Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
IMG_7515.jpegIMG_7514.jpeg
Urk hoppas det är en konstig vinkel, ser ut som en Xpeng från Temu fram.
Pressbilderna ser bättre ut, men det kanske är som med färgen midnight cherry som såg bra ut i pressmtrl men såg ut som skit IRL.
Skoda Enyaq Coupe RS 2024
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Polestar 2 Launch Edition svart - Såld
Kan ni inte diskutera andra bilars ”autopilot” och annat icke-Juniper i en egen tråd?
För on topics kommer här två bilder som ska vara från bilar från produktionslinan. Bakdelen såg inte riktigt ut som jag trott från bilderna.
[…
Ser ut som den bakre lightbar:en är en bit indirekt belyst svart plast. Så blir väl således antagligen den billigaste lightbaren i produktion i den globala bilindustrin. Mer vinstmarginal till Tesla med andra ord. Så det får man väl ändå ge dom.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Finns det någon bil som har pålitlig autopilot på vintervägar? Jag har testat under korta sträckor då vägen har varit fri från snö och vägmarkeringar syns, men jag skulle inte använda autopilot i vinterväglag, med något märke, av ren självbevarelsedrift.
Poängen är att jag ser fram emot nya Model Y, men denna gång kommer jag inte lägga en krona på "uppgraderad Auotpilot" eller FSD vid en eventuell beställning. Det går att köpa i efterhand och det verkar inte kosta något extra...? Om jag skulle vilja uppgradera till FSD kostar det 38.800 i appen, d v s på kronan mellanskillnaden mellan "Uppgraderad" och FSD. Hur som helst, jag skulle vara rätt nöjd med en autopilot som fungerar på sommarväglag.
Jag körde en V90 mellan 2017 och 2021 och använde Pilot Assist på varje långstyrning på semestern för att den var stabil och fungerade utan "konstigheter" vilket gav en mer avslappnad körning. Jag har kört Tesla Model 3 i snart 4 år med Enhanced Autopilot och använder den aldrig då jag 1) inte hinner ens till grannstaden utan en eller två spökbromsar 2) autopiloten envisas med att bilen ska ligga nära mittlinjen vilket ger väldigt lite marginal att hinna ta över vid risk för en frontalkrock och 3) frun vägrar att åka i en bil som då och då tvärnitar så att grejer flyger omkring i bilen.
Jag körde en XC90 T8-25 ner från Umeå till sthlm nu under jul. Fick stänga av autostyrning långa sträckor - En gång försökte den frontalkrocka i landsvägsfart. En snöflinga på vägen typ så blev den helt otillförlitlig. Jag trodde i min enfald att volvo skulle vara bättre än tesla på snöförhållanden.
Ljusautomatik fungerade en liten stund men större delen av tiden inte.
Teslas har tydliga förbättringspotential men den var milsvitt bättre än Volvon.
Finns det någon bil som har pålitlig autopilot på vintervägar? Jag har testat under korta sträckor då vägen har varit fri från snö och vägmarkeringar syns, men jag skulle inte använda autopilot i vinterväglag, med något märke, av ren självbevarelsedrift.
Poängen är att jag ser fram emot nya Model Y, men denna gång kommer jag inte lägga en krona på "uppgraderad Auotpilot" eller FSD vid en eventuell beställning. Det går att köpa i efterhand och det verkar inte kosta något extra...? Om jag skulle vilja uppgradera till FSD kostar det 38.800 i appen, d v s på kronan mellanskillnaden mellan "Uppgraderad" och FSD. Hur som helst, jag skulle vara rätt nöjd med en autopilot som fungerar på sommarväglag.
Jag vore helt nöjd med en farthållare som fungerar även om det regnar, snöar eller är lite dimma.
Köp en Audi från 2005 så kan du få bil som har både regnsensor, farthållare med radar och fönstervevar i baksätet
Det sägs att det finns nya bilar med fungerande torkarautomatik och farthållare, men de som äger dessa kanske är med i något som motsvarar Teslasekten och därför ignorerar problemen?
Jag har en kompis som hävdat att hans Enyaq fungerar helt perfekt, men när jag frågade om han någonsin haft problem med den skyltläsande farthållaren medgav han att det händer ibland.
Dessutom laddar bilen bara med 5A AC.....
PS. Min GTV6 hade rattar istället för vevar i baksätet. Rätt opraktiskt.
The updated Tesla Model Y is reportedly going into production today at the company’s European factory in Germany. According to the German newspaper Handelsblatt, employees at Tesla’s Gigafactory Berlin facility were informed of the product launch yesterday, with assembly set to begin today, January 14.
Fråga. Om man beställer nu, kan man skjuta på leveransen tills man får en Juniper men behålla pris och villkor?
Vilka villkor tänker du på utöver priset?
Jag chattade med Tesla för en stund sen och frågade kring bokning av bil då det nu visar att leverans för att beställa bilar är Maj 2025. De meddelade att de kan komma att tilldela bilar från lagret om det matchar med vad du beställer även om man lägger en beställning med det lev månaden.
Tydligen gäller 0% ränta i dagsläget enbart på lagerbilar, men det är inte så himla glasklart då man surfar till deras sida och kikar.
Jag har lite svårt för den stora öppna ytan på bakluckan.
Håller med. Tycker bilen är väldigt obalanserad. Stora plåtar baktill som känns nakna och klumpiga. Väldigt skarpt framtill (som många påpekat dessutom känns väldigt mainstream och kinesiskt nu) och dessutom har de behållt laddluckan för att spara pengar så lamporna känns konstiga i designen.
Generellt sett tycker jag Y nu är riktigt oattraktiv. Däremot är jag säker på att den likt Highland blir mycket bättre som bil.
Fronten och inredningen och det under skalet. ett steg upp . Baken kanske man behöver se med regplåtar innan det går att jämföra.
Har du sett den blå färgen IRL?
Alla Teslas färger ser bra ut på bild.
Jag har postat bilder med hållare för reg.plåtar här ovan. Det blev inte bättre.