Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Rikardr »

Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av mikebike »

Rikardr skrev: 04 feb 2024 17:40
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.

Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5827
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 04 feb 2024 18:13
Rikardr skrev: 04 feb 2024 17:40
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.

Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
De nya batterierna kommer alldeles säkert funka riktigt bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Gimbo »

Jag hade samma problem nyligen och anmälde det till SC och de bytte mitt HV batteri
Oryd
Inlägg: 152
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Oryd »

[åquote=Rikardr post_id=778154 time=1707064841 user_id=5556]
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
[/quote]


Har haft samma problem 3P -20. Inom garantin så SC fixade. Men håller med märkligt att man inte kan få någon förvarning att 12v är slut. Har skrivit om detta tidigare i forumet. Många M3 och MY bilar som kommer att behöva bärgas framöver...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 950
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Nicklas »

Bilen måste inte bärgas bara för att 12V blir dåligt.

Precis som alla andra bilar går det att "startkabla", fast man behöver ju såklart ha kvar startbatteriet lite längre (typ 3 timmar) :D

Första steget är att få igång datorn i bilen.
- detta tar några minuter efter att ett batteri kopplats in.

Sedan när allt är igång igen behöver bilen laddas upp över typ 20% innan 12V börjar "tas" från stora batteriet.
- men det första som laddas är 12V, och det syns inte att stora laddas förrän senare...
- om bilen dör direkt när det extra 12V kopplas bort när SoC är över 20% behöver det inbyggda 12V bytas direkt (eller ha kvar ett hjälpbatteri tills det bytts)... Det är ju ganska gott om plats i frunken :lol:

Så, är bilen död börja med att mekaniskt öppna frunken så du kommer åt 12V... Därefter är det en barnlek 8-)

... alltså, det går ju att köpa vilket 12V som helst på en mack och parallellkoppla, sedan kör man vidare :ugeek:
Oryd
Inlägg: 152
Blev medlem: 19 dec 2021 11:06

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Oryd »

Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.

Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 950
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/ida2603

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Nicklas »

Oryd skrev: 04 feb 2024 21:42
Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.

Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen... :)
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5475
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av chaffis75 »

Nicklas skrev: 04 feb 2024 21:50
Oryd skrev: 04 feb 2024 21:42
Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.

Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen... :)
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.

Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Jerka
Inlägg: 974
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Jerka »

Borde man inte kunna rädda batteriet med en vanlig batteriladdare inkopplad över natten? En sån som kostar 199 kr på Biltema?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5475
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av chaffis75 »

Jerka skrev: 05 feb 2024 08:59
Borde man inte kunna rädda batteriet med en vanlig batteriladdare inkopplad över natten? En sån som kostar 199 kr på Biltema?
Kanske inte rädda batteriet men kanske få ström nog för att kunna köra till en verkstad och byta batteriet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 476
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av John Galt »

Jag har bytt 12v på MX. Inte lika enkelt som på en normal fossilare, men inga stora problem.

Kolla Youtube.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 992
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av wannabee »

chaffis75 skrev: 05 feb 2024 08:41
Nicklas skrev: 04 feb 2024 21:50
Oryd skrev: 04 feb 2024 21:42
Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.

Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen... :)
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.

Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
På Zoe, som är en elbil från Renault så ska 12V batteriet bytas vart tredje år enligt serviceintervallen, det är vanligt att 12V batteriet har relativt kort livslängd på elbilar då det används annorlunda än på bensin/dieselbilar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5475
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av chaffis75 »

wannabee skrev: 05 feb 2024 11:10
chaffis75 skrev: 05 feb 2024 08:41
Nicklas skrev: 04 feb 2024 21:50
Oryd skrev: 04 feb 2024 21:42
Tack Nicklas
Testade i mitt fall men funkade inte. T o m bärgaren försökte och han sa att det ofta inte gick att startkabla Tesla när man får felmeddelande om 12v.

Men det stora problemet är att bilen inte förvarnar om dåligt 12v.
Det är sällan bärgare jag sett har det tålamod som krävs för att systemet ska se att 12V fungerar igen... :)
- det tar ett tag med bara svart skärm och inget liv innan bilen vaknar... Alla bärgare jag träffat på förväntar sig att en bil vaknar på 1 minut och tror att deras booster ska räcka... Men det behövs ett riktigt batteri inkopplat förvånansvärt länge i parallell för att bilen ska vakna.
Mm.. knepigt de funkar så, ser inte logiken i de men tja låter som du har erfarenhet av de så jag tror dig verkligen.
Logiskt sätt kan jag tycka de borde räcka med ett par minuter till alla datorer är igång men ja ja.. tydligen inte så.

Sen är 5 år nog ganska normalt på ett 12 volts batteri även om jag också kan tycka de är kort..
På Zoe, som är en elbil från Renault så ska 12V batteriet bytas vart tredje år enligt serviceintervallen, det är vanligt att 12V batteriet har relativt kort livslängd på elbilar då det används annorlunda än på bensin/dieselbilar.
Jag skulle säga att man har inte lyckats ta fram bra 12 volt batteriet till elbilar. Men ja du har helt rätt i att de är problem med klassiska 12 volt batteriet i elbilar.
Ett 12 volts batteri mår bra av att belastas hårt på de sätt som sker när en start motor ska dra runt fossil motorn. Av förklarliga skäl händer de aldrig på en elbil.

Sen att byta vartannat år låter löjligt ofta och ner att sätt att kräma pengar ut konsumenter.

Undrar vad livslängd snittet är på ett 12 volts batteri på en elbil? Beror troligen på mil tal också men ändå..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 597
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av unumlapis »

Gissar att det är rätt blandade erfaranheter vad gäller 12V. Men för egen del i vår MS (2017:06) fick jag indikation nu i Nov 2023 om att spänningen var låg i 12V. Bokade in Tesla ranger som kom ut byte 12V på 15 min. En sak jag noterade var att Sentry Alarm slutade fungera innan jag fick varningen om 12V vilket är ett tydligt tecken på att 12V batteri problem. Direkt efter att bilen hade nytt 12V så fungerade Sentr Alarm igen ordentligt (det triggades inte och spelade inte in video).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Rikardr
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 dec 2018 10:31

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Rikardr »

Så har gick det = Bilbärgning till närmaste Tesla verkstad. De bytte 12V BATTERY, VENT PLUG, PTC HEATER DUAL ZONE. Garanti 4 år har gått ut (bilen nära 5 år) så det blir försäkringsärende med kostnad för bilbärgning, service och hyrbil. Service jobbet cirka 13.000 kr ink moms... Jag tycker det är dåligt att 12V batteri är slut innan 5 år. Jag såg inga felmeddelanden innan bilen dog, men kan ha missat det. Mitt TIPS = se till att få 12V batteri kontrollerat / bytt inom garanti tiden.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av tnjo »

mikebike skrev: 04 feb 2024 18:13
Rikardr skrev: 04 feb 2024 17:40
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.

Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
Vad hade du för bilar som åt så mycket batterier? Jag har bytt två batterier på 20+ år (tre om jag räknar med hv batteriet på teslan, vilket höll 7 månader 😁)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av mikebike »

tnjo skrev: 24 feb 2024 17:17
mikebike skrev: 04 feb 2024 18:13
Rikardr skrev: 04 feb 2024 17:40
Hej! Har en M3 från tidigt 2019. I veckan kom felmeddelanden och jag blev utlåst (bilen helt död) tills jag lyckades ta mig in i bilen. Lågspänningsbatteri måste bytas. Min bil är nästan 5 år och Garanti 4 år har passerats... suck. Ganska värelöst att ett startbatteri tar slut på mindre än fem år och resultat blir att bilen måste bärgas till Tesla i närmaste stad. Hörde av en kompis att en M3 från 2019 hade fått exakt samma problem efter 4,5 år. Andra som haft samma problem? Felmeddelanden:
VCFront_a447 Klimatanläggningssystemet behöver servas
VCFront_a182 Boka service för att byta lågspänningsbatteri
BMS_a035 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
BMS_a151 Bilen kanske inte startar igen. Service krävs.
Jag bytte 12V batteri vartannat år på mina avgasbilar tills jag kom på att jag kunde stödladda med ett annat batteri en gång i veckan på vintern.

Nästan 4-5 års livslängd är utmärkt, däremot är det rätt kass att man inte kan få en varning om att det håller på att slut i god tid innan det dör.
Jag hoppas att de nya litiumbatterierna håller bättre.
Vad hade du för bilar som åt så mycket batterier? Jag har bytt två batterier på 20+ år (tre om jag räknar med hv batteriet på teslan, vilket höll 7 månader 😁)
Mycket korta körningar och flitigt användande av bränsledriven värmare.
Då körde jag ändå 2 x 25 km en eller ett par gånger i veckan. Nuvarande körmönster med 2 x 2 km en gång i veckan skulle vara helt förödande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
simpa123
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 dec 2022 11:15

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av simpa123 »

Tja,

Igår fick min Tesla bärgas då den inte gick att köra. SC har kontaktat mig och de har inte hunnit felsöka ännu, men de misstänker att "ptc heatern" har pajat. Det lät som att supportören var sten säker gällande vad det skulle kunna vara. Jag fick ungefär samma felmeddelanen som ts, men ingenting om värmen eller så.

Kommer att få offert och mer info när de har felsökt problemet, men jag undrar om detta täcks av helförsäkringen (Helförsäkring via Sensor).

Tesla M3 LR 2019 9k mil.
Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av MatsJ »

Fick samma problem nu med den äldsta trean, M3LR 2019/2
Började med att värmen blev diffus, och lämnade felmeddelanden om högre PTC-elementet, innan jul.
Haft tid bokad till imorgon tisdag för felsökning av värmebekymret.

Men i fredags visade den plötsligt meddelande om att bilen kanske inte skulle gå att starta igen. Då tiden är kommen även att förvänta sig att 12V-batteriet är moget för utbyte så köpte jag ett sådant på vägen hem i fredags och bytte det när jag kom hem.
Sent på kvällen började bilen att pipa, larmliknande, på uppfarten utanför huset. Bilen var då helt "bricked", gick inte att ta sig in i eller väcka på något sätt. Pillade upp bogseringsluckan, anslöt 12V-tåtarna där och fick upp frunken. Bilen tystnade. Lät det vara så för natten för att fortsätta felsökningen dagen efter.

Dagen efter har det nya 12V-batteriet bara 4V kvar när jag mäter det. Laddar upp det och ansluter det igen och får igång bilen och har en hel drös med felkoder. Slutsatsen är att det inte var något fel på 12V-batteriet utan att PTC-felet förvärrats och PTCn kortslutit sig vilket fått bilen att koppla bort 12V-kretsen. Utan laddning med kortslutet PTC-element så dör bilen.

Anmält det som maskinskada till LF och idag åkte bilen bärgare till Tesla i Malmö. Inväntar utlåtande därifrån när de tittar på bilen imorgon.
Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av granlundii »

Jag kan bra leva med att byta 12v-batteri vart femte år, det är ju ändå billigt om man gör det själv. Har bytt en gång på Leafen, det är lika enkelt som på fossilbilar men har förstått att det är svårare på Teslor.

Sen tycker jag det är tråkigare att Teslas PTC-värmeelement håller så dåligt, verkar dessutom vara svårt att få tag i reservdelar, åtminstone för utomstående verkstäder.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Snelleman »

IMG_4960.jpeg
IMG_4962.jpeg
IMG_4963.jpeg
Min tur idag. Google och killgissning säger byte PTV samt 12v batt. Håller ni med?
M3 -19 15.800mil.

Fick varningen om att bilen inte skulle starta nästa gång vilket stämde.
Satte på en 12v laddare ett par timmar och då hoppade den igång igen. Efter 30s i D så fick jag tillbaka meddelandet men kunde köra till SC Mölndal eftersom jag fick bokat en tid redan på måndag.

Var det nån leveranstid på PTC för er som bytt i närtid?

Kan tillägga att i serviceläge så visar bilen att den staven längst till höger i PTC’n är ”compromised”.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Bilen kanske inte startar igen. Service krävs. Lågspänningsbatteri måste bytas.

Inlägg av Snelleman »

För att svara mig själv.

Japp, det blev PTC byte. Byte även 12v batteri.
13.200kr.

Ändå rätt schysst att boka en service tid på lördagen.
Lämna in den på måndan och få tillbaka den på onsdagen.
M3 SR+
Skriv svar