Självklart behöver vi se framåt men det betyder ju inte att vi ska förvränga sanningen.Lerumsexpressen skrev: ↑05 jan 2025 09:52Jag säger till dig som jag säger till de andra, jag känner ju folk som jobbar eller jobbat med dessa verk.Freez skrev: ↑04 jan 2025 22:32Mitten på 2017 la man ned O1, december 2019 och december 2020 R1&R2.Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 18:22Tyvärr är det kört, finns ingen chans till det.Freez skrev: ↑04 jan 2025 16:13Jag vill både ha lägre och stabilare priser. Jag vill tillbaka till 2017 och dessförinnan då priserna var både stabila och rimliga. Vi vet ju alla vad som hände sen tyvärr.Lerumsexpressen skrev: ↑04 jan 2025 13:34
Hur tänker du?
Vill du ha högre men stabila elhandelspriser + skatter och moms?
Bara så jag förstår.
Grafen avser SE4 2017 jämfört med 2024 ex moms.
Inflationen, vårt samhälle och industri är inte kvar på samma plats och klimatomställningen hade tyvärr inte tagit fart
(knappt nu heller om man frågar Greta)
Men tack för grafen, i den ser man största anledningen till att några av reaktorerna lades ner under tidsperioden, de som behövde uppgraderas eller repareras till ansenliga summor lades ner då det var olönsamt.
2021 börjar elpriset gå bananas. Menar du helt seriöst att du inte ser något samband?
Dessa tre verk producerade tillsammans ca 16 TWh årligen. Mer än vad vindkraften lyckades med under 2023 i SE3 & SE4.
Det fanns givetvis politiska vindar men främst var det teknisk status (kass eller behov av uppgradering) och olönsamhet att laga dessa verk.
Tro inte på allt som du läser i tidningen eller det som politikerna säger.
Tidningen vinklar eller återberättar en story som någon oinsatt pladdrar ur sig.
Politker vränger och utelämnar information som inte passar deras agenda.
Sedan kan inte du heller gå tillbaka i tiden och ändra besluten, så bara för dig och de andra att släppa sargen och börja se framåt.
R1 och R2 lades ner för att blidka MP och möjliggöra att S kunde få makten.
Att höjningen av effektskatten 2015 tillsammans med den nya ledningen med kärnkraftsmotståndaren Tomas Kåberger i spetsen, skulle tvinga dessa att lägga ner var helt enligt plan att Sossarna sen inte ville ta ansvar för vad de gjort var även det väntat.
Sammafattar nedan angående höjd effektskatt
”I stället för koldioxidfri kärnkraftsel kommer det bli mer el från fossila kraftkällor nere på kontinenten” sa Torbjörn Wahlborg till TT.
”Under de kalla vinterdagarna, när det inte blåser, blir ju underskottet mycket större i Sydsverige. Det är klart att det får en påverkan på priset. Priset är ju en funktion av tillgång och efterfrågan”, sa Mikael Odenberg, dåvarande generaldirektören för Svenska Kraftnät.
” En enkel analys grundad på Svenska kraftnäts årliga kraftbalansrapport indikerar att en stängning av Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2 markant skulle öka risken för effektbrist i södra Sverige (elområde 3 och 4), skrev Svenska kraftnät i sitt remissvar till höjningen av effektskatten.