Installation av alternativ dashcam

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Kontakt:

Installation av alternativ dashcam

Inlägg av Claes »

Medveten om Teslas inbyggda dashcams tillkortakommanden - inte minst i bevishänseende vid ev trafikolycka - har jag skaffat ett alternativ - som nu ska installeras. Trots en välplacerad tumme - dvs den sitter inte mitt i handen - drar jag mig för att lossa lister och annan grannlåt (och ännu mer för att få lossade lister mm på plats utan att tillfoga skador på någon inblandad part) för att dölja kablarna - elförsörjning och kabel till bakrutekamera.
Finns här någon som kan rekommendera någon klok och kunnig - gärna f.d. teslatekniker - som kan vara behjälplig, dvs göra jobbet? Bor i Bålsta mellan Stockholm och Enköping.
Aida

Re: Installation av alternativ dashcam

Inlägg av Aida »

Vad då för tillkortakommanden i bevishänseende?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Claes skrev: 05 jan 2025 16:59
…] Finns här någon som kan rekommendera någon klok och kunnig - gärna f.d. teslatekniker - som kan vara behjälplig, dvs göra jobbet? Bor i Bålsta mellan Stockholm och Enköping.
Vet inte om de har ngn fd. Teslatekniker, men gissar att Grufman bil i Sthlm skulle kunna vara behjälpliga. Tror även de kan erbjuda lånebil ifall det skulle vara önskvärt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag installerade dashcam med kamera bakåt i min X för några år sedan, det var inte särskilt svårt, inredningen går ju till stor del mycket lätt att rycka loss och sätta tillbaka, bara en massa clips som håller ihop det hela.

Det finns en gammal tråd om detta här på TCS där jag beskriver processen, du kanske får mod att testa själv om du läser den? ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag hittade min gamla tråd här:

viewtopic.php?t=14730

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Oavsett bilmärke/blimodell så tycker jag Youtube brukar vara till bra hjälp i sådana här situationer, brukar fungera bäst om man söker på engelska!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Claes »

Tack SwedishAdvocarte, fth och Arctiv Drifter. Har kontaktat Grufman så får vi se vad det blir.
Har läst och kollat på You Tube - men drar mig i alla fall för att dra loss paneler.
Vad avser den legala delen så finns ett antal trådar som hanterar den saken och motiverat en del Teslaägare att komplettera Teslas system med ett autonomt, registrerande system.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Vad blir det för hårdvara/kamera som ska installeras?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Claes
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Claes »

Har valt VanTrrue Nexus 4 Pro. I första hand främre kamera - på sikt även den bakre.
Svar till SwedishAdvocate: Nej, Grufman åtar sig inte något sådant.
Svar till Aida: Diskusson nov 23 Tesla Motors Club:
" Like most features in Tesla, its Tesla cam is beta, not a proven consumer-quality product.
Some owners couldn't find important footages at the most critical time.
Commecial dashcams are consumer-quality and predictable. It just records and there's no need to fear that critical footages are missing. In addition audio recording as well.

En ytterligare kommentar - generellt om dashcams och andra kinatillverkade informationsprodukter (inklusive kinesiska bilar, Volvo med kinesiska system mm): Viss vaksamhet och varsamhet är nödvändig -man bör undvika att ge grabbarna i Peking information om samtal i kupén, resmönster etc. Lätt att stänga av då så bedöms vara lämpligt är viktigt.
Jag brukar fråga bekanta som funderar på ett köpa elbil: Vem vill du helst ha med dig i passagerarsätet: En amerikan, en tysk eller en kines?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Claes skrev: 12 jan 2025 17:11
Har valt VanTrrue Nexus 4 Pro. I första hand främre kamera - på sikt även den bakre.
Svar till SwedishAdvocate: Nej, Grufman åtar sig inte något sådant.
Svar till Aida: Diskusson nov 23 Tesla Motors Club:
" Like most features in Tesla, its Tesla cam is beta, not a proven consumer-quality product.
Some owners couldn't find important footages at the most critical time.
Commecial dashcams are consumer-quality and predictable. It just records and there's no need to fear that critical footages are missing. In addition audio recording as well.

En ytterligare kommentar - generellt om dashcams och andra kinatillverkade informationsprodukter (inklusive kinesiska bilar, Volvo med kinesiska system mm): Viss vaksamhet och varsamhet är nödvändig -man bör undvika att ge grabbarna i Peking information om samtal i kupén, resmönster etc. Lätt att stänga av då så bedöms vara lämpligt är viktigt.
Jag brukar fråga bekanta som funderar på ett köpa elbil: Vem vill du helst ha med dig i passagerarsätet: En amerikan, en tysk eller en kines?
Har man en bil med röststyrning så lyssnar den redan på dig. Det är ju vad vi förväntar oss att den gör. Samma med telefonen. Säg "Hey google" eller "hey siri" får du se vad som händer.
Om det mot förmodan finns någon som ser det meningsfull att lyssna på dig så gör dom redan det.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Claes skrev: 12 jan 2025 17:11
…] En ytterligare kommentar - generellt om dashcams och andra kinatillverkade informationsprodukter (inklusive kinesiska bilar, Volvo med kinesiska system mm): Viss vaksamhet och varsamhet är nödvändig -man bör undvika att ge grabbarna i Peking information om samtal i kupén, resmönster etc. Lätt att stänga av då så bedöms vara lämpligt är viktigt.
Är bara lekman på sånt här… Jag fattar att kinesiska bilar har uppkoppling till I-net med sim-kort och grejer, men har även kinesiska dashcams egen I-netuppkopling med sim-kort?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar