Och som info: teslafi har skitit i det blå skåpet när det gäller beräkningen där. I vart fall för min S, men eftersom det fungerar exakt lika med nya S vad buffer etc beträffar så skulle jag misstänka att det är lika fel för andra bilar.
(Det ser precis lika galet ut på bilden som för min bil).
Nej! Min S har inte 120kWh batterikapacitet. Jag har räknat och jämfört med riktiga BMS-data och teslafi gör två fel:
-De dividerar nominal remaining med displayad SOC. Det blir fel eftersom buffern ingår i nominal remaining men det gör den inte i displayd SOC. De blandar äpplen och päron.
Och: Displayad SOC minskar med kallt batteri, men det gör inte nominal remaining så berökningen teslafi gör ökar batterikapaciteten vid kyla.
Det bör inte vara några problem för mig att få den att visa 200kWh.
Lämnar jag bilen med 5% och låter batteriet bli kallt så når jag lätt 200kWh.
Jag har slängt ut lite info om detta på teslamotorsclub (så de bakom teslafi kan förstå vad de måste ändra) men det är inte min uppgift att hjälpa dem, så jag har inte anmält felet till dem.