Nej det handlar verkligen inte bara om gesten. Nu var det några dagar seniAkita skrev: ↑30 jan 2025 17:51Det handlar inte bara om den gesten. Den är väl det minsta problemet egentligen. Men ett bra sätt att ta fokus från sakfrågan och få den att handla om något annat än de verkliga problemen med Musk och vad de ställer till med.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 17:47Jag har lite ont om tid just nu för en djupare diskussion om detta meniAkita skrev: ↑30 jan 2025 17:36Tittade du på videon som postades ovan? Är detta sunt förnuft? I så fall har det uttrycket fått en helt ny betydelse för mig.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 14:14Den ursprungliga tanken med det som vi kan sammanfatta i ordet Woke var god.iAkita skrev: ↑30 jan 2025 13:10
Tvärt om. Woke-rörelsen ser verkligheten exakt som den är. Det finns liksom ingen tvivel om att företeelser som strukturell rasism, unconsious bias och medveten eller omedveten diskriminering på grund av kön, ras och sexuell läggning förekommer. Det finns hur mycket forskning som helst inom detta område. Inte med ett ord försöker Musk, Trump och deras gelikar vederlägga denna forskning. För det går inte. Istället tar de i från tårna för att sprida FUD och försöka gaslighta folk att woke är roten till allt ont. Och uppenbarligen lyckas de väl, vilket till och med visar sig på detta forum. Inte nog med att flera medlemmar ursäktar, tolererar och accepterar att Musk heilar och öppet stöder högerextrema rasistiska individer och partier. De vill till och stödköpa Teslor för att heja på honom.
Men det slog över något oerhört och kom att avvika alltmer från sunt förnuft.
Så är du emot Woke men för sunt förnuft som Elon och även lilla jag är,
varför inte stödköpa t ex en ny Model Y som jag tänker göra.
Jag lägger mig inte i om du köper en Model Y. Det jag reagerar på är de som säger att de ska köpa en ny Tesla för att aktivt stötta Musk och hans agenda. Jag förvånas av att många är så lättmanipulerade och okritiska, alternativt har en människosyn som skiljer sig så diametralt från min egen och var otänkbar att skylta med bara för några år sen. Det är en djupt oroande utveckling i mina ögon, om man sätter det i en historisk kontext.
ska försöka återkomma i ämnet och jag ska titta på klippet du bifogade.
Under tiden så återspeglar följande klipp ganska väl hur jag ser på saken.
jag såg klippet jag bifogade men har bestämt för mig att det avhandlade
mer än just gesten.
Men som sagt jag återkommer i ämnet.