Förvärmning långt före ankomst

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Melon Must

Förvärmning långt före ankomst

Inlägg av Melon Must »

Läser ibland inlägg om att man undrar varför förvärmning startar ett par timmar eller så före man kommer till nästa laddare. Jag upplever inte att bilen drar särskilt mycket mer på grund av förvärmning och ser inte det som problem. Är det egentligen inte så att även mitt i smällkalla vintern så behöver vissa komponenter kylas och förvärmningen leder överskottsvärmen till batteriet istället? När man kör till första laddaren upplever jag dock att bilen drar extra mycket eftersom den värmer upp batteriet (på vintern) oavsett om man navigerar till en laddare eller inte.
Hur ligger det till egentligen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning långt före ankomst

Inlägg av AAKEE »

Melon Must skrev: 16 jan 2025 21:12
Läser ibland inlägg om att man undrar varför förvärmning startar ett par timmar eller så före man kommer till nästa laddare. Jag upplever inte att bilen drar särskilt mycket mer på grund av förvärmning och ser inte det som problem. Är det egentligen inte så att även mitt i smällkalla vintern så behöver vissa komponenter kylas och förvärmningen leder överskottsvärmen till batteriet istället?

Bilen värmer batteriet med ungefär en grad per minut, eller knappt. Har bilen stått ute i kyla kan ju batteriet vara -10C eller ngt och för snabbladdning med 250kW siktar model 3/Y LR/P på att nå laddaren med 48C. Det tar alltså mer än en timme.

Här en logg på min M3P. Förvärmde bilen med schemalagd avresa, cell temp 8C vid utsatt tid. Navigeringen till SuC startades inom 1 minut efter att jag satt mig i bilen.
På den brantaste delen av batterivärmningen värmer den 30C på 30 minuter.
SuC_jokkmokk.png

Om man kör utan att navigera mot en SuC och det finns överskottsvärme i batteriet så tar värmepumpen (för de som har) den överskottsvärmen och värmer kupen. Det innebär att om man startar med ett batteri som är varmt kan det vara bara 11-12C efter flera timmars körning i en 3/Y (i min S penldar det mellan 5-8C när värmepumpen tagit allt överskott).
Man har alltså ingen värmeuppbyggnad vintertid som många tror.

Motorer och batteri är på samma kylslinga så den lilla förlust motorerna har hamnar i kylvätskan som sedan värmer batteriet.

Kör man en lång navigering mot SuC med ett kallt batteri så tar inte värmepumpen värmen från batteriet utan låter temperaturen stiga successivt, vilket såklart ökar förbrukningen men det är det ganska lite aktiv värme som behövs innan man kommer till SuC.

Här är en start efter att bilen stått ute i norra Finland med griskallt på natten, celltemp -16C på morgonen och en avfärd där värmen slogs på en stund före avfärd. Batteriheating hann få upp batteriet till ~0C när vi åkte och battery heater slutade arbeta när vi började köra.

Navigering mot SuC direkt från start, och bilen lät batteriet värmas utan att värmepumpen tog värmeenergi ifrån batteriet.

Motorer och batteri är på samma kylslinga så den lilla förlust motorerna har hamnar i kylvätskan som sedan värmer batteriet.
Temperaturstegringen vi ser på batteritempen mellan 12:40 och ~14:15 kommer från motorernas spillvärme och batteriets egen värme som blir av värmeförlusterna.
cold_Start.png
Melon Must skrev: 16 jan 2025 21:12
När man kör till första laddaren upplever jag dock att bilen drar extra mycket eftersom den värmer upp batteriet (på vintern) oavsett om man navigerar till en laddare eller inte.
Hur ligger det till egentligen?
Normalt värms nog inte batteriet aktivt speciellt mycket under körning, inte med min M3P 2021 eller min MSP2023 i vart fall.

Jag kan inte svara för 3/Y med LG-batteriet, där har jag inga loggar. Men jag är skeptisk till att man skulle värma batteriet aktivt just nåt, allt sånt ökar förbrukningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Bara för att förtydliga så menade jag enbart förvärmning under färd, inte schemalagd resa.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Melon Must skrev: 16 jan 2025 23:06
Bara för att förtydliga så menade jag enbart förvärmning under färd, inte schemalagd resa.
Japp, men energin som krävs för preconditioning påverkas avsevärt om batteriet tex är nyladdat i garaget och håller 30C eller om bilen stått ute och batteriet är -15C. :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

En annan sak, jag ser ofta att folk tycker Superchargerström är dyr och därför försöker minimera förvärmningen.

Men batteriet värms alltid vid snabbladdning och bilen vill ha batteriet över 50C innan SOC blir för hög så kommer man med ett kallt batteri går batterivärmen vid laddning längre = man får likafullt köpa strömmen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

AAKEE skrev: 17 jan 2025 10:43
Japp, men energin som krävs för preconditioning påverkas avsevärt om batteriet tex är nyladdat i garaget och håller 30C eller om bilen stått ute och batteriet är -15C. :-)
Tack, det var mycket intressant information du mätt upp, kände inte till att värmepumpen tog värme från batteriet. Om man inte förvärmt batteriet så värmer väl bilen upp batteriet aktivt trots allt eller? Tex vid kortare resor eller när man inte kan koppla in före avfärd.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Melon Must skrev: 17 jan 2025 12:57
AAKEE skrev: 17 jan 2025 10:43
Tack, det var mycket intressant information du mätt upp, kände inte till att värmepumpen tog värme från batteriet. Om man inte förvärmt batteriet så värmer väl bilen upp batteriet aktivt trots allt eller? Tex vid kortare resor eller när man inte kan koppla in före avfärd.
Bägge mina Teslor har i princip aldrig värmt under körning, men före om man antingen planerar avfärd eller bara sonika slår på värmen. När batteriet värms så är det bara för att regen ska fungera. Det är batteritemp 5-7C som bilen värmer till.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
rhansson
Teslaägare

Inlägg av rhansson »

Jag tycker att med senaste uppdateringen 2024.45.32.1 så går batteriförvärmning inför laddning igång väldigt mycket tidigare än innan, med resultat att bilen drar en hel del mer.

Idag nu på morgonen körde jag 25 mil till Jönköping där jag nu laddar. 166km innan destination började den förvärma batteriet och har gjort det i omgångar, dragit upp genomsnittsförbruknimgen från 2,1 till 2,4 kWh/mil.
Det är 0 grader ute.

Tidigare har den som tidigast gått igång 80km innan laddning

Enligt energiöversikten i bilen har den förbrukat 10,4% på batterikonditionering.

Inte ok tycker jag.
---
Tesla Model Y Long Range, 2023
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

rhansson skrev: 21 jan 2025 07:52
Jag tycker att med senaste uppdateringen 2024.45.32.1 så går batteriförvärmning inför laddning igång väldigt mycket tidigare än innan, med resultat att bilen drar en hel del mer.

Idag nu på morgonen körde jag 25 mil till Jönköping där jag nu laddar. 166km innan destination började den förvärma batteriet och har gjort det i omgångar, dragit upp genomsnittsförbruknimgen från 2,1 till 2,4 kWh/mil.
Det är 0 grader ute.

Enligt energiöversikten i bilen har den förbrukat 10,4% på batterikonditionering.

Inte ok tycker jag.
Oj...
Du har kört 25 mil och bilen har använt över 10 % för att förvärma batteriet inför snabbladdning. Och det är inte ens minusgrader.
Låter galet.

Startade du med kallt (~0°) batteri?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det är 0 grader ute.

Inte ok tycker jag.
Batteritemperaturen för supercharging är troligen inte förändrad. Det spelar inte så stor roll när den börjar värma, det ör samma mängd energi som ska in i batteriet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Jag inbillar mig också att ju tidigare den börjar, desto mer värme kan den nalla från diverse källor, utan att dra direkt från batteriet.
Tesla vet med säkerhet mer om hur bilen fungerar, och sin algoritm, som de nu påstår sig ha förbättrat, så att det i slutändan skall gagna så många teslaägare som möjligt.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det är så att batteriet inte blir varmt oavsett hur långt man kör med en tesla med värmepump vintertid. All överskottsvärme tar VP för att värma kupen. Så batteriet i en 3/Y hamnar mellan 11 och 17-18C i slutändan om man har navigering mot SuC.

Många poster på forum och facebook är skrivna av folk som tror att batteriet är så varmt av lång körning att det inte skulle behöva förvärmas.
Sen klagar de på långsam laddning ”Jag lät den tom förvärma 15 minuter”.
-Det går mycket energi att värma ett kallt batteri vintertid.

-Förvärmningen är anpassad för att optimera laddtiden, och inte för att snåla.

-Tesla kan detta bättre än nästan alla människor (Trump includerad :-) )

-Den som tror att det är bättre att börja senare eller att det går använda mindre energi har fel

Har man problem med Teslas sätt att hantera förvärmningen kan man strunta i det helt, men laddningen kommer gå mycket långsammare.
Eller så aktiverar man förvärmningen när man tror det är i lagom tid, men då kommer man inte hit och klagar om det laddar sakta:-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
rhansson
Teslaägare

Inlägg av rhansson »

Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 08:04

Det är 0 grader ute.

Inte ok tycker jag.
Oj...
Du har kört 25 mil och bilen har använt över 10 % för att förvärma batteriet inför snabbladdning. Och det är inte ens minusgrader.
Låter galet.

Nej, startade med förvärmd bil + batteri (satte att den skulle vara förvärmd när jag startade resan 05:00 vi schedule).
---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

rhansson skrev: 21 jan 2025 23:57
Nicke Nyfiken skrev: 21 jan 2025 08:04

Det är 0 grader ute.

Inte ok tycker jag.
Oj...
Låter galet.

Nej, startade med förvärmd bil + batteri (satte att den skulle vara förvärmd när jag startade resan 05:00 vi schedule).
Då är det ju ännu värre...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Du vet om att förvärmningen bara värmet batteriet så att regen ska fungera, dvs 5-8C ?
Batteriet ska fortfarande värmas till 48, dvs 40C till för SuC V3
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Om man inte har bråttom vid laddare, säg att man ska äta lunch eller något.
Går det då mindre total energi om man stänger av förvärmningen?
Eller kommer laddsessionen ändå förbruka samma mängd energi för att värma upp batteriet, men bara att det sker vid laddaren istället?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

AAKEE skrev: 22 jan 2025 00:22
Du vet om att förvärmningen bara värmet batteriet så att regen ska fungera, dvs 5-8C ?
Är det normalt att mer än 10% av energin på en 25 mils körning går åt till att värma batteriet inför snabbladdning om batteriet är 5-8° vid start?

Jag har inte studerat energigrafen så ingående så jag har ingen koll. Tyckte spontant att det verkade vara väldigt mycket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 00:30
Är det normalt att mer än 10% av energin på en 25 mils körning går åt till att värma batteriet inför snabbladdning om batteriet är 5-8° vid start?

Jag har inte studerat energigrafen så ingående så jag har ingen koll. Tyckte spontant att det verkade vara väldigt mycket.
När en AWD 3/Y värmer batteriet med 6kW plus förluster från motorerna (ca 1kW ish) så stiger temperaturen som bäst 1C/minut.

60 minuter = 60C = 6kWh, så då är 40C = 2/3 av 4kWh = ca 4kWh. 25 mils körning är cirka 50kWh, så då blir 4kWh i storleksordningen 10%, right? (Bara storheter räknade, vi vet inte batteritemperaturen innan men det låter helt normalt.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

AAKEE skrev: 22 jan 2025 00:39
Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2025 00:30

När en AWD 3/Y värmer batteriet med 6kW plus förluster från motorerna (ca 1kW ish) så stiger temperaturen som bäst 1C/minut.

60 minuter = 60C = 6kWh, så då är 40C = 2/3 av 4kWh = ca 4kWh. 25 mils körning är cirka 50kWh, så då blir 4kWh i storleksordningen 10%, right? (Bara storheter räknade, vi vet inte batteritemperaturen innan men det låter helt normalt.)
Okej, där ser man.
Har som sagt inte studerat energiappen så ingående, för jag tror mig inte kunna påverka förbrukningen nämnvärt ändå, om jag inte sänker hastigheten.
Och det vill man ju inte. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
rhansson
Teslaägare

Inlägg av rhansson »

Det är rätt irriterande får jag säga att man får upp ett meddelande som exempelvis ger mig följande information bland information i energiappen:

"När du navigerar till en supercharger sparas 1,0 minuters i laddningstid tack vare en förkonditionering av batteriet, som har förbrukat 4,5 % hittills den här resen."

Så nästan 5% batteriåtgång för att jag skall spara en hel minuts laddningstid... det känns som ett skämt. Nästan bättre de tar bort det meddelandet så att man slipper bli irriterad över informationen.

Med 47 km kvar tills laddningen så i slutända drog det ännu mer av mitt batteri i förvärmning, men jag minns inte vad summan blev till sist.

Blir oftare och oftare jag slår av navigeringen till laddare för att slippa lägga stora mängder energi på batteriuppvärmningen (när jag vet med mig att jag har tid att stå och ladda lite längre tid).
---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

rhansson skrev: 01 mar 2025 16:47
Det är rätt irriterande får jag säga att man får upp ett meddelande som exempelvis ger mig följande information bland information i energiappen:

"När du navigerar till en supercharger sparas 1,0 minuters i laddningstid tack vare en förkonditionering av batteriet, som har förbrukat 4,5 % hittills den här resen."

Så nästan 5% batteriåtgång för att jag skall spara en hel minuts laddningstid... det känns som ett skämt. Nästan bättre de tar bort det meddelandet så att man slipper bli irriterad över informationen.

Med 47 km kvar tills laddningen så i slutända drog det ännu mer av mitt batteri i förvärmning, men jag minns inte vad summan blev till sist.

Blir oftare och oftare jag slår av navigeringen till laddare för att slippa lägga stora mängder energi på batteriuppvärmningen (när jag vet med mig att jag har tid att stå och ladda lite längre tid).
Batteriet ska ändå upp i temperatur under laddningen. När du kopplar in bilen går batterivärmen tills batteriet närmar sig 55C oavsett. Kommer du in med ett kallare batteri kommer du ändå köpa ungefär lika mycket el.
Så du sparar nog inte direkt energi på att inte förvärma fullt ut.

Dessutom degraderas bstteriet som minst om det är varmt under laddningen, så kommer du dit med varmt batteri sparar du troligen lite slitage på batteriet.

Jag förvärmer alltid fullt ut, om det är möjligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Fast om batterier är kallt behöver väl laddaren värma batteriet istället innan den kan börja ladda? Det förbrukar också energi. Jag tänker att bilen borde veta vad som är optimalt om du använder navigatorn.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

AAKEE skrev: 01 mar 2025 16:52

Batteriet ska ändå upp i temperatur under laddningen. När du kopplar in bilen går batterivärmen tills batteriet närmar sig 55C oavsett. Kommer du in med ett kallare batteri kommer du ändå köpa ungefär lika mycket el.
Så du sparar nog inte direkt energi på att inte förvärma fullt ut.

Dessutom degraderas bstteriet som minst om det är varmt under laddningen, så kommer du dit med varmt batteri sparar du troligen lite slitage på batteriet.

Jag förvärmer alltid fullt ut, om det är möjligt.
Detta förutsätter att man kommer till en V3 eller V4 laddare, vilket är det vanligaste idag. Ibland har jag anlänt till en V2 laddare med nästan tom batteri och en Palladium LR bil. Är det då dessutom fullt på stationen så man får dela laddare, så får man bara typ 74kW i laddeffekt. Brukar kolla i appen och bilen värmer då inte batteriet trots kallt batteri, typ +5 grader.

Ibland går värmaren på, framför allt om man är ensam på V2 laddare. Då får man ju ca 145kW laddeffekt. Så vet man att man anländer till en V2 laddare så kan det kanske vara en idé att inte förvärma alls, eller väldigt kort tid innan. Degraderingsmässigt är det kanske bättre att förvärma även om man anländer till en V2 laddare?
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag har bara laddat på v2 med min Palladium när den förvärmt batteriet före.

När det gäller själva laddningen har jag nog alltid haft batterivärme till 55C (den slår av batterivärmen när cellerna är ~ 52.5-53.5C men värmen är redan genererad i motorerna så batteriet når 55C strax efter.)

För den som vill spara energi och inte vill förvärma så vet man ju oftast inte i förväg att man inte skulle få full effekt på laddaren så det blir isåfall gambling.
V2/V3/V4 har samma laddkurva i toppen (ungefär 50-60% och ovanför det) eftersom bilen styr, och det är i det högre SOC-området som batteriet är känsligast för Lithium plating så behovet av hög cell temp är lika i slutet på laddningarna.

Laddning på V2 2024-11-30 med min S Palladium. Förkonditionerat komplett och batteriet har nått de 33-34C den siktar på före laddning. Vi ser att bilen inte drar igång batterivärmen på en gång vid V2, eftersom laddeffekten är lägre. Det är cirka 23-24 kW skillnad på in-effekt och battery charge power när batterivärmen går, och cirka 7kW efteråt, så batterivärmen mostvarar ungefär 3kWh som går åt till batterivärme under denna session. Jag har som sagt inte laddat "ovärmt" men target för batteritemp är 55C under laddning även på V2 (gäller båden min S Palladium och min tidigare Model 3P), så om man kommer med icke förvärmt ser jag att batteritempen måste upp till 55C för att batteriet ska må så bra det går när man våldar in ström i den övre halvan.

Så här ser i princip alla mina laddningar på V2 ut, det värmer batteriet men inte exakt vid inkoppling eftersom det är en lugnare start med V2.
Töre2411430.png
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar