Upprop: Teslaägare i Sverige uppmanar Tesla att göra sig av med Elon Musk

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Upprop: Teslaägare i Sverige uppmanar Tesla att göra sig av med Elon Musk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Larofo skrev: 29 jan 2025 10:47
Larofo skrev: 29 jan 2025 10:25
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 09:29
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 06:47
Kan man gömma en tråd?
Det är en funktion jag verkligen saknar på detta forum.

Liksom att slippa se vad puckon man blockat skriver, även när någon citerar vederbörande.
Den här tråden ligger under "övrigt" och man kan välja att dölja alla trådar där.
Oops, glömde en sak......kontrollfråga: Can you read this?? ;)
Själv blockar jag aldrig folk. Lärorikt att ta del av olika åsikter.
I read you loud and clear. ;)

Har inga problem med andras åsikter.
Det är sättet vissa skriver på som gör att jag blockar.
Har bara 2 på listan och båda har tydligen slutat skriva på forumet sedan en tid tillbaka.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

backe skrev: 29 jan 2025 10:58
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 10:54
backe skrev: 29 jan 2025 10:48
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 10:46

Den här tråden ligger under "övrigt" och man kan välja att dölja alla trådar där.
Hur gör man då?
viewtopic.php?p=836175#p836175
Tack.
Allt eller inget, alltså. Lite synd att man inte kan välja specifika trådar.
Går att låta bli att klicka på tråden också.
Om det ändå vore så enkelt...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 10:59
Larofo skrev: 29 jan 2025 10:47
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 09:29
SR-71-BlackBird skrev: 29 jan 2025 06:47
Kan man gömma en tråd?
Det är en funktion jag verkligen saknar på detta forum.

Liksom att slippa se vad puckon man blockat skriver, även när någon citerar vederbörande.
Oops, glömde en sak......kontrollfråga: Can you read this?? ;)
Själv blockar jag aldrig folk. Lärorikt att ta del av olika åsikter.
I read you loud and clear. ;)

Har inga problem med andras åsikter.
Det är sättet vissa skriver på som gör att jag blockar.
Har bara 2 på listan och båda har tydligen slutat skriva på forumet sedan en tid tillbaka.
Understandable. :)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev: 29 jan 2025 10:20
tesla newbie skrev: 29 jan 2025 09:33
gjohansson skrev: 28 jan 2025 23:22
Skulle gissa att ett sådant upprop är rätt verkningslöst.

Vikande nybilsförsäljning däremot oroar nog Tesla en del om Tesla i sin analys tror att det är Elonrelaterat.

Men inte heller det kommer att göra någon skillnad så länge aktiekursen såsom nu är baserad på att det är just Elon som styr skutan. Om Elon försvann från Tesla skulle aktiekursen kollapsa helt. Varför skulle aktieägarna vilja det? Så Elon blir kvar.

Däremot tror jag att Tesla som biltillverkare skulle må bättre utan Elon, men det spelar som sagt ingen roll i nuläget.
En vild ide vore att dela bolaget i ett bil-Tesla och ett AI-Tesla men jag tror inte det händer.

Det enda som skulle kunna få bort Elon från Tesla är annars om aktiekursen rasar radikalt.
Har sett några kinesiska videor om nya Model Y. Ingen av dem nämner Elon. Om Tesla skulle tappa lite försäljning i Sverige så gör nog inte det så mycket i fall de fortsätter sälja en halv miljon Model Y i Kina om året.
Eftersom man tappade försäljning i hela världen 2024 mot 2023 och dessutom tappade marknadsandelar i Kina trots fler sålda fordon så tror jag nog att försäljningen i Sverige och övriga Europa spelar ganska stor roll då man har ganska tuffa mål på tillväxt. Inte för Elon som uppenbarligen bara tänker på Elon, men för bolaget Tesla så kan det bli ett ganska jobbigt år med en elbilshatare vid rodret i USA och upptrappade handelskonflikter med omvärlden.
Vad har du för källa på att man tappade markandsandelar 2024? Enligt denna sida https://xl.16888.com/brand.html så ökade markandsandelen 2024.

2023:
tesla 2023.JPG
2024:
tesla 2024.JPG
backe

Inlägg av backe »

tesla newbie skrev: 29 jan 2025 12:33
backe skrev: 29 jan 2025 10:20
tesla newbie skrev: 29 jan 2025 09:33
gjohansson skrev: 28 jan 2025 23:22
Skulle gissa att ett sådant upprop är rätt verkningslöst.

Vikande nybilsförsäljning däremot oroar nog Tesla en del om Tesla i sin analys tror att det är Elonrelaterat.

Men inte heller det kommer att göra någon skillnad så länge aktiekursen såsom nu är baserad på att det är just Elon som styr skutan. Om Elon försvann från Tesla skulle aktiekursen kollapsa helt. Varför skulle aktieägarna vilja det? Så Elon blir kvar.

Däremot tror jag att Tesla som biltillverkare skulle må bättre utan Elon, men det spelar som sagt ingen roll i nuläget.
En vild ide vore att dela bolaget i ett bil-Tesla och ett AI-Tesla men jag tror inte det händer.

Det enda som skulle kunna få bort Elon från Tesla är annars om aktiekursen rasar radikalt.
Har sett några kinesiska videor om nya Model Y. Ingen av dem nämner Elon. Om Tesla skulle tappa lite försäljning i Sverige så gör nog inte det så mycket i fall de fortsätter sälja en halv miljon Model Y i Kina om året.
Eftersom man tappade försäljning i hela världen 2024 mot 2023 och dessutom tappade marknadsandelar i Kina trots fler sålda fordon så tror jag nog att försäljningen i Sverige och övriga Europa spelar ganska stor roll då man har ganska tuffa mål på tillväxt. Inte för Elon som uppenbarligen bara tänker på Elon, men för bolaget Tesla så kan det bli ett ganska jobbigt år med en elbilshatare vid rodret i USA och upptrappade handelskonflikter med omvärlden.
Vad har du för källa på att man tappade markandsandelar 2024? Enligt denna sida https://xl.16888.com/brand.html så ökade markandsandelen 2024.

2023:

tesla 2023.JPG

2024:

tesla 2024.JPG
Tesla’s share of BEV sales in China dipped from 11.1% in 2023 to 10.3% in 2024, according to GlobalData.
https://www.fdiintelligence.com/content ... ight-84553
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan6948

Inlägg av Fikonhjul »

Kanske inte kommer att behövas någon namninsamling...

www.sverigesradio.se/artikel/forsaljningen-av-teslabilar-rasar-i-europa
Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är ju lite löjigt att prata om försäljningsras när Januari alltid är en skitmånad och extra mycket nu när de bara har gamla bilar att sälja, nära på tidningsanka som verkar få grepp över hela världen. Men jag är rädd för att det kommer se sämre ut även framöver.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
backe

Inlägg av backe »

jonasl skrev: 06 feb 2025 10:20
Det är ju lite löjigt att prata om försäljningsras när Januari alltid är en skitmånad och extra mycket nu när de bara har gamla bilar att sälja, nära på tidningsanka som verkar få grepp över hela världen. Men jag är rädd för att det kommer se sämre ut även framöver.
Man jämför med samma månad året innan, så isåfall är det en skitmånad++ i år.

Hade det varit 50% upp så det trummats ut trots skitmånad, så det är inget orimligt att det blir uppmärksamhet åt andra hållet också.

CT är ändå ingen gammal bil och där har man kommunicerat 2 000 000 bokningar, så där borde man kunna leverera ut en hel del. Model 3 Highland är inte heller särskilt gammal.

Osbourne tror jag inte är så stor när man börjar sälja så mycket bilar som Tesla gör till människor som inte är så noga med det absolut senaste, problemet är enligt mig mer kopplat till Elon och hans förehavanden, tveksamhet kring prissättning/kampanjer men även att det var en hård push i slutet på 2024, många passade på att köpa då för att nyttja kampanjer(worldwide) och statliga stöd(USA).
Skriv svar