Komiskt många som verkar sitta bak i sin egen bil nuförtiden. Jag köper en bil för att köra den.. raggarna brukar annars vara det som vill sitta bredvid i sin egen bil och dricka öl.
Jaa jag vet inte hur din situation ser ut. Men jag har familj och åker sällan ensam i bilen.
Komiskt är det ibland.
Jag har familj men fortfarande så är ingen direkt över 185 som ska sitta bak och när det väl händer vill det ej åka med längre. Anpassa bilval till att kollegor ibland ska sitta där är ju inget man gör.
Sen ifall man har bakåtvänd bilstol så är ju exempelvis I4 fel bilval från start.
Så ja komiskt.
Komiskt många som verkar sitta bak i sin egen bil nuförtiden. Jag köper en bil för att köra den.. raggarna brukar annars vara det som vill sitta bredvid i sin egen bil och dricka öl.
Jag har inte suttit bak i någon 3-serie eller i4, men jag kan konstatera att det är trångt fram (också).
Jag har en kompis, en bror och en svåger som kör dessa bilar och alla sitter utmärkt, inklusive deras fruar.
Ingen av dem är över 175 cm lång, själv är jag 193 cm.
Man sitter bra i baksätet på en i4, men det är jobbigt att ta sig i/ur.
i7 är en riktigt prisvärd bil. Mer om det i en annan tråd.
Ja har man väl kommit in och är max två stycken vuxna i baksätet sitter man riktigt bra, krävs lite akrobatiska övningar att komma in men är 1,82 och inte haft problem med takhöjden men det är ju lite klaustrofobiskt om man är van vid tex model Y.
Använder man i huvudsak framsätena så är det en riktigt trevlig bil.
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Tack för bra svar, hur är räckvidden vintertid? Jag brukar dra upp till Jämtland/ Härjedalen några gånger under vintern. Vad får du för räckvidd när det är -10 till -20? Med M3 LR så har det funkat bra. Inte känt rävkviddsångest en enda gång. Aldrig strulat med laddning.
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Tack för bra svar, hur är räckvidden vintertid? Jag brukar dra upp till Jämtland/ Härjedalen några gånger under vintern. Vad får du för räckvidd när det är -10 till -20? Med M3 LR så har det funkat bra. Inte känt rävkviddsångest en enda gång. Aldrig strulat med laddning.
Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag bor i Skåne och kör mest i södra Sverige så det är sällan det är så kallt. Jag pendlar 13 mil om dagen nästan uteslutande i motorvägsfart+. Då är räckvidden 35-38 mil beroende på förhållandena. Den tappar mindre räckvidd på vintern jämfört med mina tidigare bilar, vilket tyder på ett effektivt värmesystem (kanske kombinerat med en mindre kupé att värma upp). Förvärmning inför snabbladdning har alltid funkat perfekt för mig. Det går även att starta den manuellt. Men då har jag som sagt inte provat i -10 till -20.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Tack för bra svar, hur är räckvidden vintertid? Jag brukar dra upp till Jämtland/ Härjedalen några gånger under vintern. Vad får du för räckvidd när det är -10 till -20? Med M3 LR så har det funkat bra. Inte känt rävkviddsångest en enda gång. Aldrig strulat med laddning.
Jag kan tyvärr inte svara på det. Jag bor i Skåne och kör mest i södra Sverige så det är sällan det är så kallt. Jag pendlar 13 mil om dagen nästan uteslutande i motorvägsfart+. Då är räckvidden 35-38 mil beroende på förhållandena. Den tappar mindre räckvidd på vintern jämfört med mina tidigare bilar, vilket tyder på ett effektivt värmesystem (kanske kombinerat med en mindre kupé att värma upp). Förvärmning inför snabbladdning har alltid funkat perfekt för mig. Det går även att starta den manuellt. Men då har jag som sagt inte provat i -10 till -20.
Helt ok.
Provkörde i4 M50 nyss. Mycket fin bil. Helt annat mot M3. Inväntar offert.
Jag bor i Skåne och kör mest i södra Sverige så det är sällan det är så kallt. Jag pendlar 13 mil om dagen nästan uteslutande i motorvägsfart+. Då är räckvidden 35-38 mil beroende på förhållandena. Den tappar mindre räckvidd på vintern jämfört med mina tidigare bilar, vilket tyder på ett effektivt värmesystem (kanske kombinerat med en mindre kupé att värma upp). Förvärmning inför snabbladdning har alltid funkat perfekt för mig. Det går även att starta den manuellt. Men då har jag som sagt inte provat i -10 till -20.
Väldigt bra betyg.
Jag har provat de flesta elbilar och precis som med fossilbilar, presterar premium-tyskarna bra på vardagskvaliteter som kanske inte märks vid en kortare provkörning, där man i andra bilar enkelt kan bli förförd av high tech och finesser...där premium-tyskarna inte är lika bra.
Min MB-app är inte lika bra som de bästa tex, men räcker för mig.
Att klimatorn alltid håller bilen imfri utan drag och buller är dock trevligt, och att elvärmen värmer HELA sätet är fin omtanke som andra inte fixar.
Mindre kupé tror jag har betydelse. Min Miata blir skitsnabbt jättevarm (med en person ombord blir det inte så mycket luft kvar att värma upp)
Skjutsar jag dottern, blir det klart snabbare varmt...så det verkar rimligt att luftvolymen har påtaglig påverkan.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Det är trevligt när det märks att tillverkaren har tänkt till och haft gott om tid på sig för tester. Ännu bättre när man successivt upptäcker funktionalitet som andas omtanke. Hellre det än flashig funktionalitet som skaver i detaljerna.
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Tack för bra svar, hur är räckvidden vintertid? Jag brukar dra upp till Jämtland/ Härjedalen några gånger under vintern. Vad får du för räckvidd när det är -10 till -20? Med M3 LR så har det funkat bra. Inte känt rävkviddsångest en enda gång. Aldrig strulat med laddning.
Jag kan besvara det däremot. Passerade 5200 mil I helgen efter en fjällresa på 66 mil ToR. Hade temperaturer ner mot - 20 och ligger som tidigare år då runt 30 mils räckvidd I 110.
Sänker man ner till 90 så blir den snabbt mycket effektivare och vi pratar närmare 40 mil då vintertid.
Själv är jag som iAktia otroligt nöjd, funderat på att byta ut den ett par gånger man vet inte vad som skulle kännas bättre. Andra bilar i liknande storlek och med liknande byggkvalite har sina brister också och ingen som sticker ut som klart bäst.
Baksätet är acceptabelt men det knorras lite från vänner som är över 185 om man kör alltför långt men för två är det en väldigt bra bil.
Själv är jag som iAktia otroligt nöjd, funderat på att byta ut den ett par gånger man vet inte vad som skulle kännas bättre. Andra bilar i liknande storlek och med liknande byggkvalite har sina brister också och ingen som sticker ut som klart bäst.
Baksätet är acceptabelt men det knorras lite från vänner som är över 185 om man kör alltför långt men för två är det en väldigt bra bil.
Audi A/S6. Rymligare, snålare, laddar mkt snabbare.
Själv är jag som iAktia otroligt nöjd, funderat på att byta ut den ett par gånger man vet inte vad som skulle kännas bättre. Andra bilar i liknande storlek och med liknande byggkvalite har sina brister också och ingen som sticker ut som klart bäst.
Baksätet är acceptabelt men det knorras lite från vänner som är över 185 om man kör alltför långt men för två är det en väldigt bra bil.
Audi A/S6. Rymligare, snålare, laddar mkt snabbare.
Själv är jag som iAktia otroligt nöjd, funderat på att byta ut den ett par gånger man vet inte vad som skulle kännas bättre. Andra bilar i liknande storlek och med liknande byggkvalite har sina brister också och ingen som sticker ut som klart bäst.
Baksätet är acceptabelt men det knorras lite från vänner som är över 185 om man kör alltför långt men för två är det en väldigt bra bil.
Audi A/S6. Rymligare, snålare, laddar mkt snabbare.
Priset är väl högt till Audis nackdel?
Tvärtom.
Den är ju mer jämförbar med i5 storleksmässigt men kostar som en i4.
Själv är jag som iAktia otroligt nöjd, funderat på att byta ut den ett par gånger man vet inte vad som skulle kännas bättre. Andra bilar i liknande storlek och med liknande byggkvalite har sina brister också och ingen som sticker ut som klart bäst.
Baksätet är acceptabelt men det knorras lite från vänner som är över 185 om man kör alltför långt men för två är det en väldigt bra bil.
Audi A/S6. Rymligare, snålare, laddar mkt snabbare.
Q6 imponerade inte på mig I alla fall, inte för mellanskillnaden för att byta men a6 är en möjlighet. Byggkvaliten I q6 var då klart sämre så a6 lär nog vara samma.
Mycket snabbare laddning håller jag med om men 9 minuter gör inte så mycket till eller från egentligen på resor.
Vet inte om det är värt närmare 500k mer om man ska få samma utrustning. Priset är en stor nackdel för audin.