Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
När förbättrades stötdämpningen?
Var det redan i q1 2023 eller senare under 2023? Någon annan väsentlig förbättring som kom 2023?
Gäller det alla versioner som fick bättre stötdämpare?
Var det redan i q1 2023 eller senare under 2023? Någon annan väsentlig förbättring som kom 2023?
Gäller det alla versioner som fick bättre stötdämpare?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det har gjorts flera förändringar, jag är rätt säker på att även 2022 (exakt brytpunkt vet nog ingen) tillverkade i Kina är bättre än de först levererade, men sen har förbättringar kommit över tid. Kanske inte bara dämpare utan även bussningar och annat som påverkar.Carlsson skrev: ↑19 dec 2024 07:32Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.mikebike skrev: ↑19 dec 2024 07:27Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/te ... r-dampning
Model Y LR AWD 2022
Hade någon synpunkter på garantin man kan köpa till via KVD är det någon mening att köpa deras tvååriga garanti om bilen redan har ett års fabriksgaranti kvar? Känns som man betalar till ingen nytta för första året
Absolut. Men jag tror alla förstår att alla bilar går att lasta. Jag tänker inte säga emot att jag sa fel men jag har läst något om 75 procents skillnad på lastvikt. Så det är betydande skillnad och tillräckligt för att många överlastar.Liqwid78 skrev: ↑19 dec 2024 07:04”men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning”pejvic skrev: ↑18 dec 2024 22:09Hehe, det är en intressant och relevant fråga.Arn skrev: ↑18 dec 2024 17:33Hur lång tid brukar förresten leveransen mellan olika kvd-anläggningar dröja? Bilen ska köras från Arboga till Getinge. 40 mil. Ringde KVD och de visste inte hur lång tid det kunde ta men att det i värsta fall kan ta upp till tio dagar vilket låter lite extremt. Kör lastbilen i sträck så tar det ju bara fem timmar. Bilen blev i alla fall upphämtad igår och man trodde den kommer fram innan helgen.
Sedan en allmän fråga om bilars värdering
Här är exempel på en 2021:a som har rullat väldigt få mil
https://www.blocket.se/annons/1002131607
Om man jämför en sådan med exempelvis en 2023 som har rullat 5200 mil dvs 4000mil längre, hur pass mycket mer anser ni att 2023:an är värd allt annat lika det vill säga samma motor modell färg, skick osv? Vilken tror ni kommer klara sig längst innan det blir det dags för reparationer av olika slag exempelvis hjullager, länkarmar och så vidare?
Detta var dock en av de mest sjuka annonser jag sett. Firman hävdar att bilen har
- 360 kamera
- Apple Car Play
- Helläder
Helt sjukt att man jobbar med bilar och inte beskriver bilen på ett bättre sätt.
Hursomhelst är ju 21:an genomusel jämfört med 23:an. Den saknar ju åtminstone 20 uppgraderingar, varav de viktigaste är iallafall - större HV-batteri, avsaknad av lithiumbatteri 15,5v, Ryzenprocessor och sist men inte minst saknar den möjlighet att lasta bilen med packning.
Inga dubbla rutor heller.
Så den kan inte jämföras med en 23:a.
Bara avsaknad av vagnskadegaranti gör det ju initialt dyrt att äga den. Sen usel färg på det och bara 11 månaders garanti kvar.
Däremot tycker jag jämförelsen 22 mot 23 är mer intressant. Det finns inte mkt som gör att en 23a skulle vara värd mycket mer än en 22 med samma miltal - förutom kortare garanti och vagnskada. (värde på det?)
Just fabriksgaranti tror jag är väldigt värdehöjande dock.
Du uttrycker dig felaktigt. 2021 går att packa med packning. Däremot har 2022 högre lastvikt i registret.
Många använder yt till mycket grejer. Och vad händer om det händer en olycka och man har lastat för mycket. Gäller försäkringen?
Däremot kan jag ju inte hålla med om att 2021 har så otroligt mycket sämre stötdämpning än 22 / 23
Kört många så jag anser att det är felaktig info.
Alla Y är stenhårda. P känns mjukare dock
Mitt tips är att kolla villkoren väldigt noga på dessa garantier som man kan köpa till. Min erfarenhet är att de undantar väldigt många saker och därmed är nästan värdelösa.
Om det som i detta fall redan finns fabriksgaranti så skulle jag inte köpa till något mer. Antagligen hade jag inte köpt till någon annan garanti oavsett, just eftersom de inte brukar gälla när man väl behöver dem.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Som sagt troligen när produktionen av LR flyttades till Tyskland. Jag har en Q1 2022 (Made in China).
MYP kom bara från Tyskland och de hade enligt uppgift bättre dämpning än samtida LR från Kina.
Min Q1 2022 är precis lika stötig som den Q3 2021 som jag provkörde innan leverans.jonasl skrev: ↑19 dec 2024 10:28Det har gjorts flera förändringar, jag är rätt säker på att även 2022 (exakt brytpunkt vet nog ingen) tillverkade i Kina är bättre än de först levererade, men sen har förbättringar kommit över tid. Kanske inte bara dämpare utan även bussningar och annat som påverkar.Carlsson skrev: ↑19 dec 2024 07:32Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.mikebike skrev: ↑19 dec 2024 07:27Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bifogar garanti villkoren.
Ringde försäkringsbolaget och hörde och man kan lägga upp så att försäkringen börjar att gälla först om ett år när man räknar med att man har kört sin 8000 mil.
Vad tror ni om villkoren? Verkar det vara många undantag? Kan man få samma skydd genom maskinskadeförsäkringen eller tror ni denna innehåller mycket mer?
Ringde försäkringsbolaget och hörde och man kan lägga upp så att försäkringen börjar att gälla först om ett år när man räknar med att man har kört sin 8000 mil.
Vad tror ni om villkoren? Verkar det vara många undantag? Kan man få samma skydd genom maskinskadeförsäkringen eller tror ni denna innehåller mycket mer?
Fast finns det någon officiell info om detta? Jag har kört minst 20 Y av årsmodell 2021, 2022, 2023, Ägt flera stycken.jonasl skrev: ↑19 dec 2024 10:28Det har gjorts flera förändringar, jag är rätt säker på att även 2022 (exakt brytpunkt vet nog ingen) tillverkade i Kina är bättre än de först levererade, men sen har förbättringar kommit över tid. Kanske inte bara dämpare utan även bussningar och annat som påverkar.Carlsson skrev: ↑19 dec 2024 07:32Varför är det så många som tror att det är bättre dämpning i 2022. Står ju i hur många trådar som helst.mikebike skrev: ↑19 dec 2024 07:27Stötdämparna är inte bättre på 2021, och de är hyfsat enkla att byta.
Upplevd skillnad mellan en YLR 2021 Kina och en nyare Berlin är för mig exakt NOLL
Sålänge jag inte blir överbevisad anser jag att detta är en forummyt. Har läst detta massor av gånger på forumet och även Facebook.
Kör man en risig 2021 och hoppar in i en helt ny 2023 där man säger, känn vad skön fjädringen blivit, då TROR man på det.
Sen tvivlar jag starkt på att det stämmer.
Finns någon här på forumet som har bevis på att de har gjort uppgraderingar på fjädringen?
Isåfall är det VÄRLDENS SÄMSTA UPPGRADERING

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag är benägen att tro att du har rätt, men har inte kört någon nyare bil än min. En kompis har just fått en levererad, borde provköra för att bilda mig en egen uppfattning.
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Sedan sägs det att även LR som började tillverkas i Tyskland i slutet på 2022 ska ha den förbättrade fjädringen. Och att även bilar tillverkade i Kina fick den förbättrade fjädringen någon gång under 2023. Men det är bara vad jag läst och vad Teslas Sales Advisors säger, så inget jag kan gå i god för.
Sedan sägs det att även LR som började tillverkas i Tyskland i slutet på 2022 ska ha den förbättrade fjädringen. Och att även bilar tillverkade i Kina fick den förbättrade fjädringen någon gång under 2023. Men det är bara vad jag läst och vad Teslas Sales Advisors säger, så inget jag kan gå i god för.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Jag ska försöka göra ett test i mellandagarna och testa min kollegas Berlintillverkade LR från maj 2023.pejvic skrev: ↑20 dec 2024 10:16Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Vi kör båda med 19" fälgar och identiska vinterdäck Goodyear Ultragrip ICE 2. Så det blir verkligen en rättvis jämförelse. Vi får hitta ett lämpligt vägavsnitt och byta fram och tillbaks mellan bilarna och se vad vi kommer fram till.
Ska också försöka göra en kontrollmätning av höjden och se hur mycket det skiljer med tanke på att Performance har sänkt fjädring.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Spännande! Glöm ej att skriva hur det gickNicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:42Jag ska försöka göra ett test i mellandagarna och testa min kollegas Berlintillverkade LR från maj 2023.pejvic skrev: ↑20 dec 2024 10:16Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Vi kör båda med 19" fälgar och identiska vinterdäck Goodyear Ultragrip ICE 2. Så det blir verkligen en rättvis jämförelse. Vi får hitta ett lämpligt vägavsnitt och byta fram och tillbaks mellan bilarna och se vad vi kommer fram till.
Ska också försöka göra en kontrollmätning av höjden och se hur mycket det skiljer med tanke på att Performance har sänkt fjädring.

- mikebike
- Teslaägare
Leta upp några lämpliga farthinder, de i Mall of Scandinavia är optimala.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:42Jag ska försöka göra ett test i mellandagarna och testa min kollegas Berlintillverkade LR från maj 2023.pejvic skrev: ↑20 dec 2024 10:16Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Efter byte av dämpare på min bil har den gått från slägga i rumpan till gummiklubba.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vi är i Göteborg, så lite långt till Mall of Scandinavia.mikebike skrev: ↑20 dec 2024 11:27Leta upp några lämpliga farthinder, de i Mall of Scandinavia är optimala.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:42Jag ska försöka göra ett test i mellandagarna och testa min kollegas Berlintillverkade LR från maj 2023.pejvic skrev: ↑20 dec 2024 10:16Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Efter byte av dämpare på min bil har den gått från slägga i rumpan till gummiklubba.![]()

Men vi ska nog hitta något lämpligt ställe.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
Leta efter "korta" farthinder, typ limpor.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 11:42Vi är i Göteborg, så lite långt till Mall of Scandinavia.mikebike skrev: ↑20 dec 2024 11:27Leta upp några lämpliga farthinder, de i Mall of Scandinavia är optimala.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:42Jag ska försöka göra ett test i mellandagarna och testa min kollegas Berlintillverkade LR från maj 2023.pejvic skrev: ↑20 dec 2024 10:16Jag har många gånger sagt att just MYP är mjukare. Det har jag skrivit. Men jag tror inte på att det är skillnad i LR 2021 och 2023. Har testat dem parallelt. och som sagt är det en förbättring så är det isåfall helt omöjligt åtminstone med mig bakom ratten (ryggproblem) att märka det. Model Y:s största fel är den hårda dämpningen. men MYP är mkt bättre. Tycker även min MYP var bättre med 19" Monaco GP6 med Hakka R5 än alla MYLR jag kört.Nicke Nyfiken skrev: ↑20 dec 2024 10:08Det jag vet är att MYP 2022 med 21" hjul och 35-profilsdäck går betydligt mjukare över ojämnheter än MYLR 2021 med 19" hjul och 45-profilsdäck. Så en tydlig förbättring i stötdämpning/fjädring.
Efter byte av dämpare på min bil har den gått från slägga i rumpan till gummiklubba.![]()
![]()
Men vi ska nog hitta något lämpligt ställe.

Vanliga i parkeringshus...
Inte bara av ondo med lite stramare fjädring dock.
Yngsta dottern blev åksjuk i enyaq, hon upplevde den som för gungig.
Det har aldrig hänt i vår Model Y.
Yngsta dottern blev åksjuk i enyaq, hon upplevde den som för gungig.
Det har aldrig hänt i vår Model Y.

Då har man äntligen hämtat ut sin bil. Fin känsla och betydligt tystare än min förra M3 i kupén. Angående fjädringen som det diskuterats om en del så tycker jag att den är likvärdig eller något bättre. Överlag känns bilen som en tysk premiumbil med tunga rejäla dörrar och tyst välisolerad kupé.
Känner av en sur lukt i bilen. Det var ganska fuktigt när jag tog leveransen och tog flera minuter innan vindrutan var immfri. Fanns ju även sommardäck i bilen som jag nu plockat ut. Så förhoppningsvis försvinner väl lukten snart men visst måste den komma från kupémattorna? Hur ska man rengöra dessa om den sura lukten inte skulle försvinna av sig självt? Vad göra mer än dammsuga dem vilket redan har blivit gjort av KVD innan försäljningen?
Självklart ska jag investera i ett par gummimattor som bilen saknar
En glädjande grej vara att typ två kabeln fanns med i bilen under bagageluckans golv. KVD verkar inte ha tittat där.
I mörkret tyckte jag mig se en del djurhår i tyget vid bakdörren på passagerarsidan. Jag såg det först när jag kom hem. Om det nu skulle vara spår av pälsdjur och KVD har missat att ange det i sin objekt beskrivning, kan man få någon slags kompensation från KVD med exempelvis del av förmedlingsavgiften tillbaka?
Känner av en sur lukt i bilen. Det var ganska fuktigt när jag tog leveransen och tog flera minuter innan vindrutan var immfri. Fanns ju även sommardäck i bilen som jag nu plockat ut. Så förhoppningsvis försvinner väl lukten snart men visst måste den komma från kupémattorna? Hur ska man rengöra dessa om den sura lukten inte skulle försvinna av sig självt? Vad göra mer än dammsuga dem vilket redan har blivit gjort av KVD innan försäljningen?
En glädjande grej vara att typ två kabeln fanns med i bilen under bagageluckans golv. KVD verkar inte ha tittat där.
I mörkret tyckte jag mig se en del djurhår i tyget vid bakdörren på passagerarsidan. Jag såg det först när jag kom hem. Om det nu skulle vara spår av pälsdjur och KVD har missat att ange det i sin objekt beskrivning, kan man få någon slags kompensation från KVD med exempelvis del av förmedlingsavgiften tillbaka?
- mikebike
- Teslaägare
Det kan vara dags att byta kupéfilter?Arn skrev: ↑20 dec 2024 21:29Då har man äntligen hämtat ut sin bil. Fin känsla och betydligt tystare än min förra M3 i kupén. Angående fjädringen som det diskuterats om en del så tycker jag att den är likvärdig eller något bättre. Överlag känns bilen som en tysk premiumbil med tunga rejäla dörrar och tyst välisolerad kupé.
Bra poäng
Det tror jag absolut efter 1,5 år och 5000 mil
Då får jag lägga ett meddelande till Tesla mobilservice antar jag. Klarar inte att byta själv. På M3 kostade det 996 kr på servicecenter i somras. Kan det vara samma kostnad på model Y? Blir det samma kostnad om man anlitar mobilservice som att lämna in på SC?
Tror ni det är mattorna som är främsta boven till lukten eller kupéfiltret?
Det tror jag absolut efter 1,5 år och 5000 mil
Då får jag lägga ett meddelande till Tesla mobilservice antar jag. Klarar inte att byta själv. På M3 kostade det 996 kr på servicecenter i somras. Kan det vara samma kostnad på model Y? Blir det samma kostnad om man anlitar mobilservice som att lämna in på SC?
Tror ni det är mattorna som är främsta boven till lukten eller kupéfiltret?
Det kan vara fler orsaker. bilen har stått orörd ett tag - utomhus.
Sommardäcken i skuffen luktar givetvis skunk tex.
Vädra ur bilen, dammsug, invänta vad du tycker om nån vecka tex??
Sommardäcken i skuffen luktar givetvis skunk tex.
Vädra ur bilen, dammsug, invänta vad du tycker om nån vecka tex??
- mikebike
- Teslaägare
Frugans favorittrick är en kopp med ättika.
Visst måste detta vara spår av pälsdjur?
Tror ni man kan få tillbaka del av förmedlingsavgiften från KVD om de har missat att ange det i beskrivningen?
Tror ni man kan få tillbaka del av förmedlingsavgiften från KVD om de har missat att ange det i beskrivningen?
- mikebike
- Teslaägare
Ja och nej
Ja, det ser ut så. Detta i kombination med doften kan gå att få dem att betala för en invändig sanering. Jag hade provat. Om det inte framgår av beskrivningen att det finns lukt och spår av djur så skall det inte finnas det.
Du fick bilen hemlevererad? I så fall har du 14 dagars ångerrätt genom dustansköpslagen. Kanske inte är värt att utnyttja för detta men kan vara bra att ha i bakfickan om det skulle behövas.
Model Y LR AWD -24