Tror du behöver komplettera ditt ”Go elon” med lite mer information om det för betraktaren ska tolkas som du eftersträvar.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 11:31Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!"
Mannen har ju för fasiken återupprättat en reell yttrandrefrihet hos Twitter, och nu följer Facebook efter i liknande spår.
Istället för att ha massa anställda för att "moderera" går man mot mer mot en oskyldig enligt lag, tills motsatsen bevisats, vilket är en starkare yttrandefrihet.
När ni fascist- och nascistsmetar folk, kom ihåg att Twitter under förra ägaren suspenderade Trumps konto och tog bort tweets om "Stay peaceful". Och att han deplattformerades totalt (Truth social togs bort som app, Facebook stängde av konto mm) av alla.
Märkligt koordinerat, tänk, nästan lite auktoritärt va?
Kom ihåg att läxan från andra världskriget var är att inte blint lyssna på auktoriteter (som stora delen av tyska befolkningen gjorde) utan tänk själva.
Kom ihåg att brun- naciststämplingen är väldigt effektiv för att hindra en konstruktiv debatt (Tänk Sverige/Invandringen).
Självklart är varken Musk eller Trump några helgon, och gör fel ibland, men krafterna som försöker tysta dem är starka.
Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Det kanske är starka krafter som tysta ”dem” men hade Elon hållit sig utanför politiken och ägnat sig åt att bygga världens bästa ”bilföretag” och bygga raketer så hade vi inte haft något ”dem” som nu slår tillbaka på oss teslaägare och snart även aktieägare.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 11:31Vet att det är en minoritetsuppfattning på detta forum men skulle kunna tänka mig en registreringsskylt med "Go Elon!"
Mannen har ju för fasiken återupprättat en reell yttrandrefrihet hos Twitter, och nu följer Facebook efter i liknande spår.
Istället för att ha massa anställda för att "moderera" går man mot mer mot en oskyldig enligt lag, tills motsatsen bevisats, vilket är en starkare yttrandefrihet.
När ni fascist- och nascistsmetar folk, kom ihåg att Twitter under förra ägaren suspenderade Trumps konto och tog bort tweets om "Stay peaceful". Och att han deplattformerades totalt (Truth social togs bort som app, Facebook stängde av konto mm) av alla.
Märkligt koordinerat, tänk, nästan lite auktoritärt va?
Kom ihåg att läxan från andra världskriget var är att inte blint lyssna på auktoriteter (som stora delen av tyska befolkningen gjorde) utan tänk själva.
Kom ihåg att brun- naciststämplingen är väldigt effektiv för att hindra en konstruktiv debatt (Tänk Sverige/Invandringen).
Självklart är varken Musk eller Trump några helgon, och gör fel ibland, men krafterna som försöker tysta dem är starka.
Vad händer när Trump och Elon inte längre har någon bromance. Då kan det gå riktigt illa för Tesla som hamnar i midvinterkylan från alla håll. Det pratas redan om att Elon och DOGE blir satta i skamvrån och motarbetas av Trumps stab med hans goda minne.
Vad händer om demokratierna vinner nästa val? Då sitter Elon i skiten och även Tesla igen.
Nu ska Trump satsa på AI som inte Elon gillar. Borta efter olja som går emot Teslas mål. Vad mer kommer framöver med Trump?
Detta kommer inte sluta lyckligt för Tesla är jag rädd.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Jag missunnar ingen att köra Tesla, det är en fantastisk bil, mitt personliga problem är att jag inte är överens med Elon gällande hans prioriteringar. Där får var och en komma fram till sina slutsatser gällande sitt ägande av en Tesla. Jag vill kunna köpa en bil utan att det ska politiseras, nu går inte det, vilket är väldigt olyckligt.
Jag har fått lära sig att man får rösta med sina pengar. Inga Teslaprodukter förrän Elon är utbytt eller någon liknande lösning. Det jag personligen tycker är tråkigt är att Tesla dessutom skötts ganska styvmoderligt av Elon den sista tiden, han verkar inte vara intresserad. Det hade kanske varit bättre för alla att det blir en ny ledning hos Tesla!?
Som sagt jag önskar att det såg annorlunda ut men realiteten är som den är...
Jag har fått lära sig att man får rösta med sina pengar. Inga Teslaprodukter förrän Elon är utbytt eller någon liknande lösning. Det jag personligen tycker är tråkigt är att Tesla dessutom skötts ganska styvmoderligt av Elon den sista tiden, han verkar inte vara intresserad. Det hade kanske varit bättre för alla att det blir en ny ledning hos Tesla!?
Som sagt jag önskar att det såg annorlunda ut men realiteten är som den är...
Hörde att fler gjort liknande hälsning, typ Clinton som Elon precis gjort men att de inte fick någon spridning.
Finns de video eller bilder på dessa eller är de rykten?
Finns de video eller bilder på dessa eller är de rykten?
Ledsen, men att inte bli uthängd/förolämpad är inget yttrandefriheten ska skydda dig från. Kanske man kan diskutera "avsiktligt uthängd på felaktiga grunder och lidit skada av detta". Om det är mätbart att Twitter blivit sämre (fler orättvisa avstängda konton, doxning mm) sedan Elon tog över så får du ta och visa detta. Annars finns kanske risk att folk skulle betrakta det som att du far med osanningXyborg skrev: ↑26 jan 2025 12:01Just det här ”yttrandefrihet”-svamlet tycker man ju borde vara överspelat vid det här laget. Man kan såklart tycka olika om både invandring, skattetryck och massa andra frågor som Elon försöker påverka både direkt och indirekt.
Mitt problem med Elons (och andras) snack är att han skulle vara någon form av yttrandefrihets-krigare. Det är ju mätbart om så är fallet med t.ex. X. Där han ju istället hundratals konton som står på motsatt sida från Elon blivit avstängda, ”down rated” eller blockerade i vissa områden, personer som argumenterar emot har blivit uthängda, förolämpade, ”doxade” och mycket annat än värre.
Elon är inte på något vis för yttrandefrihet, han har bara börjat tysta en grupp som hans fans/fränder inte gillar. Raka motsatsen till yttrandefrihet.
Säger inte emot dig att han ibland förvrider saker, har ljugit och/eller medvetet eller omedvetet spridit lögner. Men skulle säga att 98% av det han skriver är tänkvärt, vettigt och inte avsiktligt spridande av lögn.Elon kan tycka om konservatism och nationalism så mycket han vill. Mitt stora problem med honom är att han ljuger, förvrider händelser och förstärker och sprider både lögner och de som ger upphov till dem, troligtvis bara för att gagna sig själv. DET är ett problem. Vare sig han påstår sig stödja nationalism eller något annat.
Vem har kallat dem underdogs, vad har detta med något att göra?Därutöver finner jag det ganska humoristiskt att Elon och Trump skulle vara underdogs. ”Krafterna som vill tysta dem är starka”? Vi pratar alltså om mannen som innehar världens mäktigaste arbete, samt hans för tillfället BFF som är världens rikaste man, och äger en stor plattform på sociala medier, den största privata leverantören av satelliter och världens högst värderade bilföretag. Skulle de här vara underdogs?![]()
Har man inget matrix-headlights där bak som kan lysa upp foruminlägget i marken?
Annars bor jag i Göteborg, så det kanske får plats med "Elon e la go"
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Tja, vi kan väl börja med X egen transparency report.Maxerl skrev: ↑26 jan 2025 12:43Ledsen, men att inte bli uthängd/förolämpad är inget yttrandefriheten ska skydda dig från. Kanske man kan diskutera "avsiktligt uthängd på felaktiga grunder och lidit skada av detta". Om det är mätbart att Twitter blivit sämre (fler orättvisa avstängda konton, doxning mm) sedan Elon tog över så får du ta och visa detta. Annars finns kanske risk att folk skulle betrakta det som att du far med osanningXyborg skrev: ↑26 jan 2025 12:01Just det här ”yttrandefrihet”-svamlet tycker man ju borde vara överspelat vid det här laget. Man kan såklart tycka olika om både invandring, skattetryck och massa andra frågor som Elon försöker påverka både direkt och indirekt.
Mitt problem med Elons (och andras) snack är att han skulle vara någon form av yttrandefrihets-krigare. Det är ju mätbart om så är fallet med t.ex. X. Där han ju istället hundratals konton som står på motsatt sida från Elon blivit avstängda, ”down rated” eller blockerade i vissa områden, personer som argumenterar emot har blivit uthängda, förolämpade, ”doxade” och mycket annat än värre.
Elon är inte på något vis för yttrandefrihet, han har bara börjat tysta en grupp som hans fans/fränder inte gillar. Raka motsatsen till yttrandefrihet.
Säger inte emot dig att han ibland förvrider saker, har ljugit och/eller medvetet eller omedvetet spridit lögner. Men skulle säga att 98% av det han skriver är tänkvärt, vettigt och inte avsiktligt spridande av lögn.Elon kan tycka om konservatism och nationalism så mycket han vill. Mitt stora problem med honom är att han ljuger, förvrider händelser och förstärker och sprider både lögner och de som ger upphov till dem, troligtvis bara för att gagna sig själv. DET är ett problem. Vare sig han påstår sig stödja nationalism eller något annat.
Vem har kallat dem underdogs, vad har detta med något att göra?Därutöver finner jag det ganska humoristiskt att Elon och Trump skulle vara underdogs. ”Krafterna som vill tysta dem är starka”? Vi pratar alltså om mannen som innehar världens mäktigaste arbete, samt hans för tillfället BFF som är världens rikaste man, och äger en stor plattform på sociala medier, den största privata leverantören av satelliter och världens högst värderade bilföretag. Skulle de här vara underdogs?![]()
Där man gått från att godta 18% av ”take-down requests” från regeringar, till 70% . Källa till rapporten finns i artikeln.
https://www.washingtonpost.com/technolo ... -requests/
Där de också beskriver hur antalet konton som rensas bort har tripplats. Utan att räkna med rensning av bottar och spam.
https://fortune.com/2024/09/25/twitter- ... elon-musk/
Eller, för att ta en exempel från alldeles nyligen. Vad sägs om när han straffade Laura Loomer med flera som inte höll med honom om användandet av H1B visas?
https://newrepublic.com/post/189683/elo ... rification
Eller den här gången när en kritiker plockades bort från X
https://www.wired.com/story/x-twitter-ban-critics/
Eller när de blockerade länkar till NPR efter att de granskat hans förehavanden?
https://techcrunch.com/2024/08/29/x-cau ... be-unsafe/
Ang lögner, så finns det ju några att ta av.
FSD ”kommer nästa år”, varje år sen 2016?
När han repostade en fejkad graf som skulle visa antal körda mil per ”disengagement” med senaste FSD? Finns i FSD, tråden här på forumet.
När han ljög om att vara en fantastisk gamer
När han ljög om att de bjöd på Starlink men det var amerikanska försvarsdepartementet som betalade för en stor del, plus då den del som Polen och Ukraina själv betalade.
https://thedispatch.com/article/fact-ch ... at-the-us/
Vad är det som är vettigt karln säger menar du? De där andra 90% procenten? När han kallade grottdykaren som tackade nej till Elons ubåt för ”pedofil”? När han menar att bara AfD kan rädda Tyskland? När han skrev att det var oundvikliga inbördeskrig i Storbritannien? När han delar och likear antisemitiska poster på X?
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.
MYLR (Juniper) -25
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Det hade ju varit klädsamt att åtminstone visa en sån då, i så fall? Dessutom har jag ganska svårt hur ”det finns fler nazister” skulle göra att Elons Nazism på något sätt är… bättre?
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.
Om du är intresserad på riktigt så hittar du dom lätt själv. Vi behöver inte mer politik på det här forumet.
MYLR (Juniper) -25
Det blir väldigt mycket mer politik om vi ska klistra in filmer och bilder från valturnéer och politiker. Nånstans finns det väl ändå en gräns.Xyborg skrev: ↑26 jan 2025 13:44Men du tyckte ändå det var värt att gå in och skriva det i forumet. Påståendet var OK, bevisen blev för mycket ”politik”?
Börja leta på X. Det flödar över av dom där.
MYLR (Juniper) -25
Skillnaden är ju att ingen av de andra ägarna är ute och hailar på bästa sändningstid. De skriver inte olämpliga inlägg till världsstjärnor på sin egen tjänst. De går inte in med flera hundra miljoner i en politikers kampanj. De startar inte ett lotteri som bryter mot lagen för att köpa röster och sen ändrar vad lotteriet innebar när man blev påkommen.AAKEE skrev: ↑25 jan 2025 23:05Jag gör en grymt liten koppling mellan Musk och en bil från Tesla. Visste inte mycket om Elon innan jag köpte den första Teslan.molnet skrev: ↑25 jan 2025 22:21Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Jag är rätt obrydd i vilken politisk åskådning VD:n för Audi (som jag köpt flera av) eller Volvos VE har.
För att inte tala om bilar från kommunistiska Kina.
Jag hoppas mest slippa få min bil vandaliserad då jag tycker jag står utanför allt tjafs med Elon (Jag är inte speciellt impad av honom, men kopplar inte det till min bil på så vis).
Mest troligt blir inte nästa bil en Tesla men det har noll med Musk att göra. Det beror på, dels att Tesla håller pissigt låg kvalite på en del komponenter och att garantin på 4 år är rätt tveksam då Tesla ofta försöker runda sitt ansvar på många olika sätt - ett skämt helt enkelt.
Dels på att Tesla har psykotiska drag, som inte fungerar ihop med min syn på saker och ting.
Hade en VD på valfritt bolag som inte är Tesla hållit på såhär hade de rykt illa kvickt.
Bilder på Kamala, Obama, Taylor Swift är tagna ur sitt sammanhang. Bilder har spegelvänts, tagits från vinkningar och inte alls haft samma innebörd. Detta var mycket medvetet av Elon.Skatbo skrev: ↑26 jan 2025 13:46Det blir väldigt mycket mer politik om vi ska klistra in filmer och bilder från valturnéer och politiker. Nånstans finns det väl ändå en gräns.
Elbilist sedan 2014
Japp och de visar ju att bilderna är tagna ur kontext när man ser filmerna. Elons hailande blir inte bättre av video.
”E han go eller”
Tycker inte hans beteende på Trumps partaj är det största problemet.
Det stora problemet är hans beteende i övrigt. Hans otroligt barnsliga beteende när han blev förolämpad av Biden och inte blev uppmärksammad som den största elbilstillverkaren.
Hans stöd till AfD. Oavsett vad AfD står för så har han inget med saken att göra och borde hålla sig utanför tysk inrikespolitik.
Han beteende när det gäller situationen i England. Inget han har att göra med.
Hans uttalanden om kriget i Ukraina som i bästa fall är extremt naiva alternativt ett stöd för Ryssland. Välj själv…
Det finns massor med exempel på ogenomtänkt och barnsligt beteende som inte hör hemma på ett företag som Tesla.
Det stora problemet är hans beteende i övrigt. Hans otroligt barnsliga beteende när han blev förolämpad av Biden och inte blev uppmärksammad som den största elbilstillverkaren.
Hans stöd till AfD. Oavsett vad AfD står för så har han inget med saken att göra och borde hålla sig utanför tysk inrikespolitik.
Han beteende när det gäller situationen i England. Inget han har att göra med.
Hans uttalanden om kriget i Ukraina som i bästa fall är extremt naiva alternativt ett stöd för Ryssland. Välj själv…
Det finns massor med exempel på ogenomtänkt och barnsligt beteende som inte hör hemma på ett företag som Tesla.
TMS LR UltraRed, FSD
-
Jag är ganska övertygad om att Elon heilade högst medvetet som en trollning. Det gäller ju att hålla grytan kokande. Det innebär inte att jag tror att han är ”nazist”. Det blir ju bara en meningslös pseudo-disskussion kring heilandet vilket alltså var avsikten.
De som säger att han gjorde det av ”misstag” idiotförklarar i praktiken verkligen Elon.
Jag tycker att denna typ av diskussioner är helt meningslösa, det ät bättre att diskutera Elons mer betydelsfulla handlingar tex att han konsekvent motarbetar USA’s stöd till Ukraina. Det har reella konsekvenser.
- Gustafsson
- Teslaägare
Bra att trådar som denna flyttar till ett mer allmän "låda" hoppas det går att filtrera bort från nyhetsflödet senare.
Jag upplever att drevet mot Elons hälsning/gest är underblåst av "nätet". Jag tror inte det är en slump, men vet inte, man måste verkligen ifrågasätta vilka algoritmer/intressen som driver inlägg/åsikter idag. Många kan vara intresserade av att hans roll försvagas. Man debatterar detaljer i hans uppträdande, men för mig är den viktigaste frågan den om hans dominerande ställning med strategisk tillgång till starlink, X, SpaceX, energi, och förstås Tesla. Ett sådant stort globalt gränslöst inflytande som detta ger tror jag är direkt farligt att en enda person besitter och skrämmer mig mycket mer än hur man ska tolka hans evt högeråsikter. Visst finns det mäktiga intressen som verkar utan att synas, men Elon har byggt upp något som kan bli en "perfekt storm" framöver.
Jag upplever att drevet mot Elons hälsning/gest är underblåst av "nätet". Jag tror inte det är en slump, men vet inte, man måste verkligen ifrågasätta vilka algoritmer/intressen som driver inlägg/åsikter idag. Många kan vara intresserade av att hans roll försvagas. Man debatterar detaljer i hans uppträdande, men för mig är den viktigaste frågan den om hans dominerande ställning med strategisk tillgång till starlink, X, SpaceX, energi, och förstås Tesla. Ett sådant stort globalt gränslöst inflytande som detta ger tror jag är direkt farligt att en enda person besitter och skrämmer mig mycket mer än hur man ska tolka hans evt högeråsikter. Visst finns det mäktiga intressen som verkar utan att synas, men Elon har byggt upp något som kan bli en "perfekt storm" framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skatbo skrev: ↑26 jan 2025 13:46Det blir väldigt mycket mer politik om vi ska klistra in filmer och bilder från valturnéer och politiker. Nånstans finns det väl ändå en gräns.
Finns hur mycket sådana foton som helst, men nästan bara från Tyskland och 80-90 år gamla.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Jag tror du grovt överskattar Elons inflytande i Trumps vinst och arbetet kommande åren.Gustafsson skrev: ↑26 jan 2025 20:33Bra att trådar som denna flyttar till ett mer allmän "låda" hoppas det går att filtrera bort från nyhetsflödet senare.
Trump har senaste dagarna gjort det tydligt att fokuset framöver är: Ingen är favorit och det är "America first".
Elon är tillräckligt med skit att hantera framöver och det är ganska tydligt att det för några dagar sedan kom till en peak

- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Mina två spaningar.
1; Förr så var Elon och hans bolag förhållandevis små och utgjorde inget hot mot etablissemanget eller legacy företagen.
Senaste åren har dock Tesla och vissa av bolagen vuxit rejält och samtidigt har Elons livskris och ego vuxit exponentiellt.
Så nu vill etablissemanget sänka Elon och hans bolag. Och samtidigt håller Elons "larger than life" ego kapa många av de grenar han sitter på.
Samtidigt som de sänker Elon så kan de även tvåla till Elons nya polare på köpet.
2; Sedan har jag sett honom som en människa och människor med ett väldigt stort driv och karisma kan vara luriga fiskar.
Jag tror inte att Elon är genuint ond men "omogen" och dras lätt med i den sämsta delen av macho-nördkulturen som kan finnas bland nördar med makt.
Sedan kanske några av oss här som lider av Fan Disillusionment eller fan-besvikelse på svenska.
Den känslomässiga reaktion som uppstår när en person känner sig sviken eller desillusionerad av en idol, kändis eller annan offentlig figur.
1; Förr så var Elon och hans bolag förhållandevis små och utgjorde inget hot mot etablissemanget eller legacy företagen.
Senaste åren har dock Tesla och vissa av bolagen vuxit rejält och samtidigt har Elons livskris och ego vuxit exponentiellt.
Så nu vill etablissemanget sänka Elon och hans bolag. Och samtidigt håller Elons "larger than life" ego kapa många av de grenar han sitter på.
Samtidigt som de sänker Elon så kan de även tvåla till Elons nya polare på köpet.
2; Sedan har jag sett honom som en människa och människor med ett väldigt stort driv och karisma kan vara luriga fiskar.
Jag tror inte att Elon är genuint ond men "omogen" och dras lätt med i den sämsta delen av macho-nördkulturen som kan finnas bland nördar med makt.
Sedan kanske några av oss här som lider av Fan Disillusionment eller fan-besvikelse på svenska.
Den känslomässiga reaktion som uppstår när en person känner sig sviken eller desillusionerad av en idol, kändis eller annan offentlig figur.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Det är väl totalt självmål och i princip avrättning av varumärket Tesla som Elon håller på med? I Berlin kan man läsa "Burn fascist Teslas" som grafitti. Det var Teslas största marknad i EU för två år sedan.Lerumsexpressen skrev: ↑26 jan 2025 21:50Mina två spaningar.
Problemet för Tesla är att Elon tycker att Elons korståg är långt viktigare än Tesla.