Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Som sagt, tre gånger på 18 månader. Men första var en hagelskada och dom andra två var släpvagnsrelaterade.
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Som sagt, tre gånger på 18 månader. Men första var en hagelskada och dom andra två var släpvagnsrelaterade.
Och båda släpvagnsrelaterade var ditt fel?
ja det finns undantag men blir då självrisken 0 istället för 16000 cirka är det så man skall räkna?
Så var sjätte månad för dig alltså? I snitt. Då borde jag haft 76 vagnskadeförsäkringskostnader på 38 år då.
men man måste ju kunna räkna ut någon breakeven på detta. För mig kan det aldrig vara värt även om jag nu skulle råka ut för tre täta skador. 250.000 är rätt mkt att röra sig med.
En sån försäkring har man väl rimligen max 3 år per bil, dvs under tiden vagnskadegarantin gäller.
Efter det tar man ju vanlig helförsäkring, där självrisken brukar vara lägre(och valbar).
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Som sagt, tre gånger på 18 månader. Men första var en hagelskada och dom andra två var släpvagnsrelaterade.
Och båda släpvagnsrelaterade var ditt fel?
ja det finns undantag men blir då självrisken 0 istället för 16000 cirka är det så man skall räkna?
Så var sjätte månad för dig alltså? I snitt. Då borde jag haft 76 vagnskadeförsäkringskostnader på 38 år då.
men man måste ju kunna räkna ut någon breakeven på detta. För mig kan det aldrig vara värt även om jag nu skulle råka ut för tre täta skador. 250.000 är rätt mkt att röra sig med.
Ja, dessvärre. Backade och glömde att jag hade släpet på + tappade husvagnen (:0)
Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Vår tidigare Skoda Enyaq låg på 4500kr i självrisk på vagnskada. Reducerades med 3000kr om du hade Skoda försäkring på halvförsäkringen.
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Använd vagnskada 4ggr totalt. 3 Parkeringsskador där de smet (och jag fick stå för kalaset) och ett eget misstag.
En sån försäkring har man väl rimligen max 3 år per bil, dvs under tiden vagnskadegarantin gäller.
Efter det tar man ju vanlig helförsäkring, där självrisken brukar vara lägre(och valbar).
En sån försäkring har man väl rimligen max 3 år per bil, dvs under tiden vagnskadegarantin gäller.
Efter det tar man ju vanlig helförsäkring, där självrisken brukar vara lägre(och valbar).
Just så.
Ja precis. Anledningen till att öht ha SBM (och då enbart de första tre åren ) är ju att Tesla snålar in på allting. Att sätta självrisken på vagnskadegarantin till 14500 eller vad det är gör de garanterat enbart för att få lägre permie. Det hade varit bättre om de inte erbjudit någon vagnskadegaranti alls, då hade man kunnat teckna en vanlig helförsäkring med skälig självrisk på vagnskada.
Pratade med SBM och dem ersätter enbart om skadan överstiger vagnskadegarantisjälvrisken, dvs du får bara hjälp av denna försäkring vid dyrare skador.
Många bolag verkar faktiskt ta delar eller hela kostnaden vid djurkollision/skadegörelse även om skadan understiger vagnskadegarantisjälvrisken till skillnad mot SBM ovan. Detta var dock inget som deras olika kundservice kunde svara på direkt, utan blev vidarekopplad till experter eller skadehanterare vid respektive bolagen.
Verkar svårt att hitta bolag som täcker vanliga vagnskadeärenden. De enda som jag hittade var Trygghansa Stor som ta en del av kostnaden eller TreKronor försäkring. Den sist nämnde fungerar dock som SBM, dvs endast om kostnaden överstiger vagnskadegarantisjälvrisken (du betalar då 3000kr).
Bra info. Samtidigt sticker det nog ganska snabbt över 13 700kr vid en vagnskada idag. Det räcker med en mindre skada för att nå det. Eller en spricka i glastak eller dylikt.
Väldigt nöjd med att ha tecknat SBM.
Sen kan man tycka att Tesla borde ha samma självrisk som övriga seriösa biltillverkare. 3-6000kr på vagnskada.
Vilka ligger så lågt? Tror de flesta tyska mellanklassare ligger runt 10k numera.
Förövrigt finns det väl bolag som tar djurkollision på halvförsäkring?
Vår tidigare Skoda Enyaq låg på 4500kr i självrisk på vagnskada. Reducerades med 3000kr om du hade Skoda försäkring på halvförsäkringen.
Brukar vara stor skillnad mellan självrisken på vagnskadegarantin och vagnskadeförsäkringen, låter som detta var för vagnskadeförsäkringen?
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Använd vagnskada 4ggr totalt. 3 Parkeringsskador där de smet (och jag fick stå för kalaset) och ett eget misstag.
Haft flera parkeringsskador fixade utan vagnskada.
Bara ett år sen på min nyare Volvo där de lackade hela kofångaren bak, ena skärmkanten upp mot taket. Bytte ett bakljus mm. Tror jag gav 1800kr totalt och då hade jag bara halvförsäkring på bilen.
Det är möjligt att de använder vagnskada om möjligheten finns, men jag hade inte en sån möjlighet
Ni som använder vagnskada - hur ofta gör ni det?
jag bor i sthlm och aldrig använt den. på 38år.
det betyder att jag sparat in runt 45000 hittills på att ej teckna tex SBM.
Nu kör jag under 2000 mil år men det kan väl ej vara värt om man inte kör uppemot 10.000 mil år?
Risken att det händer något är väl ändå minimal och tills dess har man väl sparat in kostnad för en högre självrisk.
SBM sätter ju ett pris med marginal för att gå plus. Måste ju vara väldigt få personer som tjänar på en sån försäkring.
För mig har jag redan tjänat in detta. jag skulle kunna ta en vagnskada tre gånger i år utan att förlora på att ej ha SBM.
Så kan det ju vara med försäkringar.
Jag hade bara betalat och inte använt i 30år för att sen använda vagnskadegaranti 3 gånger på ett drygt år.
Men man vet ju inte i vilken ordning saker händer.
Nä - men man blir lurad hursomhelst.
OM det stämmer att det kostar så mkt som 100kr i månaden (ingen aning, jag brukar slänga breven direkt, ren miljöförstöring att skicka ut dem till alla nya bilägare) - så blir det ändå över 250.000kr på 38 år om man istället skulle lagt in de 100 kronorna tex på en OMX indexfond.
Dvs det måste vara pengar rakt i sjön nästan. Därav min fråga hur ofta ni andra använder vagnskadan.
Använder man den årligen så är det en sak - men ärligt hur kör man då? Då borde man inte ha körkort.
Använd vagnskada 4ggr totalt. 3 Parkeringsskador där de smet (och jag fick stå för kalaset) och ett eget misstag.
Haft flera parkeringsskador fixade utan vagnskada.
Bara ett år sen på min nyare Volvo där de lackade hela kofångaren bak, ena skärmkanten upp mot taket. Bytte ett bakljus mm. Tror jag gav 1800kr totalt och då hade jag bara halvförsäkring på bilen.
Det är möjligt att de använder vagnskada om möjligheten finns, men jag hade inte en sån möjlighet
Det ska gå på den vållandes trafikförsäkring, eller om det är en oidentifierad smitare (eller av ett oförsäkrat fordon) via Trafikförsäkringsföreningen, om man kan visa att skadan orsakats av en sådan (då får man betala en självrisk).
Annars kan det gå på vagnskada om man inte lyckas få det på ovanstående.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan du dela lite erfarenheter från den där tappade husvagnen..? Så att man kanske undviker själv att göra det.
Hälsningar Otursförföljd (har dock ännu bara mosat ett stödhjul).
Hade sjuk tur. Fick inte dit kopplingshandsken hela vägen förmodligen. Rullade iväg i villakvarteret. Passerade flera parkerade bilar, tog en 90graders sväng.
Fortsätter 100m till jag kommer till en brunn där det hoppar till och vagnen lossnar. Träffar stötfångaren, dunsar i marken och fortsätter in under bilen. Rycker sönder elkontakten på draget och trycker till ljuddämparen och skyddsplåten. Jag är en relativt van husvagnsdragare (kört ca 6000mil genom åren) och vet att jag kollade draget som jag brukade.
Lät husvagnsfirman kolla på draget efteråt men dom kunde inte se något konstigt.
Sen dess kollar jag draget med stödhjulet innan jag åker.
Reparationen gick på vagnskadegarantin.