Solceller tillväxt
Moderator: Redaktion
Re: Solceller tillväxt
Tony Seba får rätt. Igen.
Skickar en liten nyårshälsning till alla som bättre vill förstå exponentiell förändring (enligt diagrammet ovan) och hur detta kommer förändra exempelvis energisektorn.
2025 kommer ökningen av installationen av solceller öka ytterligare!
Gott Nytt år!

Skickar en liten nyårshälsning till alla som bättre vill förstå exponentiell förändring (enligt diagrammet ovan) och hur detta kommer förändra exempelvis energisektorn.
Gott Nytt år!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
I världen absolut. I Sverige är marknaden nästan död tyvärr. Regeringen har dödat den.pefreli skrev: ↑31 dec 2024 11:23Tony Seba får rätt. Igen.![]()
Gott Nytt år!
2026 tas 60-öringen bort och det lär tyvärr vara dödsstöten för privatmarknaden.
Har en kompis som köpte en pall med solpaneler för ett par veckor sedan för under inköpspris hos återförsäljaten. Försäljaren hade över en container med paneler som han inte blev av med, Nya 405W paneler. Något som inte många tänker på är att fästena till panelerna kostar 300kr+ per panel. Så kan man fixa allt själv, är det kanske fortfarande lite ekonomi i det.
+ ett stort elbilsbatteri så klart
+ ett stort elbilsbatteri så klart

Nu dig ju marknaden redan innan 60 öringen togs bort men ja om de finns någon livs kraft kvar i solceller så dog den med 60 öringen.TeslaLeo skrev: ↑31 dec 2024 13:12I världen absolut. I Sverige är marknaden nästan död tyvärr. Regeringen har dödat den.pefreli skrev: ↑31 dec 2024 11:23Tony Seba får rätt. Igen.![]()
Gott Nytt år!
2026 tas 60-öringen bort och det lär tyvärr vara dödsstöten för privatmarknaden.
Kan tycka de är synd 60 öringen försvinner för den är i mina ögon inte ett bidrag utan de är ju i stora drag ett sätt att hantera skatt och moms.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det syns tydligt på alla auktions- och konkurs-siter, det finns till synes oändligt med solcellspaket som vräks ut till låga priser.
Som sagt, är man beredd att pula själv så kan man idag plocka ihop mycket billiga lösningar.
/fth
Som sagt, är man beredd att pula själv så kan man idag plocka ihop mycket billiga lösningar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Med de nya effektavgifterna så kan det kanske gå att räkna hem solceller med batteri igen? Tänker att de borde kunna hålla nere effekttopparna?
Jag bor i SE2 och är sugen på en mindre anläggning (5 kW) med batteri. Men vi har ganska låga elpriser så det är väl inte ekonomiskt att skaffa solcellerna?
Jag bor i SE2 och är sugen på en mindre anläggning (5 kW) med batteri. Men vi har ganska låga elpriser så det är väl inte ekonomiskt att skaffa solcellerna?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Off Grid Byggaren
Det är väl just våra låga elpriser i Sverige som gör att solceller inte blir en så bra affär.Nect skrev: ↑01 jan 2025 13:23Med de nya effektavgifterna så kan det kanske gå att räkna hem solceller med batteri igen? Tänker att de borde kunna hålla nere effekttopparna?
Jag har också köpt en pall med solceller under höstens utförsäljningar, de ska jag installera i SE2. Men svårt att räkna hem dem ändå, det är ett fritidshus vi har där.
Är det året runt boende med skaplig egenförbrukning kan det nog ändå vara lönsamt på mycket lång sikt.
Många kommuner bygger en del på skolor, idrottshallar, ishallar etc. så visst installaras det en del solceller.
Även större solcellsparker förekommer ju i Sverige, men privatmarknaden har ju gått ned rejält just nu.
Försvinner 60-öringen i skattereduktion blir det sämre kalkyl, och den lär nog tas bort enligt plan, då den kostar väldiga summor för staten.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Jag och andra i min närhet som jobbar med energiförsörjning och samhällskritisk infrastruktur ser inte solcellerna som en ekonomisk investering, utan som krisberedskap och självförsörjning.
Det vi väntar på nu är billigare och större "hemmabatterier" och/eller att elbilarna kan kopplas mot systemen.
Med de hot och antagonistiska aktiviteter som pågår där ute så måste samhället bli bättre på att planera för det värsta men hoppas på det bästa.
Det vi väntar på nu är billigare och större "hemmabatterier" och/eller att elbilarna kan kopplas mot systemen.
Med de hot och antagonistiska aktiviteter som pågår där ute så måste samhället bli bättre på att planera för det värsta men hoppas på det bästa.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Ja i stugan är det effektavgift på över hundringen per kW, nu under vintern (4månader) förutom nattetid. Min slutsats är att batteri med bra reglerteknik, gärna kopplat till solceller, kan man lätt spara ett par några tusen om året. Men visst bygger på att man får loss batteriet till bra pris för att kalkylen ska gå ihop. Blir till att sätta sig och räkna…Nect skrev: ↑01 jan 2025 13:23Med de nya effektavgifterna så kan det kanske gå att räkna hem solceller med batteri igen? Tänker att de borde kunna hålla nere effekttopparna?
M3 LR 2023
Titta på hybridbatterier, börjar finnas riktigt gott om sådana på skrotarnaLerumsexpressen skrev: ↑01 jan 2025 23:15Jag och andra i min närhet som jobbar med energiförsörjning och samhällskritisk infrastruktur ser inte solcellerna som en ekonomisk investering, utan som krisberedskap och självförsörjning.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Tack!wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:25Titta på hybridbatterier, börjar finnas riktigt gott om sådana på skrotarnaLerumsexpressen skrev: ↑01 jan 2025 23:15Jag och andra i min närhet som jobbar med energiförsörjning och samhällskritisk infrastruktur ser inte solcellerna som en ekonomisk investering, utan som krisberedskap och självförsörjning.
Får börja läsa in mig på hemmainstallationer och system.
Jag väntar även på V2H "laddaren"
De är några på gång men de verkar ha fastnat i något administrativt träsk.
https://corporate.solaredge.com/en/this ... le-charger
https://www.ambibox.de/en/ambicharge/11-kw-dc-wallbox
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.wheels skrev: ↑02 jan 2025 07:25Titta på hybridbatterier, börjar finnas riktigt gott om sådana på skrotarnaLerumsexpressen skrev: ↑01 jan 2025 23:15Jag och andra i min närhet som jobbar med energiförsörjning och samhällskritisk infrastruktur ser inte solcellerna som en ekonomisk investering, utan som krisberedskap och självförsörjning.
Jag killgissar att hemmabyggda icke CE märkta system inte uppskattas av försäkringsbolagen men sålänge man är medveten om riskerna så absolut
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... terilager/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Gustafsson
- Teslaägare
Vi har ju extremt billig el trots hård beskattning. Utan skatterna är ju strömmen just nu helt gratis ofta nog för att skippa paneler och bara ha batteri för att slippa timmarna elen är dyr. Problemet med en kalkyl är väl att gissa vad elen kommer att kosta de nästa 10-15 åren. Skattefri nätöverföring i sig är inte heller jättedyr.
Vad är en ”läg” kostnad för en 400 w panel idag?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Off Grid Byggaren
I praktiken är ju nästan 100% av solelanläggningarna som är i drift nu helt beroende av att elnätet fungerar. De stängs ju ner direkt vid strömavbrott.Lerumsexpressen skrev: ↑01 jan 2025 23:15Jag och andra i min närhet som jobbar med energiförsörjning och samhällskritisk infrastruktur ser inte solcellerna som en ekonomisk investering, utan som krisberedskap och självförsörjning.
Ett fåtal har vissa möjligheter till Ö-drift.
Så de flesta solelanläggningarna behöver isåfall uppgraderas och byggas om till godkända reservkraftverk.
Elkvaliten vid Ö-drift kan också vara sämre, har läst på Engelska forum att elektronik, kylskåp och värmepumpar gått sönder vid Ö-drift. Normalt synkar och låser växelriktaren frekvensen mot elnätet. Vid Ö-drift ska den själv hålla allt perfekt.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.
Jag killgissar att hemmabyggda icke CE märkta system inte uppskattas av försäkringsbolagen men sålänge man är medveten om riskerna så absolut
[/quote]
Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådana
Jag har en app där jag kan se det mesta, varje enskild cell, min och max temp på batteriet, SOC, ställa in olika parametrar etc.
[/quote]
Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådana
Jag har en app där jag kan se det mesta, varje enskild cell, min och max temp på batteriet, SOC, ställa in olika parametrar etc.
Kompisen köpte en pall för 500kr styck, men jag får nog anse att det extremt billigt för 405W paneler. Sen tillkommer fästen som inte är gratis.Gustafsson skrev: ↑02 jan 2025 09:42Vi har ju extremt billig el trots hård beskattning. Utan skatterna är ju strömmen just nu helt gratis ofta nog för att skippa paneler och bara ha batteri för att slippa timmarna elen är dyr. Problemet med en kalkyl är väl att gissa vad elen kommer att kosta de nästa 10-15 åren. Skattefri nätöverföring i sig är inte heller jättedyr.
Sen vet jag inte om man kan kalla elen billig precis. Även om man inte betalar ett rött öre för själva elen så får man ändå punga ut med uppåt en krona kWh. Blir inte så billigt om en villa tar 20000 kWh bara i uppvärmning
Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådanawheels skrev: ↑02 jan 2025 12:41Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.
[/quote]
Syftet med inlägget var en ökad medvetenhet, det kan låta väldigt lockande att slänga in ett billigt begagnat bilbatteri med lite hemmabyggda kopplingar.
Men även om just du kanske har tillräcklig kunskap om att bygga styrsystem och säkerhetsövervaknkng så kommer kvaliteten och kunskapsnivån på dessa hemmabyggen vara högst varierande.
Det finns inget försäkringsbolag som kommer godkänna detta.
Och man bör ju vara medveten om hur det kommer påverka vilken ersättning man får ut och vad följdskadorna kan bli vid en eventuell olycka på ens hemmabyggda lagringssystem
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Har också som en önskelista att få tag på ett, eller ett par, bilbatterier till en [relativt] låg kostnad och bygga mitt eget system. Men då skulle jag ha en separat byggnad enbart för detta, så om olyckan är framme så är det bara den som ryker. (Ja, jag bor på landet och har gott om utrymme på min tomt att bygga på med säkerhetsavstånd från andra byggnader.)
Syftet med inlägget var en ökad medvetenhet, det kan låta väldigt lockande att slänga in ett billigt begagnat bilbatteri med lite hemmabyggda kopplingar.niklas12 skrev: ↑02 jan 2025 12:59Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådanawheels skrev: ↑02 jan 2025 12:41Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.
Men även om just du kanske har tillräcklig kunskap om att bygga styrsystem och säkerhetsövervaknkng så kommer kvaliteten och kunskapsnivån på dessa hemmabyggen vara högst varierande.
Och man bör ju vara medveten om hur det kommer påverka vilken ersättning man får ut och vad följdskadorna kan bli vid en eventuell olycka på ens hemmabyggda lagringssystem
[/quote]
Särskilt illa blir det ju om man försakar personskada på någon stackars elektriker som ska felsöka. Har man mixtrat själv får man ju stå för det om man behöver en riktig elektriker (om man inte är en själv naturligtvis).
Det är nog främst batteriet som gör nytta mot effektavgifter. Även utan cellerna.airdrive skrev: ↑01 jan 2025 23:29Ja i stugan är det effektavgift på över hundringen per kW, nu under vintern (4månader) förutom nattetid. Min slutsats är att batteri med bra reglerteknik, gärna kopplat till solceller, kan man lätt spara ett par några tusen om året. Men visst bygger på att man får loss batteriet till bra pris för att kalkylen ska gå ihop. Blir till att sätta sig och räkna…Nect skrev: ↑01 jan 2025 13:23Med de nya effektavgifterna så kan det kanske gå att räkna hem solceller med batteri igen? Tänker att de borde kunna hålla nere effekttopparna?
Särskilt illa blir det ju om man försakar personskada på någon stackars elektriker som ska felsöka. Har man mixtrat själv får man ju stå för det om man behöver en riktig elektriker (om man inte är en själv naturligtvis).Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 14:55Syftet med inlägget var en ökad medvetenhet, det kan låta väldigt lockande att slänga in ett billigt begagnat bilbatteri med lite hemmabyggda kopplingar.niklas12 skrev: ↑02 jan 2025 12:59Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådanawheels skrev: ↑02 jan 2025 12:41Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.
[/quote]
Kunde inte låta bli att le lite åt dina sista meningar.

Jag menar vilken elektriker stoppar fingrarna i en elcentral utan att ha kollat att den är strömlös först.
Sen om du läst mina inlägg så ser du att jag hade en "riktig" elektriker som kopplade in all starkström.
Det jag gjorde var att ställa in batteriet på plats + svagströmen (12+5 volt)
Kunde inte låta bli att le lite åt dina sista meningar.wheels skrev: ↑03 jan 2025 05:10Särskilt illa blir det ju om man försakar personskada på någon stackars elektriker som ska felsöka. Har man mixtrat själv får man ju stå för det om man behöver en riktig elektriker (om man inte är en själv naturligtvis).Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 14:55Syftet med inlägget var en ökad medvetenhet, det kan låta väldigt lockande att slänga in ett billigt begagnat bilbatteri med lite hemmabyggda kopplingar.niklas12 skrev: ↑02 jan 2025 12:59Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådanawheels skrev: ↑02 jan 2025 12:41Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.

Jag menar vilken elektriker stoppar fingrarna i en elcentral utan att ha kollat att den är strömlös först.
Sen om du läst mina inlägg så ser du att jag hade en "riktig" elektriker som kopplade in all starkström.
[/quote]
Ingen elektriker mäter varje tråd.
Men har du anlitat en certifierad elfirma har du uppfyllt ditt ansvar som fastighetsägare angående din elanläggning.
Varför sätter du citattecken runt ”riktig” elektriker?
Ingen elektriker mäter varje tråd.Fredrik j skrev: ↑03 jan 2025 07:36Kunde inte låta bli att le lite åt dina sista meningar.wheels skrev: ↑03 jan 2025 05:10Särskilt illa blir det ju om man försakar personskada på någon stackars elektriker som ska felsöka. Har man mixtrat själv får man ju stå för det om man behöver en riktig elektriker (om man inte är en själv naturligtvis).Fredrik j skrev: ↑02 jan 2025 14:55Syftet med inlägget var en ökad medvetenhet, det kan låta väldigt lockande att slänga in ett billigt begagnat bilbatteri med lite hemmabyggda kopplingar.niklas12 skrev: ↑02 jan 2025 12:59Man har alltid ansvar för elinstallationen i sitt hus. Sen är det ju viktigt att ha kontroll på litiumbatterier om man har sådanawheels skrev: ↑02 jan 2025 12:41Innan man börjar med hemmabyggda lagringssystem med begagnade komponenter kan det vara en god idé att sätta sig in i certifieringskrav och försäkringngsregler.
Och man bör ju vara medveten om hur det kommer påverka vilken ersättning man får ut och vad följdskadorna kan bli vid en eventuell olycka på ens hemmabyggda lagringssystem![]()
Men har du anlitat en certifierad elfirma har du uppfyllt ditt ansvar som fastighetsägare angående din elanläggning.
Varför sätter du citattecken runt ”riktig” elektriker?
[/quote]
Därför att du antydde att jag "mixtrat" själv
Citeringarna har gått bananas i den här tråden. Har inte antytt att du gjort något.
Jag skrev att det kan bli farligt för nästa elektriker och att man får stå för vad man gjort om man kopplar utan behörighet och kunskap.
Men eftersom du skriver ”riktig” elektriker så vill jag antyda att du eventuellt tar lite lätt på elbehörigheter.