är intresserade/kunniga lägger ofta väldigt stor vikt vid den variabeln.
Min egen uppfattning efter att ha kört såväl gamla som helt nya Toyota är att de är själadödande usla fordon.
(juristen beskrev en del anledningar i Solterra-tråden, som ju är en förtäckt bZ4X)
Toyota är duktiga på att kräva regelbunden dyr service,
Regelbunden service kräver väl alla utom tesla ?
Och dyr, tja, är den verkligen dyrare än andra märken ? ..Toyota har dock nån form av fri prissättning som gör att det kan skilja enormt mellan en auktoriserad verkstad "i stan" och en utanför stan. (Det förekommer säkerligen hos andra med men det är väldigt tydligt hos toyota)
och de är duktiga på att se till så att den sker strax innan besiktning.
Hur menar du där ?
Tror du att dom håller ett register på när förra besiktniongen var på alla toyotor och kräver sen att ägarna servar precis innan oavsett miltal ?
Nej, så funkar det givetvis inte, folk servar när det är servicedags på körda mil eller ibland på tid, oavsett när besiktningen är.
Underhåller man vilken bil som helst ordentligt så kommer den gå igenom besiktningen. Har själv aldrig fått någon anmärkning på 25 år, och då har jag ägt allt möjligt på 2 och 4 hjul samt servat det mesta själv.
Ja, men destom sämre kvalitet på bilen desto mer problem får man både med och utan service..
Nu gillar ju inte jag SUV/Crossover av principskäl, men måste ändå ge Toyota att jag tycker de fått till exteriördesignen på både bZ4X, C-HR och Lexus RZ. Mer tveksam till Urban Cruiser. Gillade dock fälgsidorna på den. Tycker även de borde placerat ventilationsutblåsen under mittskärmen på Lexusen istället för ovanför. Och hade naturligtvis tagit den runda ratten till Lexusen om jag nu av någon anledning skulle köra en sån och hade möjlighet att välja.
Antar att många inte provkört nåt annat? Ifall det är den första elbilen man testar så går det nog att bli imponerad. Extra konstigt i just Norge…
Toyotas köpare har ju oftast 0 bilintresse(ofta 0 kunskap om bilar överhuvudtaget).
De gör inga efterforskningar för de förstår ändå inte biltester osv.
De har antingen ägt en Toyota tidigare och haft få problem med dem och vill därför fortsätta med samma märke.
Många har också hört rykten om att Toyota är tillförlitliga och väljer dem av den anledningen.
När de då får ett lapp om "kampanj" från Toyota i brevlådan suger det till i köptarmen.
"Toyota är ju bra och elbilar är ju också bra nu har jag hört av bingo-kompisarna".
Det är lite som med Volvos elbilar. Många av köparna där är också obildade pensionärer och liknande som köper pga märket. Därför man ser så många grå/vithåriga som står och laddar dessa bilar till 100% vid snabbladdarna.
Våra pensionärer är nog i genomsnitt mer bildade än sveriges yngre förmågor. Hur teknisk kunniga kring laddning av batterier de är kan nog variera. Jag kör Volvo, ej pensionär, och mer tekniskt kunnig än de flesta teslaägare. Så, jag tror att det finns alla möjliga kombinationer av ägare, förmågor och bilmodeller. Och ”ryktet” om Toyotas tillförlitlighet kommer sig väl av att de brukar vara i topp på bilprovningens listor. Där för övrigt, vad jag vet, Tesla placerat sig i bottenskiktet, om inte tom längst ner, i Finland, Danmark och Tyskland.
Om de är så bildade, hur kommer det sig då att de står och laddar till 100%?
Hur vet du att du är mer tekniskt kunnig än de flesta Teslaägare?
Toyota är duktiga på att kräva regelbunden dyr service, och de är duktiga på att se till så att den sker strax innan besiktning.
Underhåller man vilken bil som helst ordentligt så kommer den gå igenom besiktningen. Har själv aldrig fått någon anmärkning på 25 år, och då har jag ägt allt möjligt på 2 och 4 hjul samt servat det mesta själv.
Går du runt och kollar laddprocent på andra bilar på stationen och för statistik över förares ålder och hårfärg eller är det en gissning?
Jag gissar att vithåriga äldre män mycket sällan laddar snabbladdare.
Sambon jobbar på vårdcentral där dom en Yaris hybrid som poolbil för att åka ärenden med. Hon pratar mycket gott om den och förvånansvärt ofta för att vara så ointresserad av bilar.
Jag tolkar henne som att den ger ett pålitligt intryck.
Sambon jobbar på vårdcentral där dom en Yaris hybrid som poolbil för att åka ärenden med. Hon pratar mycket gott om den och förvånansvärt ofta för att vara så ointresserad av bilar.
Jag tolkar henne som att den ger ett pålitligt intryck.
Hade en helt ny sån som hyrbil förra året. Hemsk IMO.
Mkt bullrig på motorvägen, motorn knackar som en diesel. Tändningslås med nyckel som måste vridas om. Analoga mätare från forntiden. Kass infotainment. Ingen värmning via app.
Dyr är den också.