Göteborg-Trysel
Moderator: Redaktion
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Göteborg-Trysel
Hej
Liten fråga om det är någon som har kört rutten
Skall åka med dottern under sportlovet
Har en ms75
Är det bra förbindelse med laddare och är det mycket köer
Överväger ta fossil bilen annars
Liten fråga om det är någon som har kört rutten
Skall åka med dottern under sportlovet
Har en ms75
Är det bra förbindelse med laddare och är det mycket köer
Överväger ta fossil bilen annars
- LasseJson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/lars838608
Re: Göteborg-Trysel
Hej
Fungerar hur bra som helst med elbil. Skaffa någon form av konto för vägtullarna så blir det mkt billigare.
Jag kör själv med ÖresundsPay, anger att bilen är en elbil och då får du rabatt på vägtullarna. Gör ganska mkt även om rabatten har sänkts.
Ca 250kr ToR låg det sist i december på.
Fungerar hur bra som helst med elbil. Skaffa någon form av konto för vägtullarna så blir det mkt billigare.
Jag kör själv med ÖresundsPay, anger att bilen är en elbil och då får du rabatt på vägtullarna. Gör ganska mkt även om rabatten har sänkts.
- LasseJson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/lars838608
Glömde skriva att jag har aldrig köat. Kör via Norge även om jag ska till Sälen.LasseJson skrev:Hej
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Kanon
Tack för svaret
Skall göra det
Så inga köer eller trängsel
Hörde från kompisen som körde till Sälen
Var kaos på stationerna
Tack för svaret
Skall göra det
Var kaos på stationerna
Undvik stora resdagar så är det inga större problem.
Kolla även runt med chargefinder vilka alternativ som finns i närheten, då kan du navigera till suc och få förvärmningen men ladda på annan laddare.
Kolla även runt med chargefinder vilka alternativ som finns i närheten, då kan du navigera till suc och få förvärmningen men ladda på annan laddare.
Kör via Norge. Inga köer vid laddstationerna.Orjanforsberg skrev: ↑29 dec 2024 10:47Kanon
Tack för svaret
Skall göra det
Var kaos på stationerna
Ska man till Sälen är det 9mil längre att köra genom Norge men jag tycker det är värt det om man har tiden.
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Under sportlovet är det riktigt långa köer på SuC i Grums på lördagar och söndagar. Vi brukar köra väldigt tidigt hemifrån för att undvika kaoset. Svårare på hemresan.
Pga. valutakursen är det klart fler danska elbilar som nyttjar svenska SuCs unders sportlovsveckorna. Förra året körde jag en alternativ laddstrategi på hemvägen och laddade i Trollhättan. Dålig idé, kö ute på vägen i köpcentrumet och 60% danskar som laddade.
Pga. valutakursen är det klart fler danska elbilar som nyttjar svenska SuCs unders sportlovsveckorna. Förra året körde jag en alternativ laddstrategi på hemvägen och laddade i Trollhättan. Dålig idé, kö ute på vägen i köpcentrumet och 60% danskar som laddade.
Så är det alltid på alla stationer under peak hours på alla stationer som ligger längs stora resvägar. Finns ingen möjlighet att bygga tillräckligt med stationer för att hantera att alla idioter ska ladda till 100% när det finns 12 laddare. inte ens Jönköping med 40 laddare fixar industrisemestern utan köer.
Det man gör är att resa när inte alla andra gör det samt ladda inte mer än du behöver.
Sedan kan det även vara smart att ha koll på andra stationer än Teslas Superchargers. Som exempel var det smockfullt på Supercharger i Sveg för en vecka sedan men helt tomt på Ionity’s gigantiska station 200m bort.
Generellt sett är det inga problem att ta sig fram med elbil idag. Har man problem att ladda beror det knappast på att det är få laddare utan snarare att man själv fattat dåliga beslut.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja detta är ju trivialt och något som i princip alla elbilister som någon gång kört en långresa känner till (själv har jag gjort tre Europasemestrar och 15+ resor till till Sälen och Åre från Göteborg under jul/nyår/sportlov med elbil).agehall skrev: ↑29 dec 2024 18:03Så är det alltid på alla stationer under peak hours på alla stationer som ligger längs stora resvägar. Finns ingen möjlighet att bygga tillräckligt med stationer för att hantera att alla idioter ska ladda till 100% när det finns 12 laddare. inte ens Jönköping med 40 laddare fixar industrisemestern utan köer.
Det man gör är att resa när inte alla andra gör det samt ladda inte mer än du behöver.
Sedan kan det även vara smart att ha koll på andra stationer än Teslas Superchargers. Som exempel var det smockfullt på Supercharger i Sveg för en vecka sedan men helt tomt på Ionity’s gigantiska station 200m bort.
Generellt sett är det inga problem att ta sig fram med elbil idag. Har man problem att ladda beror det knappast på att det är få laddare utan snarare att man själv fattat dåliga beslut.
Det som försämrar upplevelsen under sportlov är så klart att stugbytardagar är söndagar och lördagar. Skall du undvika kaoset i Grums på sportlovet får du åka vid sextiden från Göteborg. Sök på det här forumet så kan du se bilder på köer ut till rondellen om du inte tror mig.
Sedan finns det en hel del problem med hur SuC:s-upplevelsen är, vilket ökar på köerna:
* De är väldigt sällan byggda för köbildning, ofta finns det minst två vägar in.
* Laddstationer med två sladdar där bara en kan användas.
* Extremt korta sladdar innan v4 - går inte att lita på antalet lediga laddare och en konfliktskapare.
* En massa inofficiella Tesla-appar i AppStore som nya användare laddar ner istället för den officiella. Hade varit mycket bättre UX med en separat bara för laddning. Har hjälp åtskilliga ladda ner rätt app.
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Tack för alla tips
Åker måndag kl 0600 på morgonen
Och hem fredag kl klockan kl 1100
Men känner den berömda räckvidds ångesten
Alla pratar om hahaha
Åker måndag kl 0600 på morgonen
Och hem fredag kl klockan kl 1100
Men känner den berömda räckvidds ångesten
Alla pratar om hahaha
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Ps är det väldigt stor skillnad på körning med 75 vs 90
På räckvidd
Säkert dum fråga
På räckvidd
Säkert dum fråga
- Orjanforsberg
- Teslaägare
Krävdes 2 laddningar till Trysil
Det som är bra med Norge att de har satt upp skyltar med elladdning där det finns laddstationer
Saknar det i Sverige !
Det som är bra med Norge att de har satt upp skyltar med elladdning där det finns laddstationer
Saknar det i Sverige !