Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Silversound »

deffe skrev:
Lite besviken på mig själv som hoppade av idag.
Kommer troligen kliva på igen imorgon om det finns ljus i tunneln fortfarande.

Men jag missade många % där, jävla chicken man är :(
Jag gjorde likadant, men tjänade i alla fall ihop till min bokningsavgift för M3. Så det kändes rätt ok att dra sig ur nu. Men jag kände inte till att det skulle presenteras bokningssiffror imorgon också. Då hade jag väntat ett dygn till. Förmodligen kommer den ta ytterligare ett skutt uppåt, men man får nog gå in med ganska mycket pengar direkt om det ska ge någon märkbar vinst. Jag kommer gå in igen om det under närmaste åren innan M3-lanseringen blir någon större dipp igen likt den i början av detta år. Eller kanske innan del 2 av M3-visningen. Men det känns faktiskt lite surt att inte vara "Tesla-ägare" länge...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Man får väl ha 1 aktie kvar så man ändå är tesla ägare.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... begar.html
En aktierelaterad artikel kryddad med lite fakta fel.
Tesla väcker starka begär
Kl. 10:50, 6 apr 2016 11

Aktieanalys Mångsysslaren Elon Musks fordonsrevolution Tesla Motors har stigit till skyarna inför Model 3 som släpptes i förra veckan. Framgången är tydlig – men det saknas inte risker.
Analys av Fredrik von Schantz
I första kvartalet i år steg försäljningen för elbilstillverkaren Tesla Motors till cirka 14 800 fordon vilket var mer än 50 procent fler bilar än under samma period året innan. Försäljningsökningen var trots det en bit under bolagets ambitiösa prognos på 16 000 fordon i kvartalet.

Model X, som lanserades under fjolåret och är Teslas första SUV, ska enligt Elon Musk vara det mest fulländade fordon som byggts. Och, enligt hans egen utsago, kanske den mest revolutionerande bilen som någonsin kommer att byggas. Det är inga små ord från bolaget vd och grundare.

Men så har Model X också så mycket ny teknik och avancerad lösningar i sig att bolaget inte lyckas hålla tempo på produktionen. Det kan vara en av förklaringarna till varför leveranserna blivit lägre än förväntat. Förseningar och leveransproblem är sedan länge kända aber för biltillverkaren. Allt i takt med att produktionen trappas upp.

Teslas plan – att en dag dominera elbilsmarknaden – är en trestegsraket. Den första smällen var Tesla Roadster, en sportbil utvecklad i samarbete med Lotus. Bilen såldes bara i cirka 1 000 exemplar men gjorde trots det ett enormt avtryck på fordonsvärlden. Roadstern var den första riktigt snabba och häftiga elbilen och General Motors har erkänt att den var inspirationskällan till elhybrider i deras sortiment.

Nästa steg, den exklusiva Model S, gjorde Tesla känt över hela världen och fick biltokiga att plötsligt tråna efter en eldriven superbil. Bilmodellen var USA:s bäst säljande lyxsedan under fjolåret och i Tyskland såldes Model S i fler exemplar än nationalskatten Porsche Panamera.

Vid sidan av Model S produceras nu också Model X men precis som Model S är X-modellen en bil som få har råd att köpa.

Förra veckan smällde det tredje skottet då Tesla täckte av sin Model 3 i Kalifornien. Med ett utgångspris på 35 000 dollar (cirka 285 000 kronor) blir bilen tillgänglig för en mycket breddare massa och redan vid förra veckans slut hade häpnadsväckande 276 000 stycken bilar av Model 3 förhandsbokats via Teslas hemsida. Det är mer än dubbelt så många bilar som Tesla sålt sedan starten 2008.

Snittpriset på de förhandsbeställda Model 3-bilarna uppskattas till 42 000 dollar styck, vilket alltså motsvarar framtida intäkter om totalt 11,6 miljarder dollar bara på förhandsbokningarna så här långt. Planen är att lansera den nya bilen på flera marknader än tidigare och på tur står bland annat Indien, Brasilien, Sydafrika, Sydkorea, Nya Zeeland, Singapore och Irland.

En viktig del av elbilsrevolutionen är också utrullningen av laddstationer. Tesla kallar sina laddstolpar för Powerchargers och i dessa kan Teslaägare ladda sina bilar på resande fot livet ut till ingen kostnad alls. Nätverket av laddstationer som brer ut sig över USA och Europa ska fram till 2017 dubblas i storlek från cirka 600 till 1 200 stationer med totalt 7 000 laddare.

Och trots förväntade investeringar på upp emot 1,5 miljarder dollar i år räknar bolaget med ett positivt kassaflöde i kärnverksamheten från mars och framåt. Samt att bruttomarginalen stiger mot 30 procent mot årets slut, i alla fall på bilmodellen Model S.

Bolaget verkar i en bransch med tydliga skalfördelar och om försäljningen inte fortsätter öka kraftigt kommer förlusterna att bestå med sinande kassa som följd.

Det totala försäljningsmålet för alla modeller är satt till en halv miljon bilar sålda bilar år 2020, vilket är minst sagt kaxigt. Men efter förhandsuccén med Model 3 är det svårt att sätta emot. För att klara målsättningen bygger Tesla en av världens största fabriker enbart för att förse bilarna med batterier.

Fler analytiker är positiva till aktien än de som är negativa och en fingervisning från Factset indikerar en genomsnittlig målkurs på knappt 245 dollar. I dag handlas aktien till 255 dollar. Men spannet är stort mellan hyllningarnas högsta kurser och belackarnas lägsta pris.

Emotionellt är Teslaaktien ett klockrent köp men argumentationen om en urhäftig produkt och elbilsrevolution talar kanske snarare för att köpa bilen och inte aktien.

Som investering är Tesla världspopulär men också mycket riskfylld. Värderingen på bolaget är hög och efter det senaste halvårets berg- och dalbana värderas aktien till mer än p/e 200 på innevarande år. Börsvärdet motsvarar drygt 60 procent av General Motors.

Längre fram på tangenten, i ett lyckosamt scenario, sjunker värderingen snabbt. Redan på prognosen för 2017 har vinstmultipeln fallit till p/e 80, enligt Factset. Men ett sådant trubbigt värderingsmått är dock ganska orättvist och en investering i Tesla bör kanske främst ske på basis av tilltron till ledningens förmåga och ambition, samt rimligheten i målet om en halv miljon sålda bilar år 2020.

Men hur värderar man egentligen ett tillväxtbolag som förväntas förändra sättet vi transporterar oss på samma sätt som Ford gjorde med sin Model T år 1909?

Enlig Bloombergs forskning är Teslas mål i alla fall inte omöjligt, baserat exemplet med T-Forden. Den levererades i 10 000 exemplar år 1909 och bara sju år senare översteg produktionen 500 000 stycken bilar.

Så trots leveransproblem och haltande produktion har Tesla lyckats med något extraordinärt och de initiala framgångarna för Model 3 varslar om att bolaget lyckats skapa en efterfrågeboom. När första kunden får nycklarna till sin Model 3, förhoppningsvis i slutet av 2017, kommer beställningsformuläret vara fullt för leveranser fram till minst 2020 om takten håller i sig.

Men det finns alltid en enorm risk i ett bolag som mer eller mindre satsar allt på en unik produkt. Visst har Tesla två ytterligare bilmodeller, och ett sidospår med kraftlagring till hushåll och företag, att luta sig mot men det är i och med Model 3 som kriget vinns eller förloras på elbilsmarknaden.

Blir Model 3 försenad är andra biltillverkare inte långt efter i utvecklingen av likvärdiga modeller. För Tesla skulle det vara förödande att förlora försprånget så tidigt i matchen.

Ett mer allmänt hot mot elbilen är det låga oljepriset som riskerar att förskjuta omställningen till fossilfria fordon på framtiden. Vi har också ett börsklimat just nu som gör det svårt att vårda en hajp.

Det råder dock ingen brist på pengar och är det någonstans de bör flöda så är det till investeringar som Tesla i stället för olönsamma gruvor och oljefält.

Om jag hade finansiella möjligheter skulle jag definitiv vara köpare till en splitter ny Tesla bil och även aktien lockar mig. Men som investering är aktien i skrivande stund ett allt för stort risktagande och efter lanseringen av Model 3 riskerar det att bli lite mer nyhetsfattigt ett tag.

Risktagaren köper Tesla trots prislappen men vi ser på från sidlinjen tillsvidare. Vår rekommendation blir neutral.

Fredrik von Schantz
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Ska bli intressant att se hur aktien beteer sig idag när Elon presenterar försäljningssiffrorna. Vad tror ni kommer krävas för att den ska studsa upp ?

Jag är personligen helt bombens på att dom har över 300.000 bokningar vid det här laget, men vad krävs för att "chocka" marknaden?

Allt över 350k borde ge en positiv utveckling direkt på aktien, skulle det vara närmare 400k så hoppas jag på en SpaceX raket :)

330k = svag ökning/neutralt mottagande.
Vad tror ni?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Verkar ju lovande hittills...
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Den stack av bara helsike när dom presenterade den där Boeing filmen vs P90DL, troligen så var alla redo på att det skulle vara rapporten som kom. Men det är nog ett bra tecken på vad marknaden "väntar" på att göra. =D
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hmm kan 269 varit peaken? Känns lite så. Nu är frågan var det finns motstånd neråt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Idag känner man sig dum över att man inte sålde allt igår... Nu sitter man och våndas över om man ska sitta still i båten eller ta badringen och hoppa i.
Tråkigt att hoppa i och sen se att båten åker vidare utan att sjunka.. :roll:
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

joel80 skrev:
Idag känner man sig dum över att man inte sålde allt igår... Nu sitter man och våndas över om man ska sitta still i båten eller ta badringen och hoppa i.
Tråkigt att hoppa i och sen se att båten åker vidare utan att sjunka.. :roll:
Haha ja så är det med TSLA. Spekulation på hög nivå. Jag har en del SCTY också men annars håller jag mig till någorlunda stabila svenska storbolag.
Hade tänkt sälja om det gick till 280, men nu är jag i valet och kvalet... Svårt att säga om hypen över Model 3 redan lagt sig.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

ja, nu blev det lite mer komplicerat. Tänkte sålt igår men tvekade. Kanske var bra, kanske var det dumt :-)
Nu får vi åka med en vända till.
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Sålde nu och väntar på nästa dipp. Bara de nu inte släpper en S facelift :?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Mm jag dumpa också allt idag på 258. Tror facelift kommer relativt snart. Om inte nu i april/maj så nog tidig höst.

Får väl se om det blir nån dipp nu. Tror inte jag hoppar på förrän den är nere runt/under 200. Blir lite ledsen i ögat om den hoppar uppåt/över 300 nu.

vigge50

Inlägg av vigge50 »

I en annan tråd länkades denna som påstår att uppdatering kan komma så tidigt som nästa vecka

http://www.cnet.com/roadshow/news/updat ... ming-soon/
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Har dom tappat kniven igen? När landar den tro?
Förstår inte logiken varför den dyker nu. Ner på $212.5...
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Tror det är för att dom flaggar om att dom behöver kapital igen. Och att det nog inte blir svarta siffror i år heller. Tycker att nyheten om att första juli är målet (om än inte uppnåeligt) för första M3 ut ur dörrarna och fullt blås i slutet av nästa år och 500k bilar 2018 och 1M 2020 är ganska bra nyheter :). Men det känns som att marknaden är lite urblåst och man vill ha lite morötter nu, inte om något år eller mer. Så svarta siffror hade nog vart kortsiktigt bättre. Men inte långsiktigt troligen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TSLA är inget för de med svagt hjärta... Att de inte nådde egna mål på antal bilar levererade Q1 och samtidigt kommer med nya mål som säkert känns som fantasisiffror hjälper ju inte till att göra aktien mindre volatile. Tänk sedan vad som händer när de når målen. Själv sålde jag av aktien för ett tag sedan. Missade senaste toppen med ca $20 men jag vill ha medel redo att skicka iväg till Tesla...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Elon Musk har ett förtroendeproblem och när han kommer med nya djärva mål som verkar ouppnåeliga, samtidigt som två nyckelpersoner för tillverkningen försvinner och indikerar att kapital kommer att behövas - då väger rädslan över igen. Men jag är rätt säker på att sentimentet kommer hinna ändras många gånger fram och tillbaka igen. Jag sålde av en del på drygt 250 men kan nog tänka mig att gå in igen om aktien går ner ytterligare.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Kan bara hålla med era kommentarer.
Min investering är långsiktig och tänker inte sälja då det svänger, snarare köpa mer när det är lågt... Har bestämt att jag skall minst behålla tills 3 är levererad.
Det jag retar mig på är analytiker som bedömer företaget ur ett kortsiktigt perspektiv när företaget är under utveckling. Varför är de tveksamma till att investera snabbare för att få en intäkt på $14 Miljarder tidigare? Man vinner ju inget utan att satsa/investera något. Tycker de att risken är för hög eller att de bara vill tjäna på svängningar?

Läste någon stans att Elon får först sin bonus om aktien är på $317(har jag för mig), dock under några andra förutsättningar också... Så riktvärdet borde ligga där innan man säljer.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Om man skall komma med konspirationsteorier så är det väl risk att Koch och deras pro oil lobby siktar in sig på att försvaga Musk.
Möjligtvis först med SCTY, där nu vissa säger att det kommer braka i år. Det kan göra det svårt för dem att få nya kunder. Och brakar det kan oljelobbyn sen använda det mot Musk, eftersom han är styrelseordförande där. Det kan i sin tur göra det svårt för TSLA.

Men det vore ju fruktansvärt sorgligt, och förhoppningsvis allt för otroligt.

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

De är inte bara Koch och andra Amerikanska fossil dinosaurier som känner sig hotade. Europeiska tillverkare av fossilbränsle, biobränsle och fossilbilar stretar emot.

https://evannex.com/blogs/news/11705914 ... cle-leader
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Enligt DI aviserar Tesla en nyemission på 2 miljarder. -4% i efterhandeln.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Challe76a skrev:
http://ir.teslamotors.com/secfiling.cfm ... IK=1318605
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Svenssons skrev:
Challe76a skrev:
Tack för kvällslektyren... :P
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Challe76a skrev:
Svenssons skrev:
Challe76a skrev:
Tack för kvällslektyren... :P
Varsågod! Om du även vill ha lite nattlektyr så finns ju även denna information...
Skriv svar