Varför är model Y så het att köpa privat.
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Varför är model Y så het att köpa privat.
Model Y blev mest sålda bil 2024. Med drygt 18000 sålda bilar. Volvo XC60 på en andraplats med 15000 sålda bilar. Hur kommer det sig att det skiljer sig så att XC60 till stor del är företagsköpta kontra Tesla?
Privatköp
1. Tesla Model Y privat (8 713) företagsköp (2 678) leasing (7 220)
2. Kia Ceed (3 642)
3. Volvo XC60 privat (2 867) företagsköp (3 331) leasing (9 139)
4. Volvo EX30 (2 616)
5. Toyota RAV4 (2 125)
6. Audi A3 (2 040)
7. Kia Sportage (1 927)
8. Subaru Outback (1 870)
9. Dacia Sandero (1 823)
10. Volkswagen T-Roc (1 819)
Privatköp
1. Tesla Model Y privat (8 713) företagsköp (2 678) leasing (7 220)
2. Kia Ceed (3 642)
3. Volvo XC60 privat (2 867) företagsköp (3 331) leasing (9 139)
4. Volvo EX30 (2 616)
5. Toyota RAV4 (2 125)
6. Audi A3 (2 040)
7. Kia Sportage (1 927)
8. Subaru Outback (1 870)
9. Dacia Sandero (1 823)
10. Volkswagen T-Roc (1 819)
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
0% ränta under en stor del av hösten?
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Ja men om man vänder på det varför sålde XC60 2 867 bilar bara privat av 15000
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Privatpersoner påverkas mycket av lockelsen med låg månadskostnad av 0-ränta medan företag ser mer på t ex värdeminskning? Företag kanske har högre krav på bilens egenskaper än privatpersoner?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Volvo kanske har ett bra leasingsystem. Mycket leasing.
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Volvo lär har en del inarbetade samarbeten också. Där anställd har möjlighet att ha tjänstebil av märket Volvo.
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Ja det är nog anledningen. Tesla hade bra ränterabatt under hela 2024. 1,99% i början av året när övriga låg på 7-9%. Och sedan blev det som bekant nollränta.
Model Y LR AWD -24
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Japp! Och med räntesänkningarna så har de som tog ett lån på 1,99 nästan nollränta de också.
Model Y LR AWD -24
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Håller med om 0% ränta, men det ska bli intressant att se hur siffrorna blir efter första kvartalet i år. Har Elons bedrifter gjort att folk överger Tesla eller bryr folk sig inte? Jag tror på ett tapp, men hur stort?
Tesla Model S 90D
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Tror faktiskt inte att det blir många veckor efter leveranser av Juniper börjar innan räntekampanj är igång igen även på den.
De flesta vet att Tesla inte kan fortsätta tappa marknadsandelar och ha negativa siffror på levererade bilar, fortsätter det några månader till nu så ska det till något extra för att ta ikapp det, jag skulle definitivt inte haft bråttom om jag var ute efter en.
Blir det dessutom ingen ny billigare bil H1 och utlovad robotaxi är mellan två punkter i Austin så kan det bli ännu mer viktigt att tvinga upp försäljning.
-
- Inlägg: 405
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Kanske kommer det snik y för -20% Elon verkar inte orolig iaf.
Jag har en egen idé om kostnadsbesparad lfp med fyrhjulsdrift
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
En bättre och mer intressant bil?
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Är säker på att han kommer göra något för att försöka få fart på försäljningen. Men om Elon börjar på panik och visar det, kommer aktien att tanka direkt. Så han håller nog fasaden uppe, så länge det går.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 23:19Kanske kommer det snik y för -20% Elon verkar inte orolig iaf.
Jag har en egen idé om kostnadsbesparad lfp med fyrhjulsdrift
Frågan är vad potentiella framtida kunder har för åsikt och om deras moral tillåter dem att köpa en Tesla. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny Tesla idag ens om de rear ut dem. Under början av 2024 hade jag gjort det, men inte idag.
Tesla Model S 90D
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Är nära att köpa en modell Y lagerbil. Nyfiken på anledningen varför du inte skulle valt det idag?DanneB skrev: ↑05 feb 2025 00:19Är säker på att han kommer göra något för att försöka få fart på försäljningen. Men om Elon börjar på panik och visar det, kommer aktien att tanka direkt. Så han håller nog fasaden uppe, så länge det går.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 23:19Kanske kommer det snik y för -20% Elon verkar inte orolig iaf.
Jag har en egen idé om kostnadsbesparad lfp med fyrhjulsdrift
Frågan är vad potentiella framtida kunder har för åsikt och om deras moral tillåter dem att köpa en Tesla. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny Tesla idag ens om de rear ut dem. Under början av 2024 hade jag gjort det, men inte idag.
Tesla Model 3 LG 2020
Tesla Model Y Performance 2025
Tesla Model Y Performance 2025
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Varför? Jag kan inte med gott samvete ge pengar till en person som Elon. Ser det som att jag stöttar honom och det han gör genom det. Det är ju trots allt på grund av sin rikedom han har möjlighet att göra det han gör. Hans rikedom är dock mestadels i Teslas aktier och de kan mycket väl gå ner.Clabbe79 skrev: ↑05 feb 2025 00:32Är nära att köpa en modell Y lagerbil. Nyfiken på anledningen varför du inte skulle valt det idag?DanneB skrev: ↑05 feb 2025 00:19Är säker på att han kommer göra något för att försöka få fart på försäljningen. Men om Elon börjar på panik och visar det, kommer aktien att tanka direkt. Så han håller nog fasaden uppe, så länge det går.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 23:19Kanske kommer det snik y för -20% Elon verkar inte orolig iaf.
Jag har en egen idé om kostnadsbesparad lfp med fyrhjulsdrift
Frågan är vad potentiella framtida kunder har för åsikt och om deras moral tillåter dem att köpa en Tesla. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny Tesla idag ens om de rear ut dem. Under början av 2024 hade jag gjort det, men inte idag.
Tesla Model S 90D
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Om man är OK med de tillkortakommanden i form av sämre utrustning och funktionalitet som Teslor har och är OK med den starka kopplingen till Elon Musk och vad han står för så.Clabbe79 skrev: ↑05 feb 2025 00:32Är nära att köpa en modell Y lagerbil. Nyfiken på anledningen varför du inte skulle valt det idag?DanneB skrev: ↑05 feb 2025 00:19Är säker på att han kommer göra något för att försöka få fart på försäljningen. Men om Elon börjar på panik och visar det, kommer aktien att tanka direkt. Så han håller nog fasaden uppe, så länge det går.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 23:19Kanske kommer det snik y för -20% Elon verkar inte orolig iaf.
Jag har en egen idé om kostnadsbesparad lfp med fyrhjulsdrift
Frågan är vad potentiella framtida kunder har för åsikt och om deras moral tillåter dem att köpa en Tesla. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny Tesla idag ens om de rear ut dem. Under början av 2024 hade jag gjort det, men inte idag.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Eller så gillar man bilen.
Jag föredrar premium-tyskar. Tesla är dock otroligt mycket bil för pengarna
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.Elix747 skrev: ↑05 feb 2025 06:32FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:42Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.Elix747 skrev: ↑05 feb 2025 06:32FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.toppo skrev: ↑05 feb 2025 06:47Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:42Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.Elix747 skrev: ↑05 feb 2025 06:32FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Det låter mycket konstigt eftersom Q6 har elektriska stolar som standard, jag minns inte att den var manuell från min provtur.Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:59Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.toppo skrev: ↑05 feb 2025 06:47Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:42Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.Elix747 skrev: ↑05 feb 2025 06:32FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Låter som att du uppskattar den avskalade interiören och stora skärmen? Tyskarna bygger ju mer traditionella förarmiljöer, personligen tycker jag Audis kurvade skärm är trevlig.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Varför är model Y så het att köpa privat.
Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:59Audi Q6 s-line, sätter mej i bilen för runt 880 000 kr, ska justera stolen längsled. Det görs manuellt. Charmigt. Törstig var den också. Jag är ambivalent just nu när det gäller bilval. Vill byta innan sommaren. Men det är svårt.toppo skrev: ↑05 feb 2025 06:47Beskriv gärna vad du tycker Teslan är bra på, det är nog många som skannat marknaden med olika slutsatser. Utrymme absolut, där finns det ingen annan bil som har gjort lika bra ifrån sig. Men kardantunnel kvar finns väl bara i BMW i4 och i5 och inte andra tyskar? Ska det sitta folk i baksätet i en lågbygd bil är det dock att föredra enligt mig så man slipper få knäna i hakan.Electron skrev: ↑05 feb 2025 06:42Nu har jag skannat marknaden eftersom VDn har spårat ur. Men, efter flera provkörningar med konkurrenterna så får jag inse att: MY är överlägsen (i mina ögon set). Tyskarna har flera modeller som är ”elbilskonverterade”, kardantunnel är kvar och man har bara bytt ut fossillmotorn mot ett stort batteri och elmotorer. Den känns som en fossilare att köra. Flera modeller upplever jag som plastiga. Dåligt utnyttjande av lastutrymme.Elix747 skrev: ↑05 feb 2025 06:32FöretagsRabatter hos de traditionella påverkar nog ganska mycket. Tesla ger ju inga rabatter. Hos de de flesta andra har företag ofta ca 10% eller mer. Som privatperson får man (iallafall de flesta) bara liten rabatt.
Så när man jämför Tesla med VW/BMW/Volvo mfl dom privatperson så är Teslan relativt bra pris. När man jämför som företagtagsköpare med bra rabatt, så blir de andra relativt sett mer prisvärda.
MY är överlägsen här.
Får se vad jag själv väljer. Efter ha provsuttit Juniper så känns det svårt att välja ett annat märke som ligger långt efter.
Efter varje provkörning när jag sätter mej i min M3 så känns den modernare än de andra tyska prenumeranterna.
Låter inte direkt som du testat. Aldrig sett en Q6 med manuell stol. Och törstig? Ja om du kör en kvart ja.