Problem med laddningen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

NiclasH

Problem med laddningen

Inlägg av NiclasH »

Hejsan!

Jag laddar hemma med 3 fas (kraftsröm). Vanligtvis går det med en "hastighet" på 16A, men nu helt plötsligt så ger den bara ifrån sig 8A fast jag använder samma uttag och kabel. Någon varit med om något liknade och vet vad det kan vara för fel? I bilen så går det att ställa in till 16A före jag ansluter kabeln men det går inte att ladda före jag lägger den till 8A och när väl kabeln är ansluten går det inte längre att öka till 16A.

Problemet ligger troligen hos laddningskabeln eller vad tror ni? Har ännu inte hunnit vara och testa med superscharger för att se om det är nogåt fel med batteriet som inte tar emot mera än 8A men hoppas verkligen inte det! Tänkte bara fråga här först ifall det är någon som haft liknande problem och kan hjälpa!
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Problem med laddningen

Inlägg av T4s »

Testa på en annan AC laddare för att se om det är ombordsladdaren som är knas. Att testa på SuC kommer inte löna sig då det är DC.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

NiclasH skrev: 20 dec 2024 14:38
Hejsan!

Jag laddar hemma med 3 fas (kraftsröm). Vanligtvis går det med en "hastighet" på 16A, men nu helt plötsligt så ger den bara ifrån sig 8A fast jag använder samma uttag och kabel. Någon varit med om något liknade och vet vad det kan vara för fel? I bilen så går det att ställa in till 16A före jag ansluter kabeln men det går inte att ladda före jag lägger den till 8A och när väl kabeln är ansluten går det inte längre att öka till 16A.

Problemet ligger troligen hos laddningskabeln eller vad tror ni? Har ännu inte hunnit vara och testa med superscharger för att se om det är nogåt fel med batteriet som inte tar emot mera än 8A men hoppas verkligen inte det! Tänkte bara fråga här först ifall det är någon som haft liknande problem och kan hjälpa!
Har du en lastbalanserare installerad? Är laddboxen strypt till 8A?
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

NiclasH skrev: 20 dec 2024 14:38
Hejsan!

Om du fått 16A med samma kabel tidigare så är det boxen som begränsar. Troligen lastbalansering.
Eventuellt ombordladdaren, men inte så troligt.

Supercharger är något helt annat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
NiclasH

Inlägg av NiclasH »

Provade nu med laddaren som kommer från Tesla och då gick det att lägga upp till 13A men med mycket lägre hastighet (2Kw och tidigare 5Kw). Tror dock det kan ha att göra med att det är ett vanligt uttag och inte kraftsröm.
När jag dock provade lägga tillbaka den andra laddaren så stod det "Err: GY"? Och då ville den inte alls funka längre :/ Så nu har jag bara den långsamma laddningen till hands ser det ut som. Så problemet antar jag antingen ligger på elnätet eller själva ladd stationen som det verkar.

(tänkte bifoga bilder men gick inte via telefon)
NiclasH

Inlägg av NiclasH »

Förlåt men vad innebär lasbalansering? :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

I detta fall innebär lastbalansering att strömmen till elbilsladdningen dras ned om andra förbrukare i anläggningen drar så pass mycket ström att huvudsäkringarna riskerar att överskridas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
NiclasH

Inlägg av NiclasH »

Uppdatering: jag fick nu andra laddaren att fungera igen och fick den även ändrad till 16A så nu är allt som det ska! Det verkar som att den själv har ändrat till 8A för att skydda sig själv. Detta beror gissningsvis av att det gåt mera ström åt senare dagarna för att värma upp garaget och därför har laddningen begränsats (bara gissar här :D) nu när det är varmare igen går det med 16A. Fick panik i onödan verkar det som hahah.
Skönt att det inte var nogåt fel med bilen iaf!!!
God Jul och Gott nytt år alla och tack för alla tips!! :)
Skriv svar