Hur hålla den vita bilen vit?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Jist

Hur hålla den vita bilen vit?

Inlägg av Jist »

Hade nog glömt bort hur överjäkligt det är att hålla en vit bil ren, och min Model 3 verkar skita ner sig på ett sätt som ingen annan bil gjort tidigare. Lacken känns konstig också, den liksom suger kvar smutsen och känns fet på ett sätt som förvånar mig lite.

Min taktik har alltid varit att handtvätta bilen någorlunda regelbundet och efteråt lägga på ett våtvax, sedan spolar jag av den på en utomhustvätt (inga borstar) kanske varannan vecka för att underhålla den. När jag nu testade det så ser bilen fortfarande dassigt gulbrun ut.

Har ni något tips på medel som får lacken att bli lätt att spola av? Nu testade jag Autoglyms Ceramic Spray och har tidigare kört Autoglym Wet Wax, båda dessa läggs på efter biltvätt och har tidigare fungerar bra tycker jag.

Då det är en jobbil är PPF eller dyrare behandlingar inte aktuellt. Men har ni några tips på produkter man kan lägga på som gör att bilen blir enklare att spola av tar jag tacksamt emot dem :)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Hur hålla den vita bilen vit?

Inlägg av pejvic »

Gyeon wet coat.
Vintertid bör du dock ha ett hårdvax i botten?
Kanske borde du köpa en såndär sonax hårdvax eller nåt?
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Har senaste åren gjort keramisk lackbehandling (Ceramic Pro). Och har aldrig haft en så lätt-tvättad bil. Inget fastnar, man kan nästan bara blåsa av bilen även i värsta vintersmutsen. Den har fungerat i ett par år för mig med. Så det är inte billigt men jag tycker det fungerar klockrent.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare

Inlägg av Antti V »

Har Du testat flygrostborttagare? Typ Tershine Relive?
Då får Du bort den gula looken.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

En bra lackbehandling gör smutsen lättare att bara spola av. Men nu på vintern sätter sig svarta prickar och brun hinna på en lackförseglad bil också, det är petrokemisk avfettning som gäller för att lösa upp den smutsen.

Då gäller att lackskyddet är tillräckligt hållbart för att klara den typen av kemikalier, och behålla sina egenskaper. Keramiskt lackskydd är ett exempel på en sådan produkt. Däremot är i stort sett alla produkter som heter något med "vax" inte det, de försvinner på max ett par månader.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Jist

Inlägg av Jist »

Antti V skrev: 16 jan 2025 13:47
Har Du testat flygrostborttagare? Typ Tershine Relive?
Då får Du bort den gula looken.
Ja absolut, det tillsammans med kallavfettning och tvättsvamp får bort det bruna hinnan men mitt mål är mer att kunna spola bort smutsen mellan handtvättarna vilket inte verkar gå så grisigt som det är ute nu.

Tobbelibobbe skrev: 16 jan 2025 14:21
En bra lackbehandling gör smutsen lättare att bara spola av. Men nu på vintern sätter sig svarta prickar och brun hinna på en lackförseglad bil också, det är petrokemisk avfettning som gäller för att lösa upp den smutsen.

Då gäller att lackskyddet är tillräckligt hållbart för att klara den typen av kemikalier, och behålla sina egenskaper. Keramiskt lackskydd är ett exempel på en sådan produkt. Däremot är i stort sett alla produkter som heter något med "vax" inte det, de försvinner på max ett par månader.
Min förhoppnings var att också en vit bil, som får en våtvax-behandling efter varje handtvätt var sjätte vecka tex skulle vara lätt att hålla ren, men jag antar att min förra bil som var grå-beige var så lätt att hålla ren för att jag aldrig såg hur smutsig den var :D
Jist

Inlägg av Jist »

Den delen av tröskeln som har en skyddsfilm på sig går nog inte att behandla med något som får smutsen att lossa enkelt. Så här ser det ut efter en högtryckstvätt med varmvatten. Går bort enkelt med avfettning och en svamp, men att spola bort smutsen trots handtvättad nyligen och behandlad med ett spray-skydd (keramiskt) är inte ens nära :)
smuts.png
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare

Inlägg av Tobbelibobbe »

Sprayprodukter, inkl. keramiska och "wetwaxes" har väldigt begränsad hållbarhet och har lågt motstånd mot fysisk åverkan. På sommaren kan de hålla länge, men kör motorväg i blöta förhållanden i ett par timmar så är det inte mycket kvar.

När jag skriver lackskydd menar jag produkter med uttalad hållbarhet på 18-36 mån (även om det brukar vara realistiskt att dividera de sifforna med 2). Finns många olika varianter, inte ovanligt att de kommer i små glasflaskor á 30ml (som kostar 500-1500kr) och har specifika appliceringsinstruktioner (som även en lekman klarar av).
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Jist

Inlägg av Jist »

Tobbelibobbe skrev: 16 jan 2025 16:10
Sprayprodukter, inkl. keramiska och "wetwaxes" har väldigt begränsad hållbarhet och har lågt motstånd mot fysisk åverkan. På sommaren kan de hålla länge, men kör motorväg i blöta förhållanden i ett par timmar så är det inte mycket kvar.

När jag skriver lackskydd menar jag produkter med uttalad hållbarhet på 18-36 mån (även om det brukar vara realistiskt att dividera de sifforna med 2). Finns många olika varianter, inte ovanligt att de kommer i små glasflaskor á 30ml (som kostar 500-1500kr) och har specifika appliceringsinstruktioner (som även en lekman klarar av).
Ja, förstår det men liiite skydd vill och hoppas man ju att de tska ge. Har en sådan här stående, är det ett bättre skydd tror du än sprayvaxer?

https://waxdog.se/for-din-bil/bilvax-la ... lus-118ml/
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare

Inlägg av DennisHalmstad »

Hållbarhet på skydd på vintern:
Lackskydd på firma för +5k
Lackskydd DIY keramiskt/grafen
Keramiska wetcoats efter tvätt
Polymerbaserade spray on produkter
Vanligt vax hårt/flytande etc

Rätta mig om jag har fel men vintertid kan man behöva köra kallavfettning, alkalisk avfettning och flygrostborttagare frekvent.
Då kommer man snabbt bli av med naturliga vax produkter.

Det är lite jobb som måste göras innan man kan lägga på ett lackskydd så står man mitt i vintern kan det bli knussligt.
Då tycker jag nog du ska testa att tvätta bilen så ren du bara kan och sen köra på en keramisk wet coat.
Typ Gyeon som nämnts, Tershine kör jag med nu och jag tycker båda de är likvärdiga.
Senast i veckan tyckte jag att min vita M3 såg skitig ut när jag parkerade på jobbet, samma dag berömde kollegan att han tyckte den stod och glänste bland alla vinterskitiga bilar.

Jag har nu två veckor efter senaste tvätt fortfarande kanon hydrofobisk effekt på frunk, trunk, glastak och ned till dörrhandtagen.
Och det är mer lätt tvättat samt att det är extremt lätt att applicera efter tvätten, spraya på en del av bilen och spola av sen klart.
Tesla M3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare

Inlägg av Tobbelibobbe »

Jist skrev: 16 jan 2025 16:44
Tobbelibobbe skrev: 16 jan 2025 16:10

Ja, förstår det men liiite skydd vill och hoppas man ju att de tska ge. Har en sådan här stående, är det ett bättre skydd tror du än sprayvaxer?

https://waxdog.se/for-din-bil/bilvax-la ... lus-118ml/
Det ger absolut skydd. Jag har keramisk DIY i botten (Ulti V3) och toppar efter tvätt med Ulti Ceramic spray, och det ger extra hydrofobisk effekt (och kännbar "halhet"), men det är också tydligt att vid nästa tvätt 2-4 veckor senare så är det på övre halvan av bilen som den effekten finns kvar. Såsom @DennisHalmstad beskriver.

Har inte erfarenhet av just Ultima PG+ men baserat på https://bilvardsforum.se/viewtopic.php?t=9303 skulle jag ändå gissa att den slår spraywaxer.
Skriv svar