Kö vid SC
Moderator: Redaktion
Kö vid SC
I väntan på Model 3 så har man lite funderingar.
Jag läste i Elbilen om köer i Danmark som verkar vara ett problem.
Om det är kö vid en bensinmack får man ju vänta några minuter, och om jag räknat rätt så blir inte väntetiden om det är 8 stall inte mer än 4-5 minuter om man laddar ca: 30 min. Vore intressant att höra hur ni som varit med ett tag upplever detta.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Om det är kö vid en bensinmack får man ju vänta några minuter, och om jag räknat rätt så blir inte väntetiden om det är 8 stall inte mer än 4-5 minuter om man laddar ca: 30 min. Vore intressant att höra hur ni som varit med ett tag upplever detta.
Re: Kö vid SC
Vi körde Norrköping-Hamburg t o r och det med två Teslor som ska laddas samtidigt men det har varit lugnt längs både E4:an och även i Danmark. För det mesta helt tomt.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Har inte Tesla, men om det är fullt på alla laddplatser kommer du när det blir en laddplats ledig få dela laddare med någon annan, med lägre laddhastighet som följd. Två platser (1A, 1B t.ex.) delar oftast på 1 laddare. Väntetiden borde alltså bli lite längre om jag tänker rätt.Jomol3 skrev:I väntan på Model 3 så har man lite funderingar.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Fast oftast (men inte alltid såklart) har den andra bilen då laddat ett tag, och behöver inte lika mycket effekt. Men sant är då att den nya bilen ofta inte kan ladda med helt full effekt från början.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så om det bara står några bilar tillhör det alltså god laddetikett att inte ställa sig på en laddare med samma siffra(?)
Ber om ursäkt om jag gjort det.
Kö vid SC
Ja, det tillhör grundläggande Tesla-allmänbildning.andersw skrev:Så om det bara står några bilar tillhör det alltså god laddetikett att inte ställa sig på en laddare med samma siffra(?)
Laddstallen är märkta exempelvis 1A och 1B - dessa delar på ett rack med laddare. När en bil står på 1A har denne alla laddarna för sig själv men när nästa bil kommer och ställer sig på 1B så tar den hälften av laddarna (dock styrs det av någon sorts dator som gör att den inte äter precis hälften av tillgänglig kapacitet, utan fördelar hyfsat rättvist på något sätt). Ett rack med laddare har dessutom kapacitet att ge 135kW likström, men en bil kan endast ta emot 120kW.
En superladdarstation med 8 laddstall har 4 rack med laddare.
Därför står bilarna vid varannan laddare när du kommer till en superladdarstation.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det drabbar framförallt dig själv. Den först inkopplade bilen har prio, och tvåan får det som blir över. Detta stämmer dock inte om den första är precis nyinkopplad på tomt batteri, då går det ner något för den första också, då tvåan är garanterad ett visst minimum.andersw skrev:Så om det bara står några bilar tillhör det alltså god laddetikett att inte ställa sig på en laddare med samma siffra(?)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Närmaste kö jag varit var
* dagen då jag hämtade ut min Tesla (2/10) Fredag eftermiddag Lödde, då jag fick den sista lediga platsen, samt
* en regnig februarilördag under Skånes sportlov i Middelfart, Danmark, där jag också fick den sista av 8 SuC. Sedan kom en bil precis efter som fick vänta ett tag.
Gissar att man kommer uppleva köer någonstans (Lödde gissar jag som kandidat, eller Danmark) i Juli denna sommar.
* dagen då jag hämtade ut min Tesla (2/10) Fredag eftermiddag Lödde, då jag fick den sista lediga platsen, samt
* en regnig februarilördag under Skånes sportlov i Middelfart, Danmark, där jag också fick den sista av 8 SuC. Sedan kom en bil precis efter som fick vänta ett tag.
Gissar att man kommer uppleva köer någonstans (Lödde gissar jag som kandidat, eller Danmark) i Juli denna sommar.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Har upplevt kö 1 gång på 5 månader. I Falkenberg. En söndag i april. 8 bilar laddade och 2 på kö. Orkade inte vänta. Fick åka igen och kom precis hem på strömmen jag hade kvar.
Laddade i Danmark igår(Køge och Nørre Alsev) samt Køge idag. Halvfullt i Köge båda hållen men lyckades få egen "siffra". Samma i Lödde idag. 4 stod och laddade men fick egen siffra där med!
Laddade i Danmark igår(Køge och Nørre Alsev) samt Køge idag. Halvfullt i Köge båda hållen men lyckades få egen "siffra". Samma i Lödde idag. 4 stod och laddade men fick egen siffra där med!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Verkar tydligen inte vara nåt problem idag. Vad tror ni händer om ca: 2 år då vägarna är fulla av Teslor:) Räcker det med snitt 8 stall? Är det möjligt att Tesla bygger på ett par stall eller fler på befintliga SC stationer?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om varannan laddplats är upptagen måste man typ gissa vilken av de övriga som ger mest kräm. Om folk är i närheten av sina bilar så kan man med lite tur se på laddindikatorn på bilen hur fort de gröna LED:arna blinkar. Ju långsammare de blinkar desto mindre effekt tar bilen från laddaren. Sen har det hänt några gånger att jag har kört till en annan laddare när det blev en plats ledig som var bättre.
Skulle man vara tvungen att stå i kö så handlar det sällan om mer än några minuters väntetid. Det brukar gå rätt så fort.
Jag skulle vilja ha en funktion på laddarna som visar vilken laddplats som är bäst just nu. En liten indikatorramp eller så. Även i appen och i bilen hade jag velat ha en funktion som visar status på alla SuC. Då skulle man redan i förväg kunna se om det är kö och vilken laddeffekt man kan räkna med.
Skulle man vara tvungen att stå i kö så handlar det sällan om mer än några minuters väntetid. Det brukar gå rätt så fort.
Jag skulle vilja ha en funktion på laddarna som visar vilken laddplats som är bäst just nu. En liten indikatorramp eller så. Även i appen och i bilen hade jag velat ha en funktion som visar status på alla SuC. Då skulle man redan i förväg kunna se om det är kö och vilken laddeffekt man kan räkna med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14