Köper Elon Twitter?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Köper Elon Twitter?
Bra sammanfattning av Ricky Gervais om höger/vänster, extremism och Twitter.
Metas faktagranskning kommer inte att upphöra i EU. Det som skrivits i medier gäller endast USA. Meta kommer säkert att ansöka hos EU att få slippa faktagranskningskravet även här, men det är inte särskilt sannolikt att det kommer att tillåtas. Om de kommer in med en ansökan så ska en riskanalys genomföras, vilken tar månader att genomföra, och sen ska frågan behandlas. Men det finns en rätt stor majoritet inom EU för att faktagranskning ska förbli något META även i fortsättningen kommer att tvingas ägna sig åt - via tredjepartsgranskande organisationer. I Sverige är det Källkritikbyrån som sköter det jobbet och de kommer att fortsätta tills vidare. Nyligen förlängdes avtalet med Meta att gälla under hela 2025.
EU är trots allt inte USA. Här gäller våra egna politiska beslut. META kan inte ensidigt säga upp kravet det har på sig om att plattformarna ska faktagranskas.
EU är trots allt inte USA. Här gäller våra egna politiska beslut. META kan inte ensidigt säga upp kravet det har på sig om att plattformarna ska faktagranskas.
-
”Jag skäms över att köra Tesla”
https://carup.se/kande-tv-bagaren-jag-s ... ora-tesla/
"Those kind of statements are not normal"
https://carup.se/kande-tv-bagaren-jag-s ... ora-tesla/
"Those kind of statements are not normal"

Håller med till fullo. Och tyvärr krävs det mycket mer tid och energi att skriva ett faktabaserat inlägg och hitta belägg för det man skriver än att bara upprepa något man läst på X. Därför "vinner" de sistnämnda allt oftare på ren utmattningstaktik. Det syns även i vissa trådar på detta forum, och märks på att många pålästa medlemmar som varit här länge inte längre är aktiva skribenter.Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 jan 2025 10:39Tyvärr är kompetens och utbildningsnivå för låg idag för att kunna skilja på fakta och trams - och det finns många personer / politiker som vet detta och utnyttjar detta.-AG- skrev: ↑08 jan 2025 18:27Om man inte behöver metrologer för stt visa åt vilket håll det blåser borde man inte heller behöva fysiker för att berätta att jorden är rund, biologer/läkare för att förklara nyttan av vaccin och en massa andra självklarheter som ifrågasätts av diverse foliehattar/pappskallar på sociala medier. Jag är högst tveksam till att vara noga med fakta är en ”vänstergrej”. Känner mig inte det minsta vänster trots att jag tycker att det är skillnad på fakta och trams.
Tyvärr vinner alltid den som hela tiden upprepar falska saker.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Intressant! Men hur är det med X inom EU? Har de också någon faktagranskning?Jerker skrev: ↑09 jan 2025 13:35Metas faktagranskning kommer inte att upphöra i EU. Det som skrivits i medier gäller endast USA. Meta kommer säkert att ansöka hos EU att få slippa faktagranskningskravet även här, men det är inte särskilt sannolikt att det kommer att tillåtas. Om de kommer in med en ansökan så ska en riskanalys genomföras, vilken tar månader att genomföra, och sen ska frågan behandlas. Men det finns en rätt stor majoritet inom EU för att faktagranskning ska förbli något META även i fortsättningen kommer att tvingas ägna sig åt - via tredjepartsgranskande organisationer. I Sverige är det Källkritikbyrån som sköter det jobbet och de kommer att fortsätta tills vidare. Nyligen förlängdes avtalet med Meta att gälla under hela 2025.
Sedan begriper jag inte riktigt hur man delar upp USA och EU inom sociala medier? Det finns väl ingen separation tex på X så kan ju en tråd bestå av inlägg från hela världen?
Jag förmodar att det inte är var ett inlägg är skrivet utan var det visas som avgör om det behöver faktagranskas. Visas ett inlägg i EU så är det EU:s regler som gäller, oavsett vart i världen inlägget är skrivet skulle jag tro.gjohansson skrev: ↑09 jan 2025 20:30Intressant! Men hur är det med X inom EU? Har de också någon faktagranskning?Jerker skrev: ↑09 jan 2025 13:35Metas faktagranskning kommer inte att upphöra i EU. Det som skrivits i medier gäller endast USA. Meta kommer säkert att ansöka hos EU att få slippa faktagranskningskravet även här, men det är inte särskilt sannolikt att det kommer att tillåtas. Om de kommer in med en ansökan så ska en riskanalys genomföras, vilken tar månader att genomföra, och sen ska frågan behandlas. Men det finns en rätt stor majoritet inom EU för att faktagranskning ska förbli något META även i fortsättningen kommer att tvingas ägna sig åt - via tredjepartsgranskande organisationer. I Sverige är det Källkritikbyrån som sköter det jobbet och de kommer att fortsätta tills vidare. Nyligen förlängdes avtalet med Meta att gälla under hela 2025.
Sedan begriper jag inte riktigt hur man delar upp USA och EU inom sociala medier? Det finns väl ingen separation tex på X så kan ju en tråd bestå av inlägg från hela världen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jaha, ska detta bli den nya "Hatar Elon och Trump-tråden" nu när "Elon - sluta prata-tråden" blev låst?
Suck, säger jag bara.
MODERATORN - lås denna tråden också innan det spårar ur även här. Detta har inget att göra på ett elbilsforum.
Och för alla er som direkt ska sätta folk i olika fack, så måste jag förklara att jag tycker också att både Musk och Trump är galna narcissister som folk inte borde lyssna på.
Men jag har inget behov av att tjata om det dagligen på ett svenskt elbilsforum. Det gör liksom ingen skillnad och det hör inte hemma här.
Suck, säger jag bara.
MODERATORN - lås denna tråden också innan det spårar ur även här. Detta har inget att göra på ett elbilsforum.
Och för alla er som direkt ska sätta folk i olika fack, så måste jag förklara att jag tycker också att både Musk och Trump är galna narcissister som folk inte borde lyssna på.
Men jag har inget behov av att tjata om det dagligen på ett svenskt elbilsforum. Det gör liksom ingen skillnad och det hör inte hemma här.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja, för vi vill ju alla att Elons desinformation ska få spridas fritt. Sopa det under mattan så att Elon kan få fortsätta driva sin agenda. Men då hoppas jag att alla andra trådar där man uttalar sig föraktfullt om politiker, offentliga personer, fackrepresentanter, m.m., också låses. Eller är det bara Elon som ska fredas från kritik?
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag har inte sett att Elon varit aktiv på detta forum och spridit desinformation.
Som jag ser det är det bara hatarna som håller på att sprida Elon och Trumps dynga på detta forum, genom att kopiera in uttalanden från en massa andra sociala medier.
Som jag ser det är det bara hatarna som håller på att sprida Elon och Trumps dynga på detta forum, genom att kopiera in uttalanden från en massa andra sociala medier.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Instämmer!Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:08Jaha, ska detta bli den nya "Hatar Elon och Trump-tråden" nu när "Elon - sluta prata-tråden" blev låst?
Suck, säger jag bara.
MY RWD Vit 2023
-
Precis. Då ser vi fram emot att alla påhopp på fackföreningsaktiva också rensas bort från forumet.iAkita skrev: ↑09 jan 2025 21:13Ja, för vi vill ju alla att Elons desinformation ska få spridas fritt. Sopa det under mattan så att Elon kan få fortsätta driva sin agenda. Men då hoppas jag att alla andra trådar där man uttalar sig föraktfullt om politiker, offentliga personer, fackrepresentanter, m.m., också låses. Eller är det bara Elon som ska fredas från kritik?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Med den logiken får man alltså bara kritisera de som är aktiva på forumet? Det låter verkligen märkligt och då blir det väldigt mycket man inte kan kritisera/ disskutera.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:18Jag har inte sett att Elon varit aktiv på detta forum och spridit desinformation.
Det som gäller enligt Tibor är väl att det som avhandlas skall ha en koppling till Tesla, elbilar eller Elon, det får inte röra sig om random politiska frågor.
Och visst görs det överträdelser emellanåt och det hanteras väl av Tibor.
Men om du inte gillar Tibors modereringsprinciper kan du väl med fördel ta det med honom istället för att spamma i trådarna?
-
Medhåll.gjohansson skrev: ↑09 jan 2025 21:48Med den logiken får man alltså bara kritisera de som är aktiva på forumet? Det låter verkligen märkligt och då blir det väldigt mycket man inte kan kritisera/ disskutera.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:18Jag har inte sett att Elon varit aktiv på detta forum och spridit desinformation.
Det som gäller enligt Tibor är väl att det som avhandlas skall ha en koppling till Tesla, elbilar eller Elon, det får inte röra sig om random politiska frågor.
Och visst görs det överträdelser emellanåt och det hanteras väl av Tibor.
Men om du inte gillar Tibors modereringsprinciper kan du väl med fördel ta det med honom istället för att spamma i trådarna?
Om någon vill diskutera modereringen på forumet så föreslår jag att man skapar en separat tråd om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ser inget hat här, bara konstateranden och ifrågasättanden. Vänligen citera hatet i tråden.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:08Jaha, ska detta bli den nya "Hatar Elon och Trump-tråden" nu när "Elon - sluta prata-tråden" blev låst?
Suck, säger jag bara.
Ser inget hat här, bara konstateranden och ifrågasättanden. Vänligen citera hatet i tråden.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:08Jaha, ska detta bli den nya "Hatar Elon och Trump-tråden" nu när "Elon - sluta prata-tråden" blev låst?
Suck, säger jag bara.
“Problemet” med den inställningen är ju att även "Tesla-forum" anser att man måste vara högerextrem för att köra Tesla.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jan 2025 21:18Jag har inte sett att Elon varit aktiv på detta forum och spridit desinformation.
Ganska jobbigt enligt mig.
MEN OK, jag ser ju att en stor mängd av skribenterna på detta forum älskar SD och Elon eller tillhör de som är glada över att ha tjänat några sekiner på Tesla.
Slutsats, jag har köpt fel bil och reggat mig på fel forum
(hoppas alla är nöjda med att den stora ledaren Elon höll ett fint samtal med AFD ikväll. JAG kan känna mig lite lurad men det är ju faktiskt mitt eget fel. Dags att glida ut åt sidan och låta högerextrema och opportunister ha sin tid)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo

Vilken desinformation pratar du om? Det äcklar mig att så må ga fortfarande i denna tråd är så manipulerade av vänsterextremism och deras narrativ, att folk som du inte kan tänka ka själva utan matas med vänsterns falska narrativ.iAkita skrev: ↑09 jan 2025 21:13Ja, för vi vill ju alla att Elons desinformation ska få spridas fritt. Sopa det under mattan så att Elon kan få fortsätta driva sin agenda. Men då hoppas jag att alla andra trådar där man uttalar sig föraktfullt om politiker, offentliga personer, fackrepresentanter, m.m., också låses. Eller är det bara Elon som ska fredas från kritik?
Svensk media pratar om tesla skam, vilken skam? Äntligen börjar det marxistiska narrativet gå mot sin ände men finns fortfarande folk som inte vaknat upp ur den falska bild ni blivit inpräntade under många år.
Nu backar vi till det normala igen som det var cirka 20-25 år sen.
EU och dess kopia som federal stat och planekonomi ala Sovjet kommer falla över tid, det är bra Elon ger sig in med högeralliansen i Tyskland för annars finns inget Europa kvar än massa fanatiska klimatdårar.
Jag gillade aldrig Elon, eller den Elon ni en gång gillade, Elon har vaknat och insett hur sjuk vänster extremism tog över debatten i så många år, nu behöver man inte skämmas över en Tesla längre utan Elon är ett föredöme för att tvätta bort all denna skit som spritt sig i samhället.
Det är nu skämskudden över Tesla äntligen börjar försvinna.
Varför är då högerextremisterna och deras ledare så rädda för kritik och att faktagranskas? Samtal och debatter baserad på fakta, forskning och saklighet borde väl vara något alla strävar efter, oavsett om man står till höger eller vänster.lanab skrev: ↑18 jan 2025 10:32
Vilken desinformation pratar du om? Det äcklar mig att så må ga fortfarande i denna tråd är så manipulerade av vänsterextremism och deras narrativ, att folk som du inte kan tänka ka själva utan matas med vänsterns falska narrativ.iAkita skrev: ↑09 jan 2025 21:13Ja, för vi vill ju alla att Elons desinformation ska få spridas fritt. Sopa det under mattan så att Elon kan få fortsätta driva sin agenda. Men då hoppas jag att alla andra trådar där man uttalar sig föraktfullt om politiker, offentliga personer, fackrepresentanter, m.m., också låses. Eller är det bara Elon som ska fredas från kritik?
Svensk media pratar om tesla skam, vilken skam? Äntligen börjar det marxistiska narrativet gå mot sin ände men finns fortfarande folk som inte vaknat upp ur den falska bild ni blivit inpräntade under många år.
EU och dess kopia som federal stat och planekonomi ala Sovjet kommer falla över tid, det är bra Elon ger sig in med högeralliansen i Tyskland för annars finns inget Europa kvar än massa fanatiska klimatdårar.
Jag gillade aldrig Elon, eller den Elon ni en gång gillade, Elon har vaknat och insett hur sjuk vänster extremism tog över debatten i så många år, nu behöver man inte skämmas över en Tesla längre utan Elon är ett föredöme för att tvätta bort all denna skit som spritt sig i samhället.
Välkommen till forumet förresten. Det fanns en tid här när vi brukade respektera varandras åsikter och kunna föra vettiga om än hetsiga debatter emellanåt, utan att Tibor behövde låsa trådarna. Hoppas du är här för att du vill bidra till att återfinna den stämningen.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Håller med ovan, äntligen kan man köra en bil som företräder likhet inför lagen, yttrandefrihet, äganderätt och allt vi har att tacka för vår fantastiska del av världen.
De som vill ha censur och angiverisamhälle kan ju köpa en kinabil eller leta reda på en Lada eller Trabant.
De som vill ha censur och angiverisamhälle kan ju köpa en kinabil eller leta reda på en Lada eller Trabant.
Varför? Jag trodde de som stödjer Musks politiska agenda, SD, och andra högerpopulister var nöjda med sina Teslor

BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Eftersom populism numera i gammelmedia definieras som vad demokrati var tidigare, så är jag populist med stolthet.
-
Problemet jag har med Elon är främst att han aktivt motarbetar allt stöd till Ukraina och aldrig kritiserar Putin och Xi trots att han gör ner alla västregeringar i stort sett och kallar dem kommunister etc.lanab skrev: ↑18 jan 2025 10:32
Detta ligger definitivt inte i Sveriges säkerhetspolitiska intresse.
Visst om man vill gr sig in i kulturkriget så angriper väl Elon en del av det som gått till överdrift inom ”woke” men det är ju mest bara fånigheter och lögner från bägge sidor. Stödet till Ukraina och hotet från Ryssland är ju däremot på riktigt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Twitter var kanske inte så katastrofalt köp i alla fall?
Visst har intäkterna minskat - men kostnaderna ännu mer.
They did it?TiborBlomhall skrev: ↑06 feb 2025 11:25
Twitter var kanske inte så katastrofalt köp i alla fall?
Visst har intäkterna minskat - men kostnaderna ännu mer.
Med 1,2 miljarder dollar i räntekostnader per år verkar det gå jämt ut.
"
As part of taking on these loans, Musk also loaded X with a cumulative debt burden of around $1.2 billion in interest payments per year. Which is exactly the amount that Bloomberg’s reporting suggests the company brought in, and as Bloomberg notes, that figure is before interest.
Which likely suggests that X made no money at all in 2024. Even with Musk cutting 80% of its staff, and slashing costs wherever he can.
"