Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

När Teslas förarlösa robotaxi Cybercab presenterades på We, Robot eventet i oktober sa Elon Musk att de skulle börja med tester i år och börja sälja bilarna år 2026 – även om han på en gång medgav att han brukar vara “lite optimistisk” när det gäller tidsplaner.

Nu förbereder sig dock Tesla för att påbörja tester med Cybercab. Företaget är i samtal med flera städer i USA om att påbörja tester med, och sedan lansera robotaxi flottor. Redan i oktober i fjol rapporterades Tesla föra samtal med staden Palo Alto i Kalifornien. I december hörde vi om samtal med staden Austin i Texas.

Teslas största bilfabrik ligger just i staden Austin. Staden som är en av USA-s främsta pionjärer när det gäller självkörande bilar. Borgmästaren har en egen Autonomous Vehicle Task Force och företag som Waymo (Google), Cruise (GM), Zoox (Amazon), Volkswagen, Mobileye, Nuro, Motional (Hyundai), Argo AI (Ford) och AVRide har haft, planerar att starta eller har redan flottor av självkörande bilar i staden. Tesla blir långt ifrån först på något sätt.

På We, Robot eventet sas det att testerna skulle börja med Tesla Model 3 och Y bilar, med säkerhetsförare i förarsätet år 2025. Först året därpå med de nya Cybercab bilarna.

Elon Musk streamade när han spelade dataspel den 7:e januari på sin social media plattform X. Det har blivit ett nytt sätt för honom att föra samtal med folk. Diskussionerna medan han spelar brukar handla om allt möjligt. Nu fick han en fråga om FSD som han svarade på med att säga: “Tesla Full Self Driving Unsupervised gör vi redan försök med för anställda och vi förväntar oss att ha det i kommersiell tjänst senare i år, vilket jag nämnde vid det senaste aktieägarmötet”.

Teslas Giga Texas bilfabrik i Austin ligger på tio kvadratkilometer inhägnad  mark, det finns gott om utrymme där för de privata tester Elon Musk pratar om.

Sedan ska företaget utföra tester på allmänna vägar med en säkerhetsförare bakom ratten. Men är ett självkörande fordon verkligen “unsupervised” med en sådan förare? Skillnaden är nog mest juridiskt. Det är företaget Tesla och deras personal som kommer ansvara för eventuella olyckor, inte privatpersoner.

Nästa steg blir att plocka bort säkerhetsförarna och istället fjärrövervaka bilarna. Det är först då man får vad gemene man uppfattar som “självkörande bilar”.

Även de andra operatörerna har gått igenom liknande steg, för flera år sedan. Waymo började med test av sina självkörande bilar på inhägnade områden redan på 00-talet. Deras testflotta med förare bakom ratten började köra runt på stadsgator, och runt 2018 ta emot betalande passagerare. År 2020 tog de så det stora steget, att plocka bort säkerhetsförarna och låta bilarna köra helt själva på stadsgator. Tesla ligger många år efter, men hoppas kunna beta av milstolparna mycket snabbare.

Waymo och de andra operatörerna har idag stora center där deras bilar övervakas. Om en självkörande bil hamnar i en situation där den känner sig osäker kan den be om hjälp från en mänsklig operatör. Kan jag svänga vänster här? Hur ska jag köra förbi avspärrningen? Även Tesla söker redan personal till sådana center. De verkar alltså planera för liknande scenarios där människor hjälper maskinerna.

Den filosofiska frågan infinner sig dock: om en bil kör själv, men ibland behöver hjälp från mänskliga förare, är den då verkligen Full Self Drive? Full Self Drive Unsupervised? Och spelar det egentligen någon roll om människan då sitter i bilen bakom ratten eller långt borta i något övervakningscenter? Fast i verkliga livet är det nog så att när föraren är borta från bilen så upplevs den i alla fall som helt självkörande.

Det är en lång väg till helt självkörande bilar, helt utan mänskliga operatörer. Ingen av spelarna på marknaden har nått det ultimata målet än. Waymo och några andra ligger många steg före Tesla. Tesla håller nu på att ta det första steget. Elon Musk hoppas att de sedan ska kunna springa ikapp och förbi de andra. Det kommer bli ett intressant lopp att se.



Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... xi-tester/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av spacecoin »

Nej Tesla söker inte teleoperatörer om du följer länken i artikeln du länkade till.

De söker C++ utvecklare:
https://www.tesla.com/careers/search/jo ... axi-227959

Detär helt uteslutet med en kommersiell tjänst under 2025 för övrigt annat än geofenced, med säkerhetsförare som Waymo 2018 eller tidigare.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av Fredrik j »

Hur går det finansiellt för waymo som väl är den som lever drömmen först? Går det att tjäna stora pengar på att självkörande taxi?
Är deras resor billigare än dom förarstyrda konkurrenterna?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 21 jan 2025 08:47
Hur går det finansiellt för waymo som väl är den som lever drömmen först? Går det att tjäna stora pengar på att självkörande taxi?
Är deras resor billigare än dom förarstyrda konkurrenterna?
Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54

Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02
spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54

Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 21 jan 2025 11:32
OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02
spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54

Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
För att få upp volym tror jag priset behöver vara väsentligt lägre än idag.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 21 jan 2025 12:24
fth skrev: 21 jan 2025 11:32
OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02
spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54

Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
För att få upp volym tror jag priset behöver vara väsentligt lägre än idag.
Ja, för att nå väsentligt större volymer än för taxi idag, men för att "bara" stjäla marknaden för mänskliga förare så tror jag som sagt inte priset behöver vara lägre.

En tillförlitlig förarlös lösning till samma pris som vanlig taxi tror jag kommer konkurrera ut dom mänskliga förarna i princip omedelbart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12636
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 21 jan 2025 12:31
Fredrik j skrev: 21 jan 2025 12:24
fth skrev: 21 jan 2025 11:32
OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02
spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54

Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
För att få upp volym tror jag priset behöver vara väsentligt lägre än idag.
Ja, för att nå väsentligt större volymer än för taxi idag, men för att "bara" stjäla marknaden för mänskliga förare så tror jag som sagt inte priset behöver vara lägre.

En tillförlitlig förarlös lösning till samma pris som vanlig taxi tror jag kommer konkurrera ut dom mänskliga förarna i princip omedelbart.

/fth
För en tid sedan var jag på Sahlgrenska sjukhuset. När jag satt där i entrén såg jag hur mycket hjälp dom äldre med sjukresor får från taxichaufförer. Dom ledsagade ända in till hissen. Samma sak med skolresor utanför samhällen. Chauffören gör mer än bara kör bilen när det handlar om att samla upp ungarna och få dom till skolan. Taxi som jag kommer i kontakt med den är hem från krogen men det är inte hela bilden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev: 21 jan 2025 14:30
fth skrev: 21 jan 2025 12:31
Fredrik j skrev: 21 jan 2025 12:24
fth skrev: 21 jan 2025 11:32
OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02


Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
För att få upp volym tror jag priset behöver vara väsentligt lägre än idag.
Ja, för att nå väsentligt större volymer än för taxi idag, men för att "bara" stjäla marknaden för mänskliga förare så tror jag som sagt inte priset behöver vara lägre.

En tillförlitlig förarlös lösning till samma pris som vanlig taxi tror jag kommer konkurrera ut dom mänskliga förarna i princip omedelbart.

/fth
För en tid sedan var jag på Sahlgrenska sjukhuset. När jag satt där i entrén såg jag hur mycket hjälp dom äldre med sjukresor får från taxichaufförer. Dom ledsagade ända in till hissen. Samma sak med skolresor utanför samhällen. Chauffören gör mer än bara kör bilen när det handlar om att samla upp ungarna och få dom till skolan. Taxi som jag kommer i kontakt med den är hem från krogen men det är inte hela bilden.
Helt sant, där behöver förstås förarlösa system kompletteras på något sätt, jag antar att chaufförerna i dom fallen även hjälper till vid resans slut, så det räcker ju inte att sjukhuspersonal tar över ledsagandet vid sjukhuset.

Det kan väl kanske bli så att "vanlig" taxi helt ersätts av förarlösa system och att färdtjänst blir en separat lösning med mänskliga förare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev: 21 jan 2025 14:30
fth skrev: 21 jan 2025 12:31
Fredrik j skrev: 21 jan 2025 12:24
fth skrev: 21 jan 2025 11:32
OfarligTesla skrev: 21 jan 2025 09:02


Ja jag hade betalat mer för att slippa ha en förare i bilen, hade också kunnat ta taxi längre sträckor än jag gör idag. Hoppas framtiden när vi får en utbredning av förarlöst inte är allt för långt bort.
Det här är ju en aspekt av förarlös taxi som kanske inte diskuteras så ofta, alla verkar förutsätta att priset kommer vara lägre än en vanlig taxi, men många (t.ex. jag) är ju faktiskt beredda att betala mer för att slippa ha en taxichaufför i bilen.

Det finns ju många skäl till detta, ensamåkande kvinnor är förstås en stor grupp, jag är själv väldigt skeptisk till att åka taxi eftersom jag tycker taxichaufförer i allmänhet är extremt dåliga och farliga bilförare, inte minst här i Paris.

Skulle det finnas Waymo, RoboTaxi el dyl så skulle jag välja det alla dagar i veckan, och jag skulle nog vara beredd att betala typ 50% över priset på vanlig taxi.

/fth
För att få upp volym tror jag priset behöver vara väsentligt lägre än idag.
Ja, för att nå väsentligt större volymer än för taxi idag, men för att "bara" stjäla marknaden för mänskliga förare så tror jag som sagt inte priset behöver vara lägre.

En tillförlitlig förarlös lösning till samma pris som vanlig taxi tror jag kommer konkurrera ut dom mänskliga förarna i princip omedelbart.

/fth
För en tid sedan var jag på Sahlgrenska sjukhuset. När jag satt där i entrén såg jag hur mycket hjälp dom äldre med sjukresor får från taxichaufförer. Dom ledsagade ända in till hissen. Samma sak med skolresor utanför samhällen. Chauffören gör mer än bara kör bilen när det handlar om att samla upp ungarna och få dom till skolan. Taxi som jag kommer i kontakt med den är hem från krogen men det är inte hela bilden.
Optimus :mrgreen:
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

TiborBlomhall skrev: 21 jan 2025 08:00
Teslas största bilfabrik ligger just i staden Austin. Staden som är en av USA-s främsta pionjärer när det gäller självkörande bilar. Borgmästaren har en egen Autonomous Vehicle Task Force och företag som Waymo (Google), Cruise (GM), Zoox (Amazon), Volkswagen, Mobileye, Nuro, Motional (Hyundai), Argo AI (Ford) och AVRide har haft, planerar att starta eller har redan flottor av självkörande bilar i staden. Tesla blir långt ifrån först på något sätt.
Imponerande framsynt Borgmästare!


@Tibor, hur hinner du med att skriva dessa inlägg? Research mm....
Tack för din insats, gillar man high tech är dessa sammanfattningar guld!!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett ord: Google.

Och jag har tränat min filterbubbla att vaska fram rätt artiklar :mrgreen:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av spacecoin »

GM har ju lagt ner Cruise så dom kör väl inte längre varesig i Austin eller någon annanstans?

@Tibor Testa Notebook LM. Jag har en för autonoma fordon.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev: 23 jan 2025 13:55
GM har ju lagt ner Cruise så dom kör väl inte längre varesig i Austin eller någon annanstans?

@Tibor Testa Notebook LM. Jag har en för autonoma fordon.
Det är just därför jag skrev "har haft, planerar att starta eller har redan flottor av självkörande bilar i staden."

Tack för tipset, ska testa Notebook LM.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av RareEarth »

spacecoin skrev: 21 jan 2025 08:54
Fredrik j skrev: 21 jan 2025 08:47
Hur går det finansiellt för waymo som väl är den som lever drömmen först? Går det att tjäna stora pengar på att självkörande taxi?
Är deras resor billigare än dom förarstyrda konkurrenterna?
Waymo är högst sannolikt inte cashflow positiva ännu med bara 2000 bilar. Magna (?) som tillverkar Jaguar i nordamerika spottar dock ur sigbilar i hög fart så jag tror vi kommer att se en dubbling i Q2.

Priset är inte billigare eftersom de har hög efterfrågan utan att konkurrera med pris. Folk föredrar Waymo över annan ride hailing i hög grad.
Waymo är fortfarande mycket mer en testverksamhet/utveckling än en kommersiell verksamhet. Verksamheten är troligen mycket dyrare än pengarna de drar in. Bilarna ser ut som julgranar med alla sensorer och dyra lidarenheter som hängts på. Är i San Francisco nu och hade gärna testat, men som utländsk besökare är det nästan omöjligt. Det är i alla fall coolt att se dem köra runt i den ofta kaotiska trafiken.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av spacecoin »

Det är bara att ladda ned Waymo appen och åka?
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av RareEarth »

spacecoin skrev: 27 jan 2025 00:18
Det är bara att ladda ned Waymo appen och åka?
Finns inte i svenska App Store. Tror det behövs ett amerikanskt betalkort för att komma åt amerikanska App Store.

Även om man har appen är det väntelista för boende i SF att använda Waymotaxi. Tydligen ska man som (amerikansk) besökare till SF kunna få tillfällig access genom att kontakta Waymo på sociala media.

Som sagt, nästan omöjligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 27 jan 2025 16:58
spacecoin skrev: 27 jan 2025 00:18
Det är bara att ladda ned Waymo appen och åka?
Finns inte i svenska App Store. Tror det behövs ett amerikanskt betalkort för att komma åt amerikanska App Store.

Även om man har appen är det väntelista för boende i SF att använda Waymotaxi. Tydligen ska man som (amerikansk) besökare till SF kunna få tillfällig access genom att kontakta Waymo på sociala media.

Som sagt, nästan omöjligt.
Jag har amerikansk app store och apple pay och det funkade fint. Det är ingen wait list i SF längre. Det var väl ett år sedan den försvann.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Tesla förbereder sig för robotaxi tester

Inlägg av RareEarth »

spacecoin skrev: 27 jan 2025 17:41
RareEarth skrev: 27 jan 2025 16:58
spacecoin skrev: 27 jan 2025 00:18
Det är bara att ladda ned Waymo appen och åka?
Finns inte i svenska App Store. Tror det behövs ett amerikanskt betalkort för att komma åt amerikanska App Store.

Även om man har appen är det väntelista för boende i SF att använda Waymotaxi. Tydligen ska man som (amerikansk) besökare till SF kunna få tillfällig access genom att kontakta Waymo på sociala media.

Som sagt, nästan omöjligt.
Jag har amerikansk app store och apple pay och det funkade fint. Det är ingen wait list i SF längre. Det var väl ett år sedan den försvann.
Lite mindre omöjligt då men fortfarande inte enkelt.
Skriv svar