Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Moderator: Redaktion
Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.Rikardr skrev: ↑04 feb 2024 17:40Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
De nya batterierna kommer alldeles säkert funka riktigt bra.mikebike skrev: ↑04 feb 2024 18:13Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.Rikardr skrev: ↑04 feb 2024 17:40Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Jag hade samma problem nyligen och anmälde det till SC och de bytte mitt HV batteri
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
[åquote=Rikardr post_id=778154 time=1707064841 user_id=5556]
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
[/quote]
Har haft samma problem 3P -20. Inom garantin så SC fixade. Men håller med märkligt att man inte kan få någon förvarning att 12v är slut. Har skrivit om detta tidigare i forumet. Många M3 och MY bilar som kommer att behöva bärgas framöver...
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
[/quote]
Har haft samma problem 3P -20. Inom garantin så SC fixade. Men håller med märkligt att man inte kan få någon förvarning att 12v är slut. Har skrivit om detta tidigare i forumet. Många M3 och MY bilar som kommer att behöva bärgas framöver...
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 950
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Bilen måste inte bärgas bara för att 12V blir dåligt.
Precis som alla andra bilar går det att "startkabla", fast man behöver ju såklart ha kvar startbatteriet lite längre (typ 3 timmar)
Första steget är att få igång datorn i bilen.
- detta tar några minuter efter att ett batteri kopplats in.
Sedan när allt är igång igen behöver bilen laddas upp över typ 20% innan 12V börjar "tas" från stora batteriet.
- men det första som laddas är 12V, och det syns inte att stora laddas förrän senare...
- om bilen dör direkt när det extra 12V kopplas bort när SoC är över 20% behöver det inbyggda 12V bytas direkt (eller ha kvar ett hjälpbatteri tills det bytts)... Det är ju ganska gott om plats i frunken
Så, är bilen död börja med att mekaniskt öppna frunken så du kommer åt 12V... Därefter är det en barnlek
... alltså, det går ju att köpa vilket 12V som helst på en mack och parallellkoppla, sedan kör man vidare
Precis som alla andra bilar går det att "startkabla", fast man behöver ju såklart ha kvar startbatteriet lite längre (typ 3 timmar)

Första steget är att få igång datorn i bilen.
- detta tar några minuter efter att ett batteri kopplats in.
Sedan när allt är igång igen behöver bilen laddas upp över typ 20% innan 12V börjar "tas" från stora batteriet.
- men det första som laddas är 12V, och det syns inte att stora laddas förrän senare...
- om bilen dör direkt när det extra 12V kopplas bort när SoC är över 20% behöver det inbyggda 12V bytas direkt (eller ha kvar ett hjälpbatteri tills det bytts)... Det är ju ganska gott om plats i frunken

Så, är bilen död börja med att mekaniskt öppna frunken så du kommer åt 12V... Därefter är det en barnlek

... alltså, det går ju att köpa vilket 12V som helst på en mack och parallellkoppla, sedan kör man vidare

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.
Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.
Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 950
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen...

- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.Nicklas skrev: ↑04 feb 2024 21:50Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen...![]()
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.
Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Borde man inte kunna rädda batteriet med en vanlig batteriladdare inkopplad över natten? En sån som kostar 199 kr på Biltema?
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Kanske inte rädda batteriet men kanske få ström nog för att kunna köra till en verkstad och byta batteriet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Jag har bytt 12v på MX. Inte lika enkelt som på en normal fossilare, men inga stora problem.
Kolla Youtube.
Kolla Youtube.
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
På Zoe, som är en elbil från Renault så ska 12V batteriet bytas vart tredje år enligt serviceintervallen, det är vanligt att 12V batteriet har relativt kort livslängd på elbilar då det används annorlunda än på bensin/dieselbilar.chaffis75 skrev: ↑05 feb 2024 08:41Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.Nicklas skrev: ↑04 feb 2024 21:50Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen...![]()
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.
Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Jag skulle säga att man har inte lyckats ta fram bra 12 volt batteriet till elbilar. Men ja du har helt rätt i att de är problem med klassiska 12 volt batteriet i elbilar.wannabee skrev: ↑05 feb 2024 11:10På Zoe, som är en elbil från Renault så ska 12V batteriet bytas vart tredje år enligt serviceintervallen, det är vanligt att 12V batteriet har relativt kort livslängd på elbilar då det används annorlunda än på bensin/dieselbilar.chaffis75 skrev: ↑05 feb 2024 08:41Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.Nicklas skrev: ↑04 feb 2024 21:50Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen...![]()
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.
Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
Ett 12 volts batteri mår bra av att belastas hårt på de sätt som sker när en start motor ska dra runt fossil motorn. Av förklarliga skäl händer de aldrig på en elbil.
Sen att byta vartannat år låter löjligt ofta och ner att sätt att kräma pengar ut konsumenter.
Undrar vad livslängd snittet är på ett 12 volts batteri på en elbil? Beror troligen på mil tal också men ändå..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Gissar att det är rätt blandade erfaranheter vad gäller 12V. Men för egen del i vår MS (2017:06) fick jag indikation nu i Nov 2023 om att spänningen var låg i 12V. Bokade in Tesla ranger som kom ut byte 12V på 15 min. En sak jag noterade var att Sentry Alarm slutade fungera innan jag fick varningen om 12V vilket är ett tydligt tecken på att 12V batteri problem. Direkt efter att bilen hade nytt 12V så fungerade Sentr Alarm igen ordentligt (det triggades inte och spelade inte in video).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Så har gick det = Bilbärgning till närmaste Tesla verkstad. De bytte 12V BATTERY, VENT PLUG, PTC HEATER DUAL ZONE. Garanti 4 år har gått ut (bilen nära 5 år) så det blir försäkringsärende med kostnad för bilbärgning, service och hyrbil. Service jobbet cirka 13.000 kr ink moms... Jag tycker det är dåligt att 12V batteri är slut innan 5 år. Jag såg inga felmeddelanden innan bilen dog, men kan ha missat det. Mitt TIPS = se till att få 12V batteri kontrollerat / bytt inom garanti tiden.
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Vad hade du för bilar som åt så mycket batterier? Jag har bytt två batterier på 20+ år (tre om jag räknar med hv batteriet på teslan, vilket höll 7 månadermikebike skrev: ↑04 feb 2024 18:13Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.Rikardr skrev: ↑04 feb 2024 17:40Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Mycket korta körningar och flitigt användande av bränsledriven värmare.tnjo skrev: ↑24 feb 2024 17:17Vad hade du för bilar som åt så mycket batterier? Jag har bytt två batterier på 20+ år (tre om jag räknar med hv batteriet på teslan, vilket höll 7 månadermikebike skrev: ↑04 feb 2024 18:13Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.Rikardr skrev: ↑04 feb 2024 17:40Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.)
Då körde jag ändå 2 x 25 km en eller ett par gånger i veckan. Nuvarande körmönster med 2 x 2 km en gång i veckan skulle vara helt förödande.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Tja,
Igår fick min Tesla bärgas då den inte gick att köra. SC har kontaktat mig och de har inte hunnit felsöka ännu, men de misstänker att "ptc heatern" har pajat. Det lät som att supportören var sten säker gällande vad det skulle kunna vara. Jag fick ungefär samma felmeddelanen som ts, men ingenting om värmen eller så.
Kommer att få offert och mer info när de har felsökt problemet, men jag undrar om detta täcks av helförsäkringen (Helförsäkring via Sensor).
Tesla M3 LR 2019 9k mil.
Igår fick min Tesla bärgas då den inte gick att köra. SC har kontaktat mig och de har inte hunnit felsöka ännu, men de misstänker att "ptc heatern" har pajat. Det lät som att supportören var sten säker gällande vad det skulle kunna vara. Jag fick ungefär samma felmeddelanen som ts, men ingenting om värmen eller så.
Kommer att få offert och mer info när de har felsökt problemet, men jag undrar om detta täcks av helförsäkringen (Helförsäkring via Sensor).
Tesla M3 LR 2019 9k mil.
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Fick samma problem nu med den äldsta trean, M3LR 2019/2
Började med att värmen blev diffus, och lämnade felmeddelanden om högre PTC-elementet, innan jul.
Haft tid bokad till imorgon tisdag för felsökning av värmebekymret.
Men i fredags visade den plötsligt meddelande om att bilen kanske inte skulle gå att starta igen. Då tiden är kommen även att förvänta sig att 12V-batteriet är moget för utbyte så köpte jag ett sådant på vägen hem i fredags och bytte det när jag kom hem.
Sent på kvällen började bilen att pipa, larmliknande, på uppfarten utanför huset. Bilen var då helt "bricked", gick inte att ta sig in i eller väcka på något sätt. Pillade upp bogseringsluckan, anslöt 12V-tåtarna där och fick upp frunken. Bilen tystnade. Lät det vara så för natten för att fortsätta felsökningen dagen efter.
Dagen efter har det nya 12V-batteriet bara 4V kvar när jag mäter det. Laddar upp det och ansluter det igen och får igång bilen och har en hel drös med felkoder. Slutsatsen är att det inte var något fel på 12V-batteriet utan att PTC-felet förvärrats och PTCn kortslutit sig vilket fått bilen att koppla bort 12V-kretsen. Utan laddning med kortslutet PTC-element så dör bilen.
Anmält det som maskinskada till LF och idag åkte bilen bärgare till Tesla i Malmö. Inväntar utlåtande därifrån när de tittar på bilen imorgon.
Började med att värmen blev diffus, och lämnade felmeddelanden om högre PTC-elementet, innan jul.
Haft tid bokad till imorgon tisdag för felsökning av värmebekymret.
Men i fredags visade den plötsligt meddelande om att bilen kanske inte skulle gå att starta igen. Då tiden är kommen även att förvänta sig att 12V-batteriet är moget för utbyte så köpte jag ett sådant på vägen hem i fredags och bytte det när jag kom hem.
Sent på kvällen började bilen att pipa, larmliknande, på uppfarten utanför huset. Bilen var då helt "bricked", gick inte att ta sig in i eller väcka på något sätt. Pillade upp bogseringsluckan, anslöt 12V-tåtarna där och fick upp frunken. Bilen tystnade. Lät det vara så för natten för att fortsätta felsökningen dagen efter.
Dagen efter har det nya 12V-batteriet bara 4V kvar när jag mäter det. Laddar upp det och ansluter det igen och får igång bilen och har en hel drös med felkoder. Slutsatsen är att det inte var något fel på 12V-batteriet utan att PTC-felet förvärrats och PTCn kortslutit sig vilket fått bilen att koppla bort 12V-kretsen. Utan laddning med kortslutet PTC-element så dör bilen.
Anmält det som maskinskada till LF och idag åkte bilen bärgare till Tesla i Malmö. Inväntar utlåtande därifrån när de tittar på bilen imorgon.
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
Jag kan bra leva med att byta 12v-batteri vart femte år, det är ju ändå billigt om man gör det själv. Har bytt en gång på Leafen, det är lika enkelt som på fossilbilar men har förstått att det är svårare på Teslor.
Sen tycker jag det är tråkigare att Teslas PTC-värmeelement håller så dåligt, verkar dessutom vara svårt att få tag i reservdelar, åtminstone för utomstående verkstäder.
Sen tycker jag det är tråkigare att Teslas PTC-värmeelement håller så dåligt, verkar dessutom vara svårt att få tag i reservdelar, åtminstone för utomstående verkstäder.
Nissan Leaf 2014
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
M3 -19 15.800mil.
Fick varningen om att bilen inte skulle starta nästa gång vilket stämde.
Satte på en 12v laddare ett par timmar och då hoppade den igång igen. Efter 30s i D så fick jag tillbaka meddelandet men kunde köra till SC Mölndal eftersom jag fick bokat en tid redan på måndag.
Var det nån leveranstid på PTC för er som bytt i närtid?
Kan tillägga att i serviceläge så visar bilen att den staven längst till höger i PTC’n är ”compromised”.
M3 SR+
Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.
För att svara mig själv.
Japp, det blev PTC byte. Byte även 12v batteri.
13.200kr.
Ändå rätt schysst att boka en service tid på lördagen.
Lämna in den på måndan och få tillbaka den på onsdagen.
Japp, det blev PTC byte. Byte även 12v batteri.
13.200kr.
Ändå rätt schysst att boka en service tid på lördagen.
Lämna in den på måndan och få tillbaka den på onsdagen.
M3 SR+