Bra där, nu har ni snackat upp tsla-kursen till nytt ATH.
Tackar!!
Sälj.
Snart.
Omöjligt att veta när bubblan spricker, men det kommer den att göra för eller senare. Då går det snabbt utför, vi som varit med på aktiemarknaden några decennier har sett det så många gånger.
Men inte har du väl sett en aktie av den här storleken spricka?
Cisco år 2000. Ericsson samma tid. CSCO är 25 år senare inte tillbaka på samma nivåer. Ericsson är 1/6 av kursen 2000 25 år senare. Det finns massor av exempel på aktier som tredjas på fantasier som rasat 80%. Tesla ska ligga mellan 100-200. Allt annat är vansinnigt. Finns inte en chans att en aktie utan meningsfull tillväxt i Teslas business ska ha P/E över 20-40 på sikt även om EV-marknaden växer.
Att en aktie går upp 80% utan meningsfull ny information är bubbelindikator om något.
Nasdaq ner 4% och Tesla 10% för att FED indikerar något lägre fart på räntesäkningarna. Krävs inte mycket i detta upphaussade läge för att sänka börsen.
S/X fortsätter minska i försäljning och CT verkar floppa. Tesla får hoppas på Juniper och att det inte blir för stor downtime om linorna ska uppgraderas.
Jag undrar om CT kannibaliserar på S/X, eller om S/X bara är för högt prissatta.
Det gör de säkert till viss del. En CT är inget dumt alternativ till en X om man bor i USA och vill ha en stor Tesla (och gillar/kan leva med looken).
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Nasdaq ner 4% och Tesla 10% för att FED indikerar något lägre fart på räntesäkningarna. Krävs inte mycket i detta upphaussade läge för att sänka börsen.
Tesla är värderat till ~5% av USAs GDP, topp10 bolag i USA ~50% av GDP.
Buffetindikatorn ligger på >200%, alltså hela USAs aktiemarknad är värderad 2x av hela USAs GDP.
När IT bubblan sprack vände Buffets indikator på ca 140%.
Förresten, USAs budget underskott de två första månaderna av budgetåret 2025: 624 miljarder dollar, beräknad >$5000 miljarder på helåret. ~$5000 miljarder var hela USAs statsskuld 1995...
Jag undrar om CT kannibaliserar på S/X, eller om S/X bara är för högt prissatta.
Garanterat. Förr var det "inne" att ha en S eller X. Nu köper alla CT istället.
Inte riktigt ”alla” eftersom Tesla inte blir av med fler än 70% av de dem bygger
Lite märkligt egentligen att man lyckats leverera 21000 CT och har ca 9000 CT på lager med en väntelista på dryga miljonen.Händer det inget särskilt så måste det bli en gigantisk förlustaffär.
Sen vad gäller S/X så säljer dessa dåligt där inte CT finns också. 125 st tillsammans i Sverige hela 2024. Xpeng som ofta kritiseras för att sälja dåligt har sålt 457 av sin mest premium bil G9.
Jag undrar om CT kannibaliserar på S/X, eller om S/X bara är för högt prissatta.
Garanterat. Förr var det "inne" att ha en S eller X. Nu köper alla CT istället.
Inte riktigt ”alla” eftersom Tesla inte blir av med fler än 70% av de dem bygger
Lite märkligt egentligen att man lyckats leverera 21000 CT och har ca 9000 CT på lager med en väntelista på dryga miljonen. Händer det inget särskilt så måste det bli en gigantisk förlustaffär.
Sen vad gäller S/X så säljer dessa dåligt där inte CT finns också. 125 st tillsammans i Sverige hela 2024. Xpeng som ofta kritiseras för att sälja dåligt har sålt 457 av sin mest premium bil G9.
Verkar som de flesta som kan köpa bil för 1,2+ mille inte vill ha en bil som saknar blinkersspak, fysiskt reglage för körriktningsval (D–N–R), riktiga parkeringssensorer, riktig regnsensor, en rund ratt* och som dessutom som det verkar håller på och spökbromsar titt som tätt… Ca hälften (eller ännu fler om det rör sig om Europa) av den här kundkategorin är väl sannolikt inte heller så förtjusta i vad Elon pysslat med i amerikansk politik och på Xitter…
Hittills har man ju kunnat sälja de här bilarna i de lägre prissegmenten, men för folk som kan lägga 1,2+ mille så verkar det ju inte gå lika bra… MEN… Y har fortfarande sålts med riktig blinkersspak och fysisk körriktningsväljare. Känns som rätt högrisk att delete:a det här från den överlägset bäst säljande bilmodellen…
*Vet att S/X finns med rund ratt sen en tid tillbaka – men hur många av de tilltänkta kunderna känner till det?…
Jag undrar om CT kannibaliserar på S/X, eller om S/X bara är för högt prissatta.
Garanterat. Förr var det "inne" att ha en S eller X. Nu köper alla CT istället.
Inte riktigt ”alla” eftersom Tesla inte blir av med fler än 70% av de dem bygger
Lite märkligt egentligen att man lyckats leverera 21000 CT och har ca 9000 CT på lager med en väntelista på dryga miljonen. Händer det inget särskilt så måste det bli en gigantisk förlustaffär.
Sen vad gäller S/X så säljer dessa dåligt där inte CT finns också. 125 st tillsammans i Sverige hela 2024. Xpeng som ofta kritiseras för att sälja dåligt har sålt 457 av sin mest premium bil G9.
Verkar som de flesta som kan köpa bil för 1,2+ mille inte vill ha en bil som saknar blinkersspak, fysiskt reglage för körriktningsval (D–N–R), riktiga parkeringssensorer, riktig regnsensor, en rund ratt* och som dessutom som det verkar håller på och spökbromsar titt som tätt… Ca hälften (eller ännu fler om det rör sig om Europa) av den här kundkategorin är väl sannolikt inte heller så förtjusta i vad Elon pysslat med i amerikansk politik och på Xitter…
Hittills har man ju kunnat sälja de här bilarna i de lägre prissegmenten, men för folk som kan lägga 1,2+ mille så verkar det ju inte gå lika bra… MEN… Y har fortfarande sålts med riktig blinkersspak och fysisk körriktningsväljare. Känns som rätt högrisk att delete:a det här från den överlägset bäst säljande bilmodellen…
*Vet att S/X finns med rund ratt sen en tid tillbaka – men hur många av de tilltänkta kunderna känner till det?…
Rund ratt är standard sedan ett bra tag, men i övrigt har du bra poänger.
Ja jag hade nog köpt minst en S till, högst troligt två stycken, för det
står fortfarande två stycken på gården.
Men jag är förvisso ”måttligt” trött på Teslas service också så det hade
nog varit motigt för deras säljare att övertala mig ändå (dom har hört
av sig några gånger direkt senaste åren vilket aldrig hänt tidigare).
Men hade bilarna haft samma utrustning (eller mer) så hade det kunnat
bli affär, men inte i det skick dom säljs numera.
Det ska bli mycket intressant att se utvecklingen Q4 inom energy.
Det krävs ju rätt många kvartal för att se trender eftersom leveranser i detta segment sker i ”skov”, men med Q4-siffrorn bör bilden kunna klarna betydligt.
Allt tyder väl på att utvecklingen ser (mycket) bra ut, med Lathrop fullt utbyggd och Shanghai på G, men leveranser och intäkter måste ju hänga med.
Spännande tider oavsett!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Under fjärde kvartalet så tillverkade Tesla 459 445 stycken bilar och levererade 495 570 stycken. Senaste tiden har man läst om att Tesla fått ställa många osålda bilar på parkeringar men trevligt att se att de nu levererat nästan 50 000 fler än vad de producerade.
De levererade även 11 GWh batterier vilket är nytt rekord.
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga. […
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Kanske inte är så intressant att komma med den femte CT på gatan.
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga. […
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…
Men det kommer vi aldrig få veta.
Ja, jag tror att CT är en formidabel felsatsning. En mer traditionell men eldriven pickup hade säkert varit betydligt billigare både att utveckla och tillverka.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Kanske inte är så intressant att komma med den femte CT på gatan.
Nej, så är det säkert. De som köper CT gör det nog för att sticka ut medan de som behöver en pickup av praktiska skäl troligtvis väljer andra alternativ.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.
På vilket sätt menar du nedgång totalt? Vad jag kan se så är det de bästa kvartalet någonsin för Tesla sätt till levererade bilar. Visst, sämre för året än vad det hoppades på med ser inte direkt att det är en nedgång. Eller missar jag något?
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga. […
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Undrar hur en 'mindre utflippat' formgiven pickup hade sålt…
Men det kommer vi aldrig få veta.
Ja, jag tror att CT är en formidabel felsatsning. En mer traditionell men eldriven pickup hade säkert varit betydligt billigare både att utveckla och tillverka.
Ja, jag tror du traditionella pickup-tillverkarna med ford och Toyota drog en lättnades suck när dom såg cybertruck. Tänk om man gjort en pickupvariant av Model y. Det hade ju kunnat slå stenhårt.
Jag trodde på riktigt cybertruck var ett skämt och att dom hade en vanlig pickup i bakfickan.
Verkar vara nedgång totalt, och CT kommer nog få svårt att nå 250 000 bilar/år skulle jag säga.
Ja, CT tappar i antal trots att en billigare variant sålts under Q4. Oväntat svag efterfrågan, jag trodde de skulle kunna sälja betydligt fler även till det betydligt högre pris och sämre spec jämfört med vad som var utlovat.
Kanske inte är så intressant att komma med den femte CT på gatan.
Kan väl säkert finnas gator där det finns fem cybertruck men nått problem kan det väl inte vara med 30000 producerade.