Forumet handlar om elbilar
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Forumet handlar om elbilar
På förekommen anledning vill jag påminna om att detta forum handlar om Tesla och andra elbilar. Inte politik.
Diskussioner om Sveriges och andra länders politik hänvisas till andra forum.
Likaså diskussioner om Elon Musks olika politiska utspel. Från och med i går är han en politisk makthavare.
Av bitter erfarenhet efter elva års drift av forumet vet vi tyvärr att politiska diskussioner utan undantag brukar totalt urarta. Vissa har tyvärr väldigt svårt att respektera att andra kan ha andra åsikter. Det blir dålig stämning och massor med personpåhopp jag tvingas moderera bort.
Därför har jag för ett tag sedan tagit beslutet att försöka koncentrera forumet på det det egentligen ska handla om. Elbilar.
Låt oss alla försöka behålla en positiv diskussionsklimat. Om elbilar.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Diskussioner om Sveriges och andra länders politik hänvisas till andra forum.
Likaså diskussioner om Elon Musks olika politiska utspel. Från och med i går är han en politisk makthavare.
Av bitter erfarenhet efter elva års drift av forumet vet vi tyvärr att politiska diskussioner utan undantag brukar totalt urarta. Vissa har tyvärr väldigt svårt att respektera att andra kan ha andra åsikter. Det blir dålig stämning och massor med personpåhopp jag tvingas moderera bort.
Därför har jag för ett tag sedan tagit beslutet att försöka koncentrera forumet på det det egentligen ska handla om. Elbilar.
Låt oss alla försöka behålla en positiv diskussionsklimat. Om elbilar.
Mvh,
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Forumet handlar om elbilar
Då ber jag om ett förtydligande så vi vet vad som gäller. Du menar att framöver ska det bara handla om elbilar? Dvs befintliga trådar om kärnkraft, Teslas aktiekurs, kollektivavtal, Starlink , SpaceX, andra bolag som Elon köper mm kommer låsas och framtida inlägg tas bort?
Exakt, kommer du nu sluta skriva irrelevanta artiklar om stugor på månen? 
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag tycker det är en helt rimlig regel om inte annat så för att göra modereringen enklare, det är en tydlig gränsdragning.
Men det kommer ändå bli utmanande eftersom Elon är så tätt sammanvävd med företaget och det han gör "privat" får konsekvenser även för Tesla och gränsdragningen blir svår.
Men det kommer ändå bli utmanande eftersom Elon är så tätt sammanvävd med företaget och det han gör "privat" får konsekvenser även för Tesla och gränsdragningen blir svår.
Model Y LR AWD 2022
- TiborBlomhall
Väldigt bra fråga som jag känner att jag inte riktigt har ett bra svar på.
Kärnkraftstråden började med en lös elbilsanknytning. Elbilar behöver el.
Likaså hela Miljö-avdelningen på forumet. Elbilar är miljövänligare än andra fordon.
Diskussioner om företaget Tesla och dess aktiekurs är också nära kopplade till Teslas elbilar.
Kollektivavtalet påverkar definitivt Tesla i Sverige.
Starlink, SpaceX och andra av Elon Musks företag är också tekniskt framstående och ibland samverkat med Tesla.
Just nu försöker jag hålla politiska diskussioner borta från forumet. Tekniska diskussioner som handlar om andra ämnen hoppas jag kunna ha kvar. Risken är dock då att det blir svårtydda regler.
Jag vet ärligt inte hur vi ska göra, är öppen för idéer.
Det är otroligt svårt att försöka driva ett online-forum där alla trivs och gärna besöker. Det behövs inte många rötägg i korgen innan diskussionsklimatet förpestas och folk börjar droppa av. Men jag vill inte heller leka diktator och censurera allt. Har inte ens tid att göra det.
Likaså hela Miljö-avdelningen på forumet. Elbilar är miljövänligare än andra fordon.
Diskussioner om företaget Tesla och dess aktiekurs är också nära kopplade till Teslas elbilar.
Starlink, SpaceX och andra av Elon Musks företag är också tekniskt framstående och ibland samverkat med Tesla.
Just nu försöker jag hålla politiska diskussioner borta från forumet. Tekniska diskussioner som handlar om andra ämnen hoppas jag kunna ha kvar. Risken är dock då att det blir svårtydda regler.
Det är otroligt svårt att försöka driva ett online-forum där alla trivs och gärna besöker. Det behövs inte många rötägg i korgen innan diskussionsklimatet förpestas och folk börjar droppa av. Men jag vill inte heller leka diktator och censurera allt. Har inte ens tid att göra det.
- TiborBlomhall
Jag kunde inte ens drömma om att en teknisk artikel med så tydlig Sverigeanknytning kunde väcka så stor uppståndelse.
- TiborBlomhall
Ja att Elon är så starkt förknippat med Tesla blir allt mer problematiskt.jonasl skrev: ↑21 jan 2025 09:44Jag tycker det är en helt rimlig regel om inte annat så för att göra modereringen enklare, det är en tydlig gränsdragning.
Att försöka dra gränser på ett onlineforum önskar jag inte ens min värsta fiende. Alldeles för grymt.
Stor uppståndelse vet jag inte? Jag har länge tyckte att artiklarna om SpaceX inte hör hemma här, även innan jag började ogilla Elon. Om man nu vill minska antalet forum-trådar om Elon så tycker jag att en bra start är att inte skriva nyhetsartiklar på en elbilssite där den enda kopplingen är att grundaren till SpaceX även är VD på Tesla.
- TiborBlomhall
Point taken. Du har rätt.Anderzzon skrev: ↑21 jan 2025 09:57Stor uppståndelse vet jag inte? Jag har länge tyckte att artiklarna om SpaceX inte hör hemma här, även innan jag började ogilla Elon. Om man nu vill minska antalet forum-trådar om Elon så tycker jag att en bra start är att inte skriva nyhetsartiklar på en elbilssite där den enda kopplingen är att grundaren till SpaceX även är VD på Tesla.
Jag tycker i ärlighetens namn att det är hyckleri att ta bort saker som är sanna med negativa för Tesla men t ex inte ta bort saker som är rena felaktigheter om t ex kina-bilar.TiborBlomhall skrev: ↑21 jan 2025 09:50Väldigt bra fråga som jag känner att jag inte riktigt har ett bra svar på.
VW är för alltid nazist-grundade. Det nämns ofta. Men när Elon gör en nazisthälsning är det "politik" som är oönskat på ett elbilsforum?
Eller långa trådar om "varför man inte ska köpa en bil från Kina"...
Att då ta bort inlägg som TS säger hen inte vill köpa en Tesla längre är lite magstarkt? Det handlar väl om elbilar?
Det är så klart svårt at dra gränsen, men att inte få prata om Teslas VD på ett Teslaforum tycker jag är pinsamt. Mitt råd är att ta ett steg tillbaka och återkomma med något mer genomtänkt.
Jag "delar mitt hjärta med publiken" genom en gest med högra handen så länge.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja jag håller helt med om allt du säger, problemet blir att diskussioner om implikationerna för de saker som ledaren för Tesla gjort de senaste dagarna har en större koppling till elbilar än vad aktiekursen för Tesla har eller vad andra företag som ledaren äger håller på med.TiborBlomhall skrev: ↑21 jan 2025 09:50Väldigt bra fråga som jag känner att jag inte riktigt har ett bra svar på.
Det gör att det lätt kan uppfattas som “censur” av negativa nyheter istället för något annat. Jag tycker att antingen säger man att det Elon gör och säger (utöver direkta uttalanden om Tesla) är av noll intresse för det här forumet eller så får man leva med det negativa också.
Och jag tycker faktiskt det är ganska konstigt att geopolitik iaf hittills har varit helt okej att diskutera när det handlar om att man inte ska köpa bilar där det på något vis finns anknytning till Kina och vad man då stödjer, men nu när det diskuteras om vad det innebär att stödja Tesla och i förlängningen Elon blir det helt plötsligt inte okej.
För att kunna hålla ett forum rimligt är det inte ovanligt att man skriver in förbud i reglerna på förekommen anledning.
Samma gäller andra publika och halvpublika platser, exempelvis:
- Ett stort köpcentrum har bland förbudsskyltarna vid ingången en skylt som förbjuder inlines/rullskridskor, väldigt få som åker det idag men var gissningsvis ett problem vid ett tillfälle
- En park i Amsterdam har förbudsskyltar mot bongotrummor och trumpeter
- På tunnelbanan är det förbjudet att ta med sig cyklar, även hopfällbara cyklar
Att vara pragmatisk innebär att man inte specificerar exakt vad som är tillåtet och inte på förhand, utan man löser det faktiska problemet genom att plocka bort det som orsakar problemet. Exempelvis är det inte förbudsskyltar eller specifika förbud som förbjuder att man tar med fiskar, grodor eller pianon på tunnelbanan eller in i ett köpcentrum, men om det skulle bli ett problem att folk t.ex. börjar okynnesspela piano på bussen så inför man ett förbud mot det där och då.
Om forummedlemmarna inte kan sköta diskussioner om kärnkraft eller politiska makthavare, då föreslår jag att du, Tibor, inför en regel mot specifikt det.
Samma gäller andra publika och halvpublika platser, exempelvis:
- Ett stort köpcentrum har bland förbudsskyltarna vid ingången en skylt som förbjuder inlines/rullskridskor, väldigt få som åker det idag men var gissningsvis ett problem vid ett tillfälle
- En park i Amsterdam har förbudsskyltar mot bongotrummor och trumpeter
- På tunnelbanan är det förbjudet att ta med sig cyklar, även hopfällbara cyklar
Att vara pragmatisk innebär att man inte specificerar exakt vad som är tillåtet och inte på förhand, utan man löser det faktiska problemet genom att plocka bort det som orsakar problemet. Exempelvis är det inte förbudsskyltar eller specifika förbud som förbjuder att man tar med fiskar, grodor eller pianon på tunnelbanan eller in i ett köpcentrum, men om det skulle bli ett problem att folk t.ex. börjar okynnesspela piano på bussen så inför man ett förbud mot det där och då.
Om forummedlemmarna inte kan sköta diskussioner om kärnkraft eller politiska makthavare, då föreslår jag att du, Tibor, inför en regel mot specifikt det.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Men diskussioner om Teslas VD och hur hans agerande påverkar Teslas aktiekurs eller bolaget generellt verkar anses ej nära kopplat Tesla och går bort? Nja - här blir det ju verkligen godtyckligt. Att döda en tråd innan den spårar ut med anledning att den med stor sannolikhet kommer att spåra ur...TiborBlomhall skrev: ↑21 jan 2025 09:50
Fattar att det är en svår balansgång att administrera och moderera. Men om vilket annat elbilsbolags VD som helst hade stått på en scen och heilat är det väl ändå ytterst relevant sett ur elbilsperspektivet. Eller ska vi dra gränsen att vi inte skall diskutera VD eller anställda för huvudtaget? Elon Must är Teslas VD, oavsett vilket forum eller i vilken roll han befinner sig i. Hans agerande påverkar alla bolag han har koppling till och främst Tesla. Jag tycker inte det handlar om politik. Det handlar om att Teslas VD beter sig på ett sätt som kan ha en direkt påverkan på bolaget och kundkretsen.
Jag ska inte argumentera eller diskutera detta mer. Lämnar ämnet med att säga det jag sagt.
Tibor.
Jeg har ET godt råd til dig i denne situation.
Jeg har selv for mange år siden drevet et online forum som dit, hvor jeg lavede store indholdmæssige ændringer som du har gjort nu.
Det førte til mange sure (arge) medlemmer, som jeg forsøgte at indgå i en dialog med.
Men det kom der absolut ikke noget godt ud af.
Dem som var sure (arge) blev bare endnu mere sure og som du kan se i svarene herover kom der begyndende personangreb.
Det skal du ikke udsætte dig selv for. Det kan ingen mennesker holde til i længden.
Jeg vil derfor stærkt anbefale dig ikke at gå ind i yderligere diskussioner omkring din beslutning.
Den har du taget og du har argumenteret for den. Så hold fast fra nu.
Fjern de indlæg fremover - som ikke overholde de retningslinjer du har sat op - uden at gå ind i en diskussion om hvorfor.
Hvis du endeligt vil forklare henviser du bare til det øverste indlæg i denne tråd.
Jeg er utrolig taknemmelig for det kæmpe arbejde du har gjort i mange år og vil være rigtig ked af (tråkig) hvis dette fantastiske sted lukker ned, fordi enkelte personer har en for hård tone online.
Jeg har ET godt råd til dig i denne situation.
Jeg har selv for mange år siden drevet et online forum som dit, hvor jeg lavede store indholdmæssige ændringer som du har gjort nu.
Det førte til mange sure (arge) medlemmer, som jeg forsøgte at indgå i en dialog med.
Men det kom der absolut ikke noget godt ud af.
Dem som var sure (arge) blev bare endnu mere sure og som du kan se i svarene herover kom der begyndende personangreb.
Det skal du ikke udsætte dig selv for. Det kan ingen mennesker holde til i længden.
Jeg vil derfor stærkt anbefale dig ikke at gå ind i yderligere diskussioner omkring din beslutning.
Den har du taget og du har argumenteret for den. Så hold fast fra nu.
Fjern de indlæg fremover - som ikke overholde de retningslinjer du har sat op - uden at gå ind i en diskussion om hvorfor.
Hvis du endeligt vil forklare henviser du bare til det øverste indlæg i denne tråd.
Jeg er utrolig taknemmelig for det kæmpe arbejde du har gjort i mange år og vil være rigtig ked af (tråkig) hvis dette fantastiske sted lukker ned, fordi enkelte personer har en for hård tone online.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Hmm...
Jag förstår utmaningen med att hålla ett bra diskussionsklimat i ett aktivt forum, jag har själv modererat flertal forum i över 15 år. Samtidigt tror jag det finns flera konstruktiva sätt att hantera situationen utan att behöva begränsa diskussionerna för hårt:
- Modereringen: Det finns många engagerade medlemmar här som säkert skulle kunna hjälpa till som moderatorer. Ett delat ansvar skulle göra arbetsbördan mer hanterbar.
- Bättre innehållsstruktur: Vi kan bli bättre på att länka till och återanvända existerande diskussioner istället för att skapa nya trådar om samma ämnen. Det skulle göra forumet mer översiktligt.
- Nyheter: Återanvänd innehåll från forumet och länka tillbaka till innehåll på forumet för nyheter. Nu känns nyhetsdelen lite frikopplad från forumets gemenskap.
- Separera diskussionerna: Utveckla underforum för diskussioner istället för att trycka bort det.
Om du vill koncentrera forumet enbart till elbilar föreslår jag att namnet ändras till Tesla EV/Car Club Sweden för att bättre spegla den nya inriktningen.
Finns på DM om det behövs hjälp.
Jag förstår utmaningen med att hålla ett bra diskussionsklimat i ett aktivt forum, jag har själv modererat flertal forum i över 15 år. Samtidigt tror jag det finns flera konstruktiva sätt att hantera situationen utan att behöva begränsa diskussionerna för hårt:
- Modereringen: Det finns många engagerade medlemmar här som säkert skulle kunna hjälpa till som moderatorer. Ett delat ansvar skulle göra arbetsbördan mer hanterbar.
- Bättre innehållsstruktur: Vi kan bli bättre på att länka till och återanvända existerande diskussioner istället för att skapa nya trådar om samma ämnen. Det skulle göra forumet mer översiktligt.
- Nyheter: Återanvänd innehåll från forumet och länka tillbaka till innehåll på forumet för nyheter. Nu känns nyhetsdelen lite frikopplad från forumets gemenskap.
- Separera diskussionerna: Utveckla underforum för diskussioner istället för att trycka bort det.
Om du vill koncentrera forumet enbart till elbilar föreslår jag att namnet ändras till Tesla EV/Car Club Sweden för att bättre spegla den nya inriktningen.
Finns på DM om det behövs hjälp.
Ja, mer om ELBILAR!!!
Jag har vid ett flertal tillfällen blivit ombedd att logga ut för alltid och gå till mitt eget bilmärkes forum! Då har jag inte ens skrivit att jag inte gilla Tesla.
Jag är på detta forum för att det är det enda forum där det diskuteras elbilar och att det är på Svenska.
Nej jag tänker inte starta ett eget märkes specifiktforum heller, jag vet inte vad min nästa elbil kommer att ha för märke.
Så för mig är det bara specifikt elbilar som skulle få vara kvar. Men då dör väl detta forum också. Jag försöker verkligen låta bli att läsa ”onödiga” trådar. Men det är svårt att låta bli…
Jag har vid ett flertal tillfällen blivit ombedd att logga ut för alltid och gå till mitt eget bilmärkes forum! Då har jag inte ens skrivit att jag inte gilla Tesla.
Jag är på detta forum för att det är det enda forum där det diskuteras elbilar och att det är på Svenska.
Nej jag tänker inte starta ett eget märkes specifiktforum heller, jag vet inte vad min nästa elbil kommer att ha för märke.
Så för mig är det bara specifikt elbilar som skulle få vara kvar. Men då dör väl detta forum också. Jag försöker verkligen låta bli att läsa ”onödiga” trådar. Men det är svårt att låta bli…
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Gör en separat forumdel för politiska diskussioner/off-topic, så får de frodas där. Moderera genom att flytta trådar som spårar ut på andra ställen till denna off-topic del så får de fortsätta där.
För att avlasta dig själv, beskriv forumdelen som att det är högt i tak där och att det inte kommer modereras lika aktivt som övriga delar.
Tesla Model Y Performance
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tycker inte att det behövs någon enighet bland läsarna vad det gäller reglerna för detta forum. Den som startar/driver forumet måste kunna bestämma detta utifrån målet med forumet, allt annat är orimligt. Det tycker jag att Tibor vänligen har försökt med. En respektfull ton hör också till allmänt hyfs. Liksom att acceptera påpekanden om olämpligt innehåll från moderatorn och anpassa sig till det.
Samhället har blivit mer polariserat bara under de år jag haft elbil och åsiktskorridoren har oftare än inte svängt 180 grader, samtidigt som ordens betydelse devalverats så pass att rena förolämpningar används som om de tillhörde vardagsumgänget.
Inte lätt med digitala forum.
Samhället har blivit mer polariserat bara under de år jag haft elbil och åsiktskorridoren har oftare än inte svängt 180 grader, samtidigt som ordens betydelse devalverats så pass att rena förolämpningar används som om de tillhörde vardagsumgänget.
Inte lätt med digitala forum.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- jongut
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas29390
Jepp mer elbilar, mindre politiskt snack. Hitintills har bara politik resulterat i glåpord och allt större polarisering på forumet.
Vissa har svårt att inse att det är upp till var och en att hysa en eller flera åsikter som inte delas av alla.
Det är allas ansvar att vi inte låter diskussionerna bli så polariserade så att man bara kastar skit på varandra helt utan eftertanke. Det är tråkigt att se hur forumets ton har gått ned sig. Jag själv undviker att skriva i forumet då personer tidigare ”lärt” mig hur saker är och har ”upplyst” hur jag inte förstått saker och ting.
Sociala medier och forum uppmuntrar tyvärr sällan en vettig dialog.
Vissa har svårt att inse att det är upp till var och en att hysa en eller flera åsikter som inte delas av alla.
Det är allas ansvar att vi inte låter diskussionerna bli så polariserade så att man bara kastar skit på varandra helt utan eftertanke. Det är tråkigt att se hur forumets ton har gått ned sig. Jag själv undviker att skriva i forumet då personer tidigare ”lärt” mig hur saker är och har ”upplyst” hur jag inte förstått saker och ting.
Sociala medier och forum uppmuntrar tyvärr sällan en vettig dialog.
Jag vill inleda med att säga att jag uppskattar dig Tibor och allt arbete du lagt
ner genom åren och att du verkat positivt för elbilismen i Sverige.
Jag förstår hur du tänker angående moderering och hade jag varit ansvarig för
forumet så hade ditt sätt att resonera kring detta varit ett alternativ även för mig.
Men jag hade definivt INTE valt det alternativet. Låt mig på mitt vanliga, krångliga
och osammanhängande sätt försöka förklara varför.
Forumet har väl alltid hetat Tesla Club Sweden och handlat om just Teslas elbilar.
Det var ju en rätt stor grej för en när Teslas bilar först kom till Sverige och man
2014 bytte sin Volvo 242 DL från -76 till en Tesla model S85.
Att forumet sedan fyllts på med elbilar från andra märken, Teslas VD, VD:ns
andra bolag, bolagets aktiekurs och närliggande ämnen som svensk kärnkraft,
miljö samt en del andra ämnen som 3d-printing, strejk, humor m m är väl helt
naturligt och avsaknaden av dessa ämnen skulle göra forumet lite väl torftigt för
min smak.
Sedan har det tillkommit en del ämnen som vissa kanske upplever
som kontroveriella.
Jag har aldrig förstått problemet med det. Om jag inte är intresserad av ett av
Elons bolag som t ex SpaceX eller X så klickar jag inte på dom trådarna.
Nu är jag dock intresserad av t ex SpaceX och tycker det är
fantastiskt det dom gör.
Det hela är så otroligt enkelt, om jag inte klarar av att läsa vad andra skriver om
nått Elon sagt eller gjort så kan jag avstå från att klicka på tråden "Elon är dum"
och istället läsa lite i tråden "Vilken ful front nya Teslan har".
Det finns bevisligen ett stort intresse för andra trådar än enbart strikt
elbilsrelaterade. Det är bara att titta på hur många som läser och skriver
i dom trådarna. Och jag får iaf intrycket av att många av er som vill stänga trådar
faktiskt skriver i just dessa trådar själva.
Jag föreslår en omröstning i demokratins anda, antingen snackar vi enbart elbilar
eller så låter vi forumet leva vidare som det rent bevisligen alltid gjort.
Andra ämnen poppar titt som tätt alltid upp. Även ni som vill censurera kan ju
faktiskt inte avhålla er från att skriva i dessa trådar.
Nu anar jag förvisso hur en omröstning skulle sluta. Men om nu 20% av oss vill
diskutera Teslas aktiekurs eller kärnkraft eller SpaceX eller "Elons beteende",
kan inte vi få göra det? Kan ni inte bjuda på det och bara avstå från att klicka.
Dom allra allra flesta här är vettiga fullt fungerande medborgare som klara av att
diskutera med andra vuxna människor även om debatten ibland kan hetta till lite.
Jag vill inte debattera saker på nått slaskforum där det verkligen
finns riktiga tokstollar.
Dessutom har jag redan lite problem med "skärmtid för vuxna".
Har alldeles för mycket intressen som kräver ett stirrande på en rektangulär
yta av pixlar som t ex programmering på förvisso extremt basal nivå, daytrading,
film och diverse annat.
Jag behöver definitivt inte slösa min tid på en massa andra forum och jag
försöker ständigt att begränsa min skärmtid.
Jag har aldrig blockat någon här och heller inte anmält något inlägg.
Varje minut som Tibor behöver lägga på modering är en minut stulen från
hans liv som han hade kunnat ägna sig åt sin familj, research för hans excellenta
nyhetsartiklar och förmodligen tusen andra saker av mer värde.
Man undrar lite hur många minuter i veckan han tvingas ägna sig åt detta.
Min moderering hade varit följande. Ni är vuxna nog att debattera själva.
Håll gärna en hövlig ton. Tänk dig att du står själv tillsammans med din
motdebattör i en hiss, vad hade du sagt då. Inlägg som bryter mot
svensk lagstiftning kommer raderas och ev polisanmälas.
Jag fick för en tid sedan ett inlägg med ett "väx upp" riktat mot mig.
Det är inte ett personpåhopp i min bok, jag kanske behöver växa upp.
Men inlägget raderades.
För en tid sedan hade någon, minns ej vem, ägnat en hel del tid åt
faktainsamlande och skrivit ett långt inlägg i kärnkraftstråden
men fick det raderat.
Jag tycker det är störande med den där överdrivna censuren.
Vi borde verkligen reda ut hur vi ska ha det på det här forumet en gång för alla.
Jag kan bara konstatera att det knappt gått en dag utan att "förbjudna ämnen"
har diskuterats. Vi klarar helt enkelt inte av att undvika det, för det går inte
och det är helt naturligt att vi ibland glider in på annat.
Jag är helt med på att detta i grundet är ett elbilsforum. Men vi klarar bevisligen
inte av att enbart hålla oss till elbilsämnen, så varför låtsas kämpa emot.
ner genom åren och att du verkat positivt för elbilismen i Sverige.
Jag förstår hur du tänker angående moderering och hade jag varit ansvarig för
forumet så hade ditt sätt att resonera kring detta varit ett alternativ även för mig.
Men jag hade definivt INTE valt det alternativet. Låt mig på mitt vanliga, krångliga
och osammanhängande sätt försöka förklara varför.
Forumet har väl alltid hetat Tesla Club Sweden och handlat om just Teslas elbilar.
Det var ju en rätt stor grej för en när Teslas bilar först kom till Sverige och man
2014 bytte sin Volvo 242 DL från -76 till en Tesla model S85.
Att forumet sedan fyllts på med elbilar från andra märken, Teslas VD, VD:ns
andra bolag, bolagets aktiekurs och närliggande ämnen som svensk kärnkraft,
miljö samt en del andra ämnen som 3d-printing, strejk, humor m m är väl helt
naturligt och avsaknaden av dessa ämnen skulle göra forumet lite väl torftigt för
min smak.
Sedan har det tillkommit en del ämnen som vissa kanske upplever
som kontroveriella.
fantastiskt det dom gör.
Det hela är så otroligt enkelt, om jag inte klarar av att läsa vad andra skriver om
nått Elon sagt eller gjort så kan jag avstå från att klicka på tråden "Elon är dum"
och istället läsa lite i tråden "Vilken ful front nya Teslan har".

i dom trådarna. Och jag får iaf intrycket av att många av er som vill stänga trådar
Jag föreslår en omröstning i demokratins anda, antingen snackar vi enbart elbilar
Andra ämnen poppar titt som tätt alltid upp. Även ni som vill censurera kan ju
faktiskt inte avhålla er från att skriva i dessa trådar.
Nu anar jag förvisso hur en omröstning skulle sluta. Men om nu 20% av oss vill
diskutera Teslas aktiekurs eller kärnkraft eller SpaceX eller "Elons beteende",
kan inte vi få göra det? Kan ni inte bjuda på det och bara avstå från att klicka.
Dom allra allra flesta här är vettiga fullt fungerande medborgare som klara av att
diskutera med andra vuxna människor även om debatten ibland kan hetta till lite.
Jag vill inte debattera saker på nått slaskforum där det verkligen
finns riktiga tokstollar.
Dessutom har jag redan lite problem med "skärmtid för vuxna".
Har alldeles för mycket intressen som kräver ett stirrande på en rektangulär
yta av pixlar som t ex programmering på förvisso extremt basal nivå, daytrading,
film och diverse annat.
Jag behöver definitivt inte slösa min tid på en massa andra forum och jag
försöker ständigt att begränsa min skärmtid.
Jag har aldrig blockat någon här och heller inte anmält något inlägg.
Varje minut som Tibor behöver lägga på modering är en minut stulen från
hans liv som han hade kunnat ägna sig åt sin familj, research för hans excellenta
nyhetsartiklar och förmodligen tusen andra saker av mer värde.
Man undrar lite hur många minuter i veckan han tvingas ägna sig åt detta.
Min moderering hade varit följande. Ni är vuxna nog att debattera själva.
Håll gärna en hövlig ton. Tänk dig att du står själv tillsammans med din
motdebattör i en hiss, vad hade du sagt då. Inlägg som bryter mot
svensk lagstiftning kommer raderas och ev polisanmälas.
Jag fick för en tid sedan ett inlägg med ett "väx upp" riktat mot mig.
Det är inte ett personpåhopp i min bok, jag kanske behöver växa upp.
Men inlägget raderades.
För en tid sedan hade någon, minns ej vem, ägnat en hel del tid åt
faktainsamlande och skrivit ett långt inlägg i kärnkraftstråden
men fick det raderat.
Jag tycker det är störande med den där överdrivna censuren.
Vi borde verkligen reda ut hur vi ska ha det på det här forumet en gång för alla.
Jag kan bara konstatera att det knappt gått en dag utan att "förbjudna ämnen"
har diskuterats. Vi klarar helt enkelt inte av att undvika det, för det går inte
och det är helt naturligt att vi ibland glider in på annat.
Jag är helt med på att detta i grundet är ett elbilsforum. Men vi klarar bevisligen
inte av att enbart hålla oss till elbilsämnen, så varför låtsas kämpa emot.
Problemet med att låta diskussionerna bölja fritt är samma som om man låter folk åka rullskridskor i köpcentrum och ta med sig bongotrummor in i parken, det går i de flesta fall att leva med, men ibland spiller det över och sabbar för alla. En tråd där någon verkligen bara vill veta någon elbilsspecifik sak kapas, blir OT och urartar i häftiga personangrepp som (nästan) ingen vill läsa.Larofo skrev: ↑21 jan 2025 13:50
fantastiskt det dom gör.
och istället läsa lite i tråden "Vilken ful front nya Teslan har".![]()
Till slut blir platsen sådan att enbart bongotrummare och rullskridskoåkare finner något värde i den, det är ett sluttande plan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
-
För vad det är värt så tycker jag som Larofo här ovan.
Men om beslutet blir att inte längre tillåta diskussioner som förekommit hittills, så tycker jag att det åtm. borde vara tillåtet att skriva ut vem/vilka det är som äger ett elbilsföretag. Det tycker jag är en del av grundläggande konsumentinformation. Och det är ju en rätt stor del av vad det här forumet handlat om som jag ser det.
Men om beslutet blir att inte längre tillåta diskussioner som förekommit hittills, så tycker jag att det åtm. borde vara tillåtet att skriva ut vem/vilka det är som äger ett elbilsföretag. Det tycker jag är en del av grundläggande konsumentinformation. Och det är ju en rätt stor del av vad det här forumet handlat om som jag ser det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
En grej jag gjort några gånger när saker blir OT i en tråd är att helt enkelt starta en ny tråd om det här OT-ämnet. Sen gör jag ett inlägg med en länk till den nya tråden. Det tycker jag har fungerat bra. Diskussionen fortsätter som jag minns det alltid i den andra nya tråden istället. Såg även någon annan göra samma sak rätt nyligen angående generella diskussioner om typ adaptiva farthållare och förarstödsystem.tor-ake skrev: ↑21 jan 2025 14:38Problemet med att låta diskussionerna bölja fritt är samma som om man låter folk åka rullskridskor i köpcentrum och ta med sig bongotrummor in i parken, det går i de flesta fall att leva med, men ibland spiller det över och sabbar för alla. En tråd där någon verkligen bara vill veta någon elbilsspecifik sak kapas, blir OT och urartar i häftiga personangrepp som (nästan) ingen vill läsa.Larofo skrev: ↑21 jan 2025 13:50
fantastiskt det dom gör.
Till slut blir platsen sådan att enbart bongotrummare och rullskridskoåkare finner något värde i den, det är ett sluttande plan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Att lyfta ur diskussioner till andra trådar är något i alla fall jag uppskattar. Det gör du mycket bra.SwedishAdvocate skrev: ↑21 jan 2025 14:55En grej jag gjort några gånger när saker blir OT i en tråd är att helt enkelt starta en ny tråd om det här OT-ämnet. Sen gör jag ett inlägg med en länk till den nya tråden. Det tycker jag har fungerat bra. Diskussionen fortsätter som jag minns det alltid i den andra nya tråden istället. Såg även någon annan göra samma sak rätt nyligen angående generella diskussioner om typ adaptiva farthållare och förarstödsystem.tor-ake skrev: ↑21 jan 2025 14:38Problemet med att låta diskussionerna bölja fritt är samma som om man låter folk åka rullskridskor i köpcentrum och ta med sig bongotrummor in i parken, det går i de flesta fall att leva med, men ibland spiller det över och sabbar för alla. En tråd där någon verkligen bara vill veta någon elbilsspecifik sak kapas, blir OT och urartar i häftiga personangrepp som (nästan) ingen vill läsa.Larofo skrev: ↑21 jan 2025 13:50
fantastiskt det dom gör.
Jag tycker också att i de allra flesta fall hålls diskussioner på en vettig nivå. Det är därför det är kul att hänga här. Och renodlar man forumet för hårt, då tror jag man tappar många besökare.
Det här inlägget är väl ett gyllene tillfälle för er som gillar begreppettor-ake skrev: ↑21 jan 2025 14:38Problemet med att låta diskussionerna bölja fritt är samma som om man låter folk åka rullskridskor i köpcentrum och ta med sig bongotrummor in i parken, det går i de flesta fall att leva med, men ibland spiller det över och sabbar för alla. En tråd där någon verkligen bara vill veta någon elbilsspecifik sak kapas, blir OT och urartar i häftiga personangrepp som (nästan) ingen vill läsa.Larofo skrev: ↑21 jan 2025 13:50
fantastiskt det dom gör.
"whataboutism" att ta till orda.
Bongotrummor i en park vs ämnen på ett forum.

Själv tycker jag att man absolut kan jämföra olika företeelser med varandra,
hur olika eller "viktiga" dom än kan tänkas vara.
En viktig skillnad dock. Om någon här startar en tråd om bongotrummor
kan jag välja att inte klicka på den. Vilket är exakt vad som kommer ske.
Jag kommer inte att följa bongotrummortråden.

Och förmodligen inte så många andra heller. Tråden kommer dö ut.
Om den däremot blir jättepopulär och många börjar spela bongotrummor
och alltid har med sig ett par bongotrummor i sin elbil
så kan jag leva med att den existerar på ett elbilsforum.
Det kommer inte bli ett problem för mig. Om någon däremot sätter sig
bredvid mig i en park och börjar spela bongotrummor och någon annan börjar
åka rullskridskor i hög fart framför mig då kan det bli ett problem.
Och jag vill inte heller att trådar med specifikt ämne kapas men är det inte
lite så det är nu, att helt plötsligt kommer det nått om Elon eller
nått politiskt parti eller nån president i annat land.
Är det inte bättre att ha några få trådar om dessa ämnen istället?
Dels för att vi bevisligen inte kan avstå från dessa ämnen och för att rätt
många läser och skriver i dessa.