Model Y som familjebil på Gotland?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Adicii

Model Y som familjebil på Gotland?

Inlägg av Adicii »

Hej!
Jag är nybliven pappa och nuvarande ägare till en Volvo XC40 Recharge (100 % el). Kan konstatera efter tre månader att vi behöver byta upp oss i size ordentligt. Trivs svinbra med XC40n men den är för liten för oss nu när familjen växt och kanske växer mer på sikt.

Sneglar på Tesla Model Y som verkar vara ett riktigt bra alternativ för oss då vi absolut vill fortsätta med elbil, och bor på Gotland som är som gjort för det. Utrymmesmässigt verkar Model Y vara svårslagen i prisklassen, men har några farhågor som ni gärna får slå hål på eller spä på. Ska tilläggas att jag aldrig kört eller åkt Tesla tidigare.

- Hur stor omställning är det med den minimalistiska interiören, tänker på inga reglage, knappar och att allt utgår från skärmen?
- Saknar man förardisplay/skärm? Ser minst sagt läskigt ut utan den.
- Är van med att min iPhone kopplas upp direkt i Volvon när jag sätter mig, och detsamma för min sambo om hon kör med sin nyckel/profil. Funkar det bra även här?
- Någon som har erfarenhet med bilbarnstol i Model Y? Smidig höjd för oss föräldrar? Bra utrymme i baksätet?

Feel free att fylla på med något jag kanske inte tänkt på. Tack :)
Senast redigerad av Adicii, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Model Y som familjebil?

Inlägg av AndIT »

1 & 2, tycker man vande sig väldigt snabbt när jag köpte min första Tesla (Model 3) 2019.
3. fungerar bra mycket smidigare med både mobilnyckel & BT än det gjorde på min XC60 (2018) - (då med förarprofil kopplad till "nyckeln"), på Volvon krånglade det alltid att koppla emellan.
4. vi har kört med bakåtvänd och framåtvänd i både Model 3, Model Y & Model S, och det har fungerat kanon i samtliga!
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Adicii skrev: 18 dec 2024 13:43
Hej,

Eftersom du aldrig kört eller åkt i Tesla tidigare…

En grej som inte alla tänker på eller känner till är att Tesla sen en tid tillbaka tagit bort de vanliga parkeringssensorerna som alla andra biltillverkare använder. Istället har de ett eget kamerabaserat system som jag tror de kallar Tesla Vision. Eventuellt har de ett annat namn på det – minns inte… Verkar hursomhelst vara lite blandade intryck av hur bra det fungerar – t.ex om det är snö… Fast gissar att det inte är så mycket snö nuförtiden på Gotland… Finns lite diskussion och trådar om det här på forumet. Det här är alltså inte ett 'normalt' 360-kamerasystem. Teslas kameror är inte placerade på det sättet. Tänker att det kanske kan spela roll ifall ni kör in i en del trängre parkeringar i t.ex. Visby…

Ytterligare en faktor här är att det ryktats ett tag om att det ska komma en refresh av Y nu till ~årskiftet ngn gång. Ryktet är att den refreshen kommer ha ytterligare en kamera i 'nosen' på bilen vilket skulle förbättra det systemet. Men å andra sidan ryktas det om att blinkersspak samt rattspaken för körriktningsval (D–N–R) kommer försvinna och ersättas med knappar/touch som på Teslas övriga modeller.

Se mer diskussion t.ex. här:
viewtopic.php?t=35644
viewtopic.php?t=32309&start=425

EDIT:
Har för mig Tesla bytte från sensorer till kamerabaserat ngn gång under 2022, men det får du dubbelkolla ifall det är av intresse.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Ytterligare en grej med Gotland är serviceaspekten. Det var en annan på forumet som funderade på det här för ~en månad sen. Finns lite diskussion om det i den här tråden ifall det är av intresse:
viewtopic.php?t=36617

EDIT:
Om du vill ha ytterligare feedback om just Gotlandsaspekten så skulle du ju t.ex. kunna ändra den här trådens titel till t.ex. "Model Y som familjebil på Gotland?", alt. 'bumpa' den andra äldre tråden ovan…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Hej!
Jag är nybliven pappa och nuvarande ägare till en Volvo XC40 Recharge (100 % el). Kan konstatera efter tre månader att vi behöver byta upp oss i size ordentligt. Trivs svinbra med XC40n men den är för liten för oss nu när familjen växt och kanske växer mer på sikt.

Sneglar på Tesla Model Y som verkar vara ett riktigt bra alternativ för oss då vi absolut vill fortsätta med elbil, och bor på Gotland som är som gjort för det. Utrymmesmässigt verkar Model Y vara svårslagen i prisklassen, men har några farhågor som ni gärna får slå hål på eller spä på. Ska tilläggas att jag aldrig kört eller åkt Tesla tidigare.

- Hur stor omställning är det med den minimalistiska interiören, tänker på inga reglage, knappar och att allt utgår från skärmen?
- Är van med att min iPhone kopplas upp direkt i Volvon när jag sätter mig, och detsamma för min sambo om hon kör med sin nyckel/profil. Funkar det bra även här?
- Någon som har erfarenhet med bilbarnstol i Model Y? Smidig höjd för oss föräldrar? Bra utrymme i baksätet?

Jag har precis gjort det bytet, gått från XC40 Recharge FWD till Model Y AWD LR.
Nu har vi ingen bilbarnstol, ungarna har passerat det stadiet sedan länge, men utrymmet och sittkomforten i baksätet är ljusår bättre än i Volvon. Upplever att öppningen in till baksätet är rymligare också.
Jag tyckte man vande sig snabbt vid att hantera det mesta via skärmen, men har skaffat S3XY-knob för att få lite smidigare access till en del funktioner. Komforten är likvärdig med volvon (rätt bullrig), det enda jag känner att jag saknar är knapp för att avsluta laddningen vid laddporten och att se dragkroken i backkameran, typ... :)
Vi trivdes bra med Volvon, men trivs ännu bättre med Teslan, så här långt.
SwedishAdvocate

Re: Model Y som familjebil på Gotland?

Är väl fortfarande nollränta vid köp av ny Y har jag för mig. Finns det även ytterligare erbjudanden som fria superchargingmil? Teslas referalsystem är väl också tillb. – dvs ange en så kallad referalkod från en existerande ägare vid beställning och få ytterligare rabatt.
Ryktas som sagt om refresh vid årssikftet.
Ryktas även om trög försäljning i USA och Europa pga av Elons ställningstagande i valet.

Så om man vill ha en nuvarande pre-refresh Y är det väl med andra ord lite 'perfect storm' för 'deals'… Kanske t.o.m kan gå att pruta som hos en vanlig bilhandlare…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2024 14:57
Är väl fortfarande nollränta vid köp av ny Y har jag för mig. Finns det även ytterligare erbjudanden som fria superchargingmil? Teslas referalsystem är väl också tillb. – dvs ange en så kallad referalkod från en existerande ägare och få ytterligare rabatt.
Ryktas som sagt om refresh vid årssikftet.
Ryktas även om trög försäljning i USA och Europa pga av Elons ställningstagande i valet.

Så om man vill ha en nuvarande pre-refresh Y är det väl med andra ord lite 'perfekt storm' för 'deals'… Kanske t.o.m kan gå att pruta som hos en vanlig bilhandlare…
Nollränta gäller nu endast vid köp av förkonfigurerad bil (annars är det 4,79% ränta som gäller), med krav om uttag före årskiftet, då man även får 1 års fri supercharging (enligt konfiguratorn på Teslas-sida).
Senast redigerad av nicklas11, redigerad totalt 1 gånger.
manneson

Inlägg av manneson »

Om jag var du hade jag väntat in refreshen "Juniper" som nog är här inom någon månad eller två.
Bör bli en noterbart bättre bil(likt Highland gjorde Model 3 mkt bättre).
Dessutom verkar det vara mkt problem med HW4 som går sönder i de nya bilarna nu, kan nog vara klokt att avvakta ett tag tills det löst sig.
SwedishAdvocate

När jag ändå håller på, och det kliar i fingrarna… ;)

Tänkte jag kunde slänga in lite alternativ till Y ifall man vill ha tillgång till verkstad på Gotland…

VW ID.7. Finns både som Tourer (kombi) och med halvkombibaklucka.
BMW i4. Har samma praktiska halvkombibaklucka som Model Y. Men om ni vill ha större utrymmen än vad som finns i en XC40 så gissar jag att det kan vara en faktor även när det gäller i4…

För mer pengar:
Audi A6 e-tron. Verkar dock som att provkörningsex. dyker upp hos handlarna först i månadsskiftet jan/feb. Finns både som Avant (kombi) och med halvkombibaklucka.
BMW i5. Finns som Touring (kombi).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Hej!

Du kommer bli hur nöjd som helst. Grym bil. Bara att trycka på köpknappen! :)

1. Man vänjer sig snabbt. Funkar hur bra som helst.
2. Nej inte alls även har vänjer man sig snabbt.
3. Funkar klockrent. Tesla har marknadens bästa App.

Ps. det finns ganska många Tesla negativa i detta forum som gnäller på det mesta. Ett tips är att inte lyssna på dom.
MY RWD Vit 2023
SwedishAdvocate

Freez skrev: 18 dec 2024 15:12
…] Ps. det finns ganska många Tesla negativa i detta forum som gnäller på det mesta. Ett tips är att inte lyssna på dom.
Apropå det…  ;)

@Adicii:
En del tycker förarstödsystem är viktigt. När det gäller Teslas bilar och de som skriver på det här forumet så verkar det lite förenklat finnas två läger (och jag är inte med i något av dom). Se t.ex den här rätt färska tråden:
viewtopic.php?t=36195&start=275

Finns även synpunkter på torkarautomatiken eftersom Tesla även här har en egen lösning. De använder nämligen inte samma regnsensor som alla andra bilar… Finns diskussion och trådar om det här också…
Adicii

Inlägg av Adicii »

Tackar ödmjukt för allas input såhär långt. Har en del att fundera på, även om det lockar att slå till på en nu innan årsskiftet :D

Verkstads/serviceaspekten är förstås viktig. Ska se om jag kan checka av med någon på jobbet som kört Tesla i några år.

Det verkar också lockande att vänta in nya uppgraderade modellen :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2024 15:22
Finns även synpunkter på torkarautomatiken eftersom Tesla även här har en egen lösning. De använder nämligen inte samma regnsensor som alla andra bilar… Finns diskussion och trådar om det här också…
Sambon har en Y 2023. Jag kör den då och då och vad gäller torkarautomatiken så har jag gett upp. Körde en 3:a själv i 4 år och automatiken sög ordentligt även då. Jag kör manuell torkare.

Trots detta, och en del småsaker som är irriterande, så kan jag inte säga annat än att Tesla som helhet är svårslagen. Från att ha varit sjukligt fascinerad av alla möjliga tekniska lösningar i bilar allt sedan jag började köra elbil så har jag tröttnat på sånt som inte fungerar som utlovat eller sånt som är onödiga lösningar på icke existerande problem och kommit fram till att en del saker faktiskt är bättre att göra själv.

Jag använder t.ex. bara farthållaren och aldrig längre AP. Begränsningarna (tvingade av EU-regler) och buggarna i den gör att det inte är värt att använda den. Den ger inte mig en bättre körupplevelse. I början när jag hade min 3:a tyckte jag det var kul, men det har gått över. Tycker att det är roligare att styra själv.

Nåt som däremot var ett enormt lyft och gav full utlovad funktionalitet var när matrix-strålkastarna aktiverades! Nu har man på helljus hela tiden och behöver aldrig göra nåt med det. Teslas vanliga helljusautomatik var däremot allt annat än OK.

Hela Teslas infotainment med appen är helt överlägset alla andra bilar. Har dock hört andra säga att Polestars ska vara rätt OK också.

Mina referenser på elbilar jag ägt och kört själv:
Renault Zoe
E-Golf
Tesla model 3 SR+
Tesla Y SR
MG4 Standard
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Vi hade en Volvo XC40 Recharge som hyrbil en vecka. Nu kör jag visserligen Model S men dock en Tesla och jag längtar inte tillbaka till Volvon. Det är märkligt att jag blivit så fin i kanten, då jag mest kört gamla rosthögar tidigare (haft ett par finare bilar under åren men största antalet av det 50-tal bilar jag tagit mig igenom sedan min första bil år 1993 har varit rostburkar) men Tesla är på något vis vanebildande. Visst finns det irritationsmoment (som torkarautomatik, helljusavbländning osv som är väldigt individuellt hur bra eller inte detta uppfattas) men i jämförelse med att äga ett annat märke så spelar störmomenten ingen större roll, min ärliga åsikt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Om du ska köpa bör du använda nåns rekommendationslänk (klickbar länk under bilden vid folks inlägg på forumet) om Tesla vid tillfället för köp erbjuder nån rabatt när man gör så. I dagsläget får man väl rabatt 5000 kr eller något sådant. Onödigt skänka bort de pengarna.

I övrigt är det nog primärt servicesituationen du ska ta en rejäl funderare på. Tesla är inte underhållsfri på något sätt. Mobil service kan fixa mycket, men inte allt. Det behöver inte ens handla om service utan kan vara garantiärende, tex då det här utbredda problemet med ap4-datorn där bytet måste göras på service center. Extra jobbigt blir det om du måste lämna bilen på fastlandet en dag och hämta den nästa.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Om du har en XC40 idag och gillar den kanske Polestar 2 kan vara ett alternativ. Det är ju i praktiken en XC40 men bagageutrymmet är rymligare och även baksätet tycker jag. Allting fungerar likadant som idag. Däremot är utrymmena inte i klass med Model Y.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Dinsdale skrev: 19 dec 2024 07:04
Om du har en XC40 idag och gillar den kanske Polestar 2 kan vara ett alternativ. Det är ju i praktiken en XC40 men bagageutrymmet är rymligare och även baksätet tycker jag. Allting fungerar likadant som idag. Däremot är utrymmena inte i klass med Model Y.
Hm nä, XC40 är rymligare överallt än Polestar 2. Polestar 2 har typ två cm längre bagage än XC40 men där slutar fördelarna när det gäller utrymmen.

Men jag håller med om att det finns andra bilar än Model Y om man är osäker på den.

Jag är också nybliven pappa och sitter i samma sits att XC40n är lite trång (hade jag haft Polestar 2 hade det varit kört), men XC40n tycker jag ändå funkar om man nyttjar hela bagaget. Ska på julresa med barnvagn (liggdel), längdskidor och all vanlig packning. Det lär bli fullt i bagaget men hoppas att det går. Men jag kikar ändå på många andra bilar för att ha mer utrymme framöver.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Ni som är nyblivna föräldrar, tänk på att man bara använder liggdelen de första 4-5 månaderna sen blir det betydligt mer plats i bagaget igen. Vi hade en Nissan Leaf de tre första åren med barn och det gick, även om det stundtals var trångt.
Skaffar man fler än ett barn är det såklart en annan sak, men de flesta brukar ju veta att en till är på G i god tid innan så då hinner man ju planera därefter.
Skriv svar