Lång väntan på ny DU...... (?)
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Lång väntan på ny DU...... (?)
Enligt norska Teslaklubbens enkät drabbas främst P- RWD. Mycket vanligt på bilar med VIN < 40000 verkar det som. Betydligt mindre problem med D modellerna, och 70D verkar nästan helt förskonad, ett haveri enligt enkäten.
Hur gamla är era bilar som haft problem ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
April 2014, VIN 30125. Ej performance. Bytte DU för ca ett halvår sedan.Gustafsson skrev:Enligt norska Teslaklubbens enkät drabbas främst P- RWD. Mycket vanligt på bilar med VIN < 40000 verkar det som. Betydligt mindre problem med D modellerna, och 70D verkar nästan helt förskonad, ett haveri enligt enkäten.
Model X P100D
Bytte DU för ett par veckor sedan. Tidig 2014. Började låta vid 4400 mil, körde ca 1000 mil till innan bytet. Tesla ville ha bilen 1 dag, då de även gör nya hjulinställningar. Vanlig s85 rwd...
Jag fick min utbytt snabbt och smidigt!
Kanske hade jag tur?!
Kanske hade jag tur?!
S P85+ AP1, facelift, nextgen
S85
VIN 62000 och oljudet kom efter ca 5 månader fick bytt september 05Gustafsson skrev:Enligt norska Teslaklubbens enkät drabbas främst P- RWD. Mycket vanligt på bilar med VIN < 40000 verkar det som. Betydligt mindre problem med D modellerna, och 70D verkar nästan helt förskonad, ett haveri enligt enkäten.
Ny DU i veckan efter ca 4500 mil, S85 Classic RWD -14 med VIN 34xxx.
Snabb åtgärd och bra service i Väsby.
Snabb åtgärd och bra service i Väsby.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Hur mycket får den låta ?
Min viner rätt bra vid 50-80. Tycker jag...
E de fel eller? Vill ju inte ha de så ivf.
Min viner rätt bra vid 50-80. Tycker jag...

E de fel eller? Vill ju inte ha de så ivf.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Du vet att det är väldigt häftigt att slänga sej med förkortningar=jänkestyle! I hate it. Hade alldeles nog av det efter 30 år bakom spaken.Jorma skrev:Vad är en DU??? Kan ni inte skriva i klartext istället för att använda förkortningar.
X100 lev.14/8-18.
Verkligen, det är snobbigt och exkluderande gentemot omvärlden.far1far2 skrev:Du vet att det är väldigt häftigt att slänga sej med förkortningar=jänkestyle! I hate it. Hade alldeles nog av det efter 30 år bakom spaken.Jorma skrev:Vad är en DU??? Kan ni inte skriva i klartext istället för att använda förkortningar.
Elon Musk hatar användandet av förkortningar. Det försämrar kommunikation och riskerar att skapa ett Vi (de initierade teknikerna) och ett Dem ( alla andra människor). För att bolaget ska funka och alla ska dra åt samma håll bör man kommunicera på ett lättfattligt och effektivt sätt. En förkortning används av den late som inte orkar skriva ut ett ord eller inte bryr sig om han blir förstådd. Den verkligt effektive personen kommunicerar så att alla förstår direkt, utan att mottagaren behöva avbryta en tanke för att hen inte förstår en skum förkortning. Han kanske måste googla eller fråga en kollega vilket stjäl värdefull arbetstid. Ashlee Vance bok om Musk beskriver målande hans försök att utrota ovanan.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Och inte kan vi skriva att Teslas SuC ger 120kW DC...LarsL skrev:...så hädanefter skriver vi kiloWattTimmar istället för kWh
...när vi egentligen menar att Teslas Supercharger ger 120 kiloWatt Direct Current.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om TS (trådstartaren) här på TCS (Tesla Club Sweden) hade skrivit Drive Unit i trådens titel så hade ingen gnällt över att förkortningen användes senare.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ni som bytt Drive Unit (DU) på senare tid. Har era problem återkommit eller blir det bra nu? Tidigare fick man intrycket av att de som började byta DU fick byta enhet efter enhet.
Är de nya enheterna helt tysta ?
Det var prat om att DU nu renoveras, istället för att skickas iväg.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min byttes ju redan förra sommaren (eller eg bytte dom två ggr vid samma tillfälle då den första inte funkade) och den har funkat perfekt hittills, vilket är över 6000 mil nujonas skrev:Ni som bytt Drive Unit (DU) på senare tid. Har era problem återkommit eller blir det bra nu? Tidigare fick man intrycket av att de som började byta DU fick byta enhet efter enhet.

Dom sa då att nästan alla DU:n som monterades då var renoverade och inte nya... har inte hört ngt annat än.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fast renoverad förstår jag som skickad till fabriken för renovering och uppgradering till senaste version. Inte att de pysslar lite med den på det lokala service.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fick min utbytt i oktober och fick senaste revision (Q)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det låter ju bra att man inte behöver göra om igen längre
.
Jag tror det senaste var att man skulle utföra service av DU på det lokala SC:et. Frågan är nog om de reparerar den bilens DU eller har en i lager som man skiftar bara och servar den andra vid tillfälle. Så sas det till mig iallafall när jag var uppe med min bil i slutet av Oktober 2016 för att höra om min DU var ljudlig eller ej. Man blir ju så hemma "döv ".
Jag har ett ljud i min bil, men jag tycker det är ett rätt trevligt ljud som jag nästan vill ha kvar. Lite framtidsljud
!

Jag tror det senaste var att man skulle utföra service av DU på det lokala SC:et. Frågan är nog om de reparerar den bilens DU eller har en i lager som man skiftar bara och servar den andra vid tillfälle. Så sas det till mig iallafall när jag var uppe med min bil i slutet av Oktober 2016 för att höra om min DU var ljudlig eller ej. Man blir ju så hemma "döv ".
Jag har ett ljud i min bil, men jag tycker det är ett rätt trevligt ljud som jag nästan vill ha kvar. Lite framtidsljud

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
Vet faktiskt inte om dom servar dom lokal eller skickas in, det har varit lite olika bud på det, men det senaste jag hörde var oxo att dom skulle servas lokalt, sedan om
dom blir som nya och/eller uppdaterade osv vet jag knappt om jag vill veta... Med tanke på dom enorma krafterna i dessa motorer så har jag svårt att tro att en
renoverad som gått tex 10.000mil är samma som en som gått 1000mil osv, oavsett hur dom renoveras...
Men så länge som dom sköter garantin (som är väldigt generös när det kommer till drivlinan/batteriet mm) så är det väl ok
dom blir som nya och/eller uppdaterade osv vet jag knappt om jag vill veta... Med tanke på dom enorma krafterna i dessa motorer så har jag svårt att tro att en
renoverad som gått tex 10.000mil är samma som en som gått 1000mil osv, oavsett hur dom renoveras...
Men så länge som dom sköter garantin (som är väldigt generös när det kommer till drivlinan/batteriet mm) så är det väl ok

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det stämmer väl överens med vad jag fick höra när jag pratade med en tekniker på Tesla i början av november. Han sa att alla DU demonteras kompletta i ett stycke och skickas till USA utan undantag. Man delar inte DU:n på SC även om man vet vilken komponent som är defekt.jonas skrev:Jag tror det senaste var att man skulle utföra service av DU på det lokala SC:et. Frågan är nog om de reparerar den bilens DU eller har en i lager som man skiftar bara och servar den andra vid tillfälle. Så sas det till mig iallafall när jag var uppe med min bil i slutet av Oktober 2016 för att höra om min DU var ljudlig eller ej.
Men han sa också att det var "på gång" att man ska börja byta komponenter i DU:n även på SC. När det skulle börja var lite oklart.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Har fått bytt som jag skrev tidigare september 15 (ca 4000mil) men även en i maj 16 (ca 8000 mil) och ljudet var då knappt hörbart men ändå där.
Kommer det med 4000 mils intervall bör det komma tillbaks i början av 17
Kommer det med 4000 mils intervall bör det komma tillbaks i början av 17

- Bjelke
- Teslaägare
Undrar om inte jag oxo skulle beskriva ljudet i min så, låter lite coolt men när man läser lite här börjar man ju funderajonas skrev:?....
Jag har ett ljud i min bil, men jag tycker det är ett rätt trevligt ljud som jag nästan vill ha kvar. Lite framtidsljud!
på allt det här igen, kan ju faktist vara så att det egentligen inte är helt ok... Dom får nog kolla det nästa vecka när
bilen ändåmska in...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Skicka PM om ni vill höra på riktigt DU-ljud så skall jag leta upp en sekvens jag spelade in inifrån bilen i Italien sommaren 2015 så får ni höra eländet som gjorde att jag då undrade varför jag köpte detta elände....
Men efter bytet av DU är jag glad igen

- Bjelke
- Teslaägare
När min pajade så vågade jag inte åka genom samhället för det hördes flera hundra meter bort så att folk vände sigleiflodde skrev:Skicka PM om ni vill höra på riktigt DU-ljud så skall jag leta upp en sekvens jag spelade in inifrån bilen i Italien sommaren 2015 så får ni höra eländet som gjorde att jag då undrade varför jag köpte detta elände....
om och kollade

Efter det känns allt tyst

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ända sättet att höra en elbil är med trasig DUBjelke skrev:När min pajade så vågade jag inte åka genom samhället för det hördes flera hundra meter bort så att folk vände sigleiflodde skrev:Skicka PM om ni vill höra på riktigt DU-ljud så skall jag leta upp en sekvens jag spelade in inifrån bilen i Italien sommaren 2015 så får ni höra eländet som gjorde att jag då undrade varför jag köpte detta elände....
om och kolladeextra kul i en liten ort med en bil som Tesla lixom.
Efter det känns allt tyst

Vore intressant att få höra hur en trasig DU låter. Min främre viner lite. Inget som jag stör mig på, men noterar när man kör med lätt gasfot. Då verkar den ha lite glapp och det låter lite som en polissiren när motorn liksom "kommer ifatt" kugghjulen... Knepigt att beskriva i text ser jag!
/Jocke
/Jocke