Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2219
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av pejvic »

manneson skrev: 09 dec 2024 13:51
frassys skrev: 09 dec 2024 11:42
Ett rimligt pris på en Y LR

https://www.blocket.se/annons/1002148930
Tycker nog en 2021 borde vara närmare 300.
2022 är ju en betydligt bättre bil med större batteri, lithium 12v, Ryzen etc.
Håller med, gick en Y performance 2023med låga mil för 477.000 idag på KVD. Då var reservationspris uppnått.
dubbla uppsättningar 21" hjul
dragkrok.
5000 mil mindre än den där 21an.
Kostar den 477 så är ju inte en LR-21 som i princip är garantilös och har mindre batteri inte mkt mer värd än 300k.
Men den gick fort som sagt.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Vindens »

pejvic skrev: 09 dec 2024 20:04
manneson skrev: 09 dec 2024 13:51
frassys skrev: 09 dec 2024 11:42
Ett rimligt pris på en Y LR

https://www.blocket.se/annons/1002148930
Tycker nog en 2021 borde vara närmare 300.
2022 är ju en betydligt bättre bil med större batteri, lithium 12v, Ryzen etc.
Håller med, gick en Y performance 2023med låga mil för 477.000 idag på KVD. Då var reservationspris uppnått.
dubbla uppsättningar 21" hjul
dragkrok.
5000 mil mindre än den där 21an.
Kostar den 477 så är ju inte en LR-21 som i princip är garantilös och har mindre batteri inte mkt mer värd än 300k.
Men den gick fort som sagt.
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237334

485 inkl avgift men trots det riktigt bra pris för en bil som endast är 1 år och 3 månader gammal med dessa miltal. Motsvarar en värdeminskning på 32%.
M3 LR -20
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av manneson »

https://www.kvd.se/auktioner/porsche-ta ... 0hk-237944

Taycan börjar komma ner i attraktiva prisnivåer IMO.
Synd de kostar skjortan att serva bara.
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av manneson »

Även ID4 närmar sig rimliga priser.
Visst, dessa är basutrustade RWD med en del skavanker. Men ändå, mkt bil för pengarna.
Betydligt mer bekväm och praktisk än tex en PS2 eller Model 3. Väldigt mkt billigare att försäkra också.

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236465
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237196
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236777
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237463
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 15 dec 2024 13:16
Även ID4 närmar sig rimliga priser.
Visst, dessa är basutrustade RWD med en del skavanker. Men ändå, mkt bil för pengarna.
Betydligt mer bekväm och praktisk än tex en PS2 eller Model 3. Väldigt mkt billigare att försäkra också.

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236465
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237196
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236777
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237463
Jag tycker det är sjukt svårt att tyda både ID.4 och Enyaqs tillbehör. Försökt att leta efter en katalog som förklarar vad som är standard och vilka paket som innehåller vad. Car.info går ej att lita på riktigt och på KVD skrivs det inte alltid ut exakt vad som igår. Hur är det t.ex. med farthållare / adaptiv farthållare / körfältsassistans (eller vad det heter som gör att bilen "kör själv". Är det standard i Id4 och Enyaq eller är det tillval?

De gör det inte lätt för konsumenter tycker jag.
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 15 dec 2024 15:49
manneson skrev: 15 dec 2024 13:16
Även ID4 närmar sig rimliga priser.
Visst, dessa är basutrustade RWD med en del skavanker. Men ändå, mkt bil för pengarna.
Betydligt mer bekväm och praktisk än tex en PS2 eller Model 3. Väldigt mkt billigare att försäkra också.

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236465
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237196
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236777
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237463
Jag tycker det är sjukt svårt att tyda både ID.4 och Enyaqs tillbehör. Försökt att leta efter en katalog som förklarar vad som är standard och vilka paket som innehåller vad. Car.info går ej att lita på riktigt och på KVD skrivs det inte alltid ut exakt vad som igår. Hur är det t.ex. med farthållare / adaptiv farthållare / körfältsassistans (eller vad det heter som gör att bilen "kör själv". Är det standard i Id4 och Enyaq eller är det tillval?

De gör det inte lätt för konsumenter tycker jag.
Adaptiv farthållare är standard i alla VW sedan typ 2012. Filhållare("travelassist") kostar dock extra.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

På en Tesla Model Y, Vad innebär det när det står ”betald laddning otillgänglig - kontrollera obetalt saldo” är det bara att det inte är ett kort inlagd att betala med eller finns det ev. en skuld att betala?

Såg nått annat med ”Park assist is degrading” Distance estimation may be inaccurate.” Något man måste åtgärda eller bara att bilen står typ inomhus?
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av toppo »

Carlsson skrev: 15 dec 2024 15:49
manneson skrev: 15 dec 2024 13:16
Även ID4 närmar sig rimliga priser.
Visst, dessa är basutrustade RWD med en del skavanker. Men ändå, mkt bil för pengarna.
Betydligt mer bekväm och praktisk än tex en PS2 eller Model 3. Väldigt mkt billigare att försäkra också.

https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236465
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237196
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-236777
https://www.kvd.se/auktioner/vw-id-4-77kwh-204hk-237463
Jag tycker det är sjukt svårt att tyda både ID.4 och Enyaqs tillbehör. Försökt att leta efter en katalog som förklarar vad som är standard och vilka paket som innehåller vad. Car.info går ej att lita på riktigt och på KVD skrivs det inte alltid ut exakt vad som igår. Hur är det t.ex. med farthållare / adaptiv farthållare / körfältsassistans (eller vad det heter som gör att bilen "kör själv". Är det standard i Id4 och Enyaq eller är det tillval?

De gör det inte lätt för konsumenter tycker jag.
”Autopilot” hos Volkswagen heter Travel Assist och ligger i assistanspaket plus på ID4 vilket är långt ifrån alla som har tyvärr. Enyaq har jag dålig koll på men tror det låg i separat paket där också före de började med solid edition för ett år sedan.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Cyprezz
elbilist
Inlägg: 104
Blev medlem: 20 feb 2020 22:56

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Cyprezz »

Enyaq är snårig. I 80 versionen var travel assist standard i Sverige men i övrigt så gäller det att kolla utrustningslistan rejält då typ allt annat är tillbehör. Här kan man se standardutrustning.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... IXk2Jl[url][/url]

ID4 är tipset att leta efter en MAX den har allt förutom dragkrok om man inte valt det.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

Jag slängde ihop en liten kostnadskalkyl-snurra för köp av begagnad Tesla. Funkar såklart att anpassa till andra märken också.

Skicka PM om ni upptäcker något som inte funkar eller vid fråga.

Räknesnurra
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 18 dec 2024 17:23
Jag slängde ihop en liten kostnadskalkyl-snurra för köp av begagnad Tesla. Funkar såklart att anpassa till andra märken också.

Skicka PM om ni upptäcker något som inte funkar eller vid fråga.

Räknesnurra
Fascinerande sånt där. Själv har jag aldrig räknat mer än i huvudet vid bilköp.
Finns ju en site som heter teslakalkylen också FWIW.
-AG-
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av -AG- »

Avsaknad av förvärmning i ID/Skoda/… -bilarna ser jag som största problemet. Laddar man bara hemma funkar det förstås men inte annars. Dragvikten en showstopper för många. Sedan är infotainment en bra bit efter Polestar/Volvo och Tesla.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 18 dec 2024 18:14
Carlsson skrev: 18 dec 2024 17:23
Jag slängde ihop en liten kostnadskalkyl-snurra för köp av begagnad Tesla. Funkar såklart att anpassa till andra märken också.

Skicka PM om ni upptäcker något som inte funkar eller vid fråga.

Räknesnurra
Fascinerande sånt där. Själv har jag aldrig räknat mer än i huvudet vid bilköp.
Finns ju en site som heter teslakalkylen också FWIW.
Man är ju helt klart olika. Jag har hela mitt liv uppställt i kalkylark och budgets. Tycker om att räkna på saker, vända och vrida. på kalkylen och se vad utfallet blir. Lägger tid och energi på de flesta besluten i mitt liv - och det skall sägas att det inte alltid är positivt. Skulle aldrig ens kunna tänka tanken att köpa något för flera hundra tusen och bara funderar lite på det i huvudet. Avundas ibland de som kan :lol:

Verkar som att vi landar i att det blir en MY 2021 relativt snart dock... Det är där smärtgräsen går, 350-370 000:- ungefär. Verkligen synd att MEB inte har förvärmning i pre-2025 bilar, annars hade vi nog köpt en ID.4 eller Enyaq då. Får se vad som dyker på KVD / Blocket det närmaste.
Senast redigerad av Carlsson, redigerad totalt 1 gånger.
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av toppo »

Carlsson skrev: 18 dec 2024 20:56
manneson skrev: 18 dec 2024 18:14
Carlsson skrev: 18 dec 2024 17:23
Jag slängde ihop en liten kostnadskalkyl-snurra för köp av begagnad Tesla. Funkar såklart att anpassa till andra märken också.

Skicka PM om ni upptäcker något som inte funkar eller vid fråga.

Räknesnurra
Fascinerande sånt där. Själv har jag aldrig räknat mer än i huvudet vid bilköp.
Finns ju en site som heter teslakalkylen också FWIW.
Man är ju helt klart olika. Jag har hela mitt liv uppställt i kalkylark och budgets. Tycker om att räkna på saker, vända och vrida. på kalkylen och se vad utfallet blir. Lägger tid och energi på de flesta besluten i mitt liv - och det skall sägas att det inte alltid är positivt. Skulle aldrig ens kunna tänka tanken att köpa något för flera hundra tusen och bara funderar lite på det i huvudet. Avundas ibland de som kan :lol:

Verkar som att vi landar i att det blir en MY 2021 relativt snart dock... Det är där smärtgräsen går, 350-370 000:- ungefär. Verkligen synd att MEB inte har värmepumpar i pre-2025 bilar, annars hade vi nog köpt en ID.4 eller Enyaq då. Får se vad som dyker på KVD / Blocket det närmaste.
Vända och vrida på siffror tycker jag också är kul för att försöka reda ut den faktiska kostnaden och motivera mig själv. Men i slutändan blir det lite överdrivet, värdeminskningen är så svår att veta att de där hundralapparna eller tusenlapparna som skiljer är en ren gissning. Att beslutet om vilken bil man vill ha ska avgöras av en hundralapp i månaden utslaget över tre år är bara dumt - det blir ett jättetråkigt ägande om man inte är nöjd med bilen som helhet.

Med det sagt - MEB-bilarna har värmepump men inte förvärmning inför snabbladdning fram till 2024. Det går ju att köra dessa bilar ändå, totalt sett rullar det ju fler MEB-bilar i Sverige än Model Y och det går uppenbarligen kanon, även om laddstoppet blir 10-20 minuter längre vintertid.

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av toppo »

Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Ja Enyaq 85 med 500 mil blir 5600kr/mån + 500kr/mån försäkring. 85x +400kr/mån. Därtill en sjunkande ränta så till sommaren kan du dra av 500kr/mån igen. Dyrt och dyrt, du har ju räknat fram nästan samma för en tre år gammal Model Y här ovan där du gissat värdeminskning och behov av underhåll. Det kan ju bli något helt annat. Innan dess har du spenderat veckor av att leta alternativ till Model Y.

Mitt bästa råd är att du funderar igenom vilken bil du vill ha som bäst fyller dina behov och väcker din glädje. Om du om tre år kan räkna ut att den kostat dig 4500kr eller 6500kr per månad kommer inte ge dig någon tröst om du inte varit nöjd under de tre åren.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av nek0 »

Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Hämtade min för 2 veckor sedan och den har elektrisk förarstol. Försäkringen kostar 283kr för 2000mil/ år
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

toppo skrev: 18 dec 2024 22:24
Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Ja Enyaq 85 med 500 mil blir 5600kr/mån + 500kr/mån försäkring. 85x +400kr/mån. Därtill en sjunkande ränta så till sommaren kan du dra av 500kr/mån igen. Dyrt och dyrt, du har ju räknat fram nästan samma för en tre år gammal Model Y här ovan där du gissat värdeminskning och behov av underhåll. Det kan ju bli något helt annat. Innan dess har du spenderat veckor av att leta alternativ till Model Y.

Mitt bästa råd är att du funderar igenom vilken bil du vill ha som bäst fyller dina behov och väcker din glädje. Om du om tre år kan räkna ut att den kostat dig 4500kr eller 6500kr per månad kommer inte ge dig någon tröst om du inte varit nöjd under de tre åren.
7 111:- för privatlease på Enyaq 85x fick jag offert på nu. 256 000 kr och sen står man utan bil. Nä, då köper jag hellre en bil för 400' och betalar 50' i ränta. Även om den faller med 25% värde per år betalar jag mindre än 7 000 i månaden. Dessutom har jag en bil kvar i garaget oavsett vad som händer (ja om den inte rasar helt eller så). Och även i detta extremfall, att den skulle tappa ca 25% i värde per år skulle jag efter fem år få ut runt 100' och efter åtta år runt 50'.

Två omgångar privatleasingbil (sex år) kostar alltså 500 000' i detta fallet. Det är för mig helt vanvettigt. Alltså, jag förstår att människor är beredda att lägga dessa (och mer) pengar på bilar. För att få nytt, flashigt, bekvämt, och vara helt nöjda (vilket man sällan är ändå - alltid är det väl nått? :lol: ). Men för mig känns det heltokigt att låna en bil för 200 000+ och sen lämna tillbaka den och stå utan nått. I mina ögon är det en fälla. Något man fastnar i. Min helt subjektiva åsikt. Samtidigt som jag verkligen förstår varför folk leasar, det är bekvämt. Åka nytt, modernt, byta upp eller ner sig efter situation osv. Fattar att folk är villiga att betala för det.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Vindens »

Carlsson skrev: 19 dec 2024 09:57
toppo skrev: 18 dec 2024 22:24
Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Ja Enyaq 85 med 500 mil blir 5600kr/mån + 500kr/mån försäkring. 85x +400kr/mån. Därtill en sjunkande ränta så till sommaren kan du dra av 500kr/mån igen. Dyrt och dyrt, du har ju räknat fram nästan samma för en tre år gammal Model Y här ovan där du gissat värdeminskning och behov av underhåll. Det kan ju bli något helt annat. Innan dess har du spenderat veckor av att leta alternativ till Model Y.

Mitt bästa råd är att du funderar igenom vilken bil du vill ha som bäst fyller dina behov och väcker din glädje. Om du om tre år kan räkna ut att den kostat dig 4500kr eller 6500kr per månad kommer inte ge dig någon tröst om du inte varit nöjd under de tre åren.
7 111:- för privatlease på Enyaq 85x fick jag offert på nu. 256 000 kr och sen står man utan bil. Nä, då köper jag hellre en bil för 400' och betalar 50' i ränta. Även om den faller med 25% värde per år betalar jag mindre än 7 000 i månaden. Dessutom har jag en bil kvar i garaget oavsett vad som händer (ja om den inte rasar helt eller så). Och även i detta extremfall, att den skulle tappa ca 25% i värde per år skulle jag efter fem år få ut runt 100' och efter åtta år runt 50'.

Två omgångar privatleasingbil (sex år) kostar alltså 500 000' i detta fallet. Det är för mig helt vanvettigt. Alltså, jag förstår att människor är beredda att lägga dessa (och mer) pengar på bilar. För att få nytt, flashigt, bekvämt, och vara helt nöjda (vilket man sällan är ändå - alltid är det väl nått? :lol: ). Men för mig känns det heltokigt att låna en bil för 200 000+ och sen lämna tillbaka den och stå utan nått. I mina ögon är det en fälla. Något man fastnar i. Min helt subjektiva åsikt. Samtidigt som jag verkligen förstår varför folk leasar, det är bekvämt. Åka nytt, modernt, byta upp eller ner sig efter situation osv. Fattar att folk är villiga att betala för det.
Frågan är subjektiv för många, tror inte människor tänker rationellt varken vid hus- eller bilköp.
Jag har själv gjort det enkelt för mig. En bil ska kosta max 20% av hushållets nettosparande per månad sett till de första tre åren av värdeminskningsperioden efter inköp.
I dagsläget skulle det kräva ett sparande på 33 tkr för en M3 RWD och 44 tkr för en MY AWD. En privatleasing på 7 tkr, ja 35 tkr+.
Vi lyckats inte spara något av ovanstående summor ännu så det får bli begagnat ett tag till. Då slipper man ta den största värdeminskningen och kan fortsätta bygga buffert, köpa aktier och amortera.

Hade man varit mycket mer beroende av bil till och från jobb etc så kanske man hade justerat ovanstående %-sats. Jag tror det är en bra utgångspunkt ha något fast man utgår från för att inte agera känslomässigt. Sedan hur högt bilen prioriteras och värderas är individuellt. Det finns inget rätt eller fel... bara ekonomiska eller oekonomiska beslut... men en bil är alltid en konsumtionsvara.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 795
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av mussla »

En fälla som många trampade i med leasing var att kostnaden var rörlig fast det i marknadsföringen lät som att den var fast. När räntan eller andra kostnader steg för leasingbolagen så flyttades den kostnaden över till leasingtagarna utan att de kunde bryta avtalet.

I praktiken gick man alltså med på att betala en okänd summa pengar varje månad under x antal månader. Detta belopp kunde/kan leasingbolaget ändra helt godtyckligt. Nej, tack. Då tar jag hellre en risk med andrahandsvärde.
Model Y LR AWD -24
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av toppo »

Carlsson skrev: 19 dec 2024 09:57
toppo skrev: 18 dec 2024 22:24
Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Ja Enyaq 85 med 500 mil blir 5600kr/mån + 500kr/mån försäkring. 85x +400kr/mån. Därtill en sjunkande ränta så till sommaren kan du dra av 500kr/mån igen. Dyrt och dyrt, du har ju räknat fram nästan samma för en tre år gammal Model Y här ovan där du gissat värdeminskning och behov av underhåll. Det kan ju bli något helt annat. Innan dess har du spenderat veckor av att leta alternativ till Model Y.

Mitt bästa råd är att du funderar igenom vilken bil du vill ha som bäst fyller dina behov och väcker din glädje. Om du om tre år kan räkna ut att den kostat dig 4500kr eller 6500kr per månad kommer inte ge dig någon tröst om du inte varit nöjd under de tre åren.
7 111:- för privatlease på Enyaq 85x fick jag offert på nu. 256 000 kr och sen står man utan bil. Nä, då köper jag hellre en bil för 400' och betalar 50' i ränta. Även om den faller med 25% värde per år betalar jag mindre än 7 000 i månaden. Dessutom har jag en bil kvar i garaget oavsett vad som händer (ja om den inte rasar helt eller så). Och även i detta extremfall, att den skulle tappa ca 25% i värde per år skulle jag efter fem år få ut runt 100' och efter åtta år runt 50'.

Två omgångar privatleasingbil (sex år) kostar alltså 500 000' i detta fallet. Det är för mig helt vanvettigt. Alltså, jag förstår att människor är beredda att lägga dessa (och mer) pengar på bilar. För att få nytt, flashigt, bekvämt, och vara helt nöjda (vilket man sällan är ändå - alltid är det väl nått? :lol: ). Men för mig känns det heltokigt att låna en bil för 200 000+ och sen lämna tillbaka den och stå utan nått. I mina ögon är det en fälla. Något man fastnar i. Min helt subjektiva åsikt. Samtidigt som jag verkligen förstår varför folk leasar, det är bekvämt. Åka nytt, modernt, byta upp eller ner sig efter situation osv. Fattar att folk är villiga att betala för det.
7111kr måste vara med försäkring och vinterhjul?

Du räknar ju ut snudd på samma månadskostnad för att äga en begagnad bil år 3-9 som att plocka ut två nya Enyaq över samma period. 300 tkr värdeminskning år 3-9, 50 tkr i ränta, nya däck ggr två, helförsäkring i 6 år istället för halv, service, reparationer. Förlåt men jag har väldigt svårt att förstår hur du kan avfärda privatleasing när du har samma siffror på en gammal bil, men det är ditt val.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Eldsig
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Eldsig »

toppo skrev: 19 dec 2024 11:19
Carlsson skrev: 19 dec 2024 09:57
toppo skrev: 18 dec 2024 22:24
Carlsson skrev: 18 dec 2024 21:54
toppo skrev: 18 dec 2024 21:10

Om nu en Enyaq eller ID4 av den uppdaterade modellen tickar alla dina boxar så förstår jag inte varför du avfärdar privatleasing, det är absolut möjligt även med små barn och barnvagn. Min Polestar 2 lämnade jag tillbaka med en två rejält repade fälgar som enligt dokumentet inte skulle vara OK, men jag behövde inte betala en krona för det avsteget.
Enyaq privatlease 5 310 kr/mån* inkl. service och 1 000 mil. Lägg på säg 500 i försäkring, 500 mil extra per år (ett par hundra?)
6 000+ är vi uppe i då. I 85 ingår inte elektriska stolar med minne som standard, ingår dock i 85x - vet ej om det kostar ännu mer då. Blir snabbt dyrt.
Ja Enyaq 85 med 500 mil blir 5600kr/mån + 500kr/mån försäkring. 85x +400kr/mån. Därtill en sjunkande ränta så till sommaren kan du dra av 500kr/mån igen. Dyrt och dyrt, du har ju räknat fram nästan samma för en tre år gammal Model Y här ovan där du gissat värdeminskning och behov av underhåll. Det kan ju bli något helt annat. Innan dess har du spenderat veckor av att leta alternativ till Model Y.

Mitt bästa råd är att du funderar igenom vilken bil du vill ha som bäst fyller dina behov och väcker din glädje. Om du om tre år kan räkna ut att den kostat dig 4500kr eller 6500kr per månad kommer inte ge dig någon tröst om du inte varit nöjd under de tre åren.
7 111:- för privatlease på Enyaq 85x fick jag offert på nu. 256 000 kr och sen står man utan bil. Nä, då köper jag hellre en bil för 400' och betalar 50' i ränta. Även om den faller med 25% värde per år betalar jag mindre än 7 000 i månaden. Dessutom har jag en bil kvar i garaget oavsett vad som händer (ja om den inte rasar helt eller så). Och även i detta extremfall, att den skulle tappa ca 25% i värde per år skulle jag efter fem år få ut runt 100' och efter åtta år runt 50'.

Två omgångar privatleasingbil (sex år) kostar alltså 500 000' i detta fallet. Det är för mig helt vanvettigt. Alltså, jag förstår att människor är beredda att lägga dessa (och mer) pengar på bilar. För att få nytt, flashigt, bekvämt, och vara helt nöjda (vilket man sällan är ändå - alltid är det väl nått? :lol: ). Men för mig känns det heltokigt att låna en bil för 200 000+ och sen lämna tillbaka den och stå utan nått. I mina ögon är det en fälla. Något man fastnar i. Min helt subjektiva åsikt. Samtidigt som jag verkligen förstår varför folk leasar, det är bekvämt. Åka nytt, modernt, byta upp eller ner sig efter situation osv. Fattar att folk är villiga att betala för det.
7111kr måste vara med försäkring och vinterhjul?

Du räknar ju ut snudd på samma månadskostnad för att äga en begagnad bil år 3-9 som att plocka ut två nya Enyaq över samma period. 300 tkr värdeminskning år 3-9, 50 tkr i ränta, nya däck ggr två, helförsäkring i 6 år istället för halv, service, reparationer. Förlåt men jag har väldigt svårt att förstår hur du kan avfärda privatleasing när du har samma siffror på en gammal bil, men det är ditt val.
Och till det kan lägga till vad 100.000 på börsen hade gett på 6 genomsnittliga år. (Ja, jag ångrar till och från att jag köpt istället för leasat).
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av nx00 »

Carlsson skrev: 19 dec 2024 09:57
7 111:- för privatlease på Enyaq 85x fick jag offert på nu. 256 000 kr och sen står man utan bil. Nä, då köper jag hellre en bil för 400' och betalar 50' i ränta. Även om den faller med 25% värde per år betalar jag mindre än 7 000 i månaden. Dessutom har jag en bil kvar i garaget oavsett vad som händer (ja om den inte rasar helt eller så). Och även i detta extremfall, att den skulle tappa ca 25% i värde per år skulle jag efter fem år få ut runt 100' och efter åtta år runt 50'.

Två omgångar privatleasingbil (sex år) kostar alltså 500 000' i detta fallet. Det är för mig helt vanvettigt. Alltså, jag förstår att människor är beredda att lägga dessa (och mer) pengar på bilar. För att få nytt, flashigt, bekvämt, och vara helt nöjda (vilket man sällan är ändå - alltid är det väl nått? :lol: ). Men för mig känns det heltokigt att låna en bil för 200 000+ och sen lämna tillbaka den och stå utan nått. I mina ögon är det en fälla. Något man fastnar i. Min helt subjektiva åsikt. Samtidigt som jag verkligen förstår varför folk leasar, det är bekvämt. Åka nytt, modernt, byta upp eller ner sig efter situation osv. Fattar att folk är villiga att betala för det.
Hur man än vrider och vänder på det så kostar en bil pengar. Äger du bilen, äger du också potentiella problem.
Jag vill också "äga" en bil, det finns absolut psykologiska aspekter med det som tilltalar en. Men tänker man en runda till så finns det givetvis nackdelar också.

Finns många bra videos om detta ämne med Erik Naessén.

M3, ID3, M3P, MY
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av Carlsson »

toppo skrev: 19 dec 2024 11:19
7111kr måste vara med försäkring och vinterhjul?

Du räknar ju ut snudd på samma månadskostnad för att äga en begagnad bil år 3-9 som att plocka ut två nya Enyaq över samma period. 300 tkr värdeminskning år 3-9, 50 tkr i ränta, nya däck ggr två, helförsäkring i 6 år istället för halv, service, reparationer. Förlåt men jag har väldigt svårt att förstår hur du kan avfärda privatleasing när du har samma siffror på en gammal bil, men det är ditt val.
[/quote]

Jag har inte samma siffror på en "gammal" bil. Det är ju det som är grejjen.
Medan du leasear en bil för 216 - 255 000 på tre år och 432 - 510 på sex år så har jag betalt 381 000 på sex år, ink. försäkring och däck och service. Och då har jag fortsatt ett värde i bilen. Idag uppskattat till 150 000. Så om jag väljer att sälja då kommer jag att ha ungefär 80 000 kvar på kontot eftersom bilen plus ränta kostar ca 450.

Och visst, lägger jag 100 000 på börsen kommer jag eventuellt ha 140 000 efter sex år (6% avkastning). 150 000 med 8%.
Så ja... på sex år har du mer pengar än jag om du investerat dem och får den avkastningen... (510 000 - 150 000 = 360 000)...

Hmm...

Vänta lite nu...

Kan någon hjälpa mig upp ur det här hålet jag precis grävde ner mig i? :o
manneson
Inlägg: 1146
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tips och snack om beg elbilar på kvd, bilia outlet, blocket etc

Inlägg av manneson »

Glöm 2021 Y.
Jag skulle inte vilja lägga så mkt för en bil med gammal Intel Atom MCU. Den blir bara allt mer begränsad, redan nu finns det diverse features den inte stödjer. Vänta ett par månader så får du en 2022 eller tom 23 för 350-370.
Som sagt mkt bättre bil.
Skriv svar