
När Teslas förarlösa robotaxi Cybercab presenterades på We, Robot eventet i oktober sa Elon Musk att de skulle börja med tester i år och börja sälja bilarna år 2026 – även om han på en gång medgav att han brukar vara “lite optimistisk” när det gäller tidsplaner.
Nu förbereder sig dock Tesla för att påbörja tester med Cybercab. Företaget är i samtal med flera städer i USA om att påbörja tester med, och sedan lansera robotaxi flottor. Redan i oktober i fjol rapporterades Tesla föra samtal med staden Palo Alto i Kalifornien. I december hörde vi om samtal med staden Austin i Texas.
Teslas största bilfabrik ligger just i staden Austin. Staden som är en av USA-s främsta pionjärer när det gäller självkörande bilar. Borgmästaren har en egen Autonomous Vehicle Task Force och företag som Waymo (Google), Cruise (GM), Zoox (Amazon), Volkswagen, Mobileye, Nuro, Motional (Hyundai), Argo AI (Ford) och AVRide har haft, planerar att starta eller har redan flottor av självkörande bilar i staden. Tesla blir långt ifrån först på något sätt.
På We, Robot eventet sas det att testerna skulle börja med Tesla Model 3 och Y bilar, med säkerhetsförare i förarsätet år 2025. Först året därpå med de nya Cybercab bilarna.
Elon Musk streamade när han spelade dataspel den 7:e januari på sin social media plattform X. Det har blivit ett nytt sätt för honom att föra samtal med folk. Diskussionerna medan han spelar brukar handla om allt möjligt. Nu fick han en fråga om FSD som han svarade på med att säga: “Tesla Full Self Driving Unsupervised gör vi redan försök med för anställda och vi förväntar oss att ha det i kommersiell tjänst senare i år, vilket jag nämnde vid det senaste aktieägarmötet”.
Teslas Giga Texas bilfabrik i Austin ligger på tio kvadratkilometer inhägnad mark, det finns gott om utrymme där för de privata tester Elon Musk pratar om.
Sedan ska företaget utföra tester på allmänna vägar med en säkerhetsförare bakom ratten. Men är ett självkörande fordon verkligen “unsupervised” med en sådan förare? Skillnaden är nog mest juridiskt. Det är företaget Tesla och deras personal som kommer ansvara för eventuella olyckor, inte privatpersoner.
Nästa steg blir att plocka bort säkerhetsförarna och istället fjärrövervaka bilarna. Det är först då man får vad gemene man uppfattar som “självkörande bilar”.
Även de andra operatörerna har gått igenom liknande steg, för flera år sedan. Waymo började med test av sina självkörande bilar på inhägnade områden redan på 00-talet. Deras testflotta med förare bakom ratten började köra runt på stadsgator, och runt 2018 ta emot betalande passagerare. År 2020 tog de så det stora steget, att plocka bort säkerhetsförarna och låta bilarna köra helt själva på stadsgator. Tesla ligger många år efter, men hoppas kunna beta av milstolparna mycket snabbare.
Waymo och de andra operatörerna har idag stora center där deras bilar övervakas. Om en självkörande bil hamnar i en situation där den känner sig osäker kan den be om hjälp från en mänsklig operatör. Kan jag svänga vänster här? Hur ska jag köra förbi avspärrningen? Även Tesla söker redan personal till sådana center. De verkar alltså planera för liknande scenarios där människor hjälper maskinerna.
Den filosofiska frågan infinner sig dock: om en bil kör själv, men ibland behöver hjälp från mänskliga förare, är den då verkligen Full Self Drive? Full Self Drive Unsupervised? Och spelar det egentligen någon roll om människan då sitter i bilen bakom ratten eller långt borta i något övervakningscenter? Fast i verkliga livet är det nog så att när föraren är borta från bilen så upplevs den i alla fall som helt självkörande.
Det är en lång väg till helt självkörande bilar, helt utan mänskliga operatörer. Ingen av spelarna på marknaden har nått det ultimata målet än. Waymo och några andra ligger många steg före Tesla. Tesla håller nu på att ta det första steget. Elon Musk hoppas att de sedan ska kunna springa ikapp och förbi de andra. Det kommer bli ett intressant lopp att se.
Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... xi-tester/