Hjälp och diskussioner om möjliga modeller

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Hjälp och diskussioner om möjliga modeller

Inlägg av OfarligTesla »

Vi börjar kolla på att köpa bil igen och har börjat fundera på vilka alternativ som egentligen finns, jag har inte provkört så mycket senaste tiden så har säkert missat några modeller. Vi kollar främst 6-18 månader gammal på begagnatmarknaden då man verkar kunna hitta rätt bra priser nu.

Det bästa hade varit att köpa en i4 M50 som var den bästa bil jag ägt men försäkringspremien verkar ha blivit helt galen på den, då de är begagnade så hade helförsäkring behövts inom ca 1-1,5 år och den kostar minst 3k/mån nu för mig på de bolag jag kollat på (även halv ligger på runt 1,8k/mån). När jag kollar på andra likvärdiga BMW bilar så förväntar jag mig att premien för i4 M50 snarare går upp än ner.

Det som då återstår på den lista jag har är den uppdaterade Polestar 2 och XC40/EX40, förmodligen bakhjulsdriven på båda. Model 3 Highland kanske är en nödlösning då den även som ny är billig men vi var inte så pigga på Tesla redan innan pga deras servicenivå och nu när Elon är ute och härjar så vill jag nog inte ta risken för att få bilen nycklad.

Har ni några andra tips på bilar? Kom gärna med idéer och era egna tankar.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Hjälp och diskussioner om möjliga modeller

Inlägg av holden »

Om någon mot alla odds skulle ”nyckla” dussinbilar som Teslor, hur stor skulle sannolikheten vara att denne person väljer just din? Hade nog oroat mig mer om jag ägde en Bentley och parkerade i söderort.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev: 30 jan 2025 09:23
Om någon mot alla odds skulle ”nyckla” dussinbilar som Teslor, hur stor skulle sannolikheten vara att denne person väljer just din? Hade nog oroat mig mer om jag ägde en Bentley och parkerade i söderort.
Ja det är inte så stor sannolikhet men det är bara ytterligare en anledning till att välja bort Tesla för mig, Tesla var redan långt ner på listan eftersom jag inte gillar att bli spottad i ansiktet och ombedd att tacka för det när min bil är trasig (vilket efter tre Teslor verkar vara ofrånkomligt).

Vill helt enkelt behandlas som en kund när man behöver hjälp med en defekt bil de sålt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Here we go again....
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

ID.7 har väl funnits i nästan ett år nu… Kommer inte ihåg om Tourer (kombin) kom samtidigt som hatchbackmodellen.

Här ett exempel på en med ett listpris på 499K:
https://www.blocket.se/annons/1001875161
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Antar att du kollat föräkringspremier på vanliga BMW i4 eDrive40, och att det i ditt fall inte skiljer nämnvärt från M50-modellen…

Annars verkar ju motorpressen tycka att den har mer dynamiska köregenskaper än M50. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

Beg i5 finns med listpris från ~614K, men gissar att försäkringen blir dyr till den med…
https://www.blocket.se/annons/1002131341

Andra alternativ:
Merca EQE har funnits ett tag. Vet dock inte vad service kostar till den.
Sedanen från Hyundai – Ioniq 6. Har också funnits ett tag…

Beroende på hur viktigt snabbladdning är så finns det eldrivna mellanklasskombi från Stellantis – Peugeot 308 och Opel Astra. Finns även som vanliga golfklassare. Har typ inte skrivits någonting om dom på forumet, så vet inte hur de snabbladdar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Om du inte behöver dragkrok kanske det även kan funka med VW ID.3 och Cupra Born. Båda har funnits ett tag.

EDIT:
Men tror i och för sig bara det är från och med årsmodell 2024 som de även har förvärmning vintertid vid snabbladdning…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
manneson

Inlägg av manneson »

En bucklig Leaf med polska skyltar.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2025 14:06
Antar att du kollat föräkringspremier på vanliga BMW i4 eDrive40, och att det i ditt fall inte skiljer nämnvärt från M50-modellen…

Annars verkar ju motorpressen tycka att den har mer dynamiska köregenskaper än M50. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453

Beg i5 finns med listpris från ~614K, men gissar att försäkringen blir dyr till den med…
https://www.blocket.se/annons/1002131341

Andra alternativ:
Merca EQE har funnits ett tag. Vet dock inte vad service kostar till den.
Sedanen från Hyundai – Ioniq 6. Har också funnits ett tag…

Beroende på hur viktigt snabbladdning är så finns det eldrivna mellanklasskombi från Stellantis – Peugeot 308 och Opel Astra. Finns även som vanliga golfklassare. Har typ inte skrivits någonting om dom på forumet, så vet inte hur de snabbladdar.
SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2025 14:41
Om du inte behöver dragkrok kanske det även kan funka med VW ID.3 och Cupra Born. Båda har funnits ett tag.

EDIT:
Men tror i och för sig bara det är från och med årsmodell 2024 som de även har förvärmning vintertid vid snabbladdning…
Tack för svar!

Ja i4 eDrive40 kan vara ett alternativ (även om det blir lite dyrare), problemet är väl att ett krav från min sida är att bilen har filhållarfunktioner och det verkar väldigt vanligt på den.

Ja ID.3 och Cupra born kan väl vara alternativ men den provkörning jag gjort med ID.3 fick väl mig att känna att den inte var tystare eller bekvämare än XC40 eller Polestar 2 och inte hade några andra saker som den var bättre på. Och då känns det lite som jag lika gärna kan ta en Polestar 2 eller liknande.

Kollar för de mesta på årsmodell 2024 på de flesta bilar faktiskt.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Jag kör XC40 bakhjulsdriven och tidigare Polestar 2. Trevliga bilar som gör jobbet tycker jag. Polestaren är mycket roligare att köra men också stötigare. För mig med barnvagn och bilbarnstol är det klart bättre med XC40.

Säg till om du har några specifika frågor.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
SwedishAdvocate

OfarligTesla skrev: 30 jan 2025 09:10
Det bästa hade varit att köpa en i4 M50 som var den bästa bil jag ägt men försäkringspremien verkar ha blivit helt galen på den, då de är begagnade så hade helförsäkring behövts inom ca 1-1,5 år och den kostar minst 3k/mån nu för mig på de bolag jag kollat på (även halv ligger på runt 1,8k/mån). När jag kollar på andra likvärdiga BMW bilar så förväntar jag mig att premien för i4 M50 snarare går upp än ner. […
Kriper är visserligen nybliven pensjo, och tog en i4 eDrive40, men lyckades komma ner till 1000 kr/mån (halv?) hos Watercircles…
viewtopic.php?p=836795#p836795

Som jag minns det så finns det dock lite blandat skrivet om det bolaget… Är inte insatt själv. Du kan hitta en del av det som skrivits på forumet om det bolaget på de två första sidorna med sökresultat om du t.ex. matar in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se watercircles

Det här med försäkring kan ju dock utifrån andra diskussioner på forumet vara högst individuellt beroende på många faktorer. Tror det är IF som har märkesförsäkringen för BMW. Har du pratat med en handläggare hos dom?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

toppo skrev: 30 jan 2025 16:53
Jag kör XC40 bakhjulsdriven och tidigare Polestar 2. Trevliga bilar som gör jobbet tycker jag. Polestaren är mycket roligare att köra men också stötigare. För mig med barnvagn och bilbarnstol är det klart bättre med XC40.

Jag tar gärna lite jämförelse i hur de är vad gäller bekvämlighet och framförallt ljudnivå, jag kan klara lite stötigare men ljudnivå är något jag gillar att hålla så lågt som möjligt. Det var en av anledningarna till varför jag gillade i4an så mycket, den var väldigt tyst.
SwedishAdvocate skrev: 30 jan 2025 19:32
Kriper är visserligen nybliven pensjo, och tog en i4 eDrive40, men lyckades komma ner till 1000 kr/mån (halv?) hos Watercircles…
viewtopic.php?p=836795#p836795

Som jag minns det så finns det dock lite blandat skrivet om det bolaget… Är inte insatt själv. Du kan hitta en del av det som skrivits på forumet om det bolaget på de två första sidorna med sökresultat om du t.ex. matar in det här i Google:

site:teslaclubsweden.se watercircles

Det här med försäkring kan ju dock utifrån andra diskussioner på forumet vara högst individuellt beroende på många faktorer. Tror det är IF som har märkesförsäkringen för BMW. Har du pratat med en handläggare hos dom?
Ja jag jobbar med försäkringar så har ganska mycket insyn i hur premiesättning görs, kom ner i runt samma för halvförsäkringen och helförsäkring under 2000 kr/mån iaf på en eDrive 40. Så det kan väl vara ett alternativ om det ploppar upp någon med rätt utrustning.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

OfarligTesla skrev: 30 jan 2025 19:51
toppo skrev: 30 jan 2025 16:53

Jag tar gärna lite jämförelse i hur de är vad gäller bekvämlighet och framförallt ljudnivå, jag kan klara lite stötigare men ljudnivå är något jag gillar att hålla så lågt som möjligt. Det var en av anledningarna till varför jag gillade i4an så mycket, den var väldigt tyst.
Ljudnivån är märkbart lägre i XC40. Jag hade 19” på Polestaren och har det även på XC40n och det är märkbar skillnad i vägljud. Polestaren går också hårdare över broskarvar där XC40n är helt ok, sedan MY24 som jag har fick XC40 en uppgradering i fjädringen och jag tycker jag märker det mot när jag kör tidigare årsmodeller (brorsan har en MY23).

Men, det man vinner i komfort och ljud förlorar man helt klart i väghållning, XC40 är ingen kurvkramare och nervösare på motorväg, där är Polestar 2 mycket bra för prisklassen.
ID4 GTX 340 hk MY25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

toppo skrev: 30 jan 2025 21:55

Ljudnivån är märkbart lägre i XC40. Jag hade 19” på Polestaren och har det även på XC40n och det är märkbar skillnad i vägljud. Polestaren går också hårdare över broskarvar där XC40n är helt ok, sedan MY24 som jag har fick XC40 en uppgradering i fjädringen och jag tycker jag märker det mot när jag kör tidigare årsmodeller (brorsan har en MY23).

Men, det man vinner i komfort och ljud förlorar man helt klart i väghållning, XC40 är ingen kurvkramare och nervösare på motorväg, där är Polestar 2 mycket bra för prisklassen.
Tack för svar!

Ja det låter inte så bra, vägljud gillar jag inte och blev väl bortskämd med i4an men jag hade hoppats Polestar 2 var likvärdig med XC40 vad gäller ljudnivån. Jag har dock kört en hel del XC40 MY24 via Volvo on Demand senaste året och tycker helt klart det är en rätt trevlig bil på det stora hela. Men helst vill jag ha en Polestar för infotainment och utseendet som jag gillar så jag hade gärna tagit en sådan, men vill inte offra så mycket ljudkomfort för det.

Det var länge sedan jag provkörde en Polestar så jag kanske borde göra det igen och se om den duger vad gäller komfort, minns också att jag inte satt helt bekvämt när jag gjorde det eftersom mitt knä slog i mittkonsolen.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev: 30 jan 2025 22:16

Tack för svar!

Ja det låter inte så bra, vägljud gillar jag inte och blev väl bortskämd med i4an men jag hade hoppats Polestar 2 var likvärdig med XC40 vad gäller ljudnivån. Jag har dock kört en hel del XC40 MY24 via Volvo on Demand senaste året och tycker helt klart det är en rätt trevlig bil på det stora hela. Men helst vill jag ha en Polestar för infotainment och utseendet som jag gillar så jag hade gärna tagit en sådan, men vill inte offra så mycket ljudkomfort för det.

Det var länge sedan jag provkörde en Polestar så jag kanske borde göra det igen och se om den duger vad gäller komfort, minns också att jag inte satt helt bekvämt när jag gjorde det eftersom mitt knä slog i mittkonsolen.
Du är rätt på det - provkör och fräscha upp minnesbilden. Jag väntar på service på förstabilen (en ny verkstad som ska öppna) och kör därför vår andrabil (Polestar 2 lanseringsmodellen) just nu. I f t Zeekern är den bullrigare och stötigare (vi har dessutom PP med Öhlinsdämparna och 20-tummare) - Men vilken fantastiskt fin, kul och stabil vinterbil det är!

Du är ju inne på den uppdaterade modellen med värmepump och bakhjulsdrift, det är nog smart för räckvidd - och kanske komfort. Jag har själv inte provat den uppfräschade varianten (hann bara köra P4 och P3 under visningen i somras) men tror det kan vara dags. När det gäller utrustning beror det väl var Ni bor och hur Ni använder bilen. Men fortfarande håller jag P2:an för att ha branschledande LED Matrix, så hittar Du en bil med det i utrustningslistan är det i min värld ett stort plus.

Fast - XC40/EX40 är alls inget dåligt val det heller, fina och bekväma bilar som gör jobbet. Så därför är det nog smart om Ni provkör bägge innan beslut.

Lycka till med Ert val :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev: 30 jan 2025 22:51
Du är rätt på det - provkör och fräscha upp minnesbilden. Jag väntar på service på förstabilen (en ny verkstad som ska öppna) och kör därför vår andrabil (Polestar 2 lanseringsmodellen) just nu. I f t Zeekern är den bullrigare och stötigare (vi har dessutom PP med Öhlinsdämparna och 20-tummare) - Men vilken fantastiskt fin, kul och stabil vinterbil det är!

Du är ju inne på den uppdaterade modellen med värmepump och bakhjulsdrift, det är nog smart för räckvidd - och kanske komfort. Jag har själv inte provat den uppfräschade varianten (hann bara köra P4 och P3 under visningen i somras) men tror det kan vara dags. När det gäller utrustning beror det väl var Ni bor och hur Ni använder bilen. Men fortfarande håller jag P2:an för att ha branschledande LED Matrix, så hittar Du en bil med det i utrustningslistan är det i min värld ett stort plus.

Fast - XC40/EX40 är alls inget dåligt val det heller, fina och bekväma bilar som gör jobbet. Så därför är det nog smart om Ni provkör bägge innan beslut.

Ja jag vill ju egentligen lyckas få till en Polestar 2 om allt annat klaffar för jag tycker fortfarande det är den snyggaste bilen som går att köpa om vi bara tänker utsidan. Så får hoppas att en provkörning visar att den funkar bra!
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev: 30 jan 2025 23:03
roffe_s skrev: 30 jan 2025 22:51

Ja jag vill ju egentligen lyckas få till en Polestar 2 om allt annat klaffar för jag tycker fortfarande det är den snyggaste bilen som går att köpa om vi bara tänker utsidan. Så får hoppas att en provkörning visar att den funkar bra!
Jag förstår Dig och delar nog fortfarande Din uppfattning om både utseende och UI - upplevelsen som förare är i min bok fortfarande i topp. Det mesta i livet handlar i slutänden om preferenser och prioriteringar. Därför tror jag definitivt Ni ska ta Er tid med en jämförande provkörning, gärna samma dag och under samma förhållanden. Sedan kan Ni nog i lugn och ro väga för- och nackdelar mot varandra innan Ni beslutar Er :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Tack för svar!

Låter som det blir bra med en provkörning av Polestar 2 då! XC40n väljer man för utrymmen, höjden, fjädringskomfort och ljudnivån. Allt annat är Polestar 2 bättre så det är enbart en fråga av prioritering. För kännedom så kommer Volvos infotainment under våren uppdateras till samma layout som EX30 och EX90 om det påverkar ditt val i någon riktning.
ID4 GTX 340 hk MY25
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

toppo skrev: 31 jan 2025 07:30

Tack för svar!

Låter som det blir bra med en provkörning av Polestar 2 då! XC40n väljer man för utrymmen, höjden, fjädringskomfort och ljudnivån. Allt annat är Polestar 2 bättre så det är enbart en fråga av prioritering. För kännedom så kommer Volvos infotainment under våren uppdateras till samma layout som EX30 och EX90 om det påverkar ditt val i någon riktning.
Ja infotainmentet är en stor fråga och tycker nu ende lösning känns gammal i XC40. Har de gått ut och lovat att det uppdateras även i äldre bilar eller blir det som andra äldre biltillverkare gör endast för nya bilar?
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

OfarligTesla skrev: 31 jan 2025 08:30
toppo skrev: 31 jan 2025 07:30

Tack för svar!

Ja infotainmentet är en stor fråga och tycker nu ende lösning känns gammal i XC40. Har de gått ut och lovat att det uppdateras även i äldre bilar eller blir det som andra äldre biltillverkare gör endast för nya bilar?
Ja, alla bilar med Android Automotive (från 2020) ska få uppdateringen under 2025, är det sagt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

nicklas11 skrev: 31 jan 2025 09:12
Ja, alla bilar med Android Automotive (från 2020) ska få uppdateringen under 2025, är det sagt.
Oj oj, ja det tar bort en stor fördel för Polestar 2 för mig. Det blir enklare att jämföra då när jag bara behöver bedöma om körkomforten är hög nog i Polestar 2 jämfört med XC40 för mig.
manneson

Inlägg av manneson »

XC40 är ju galet övervärderade på begmarknaden.
En nyare sådan begär de ju uppåt en halv mille för.
Finns många trevligare bilar för det priset.
Audi etron. BMW iX3. Mercedes EQC.

PS2 går väl att få till lite rimligare priser. Men som sagt de är ju bullriga(som en Model 3) och trånga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

manneson skrev: 31 jan 2025 09:29

PS2 går väl att få till lite rimligare priser. Men som sagt de är ju bullriga(som en Model 3) och trånga.
Var hittar du de priserna? Motsvarande årsmodell med under 3500 mil på en iX3 är 650-700k för en motsvarande spec, E-Tron över 700k och EQC verkar inte finnas i de årsmodellerna alls.

Visst får man en trevligare bil om man lägger på 100-200k men så är det alltid.
manneson

Inlägg av manneson »

OfarligTesla skrev: 31 jan 2025 10:51
manneson skrev: 31 jan 2025 09:29

Var hittar du de priserna? Motsvarande årsmodell med under 3500 mil på en iX3 är 650-700k för en motsvarande spec, E-Tron över 700k och EQC verkar inte finnas i de årsmodellerna alls.

Visst får man en trevligare bil om man lägger på 100-200k men så är det alltid.
Nä visst du får gå tillbaka något år eller två och lägga på ett par tusen mil för att få liknande pris. Men det är ju också då det stora värdefallet skett, runt 3 år gamla och 6k mil, dvs man får mkt mer bil för pengarna.
Just Audi etron kom ju med en ”black edition” för årsm 2022 där alla är mer eller mindre fullrustade. Riktigt fina IMO. De börjar nu komma ut på begmarknaden. Går att ropa in för 4-500k på auktionssajterna.

Exempel: https://www.carla.se/bil/audi-e-tron-20 ... 6g00cbr3ig
Skriv svar