Tesla bygger om Supercharger stationer
Moderator: Redaktion
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8128
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Är det inte mer korkat att bygga nya stationer som inte fungerar med dagens snabbast laddande elbilar??fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Ute i Europa förstår jag att det är bekvämt med Teslas nätverk då det är bra utbyggt, men även övriga har gott om laddare när man åker runt.
Och i Sverige har det absolut inga fördelar längre mot andra operatörerna idag.
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Teslas V4 kommer ju bli snabbare än 250kW när man byter ut strömförsörjningen (dessutom 1000V som max). Ser ingen anledning att stressa på det för övriga märken på det sättet.R_Edvinsson skrev: ↑10 jan 2025 15:29
Är det inte mer korkat att bygga nya stationer som inte fungerar med dagens snabbast laddande elbilar??
Ute i Europa förstår jag att det är bekvämt med Teslas nätverk då det är bra utbyggt, men även övriga har gott om laddare när man åker runt.
Och i Sverige har det absolut inga fördelar längre mot andra operatörerna idag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1847
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Lite kontext från en fd CPO
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-LSP transformator och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-LSP transformator och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Skillnaden mellan Tesla och övriga aktörer är väl att Tesla ser sitt nätverk som en förutsättning att kunna sälja vad de nu tjänar pengar på, dvs bilar. Således kan de dras med högre kostnader för deras Superchargers. Övriga aktörer tillhandahåller ”enbart” laddinfrastruktur.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2025 18:41Lite kontext från en fd CPO
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-transformato och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Nej, både OKQ8 och CirkleK driver ju affärsverksamhet vid sina laddare. Det är där man tjänar sina pengar.frosse skrev: ↑10 jan 2025 20:44Skillnaden mellan Tesla och övriga aktörer är väl att Tesla ser sitt nätverk som en förutsättning att kunna sälja vad de nu tjänar pengar på, dvs bilar. Således kan de dras med högre kostnader för deras Superchargers. Övriga aktörer tillhandahåller ”enbart” laddinfrastruktur.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2025 18:41Lite kontext från en fd CPO
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-transformato och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1847
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Så är det, att bensinmackarna har en enorm fördel med sina befintliga och betalda bensinstationer med kaffe, toa, mat, fika, spolarvätska osv.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 20:50Nej, både OKQ8 och CirkleK driver ju affärsverksamhet vid sina laddare. Det är där man tjänar sina pengar.frosse skrev: ↑10 jan 2025 20:44Skillnaden mellan Tesla och övriga aktörer är väl att Tesla ser sitt nätverk som en förutsättning att kunna sälja vad de nu tjänar pengar på, dvs bilar. Således kan de dras med högre kostnader för deras Superchargers. Övriga aktörer tillhandahåller ”enbart” laddinfrastruktur.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2025 18:41Lite kontext från en fd CPO
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-transformato och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
Taxichaufförerna med elbilar uppskattar verkligen dessa.
De och turisterna klagade verkligen på bristande service vid de klassiskt utformade laddstationerna.
Tesla kommer få det tuffare framöver med att de kommer få det svårare med att förlängda markarrenden då markägarna märkt att det finns konkurrens o då vill de ha mer betalt och att många av Teslas stationer saknar servicen som ett One Stop Shop erbjuder genomresande och yrkeschaufförer.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Ska jag ladda fördrar jag klassiska mackarna framför hamburgerkedjorna även om det nu ofta finns bägge på samma ställe. Även både Tesla och andra. Man kan då välja där det finns plats.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2025 20:57Så är det, att bensinmackarna har en enorm fördel med sina befintliga och betalda bensinstationer med kaffe, toa, mat, fika, spolarvätska osv.Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 20:50Nej, både OKQ8 och CirkleK driver ju affärsverksamhet vid sina laddare. Det är där man tjänar sina pengar.frosse skrev: ↑10 jan 2025 20:44Skillnaden mellan Tesla och övriga aktörer är väl att Tesla ser sitt nätverk som en förutsättning att kunna sälja vad de nu tjänar pengar på, dvs bilar. Således kan de dras med högre kostnader för deras Superchargers. Övriga aktörer tillhandahåller ”enbart” laddinfrastruktur.Lerumsexpressen skrev: ↑10 jan 2025 18:41Lite kontext från en fd CPO
Att bygga en station med ultra snabbladdare som levererar höga effekter men samma energimängd kostar mycket mer pengar.
Så det är billigare att bygga lagom snabba laddare, kring 150 kW per ladduttag och 6 uttag är sweet spot om man vill hålla kostnaderna på en lagom nivå.
Och vill man ha fler än 6 uttag så vill man gärna bli högspänningskund men det innebär tillkommande kostnader för mer hårdvara så som en egen transformator.
Så en lågspänningskund utan egen transformator har oftast lägre bygg och kapitalkostnaderna men högre driftkostnad per kWh.
Och det finns även begränsningar i antalet LSP-kablar som kan dras till laddstationen från nätägarens HSP-transformato och varje kabel kostar mucho dineros då LSP kablar blir fler och grövre än HSP.
Taxichaufförerna med elbilar uppskattar verkligen dessa.
De och turisterna klagade verkligen på bristande service vid de klassiskt utformade laddstationerna.
Tesla kommer få det tuffare framöver med att de kommer få det svårare med att förlängda markarrenden då markägarna märkt att det finns konkurrens o då vill de ha mer betalt och att många av Teslas stationer saknar servicen som ett One Stop Shop erbjuder genomresande och yrkeschaufförer.
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt. I tråden om laddkö så kan man läsa om hur dålig effekt de blir när de är fullt på stationerna. Nu i senaten kaoset i Malung påstods de att de låg en bra bit under 100 kw, tycker de låter väldigt dåligt faktiskt.. även Jönköping har de sk ovota om 50 kw men tror de ökat upp de lite sedan dess.fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Jag ska däremot erkänna att jag inte vet hur de är hos andra men, ionity sägs ju klara väldigt högra effekter även om de är fullt på alla stolpar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Kör du bil medan du skriver?chaffis75 skrev: ↑10 jan 2025 21:59Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt. I tråden om laddkö så kan man läsa om hur dålig effekt de blir när de är fullt på stationerna. Nu i senaten kaoset i Malung påstods de att de låg en bra bit under 100 kw, tycker de låter väldigt dåligt faktiskt.. även Jönköping har de sk ovota om 50 kw men tror de ökat upp de lite sedan dess.fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Jag ska däremot erkänna att jag inte vet hur de är hos andra men, ionity sägs ju klara väldigt högra effekter även om de är fullt på alla stolpar.
Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt.

Effekten till Teslas SuC varierar nog stort mellan stationerna beroende på vad nätägaren kan leverera.
Jag har fått 250 kW när jag laddat på fulla SuC V4 så det är långt ifrån någon generell nivå med <100 kW när det är fullt. Nu är ju Malung visserligen en V3 men tror inte det är avgörande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
-20 och bara kört 6 mil innan laddning av djupfryst batteri kanske också är en orsak till dålig fart i Malung.
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Att sedan stå still i kylan i > 1 timme innan man börjar ladda gör väl inte saken bättre heller?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Har man inte slut ström är det inget problem att stå och hålla batteriet varmt, bilen klarar att värma batterist lika bra stillastående som under färd. Nemas problemas.
Om det är som jonasl säger (-20C, kört 6mil) har ju bilarna verkligen fått chansen att värma batteriet med en timmes kö.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Haha.. nej körde inte bil men ibland går de lite snabbt när man skriver.. sorry.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 jan 2025 22:28Kör du bil medan du skriver?chaffis75 skrev: ↑10 jan 2025 21:59Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt. I tråden om laddkö så kan man läsa om hur dålig effekt de blir när de är fullt på stationerna. Nu i senaten kaoset i Malung påstods de att de låg en bra bit under 100 kw, tycker de låter väldigt dåligt faktiskt.. även Jönköping har de sk ovota om 50 kw men tror de ökat upp de lite sedan dess.fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Jag ska däremot erkänna att jag inte vet hur de är hos andra men, ionity sägs ju klara väldigt högra effekter även om de är fullt på alla stolpar.Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt.![]()
Effekten till Teslas SuC varierar nog stort mellan stationerna beroende på vad nätägaren kan leverera.
Jag har fått 250 kW när jag laddat på fulla SuC V4 så det är långt ifrån någon generell nivå med <100 kW när det är fullt. Nu är ju Malung visserligen en V3 men tror inte det är avgörande.
Ok.. men de varierar helt enkelt från station till station hur bra effekt tillgång de är.. bara så synd när de blir kö men ja de är väl som de är..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1847
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Ionity och några har inte Micro Grid, dvs de sammanlagrar inte effekten inom stationen utan de drar hela effekten till respektive kabinett/uttag = många grova kablar till varje kabinett med uttag.chaffis75 skrev: ↑10 jan 2025 21:59Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt. I tråden om laddkö så kan man läsa om hur dålig effekt de blir när de är fullt på stationerna. Nu i senaten kaoset i Malung påstods de att de låg en bra bit under 100 kw, tycker de låter väldigt dåligt faktiskt.. även Jönköping har de sk ovota om 50 kw men tror de ökat upp de lite sedan dess.fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Jag ska däremot erkänna att jag inte vet hur de är hos andra men, ionity sägs ju klara väldigt högra effekter även om de är fullt på alla stolpar.
Fördel med det är om många Taycans laddar samtidigt men negativt om man vill ha fler ladduttag och samtidigt önskar hålla ner kostnaderna för stationen.
Beläggningsgraden varierar mycket över dygnet, veckan och årstiderna.
En CPO vill sälja energi och inte effekt, så för personbilar är Teslas modell bra för kollektivet och där många vill ladda.
Sedan kan konsekvenserna vid stillestånd blir dyrare i.om färre uttag med fasta effekter (kraftmoduler i respektive kabinett)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Nu är jag kanske på hal is men är ganska säker på att jag sett inte intervjun med någon ionity representant som påstod att de effekt delar på något vis men att de däremot ofta kanske ha "lite onödigt" hög effekt in till siten. Sen kanske deras delning av effekt funkar på annat sätt än tesla.Lerumsexpressen skrev: ↑11 jan 2025 09:42Ionity och några har inte Micro Grid, dvs de sammanlagrar inte effekten inom stationen utan de drar hela effekten till respektive kabinett/uttag = många grova kablar till varje kabinett med uttag.chaffis75 skrev: ↑10 jan 2025 21:59Men har t ala lika dålig på ffwlt som i Sverige när de blir fullt. I tråden om laddkö så kan man läsa om hur dålig effekt de blir när de är fullt på stationerna. Nu i senaten kaoset i Malung påstods de att de låg en bra bit under 100 kw, tycker de låter väldigt dåligt faktiskt.. även Jönköping har de sk ovota om 50 kw men tror de ökat upp de lite sedan dess.fth skrev: ↑10 jan 2025 15:04Jag roade mig med att jämföra Tesla med andra operatörer map på antal stolpar på några av dom platser längs vägen Paris - Stockholm där jag brukar ladda, och det ser ut att genomgående finnas c:a 50-100% fler Tesla-stolpar än övriga operatörer sammanlagt.
Återigen, det känns tämligen korkat att bygga bilar som inte kan dra nytta av detta...
/fth
Jag ska däremot erkänna att jag inte vet hur de är hos andra men, ionity sägs ju klara väldigt högra effekter även om de är fullt på alla stolpar.
Fördel med det är om många Taycans laddar samtidigt men negativt om man vill ha fler ladduttag och samtidigt önskar hålla ner kostnaderna för stationen.
Beläggningsgraden varierar mycket över dygnet, veckan och årstiderna.
En CPO vill sälja energi och inte effekt, så för personbilar är Teslas modell bra för kollektivet och där många vill ladda.
Sedan kan konsekvenserna vid stillestånd blir dyrare i.om färre uttag med fasta effekter (kraftmoduler i respektive kabinett)
Oavsett, som kund bryr jag mig egentligen inte bara jag får tillräckligt med effekt för att vara nöjd.
Jag kan ju tycka att runt en 120 kw känns som något slags minimum för vad jag tycker är vettigt när de är fullt på stället, men ja här kan man säkert ha många olika åsikter.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Fast har man öppnat upp för alla andra så är det ju ett business case och då ärAAKEE skrev: ↑10 jan 2025 18:02Teslas V4 kommer ju bli snabbare än 250kW när man byter ut strömförsörjningen (dessutom 1000V som max). Ser ingen anledning att stressa på det för övriga märken på det sättet.R_Edvinsson skrev: ↑10 jan 2025 15:29
Är det inte mer korkat att bygga nya stationer som inte fungerar med dagens snabbast laddande elbilar??
Ute i Europa förstår jag att det är bekvämt med Teslas nätverk då det är bra utbyggt, men även övriga har gott om laddare när man åker runt.
Och i Sverige har det absolut inga fördelar längre mot andra operatörerna idag.
det är det väl brådis att byta upp sig till V4 egentligen…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
V4 gör ju just det, enablar för övriga med lång schnabel etc.Bjelke skrev: ↑12 jan 2025 19:41Fast har man öppnat upp för alla andra så är det ju ett business case och då ärAAKEE skrev: ↑10 jan 2025 18:02Teslas V4 kommer ju bli snabbare än 250kW när man byter ut strömförsörjningen (dessutom 1000V som max). Ser ingen anledning att stressa på det för övriga märken på det sättet.R_Edvinsson skrev: ↑10 jan 2025 15:29
Är det inte mer korkat att bygga nya stationer som inte fungerar med dagens snabbast laddande elbilar??
Ute i Europa förstår jag att det är bekvämt med Teslas nätverk då det är bra utbyggt, men även övriga har gott om laddare när man åker runt.
Och i Sverige har det absolut inga fördelar längre mot andra operatörerna idag.
det är det väl brådis att byta upp sig till V4 egentligen…?
Men just 1000Voltsdelen behöver ingen Tesla i Sve idag. Det är väl CT och Semi om och när de kommer.
Nya S/X med högre batterispänning skulle redan nu kunna kräma ur mer laddeffekt (286kW) om V3-laddarna hade godtagit (iom max output 500V) det men de är väl specade till max 250kW laddström (dvs uppåt 263kW totalt när det gasar på).
Jag ser inget akut behov av det, det skulle isf vara just under SECC då :.-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla bygger om Supercharger stationer
Det var just 1000V som jag tycker är lite brådis att ordna eftersom man öppnadeAAKEE skrev: ↑12 jan 2025 19:53V4 gör ju just det, enablar för övriga med lång schnabel etc.Bjelke skrev: ↑12 jan 2025 19:41Fast har man öppnat upp för alla andra så är det ju ett business case och då ärAAKEE skrev: ↑10 jan 2025 18:02Teslas V4 kommer ju bli snabbare än 250kW när man byter ut strömförsörjningen (dessutom 1000V som max). Ser ingen anledning att stressa på det för övriga märken på det sättet.R_Edvinsson skrev: ↑10 jan 2025 15:29
Är det inte mer korkat att bygga nya stationer som inte fungerar med dagens snabbast laddande elbilar??
Ute i Europa förstår jag att det är bekvämt med Teslas nätverk då det är bra utbyggt, men även övriga har gott om laddare när man åker runt.
Och i Sverige har det absolut inga fördelar längre mot andra operatörerna idag.
det är det väl brådis att byta upp sig till V4 egentligen…?
Men just 1000Voltsdelen behöver ingen Tesla i Sve idag. Det är väl CT och Semi om och när de kommer.
Nya S/X med högre batterispänning skulle redan nu kunna kräma ur mer laddeffekt (286kW) om V3-laddarna hade godtagit (iom max output 500V) det men de är väl specade till max 250kW laddström (dvs uppåt 263kW totalt när det gasar på).
Jag ser inget akut behov av det, det skulle isf vara just under SECC då :.-)
upp för alla märken, och då är högre spänning nödvändigt även om Teslas egna bilar
inte behöver det, om inte annat för att kunna ha högre genomströmning av bilar.
Hade Tesla inte öppnat upp nätverket så håller jag med dig (och jag hejade ju inte
på det beslutet som jag då tyckte var rent korkat men numera bryr jag mig inte,
gjort är gjort och nu kan man köpa nåt annat märke tex utan att direkt bry sig osv).
Som det är nu så är ju Teslas laddare lite efter rent tekniskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19