Jag ser fortfarande inte vad detta har att göra med artikeln du länkade till, och de siffror du angav i samma inlägg.Airlift skrev: ↑27 dec 2024 14:44Dock vet du att 80-öringen är dyr (CFD) medan vindkraft billig? För verkligen går inte ihop med vad du torgför. Fakta är att ny havsvind letsbleras med stöd av CFD-er på tidigare nämnda siffror (ca 3ggr dyrare än 80-öringen alltså..).iAkita skrev: ↑27 dec 2024 13:09Jag kommenterade artikeln du länkade till. Det står inte ett ord of CFD-Kontrakt eller kostnaden för dessa i den. Så vad var det du ville föra i bevis genom att länka till den?Airlift skrev: ↑27 dec 2024 08:54iAkita skrev: ↑26 dec 2024 23:47Artikeln har varit uppe förut i tråden. Jag rekommenderar dig att läsa fotnoten. Vad blir kostnaden per kWh för ny kärnkraft om hela kostnaden ska avskrivas på ett år? Högre eller lägre än de 2,70 kr/kWh, som du tycks förfasas över?Airlift skrev: ↑26 dec 2024 22:55Havsbaserad vindkraft, nyproduktion. 2,70kr/kWh. Förklara fördelen. Vattenfalls kommentar: ingen kommentar….
https://www.tn.se/naringsliv/40453/avsl ... vindkraft/
(Spoiler: Den blir högre. Ofantligt mycket högre. Förklara fördelen?)
Vet du vad ett CFD-kontrakt är ens? För det låter inte så? Om folk här inne (du, Expressen et al) ondgör er 80-öringen, diskutera detta i små grupper och kom igen, för;
För en flytande havsvindpark uppgick nivån på CFD-kontraktet till 194 pund/MWh (motsvarande 266 öre/kWh). Det är således skattebetalarna som ska betala mellanskillnaden.
Kan det sjunka in nån gång hur förbannat dyr vindkraften är i verkligheten?
Någon betalar nämligen mellanskillnaden där med och ett marginalkontrakt(CFD) är just det.
Vad yrar du om ett år för? Detta är kontrakterat för att verksamheten ska hållas flytande (pun intended).
Var dina siffror för CFD:er kommer ifrån har jag ingen aning om. Däremot kan jag konstatera att CFD:er för havsbaserad vindkraft i UK är ca 60% lägre än de för kärnkraftbygget vid Hinkley. Det är väl det mest relevanta landet att jämföra med, då de både byggt ut den havsbaserade vindkraften kraftigt och påbörjat ett dyrt kärnkraftsbygge som aldrig blir färdigt den senaste 10-års perioden.