Tesla First Quarter 2016 Update
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Tesla First Quarter 2016 Update
• Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018
• Volume Model 3 production and deliveries to start in late 2017
• Model S orders up 45% compared to Q1 last year, accelerating globally
• Model X production increased from 507 in Q4 to 2,659 in Q1
• Cash balance up $245M sequentially inclusive of ABL & exclusive of Model 3
• Affirming 80,000 to 90,000 deliveries this year
• Volume Model 3 production and deliveries to start in late 2017
• Model S orders up 45% compared to Q1 last year, accelerating globally
• Model X production increased from 507 in Q4 to 2,659 in Q1
• Cash balance up $245M sequentially inclusive of ABL & exclusive of Model 3
• Affirming 80,000 to 90,000 deliveries this year
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Tesla First Quarter 2016 Update
För brevet till aktieägarna och kommande webcast:
http://ir.teslamotors.com/events.cfm
Gillar inte riktigt att man skiftar språket från "delivered" till "produced". Känns som att man inte riktigt är nöjd över antalet levererade vilar under kvartalet och därför byter språk. Tycker det är bättre att vara uppriktig och bibehålla tonvikten på levererade och inte producerade bilar.
http://ir.teslamotors.com/events.cfm
Gillar inte riktigt att man skiftar språket från "delivered" till "produced". Känns som att man inte riktigt är nöjd över antalet levererade vilar under kvartalet och därför byter språk. Tycker det är bättre att vara uppriktig och bibehålla tonvikten på levererade och inte producerade bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Holy beep-beep-beep-beep!!!Stefan skrev:• Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018

Redan 2020 lät omöjligt i mångas ögon... men 2018?!
Tiodubbla produktionskapaciteten på två år... Jag skulle inte vilja vara i fabrikschefens skor. Lika bra han skiljer sig på en gång från frugan, äktenskapet kommer ändå inte hålla. Och ladda upp med några tankbilar med kaffe

Kommer kännas som fantasisiffror för alla äldre biltillverkare men om han klarar av det och landar på Mars samma år så kommer nog alla tro på vad han än säger i framtiden.TiborBlomhall skrev:Holy beep-beep-beep-beep!!!Stefan skrev:• Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018![]()
![]()
![]()
Tiodubbla produktionskapaciteten på två år... Jag skulle inte vilja vara i fabrikschefens skor. Lika bra han skiljer sig på en gång från frugan, äktenskapet kommer ändå inte hålla. Och ladda upp med några tankbilar med kaffe
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Äh hur svårt kan det va..TiborBlomhall skrev:Holy beep-beep-beep-beep!!!Stefan skrev:• Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018![]()
![]()
![]()

Jag trodde att jag var överdrivet optimistisk som hoppades på att få min Model 3 till midsommar 2018. Nu börjar det nästan kännas realistiskt.
I väntan på Model 3
Hur står sig egentligen Teslas uppskalning mot andra företag som bygger nya bilfabriker, t ex traditionella bilbyggare som måste fixa en helt ny fabrik i Kina för att kunna där?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Är det bra eller dåligt? Jag som inte kommer ha fyllt på sparkontot nog för att kunna betala bilen förrän 2019 

Model Y LR AWD 2022
Tesla skriver att de skall ha volym produktion 2017. Detta måste innebära att M3 kommer att börja levereras tidigare.Daoops skrev:Äh hur svårt kan det va..TiborBlomhall skrev:Holy beep-beep-beep-beep!!!Stefan skrev:• Advancing 500,000 unit build plan by two years to 2018![]()
![]()
![]()
Tiodubbla produktionskapaciteten på två år... Jag skulle inte vilja vara i fabrikschefens skor. Lika bra han skiljer sig på en gång från frugan, äktenskapet kommer ändå inte hålla. Och ladda upp med några tankbilar med kaffemen förutom hur mycket kapital dom kommer att späda ut mina aktier så undrar man ju hur fördelningen S,X och 3 kommer se ut av dom 500k bilarna. Har dom rampat upp 3 till 250k vid det laget??? När rullar isåfall första av bandet?? Det lär ju vara minst ett par månader med rätt få ute (typ <2500) med närhet till fabriken. Bakräknar man det borde det nästan inte gå utan ätt dom börjar rulla ut om redan ett år. Eller..vågar man tänka ännu tidigare? Cellproduktion i Nevada i år..
We are on track to achieve volume Model 3 production and deliveries in late 2017. Of course, in order to meet that timeframe, we will be holding both ourselves and our suppliers accountable to be ready for volume production in advance of that timing.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Verkar som du håller på att få rätt... Han har dock ännu inte fått dit tankbilarna med kaffe. Han sover visst i en sovsäck på fabriken rätt ofta...TiborBlomhall skrev:Lika bra han skiljer sig på en gång från frugan, äktenskapet kommer ändå inte hålla. Och ladda upp med några tankbilar med kaffe

http://electrek.co/2016/05/04/tesla-jul ... suppliers/

Dom pratade mycket om just produktionen, de ska bli världsledande på produktion. Model 3 är designad för massproduktion, man har en väldigt stark koppling mellan design och produktion för just Model 3. Varenda del som läggs till i Model 3 måste passera från design till produktion och godkänns endast om den är "lätt att producera".
Det betyder i så fall att de som var tidiga med förhandsbeställningar kan få bilen om inte nödvändigtvis 2017 i Europa så tidigt 2018. Han sa även att "nu är en bra tid att beställa Model 3, behöver inte vara orolig att du får bilen om 5 år, god chans att man får bilen 2018". Väldigt lovande samtidigt som man har mycket att om inte bevisa så att göraMusk called the date an “impossible date” and therefore it doesn’t mean that Tesla will start shipping in the weeks following this deadline, but Musk added that he estimates Tesla could manufacture as many as 100,000 to 200,000 Model 3 vehicles during the second half of 2017.

Dom pratade mycket om just produktionen, de ska bli världsledande på produktion. Model 3 är designad för massproduktion, man har en väldigt stark koppling mellan design och produktion för just Model 3. Varenda del som läggs till i Model 3 måste passera från design till produktion och godkänns endast om den är "lätt att producera".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det kanske finns en chans att man får köpa en Model 3 tidigt 2018. Gott.
Artikel i DN om kvartalsrapporten som i princip lägger allt krut på en professor som inte tycker en Tesla erbjuder något värdefullt för kunden.
Alla ni Model S ägare. Ni har fel. Konsumentvärdet är tveksamt.
Artikel i DN om kvartalsrapporten som i princip lägger allt krut på en professor som inte tycker en Tesla erbjuder något värdefullt för kunden.
http://www.dn.se/ekonomi/tesla-gladde-investerarna/De lever på en väldigt kundhajp, men jag tycker att konsumentvärdet är tveksamt.

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Den var faktiskt rolig:

Och man är i detta fall ? Kan inte erinra mig om någon större uppslutning bakom detta påstående.– Man sade också att Saab var en fantastisk bil medan företaget gick dåligt.
Och Apple går det ju dåligt förBolaget lever lite på samma sak som Apple: på kunder som står och väntar utanför dörren och köper innan de vet något om produkten.

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Saab sålde väl knappt 100.000 bilar/år och försökte leva på i 25 år att dom var nytänkare. Trots att dom inte gjort något bra sen Turbon sim väl var i mitten på 80 talet
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Christer Karlsson tror att Tesla inte skulle fungera om bolaget inte hade en "multimiljardär som tjänar pengar på IT" (Elon Musk) i spetsen, och som tycker att det är "kul att göra bilar".

"Fy fan! De här IT-slynglarna, de tror de kan allt! Tänk om de bara kunde fatta hur mycket kunnande som krävs för att bygga en ordentlig bil! Annat var det när jag var ung! Då kunde man inte sitta vid datorn och bli miljardär, det var hårt kneg som gällde."
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Tesla har ju inget att tillföra.
Dom låter inte, skakar inte, inga utsläpp, accelerationen är för bra, man slipper alla vidriga reglage och knappar, det saknas massa varvräknare mm. Nej fyfan, dom tillför inget. Eller ?
Dom låter inte, skakar inte, inga utsläpp, accelerationen är för bra, man slipper alla vidriga reglage och knappar, det saknas massa varvräknare mm. Nej fyfan, dom tillför inget. Eller ?
MYP -22 | MIB | svart/svart
Herr X skrev:
"Fy fan! De här IT-slynglarna, de tror de kan allt! Tänk om de bara kunde fatta hur mycket kunnande som krävs för att bygga en ordentlig bil! Annat var det när jag var ung! Då kunde man inte sitta vid datorn och bli miljardär, det var hårt kneg som gällde."

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Nej tesla skapar inget kundvärde. De ska bara skapa något helt nytt fantastiskt för hållbar utveckling och jag struntar i att köpa bil nu och går istället och sparar till model 3 i fyra år... De ska skapa något så fantasiskt att det verkar som att ingen annan biltillverkare tror att det är möjligt att göra utan att gå bankrutt, men för all del, de skapar ju inget värde för kunden. 

Enormt fokus på produktion. De ska bli världsledande. Elon ger också en liten pik till Apple när han fick frågan om hur han ser på eventuell konkurrens från Apple/Google:
"Tesla believes strongly in making things, they do not. ... Philosophical difference... There's more potential for innovation on the production side then on the design, by a long shot."
Han nämner 1 000 000 bilar/år till 2020, upp från 500 000. Han tror att det är möjligt med nuvarande fabriker (Freemont + Gigafactory), sen är frågan om det är smart. Billigare bilar, förbättrad produktion gör att frakten/logistik blir en större del av kostnaden/bil. Produktion på kontinentbas är målet men inget om eventuella tidsplaner för detta.
"Tesla believes strongly in making things, they do not. ... Philosophical difference... There's more potential for innovation on the production side then on the design, by a long shot."
Han nämner 1 000 000 bilar/år till 2020, upp från 500 000. Han tror att det är möjligt med nuvarande fabriker (Freemont + Gigafactory), sen är frågan om det är smart. Billigare bilar, förbättrad produktion gör att frakten/logistik blir en större del av kostnaden/bil. Produktion på kontinentbas är målet men inget om eventuella tidsplaner för detta.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hoppsan! Jag som kallt hade räknat med att bilar till oss icke Teslaägare skulle komma lagom runt årsskiftet 18-19, men nu kan det alltså bli så att man får möjlighet att lägga sin beställning flera månader tidigare. Då kan jag alltså bli sittande med två bilar en period eftersom min leasing av Zoe går ut först i jan -19...
Två ekonomiska bakslag: Dels dubbla bilkostnader en längre period än jag hade räknat med, dels har jag hunnit samla mindre i ladorna till min kontantinsats och låneandelen blir större.
Jaja, sällan man har drabbats av den sortens lyxproblem! Kanske jag kan hitta nån/några som är intresserade av att köra Zoe på prov och kan ta över kostnaden för den de sista månaderna!

Jaja, sällan man har drabbats av den sortens lyxproblem! Kanske jag kan hitta nån/några som är intresserade av att köra Zoe på prov och kan ta över kostnaden för den de sista månaderna!

Hahahahahahahahahachpaulin skrev:Herr X skrev:
Det skulle vara roligt att samla ihop alla såna här domedagsprofeters och andra tyckares uttalanden och om några år, när vi har facit, publicera dem och stoppa upp dem i valfri kroppsöppning på respektive upphovsman...bjelkeman skrev:Det kanske finns en chans att man får köpa en Model 3 tidigt 2018. Gott.
http://www.dn.se/ekonomi/tesla-gladde-investerarna/De lever på en väldigt kundhajp, men jag tycker att konsumentvärdet är tveksamt.

Tips till Tibor! Skulle kunna bli en episk artikel!
Endast ca 7% av beställningarna kommer från befintliga Tesla ägare, dvs, 28 000 av 400 000 beställningar. Så det borde inte bli några större skillnader mellan Tesla och icke Tesla ägare, åtminstone inte i Europa. De nämner också att efterfrågan på S/X inte har minskat efter Model 3 release, den har istället ökat.Jerker skrev:Hoppsan! Jag som kallt hade räknat med att bilar till oss icke Teslaägare skulle komma lagom runt årsskiftet 18-19, men nu kan det alltså bli så att man får möjlighet att lägga sin beställning flera månader tidigare.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 2 gång.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Elon fick en fråga om just domedagsprofeter/nej-sägare, han tyckte det var ironiskt att samma personer som sa "omöjligt" innan ofta sa "det var uppenbart" efteråt.Jerker skrev:Det skulle vara roligt att samla ihop alla såna här domedagsprofeters och andra tyckares uttalanden och om några år, när vi har facit, publicera dem och stoppa upp dem i valfri kroppsöppning på respektive upphovsman...![]()
Tips till Tibor! Skulle kunna bli en episk artikel!
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Källa: En man som heter OveLaban skrev:Den var faktiskt rolig:
Och man är i detta fall ? Kan inte erinra mig om någon större uppslutning bakom detta påstående– Man sade också att Saab var en fantastisk bil medan företaget gick dåligt.
Tomten måste ju förså skillnaden på vinst per bil och kostnad att expandera så det är ett solklart fall av hummersås. Igen.