Varför är Stockholm dåligt exempel?niklas12 skrev: ↑12 jan 2025 21:01Fast Forsmark är ett dåligt exempel det ligger betydligt sämre till geografiskt Det är 15mil till Stockholm från ForsmarkLerumsexpressen skrev: ↑12 jan 2025 19:10Det finns ganska närtida beräkningarniklas12 skrev: ↑12 jan 2025 17:22Det finns inga beräkningar i närtid då målet varit att fasa ut kärnkraften.Lerumsexpressen skrev: ↑12 jan 2025 15:53Jag kan bara gissa hur de tänker inom en diktatur.
Där är nog total- och driftskostnader inte lika självklara parametrar vid ett investeringsbeslut.
Vet du om finnarna eller andra demokratier har kopplat sina KKV till FV-nät?
Jag har inte hört talas om att det skulle vara vanligt.
Som jag sagt innan så måste man bygga alla lokala värmekraftverk ändå pga redundans och när KKV har revisioner eller vid driftstörningar.
Jag kan fiska fram informationen som jag lade in förra vändan.
Och då var det samma visa, låter bra och enkelt men börjar man titta på det så är det olönsamt/dyrt och utmanande rent processtekniskt .
Den utredning som är mest komplett gjordes för Barsebäck 1974 och lades ner då sjunkande oljepriser gjorde det mer ekonomiskt att elda olja för fjärrvärme, utsläpp och Co2 var inte något man beaktade vid den tiden.
Med dagens syn på fossila bränslen och de nya tekniska förutsättningarna så hade läget sett annorlunda ut
https://inis.iaea.org/collection/NCLCol ... 261489.pdf
Eftersom att revisionsperioden för kärnkraft förläggs sommartid då fjärrvärmebehoven är betydligt lägre så hade det passat väldigt bra för svenska förhållanden
Det finns flertalet exempel i tex Kina och Ryssland där man nyttjar spillvärmen till fjärrvärme
https://world-nuclear-news.org/Articles ... oject-begi
I Ryssland är nedan listade Kärnkraftverk även kopplade till fjärrvärmen
IMG_6882.jpeg
Det är rätt intressant att Ryssland satsar så stort på Kärnkraft då de har närmast obegränsad tillgång till olja och Naturgas för att tillverka värme
"Våra slutsatser från projektet är att det inte är lönsamt att utnyttja kylvattnet från ett nytt kärnkraftverk i Forsmark till fjärrvärmesystemen i Stockholm eller Uppsala.
Resultatet beror på att investeringen är mycket stor och värdet av förlorad el i kärnkraftverket och transmissionsledningen är betydande. Dessutom är även värmeproduktionen i BAU-alternativet baserad sig på relativt billig avfallsförbränning och biokraftvärme.
Ur ett miljömässigt perspektiv finns det både fördelar och nackdelar med kärnvärme. Vid en summering av samtliga miljökonsekvenser från utsläpp ger kärnvärme-alternativen betydande möjligheter att minska miljöpåverkan jämfört med BAU-alternativet"
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... temstudie/
Barsebäck till Malmö är mindre än 3mil
Ringhals till Göteborg knappt 7mil
Men om man endast jämför kostnader så blir det alltid billigare att elda sopor eller fossila bränslen.
Oavsett om det handlar om elproduktion eller fjärrvärme.
Men om man tycker utsläpp och Co2 är viktigt så blir Kärnkraft väldigt intressant
Det bor mest människor där, de har högre behov av värme än de andra storstäderna.
Gbg har redan massa återvunnen värme från processindustri.
Varberg får redan sin FV från Södra Cell.
Barsebäck är skortat och Malmö har lägre behov av FV, nåde med hänsyn till befolkningen och högre medeltemperatur i.om läget i landet.
Att skippa ekonomin och pumpa runt en massa vatten på sommaren och till det även att bygga massa anläggningar som bara står stilla många och långa perioder under året är politiska beslut.