Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Carlsson

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av Carlsson »

Vindens skrev: 13 dec 2024 08:44
På tal om värdeminskning kanske det snart är dags att det byggs en modell såsom Legato hade för M3 (har han lämnat forumet?). Dvs vad bilen är värd enligt kvd avslut.

Är det någon som har påbörjat samla in data för detta? Jag har tidigare sett att någon hade samlat in massa statistik men inte en modell, samtidigt rör sig marknaden fort just nu.

Jag tycker det hade varit intressant med en egen/modell tråd för Y, om ingen tar pucken kanske jag får för mig att göra det :D
Titta i trådens första inlägg.

Jag har dock missat ett par nu på senaste, öppnar gärna upp för att fler hjälper till att samla in data för mitt intresse har svalnat lite. Jag har pysslat med detta manuellt dock, har ej kunskapen som Legato sitter - hen hade ju byggt nån automatisk inhämtning tror jag.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

https://carup.se/chock-lika-hogt-milpri ... -mercedes/ <-Sammanfattning av stor artikel i Vi Bilägare.

TLDR
Den billiga MG4 (370k) kostade lika mycket per mil som den dyra Mercan (600k).

Ofantligt missvisande dock, eftersom siffrorna är beräknade på ett år. Väldigt få bilar som säljs efter ett år.
Skulle vara intressant att se om tre år, då Mercan tappat nästan hela värdet av MG4an. Eller säg om fem år då Mercan tappat mer än hela värdet för MG4an. Men då blir ju inte rubriken lika rolig såklart.

Det är ju inte som att det är lätt för konsumenter att ta bra beslut direkt. "Köpte bil för 600 000 för det är ju billigare än en sån billig Kina-bil för 300" :roll: :roll: :roll:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Carlsson skrev: 13 dec 2024 13:24
https://carup.se/chock-lika-hogt-milpri ... -mercedes/ <-Sammanfattning av stor artikel i Vi Bilägare.

TLDR
Den billiga MG4 (370k) kostade lika mycket per mil som den dyra Mercan (600k).

Ofantligt missvisande dock, eftersom siffrorna är beräknade på ett år. Väldigt få bilar som säljs efter ett år.
Skulle vara intressant att se om tre år, då Mercan tappat nästan hela värdet av MG4an. Eller säg om fem år då Mercan tappat mer än hela värdet för MG4an. Men då blir ju inte rubriken lika rolig såklart.

Det är ju inte som att det är lätt för konsumenter att ta bra beslut direkt. "Köpte bil för 600 000 för det är ju billigare än en sån billig Kina-bil för 300" :roll: :roll: :roll:
Man kör inte en elbil som vibilägare gjorde. Har man elbil utan hemmaladdning då skaffar man abonnemang hos någon så man laddar billigare. De betalade full pris för snabbladdning. Sedan köper man inte en bil 2023 som inte laddar på 3 faser
Det är klart att en sån bil tappar massor efter 1 år
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Arn skrev: 13 dec 2024 07:09
Den verkar ha både sommar och vinterdäck på fälg men ganska dåligt mönsterdjup på sommardäcken. Dock har man bara fotat ena kabeln så typ två kabeln Det finns inte med på fotot och undrar om den kan sakna det?
Att en kabel saknas påverkar inte slutpriset något, en ny skaffar man för en tusenlapp. Det är dyrare att däcken har 3mm tex.
Fascinerande dock att det ropas in 2022or för över 400.000kr, samtidigt som en Quicksilver 2023 i fint skick går för 418.000.

Det är riktigt skevt..
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare

Inlägg av EnzoF1 »

Det som är fascinerande är väl att folk köper nya för 700 om man nu kan få en 23a för 420.
Folk stirrar sig blinda på 0räntan.
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

pejvic skrev: 14 dec 2024 10:20
Arn skrev: 13 dec 2024 07:09
Den verkar ha både sommar och vinterdäck på fälg men ganska dåligt mönsterdjup på sommardäcken. Dock har man bara fotat ena kabeln så typ två kabeln Det finns inte med på fotot och undrar om den kan sakna det?
Att en kabel saknas påverkar inte slutpriset något, en ny skaffar man för en tusenlapp. Det är dyrare att däcken har 3mm tex.
Fascinerande dock att det ropas in 2022or för över 400.000kr, samtidigt som en Quicksilver 2023 i fint skick går för 418.000.

Det är riktigt skevt..
Håller med om att kabeln för en tusenlapp är obetydlig (men det blir ändå ett moment man måste lägga tid på jämfört med om bilen är helt komplett)

Däremot så är ju sommardäcken på denna bil inget att hurra över. Dåligt mönsterdjup på tre av fyra däck och ingen fälg lutar åt att man kanske behöver köpa en hel uppsättning sommardäck. Känns ju nästan konstigt att kränga på 3 mm däck på nya fälgar.

Tycker du priset på bilen med quicksilver -23 var attraktivt?

Har suttit och funderat en del på slutpriset på denna jämfört med den här, tycker ni den blåa var mer prisvärd även i förhållande till skicket? Den i quicksilver har ju bra skick men man får lägga en del pengar på däck och fälg. Den blåa tror jag man får lämna in på lackering ( frågan är vad det kan kosta och hur lång tid man behöver lämna ifrån sig bilen), invändiga skadorna är nog begränsade så de kan man leva med ( bagagemattan lär inte vara så poppis när man en dag ska sälja men man kan täcka över med gummimatta och slippa tänka på det själv.)

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-236782

Hur mycket är 3 000 mil mindre körda värt i pengar om allt annat är lika?
Om man tänker sig denna quicksilver som har rullat 5000 mil och man behåller den i fyra år och kör 2500 mil om året så kommer den ha rullat drygt 15.000 mil fram till hösten 2028 och kanske värd 200-250k ( naturligtvis omöjligt att spekulera om pris men 5 år gamla M3 går i den prisklassen liksom dieselbilar Volvo, Audi m.fl) . I så fall pratar vi en prisnedgång 200k på 4 år. Det blir ungefär 4000 kr i månaden. Känns helt ok för en så här pass intressant bil.

Finns det något visst miltal på bilen då den blir extra svårsåld? Är det någon magisk gräns efter 19.000 mil när batterigarantin går ut?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det går tre viktiga gränser för priset
Runt 7-8000 mil dippar pris för att garantin åker.

Efter 36 månader efter uttagsdatum blir det vagnskada då dippar priset lite extra.
Sen batterigarantin. Alla vill ha det. Så runt 16-17000 mil dippar priset pga det om garantin är på väg ut.

Den blåa var prisvärd- Visst, men då ska du ha kontakt med en lackerare redan. Jag tror man måste lägga 20-25 000 för dörruppslag inkl lacka tre till fyra karossdelar.
Det är en dålig färg helt enkelt. Jag skulle aldrig valt den. Men milen är ungefär 30 000 fördel i alla fall. Åtminstone tio spänn per mil är det ju

Quicksilver är väldigt bra färg och mycket lättskött om man jämför med den blå. Jag skulle valt Quick. Trots milen var den välvårdad. Jag tycker den var rätt prisvärd.
Har också bra erfarenhet av den färgen
Skulle kunna tänka mig vinröd också även om Quick är enklare att äga.
sommardäcken - de kan man lägga i garaget och bara köpa en uppsättning fälgar+däck på blocket billigt. Man behöver inte köpa helt nytt

Den blå jag gärna sett live innan man budar på. Tycker det ser ut som det är hundhår i bak som kan vara ganska jobbigt att få bort för den hade en del jobb. Det är en smaksak men vill man ha blå så var den bra. Milen var mkt bra på den.
manneson

Inlägg av manneson »

Kan inte se varför man skulle behöva lacka om den blåa. Borde räcka med att dutta i lite touch up samt polering.
Det kan man göra själv om man är lite händig. Inte särskilt dyrt att få det gjort på firma heller dock.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Som alltid med budgivningar så kan det räcka med en enda extra budgivare för att ett slutpris ska kunna bli ordentligt mycket högre.

I detta fall så gick ju både den blåa och quicksilver till skapliga priser.
Den blåa var ett riktigt kap om man nu skulle lyckas få till lackskadorna snyggt med touch up eller om nu Ditec eller motsvarande skulle göra det åt en.
Kan dock vara lätt hänt när bilen är värd en halv miljon att rekondfirmor hänvisar till lackeringsfirma så det är jättesvårt att bedöma på några bilder på hemsidan om man inte själv jobbar med rekond och lackering.

Tillvalen quicksilver och vit Interiör har ett sammanlagt värde på 43.000 kr om man köper nytt. Frågan är vad det har för värde när bilen är 1,5 år gammal

Har man någon nytta av att behålla sommardäck som är 3 mm i garaget? Kanske om de ligger i gränslandet mellan 3-4mm som en backup om en bättre uppsättning däck man köper tappar mönsterdjupet mitt i sommaren. Tveksamt om däcken går att köra en säsong på. Det är ju ungefär 7 månader om året man kör med sommardäck och 5 månader med vinterdäck. Skulle däcken ha närmare 4 mm mönsterdjup kan det med lite god vilja kanske klara en sommarsäsong med 1500 mil men ligger det närmare 3 mm så känns det mest som reservdäck att ta fram om nästa uppsättning däck man köper landar på 3 mm inför starten av en ny säsong. Då kan man klara en sommarsäsong med att byta mitt i sommaren. Man får dock räkna med en tusenlapp i extra arbetskostnad på däckverkstan för att kränga på den 3mm däcken.
Intressant att ett av däcken hade 6 mm och övriga 3 mm. Kanske något med hjulinställningen?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

EnzoF1 skrev: 14 dec 2024 11:29
Det som är fascinerande är väl att folk köper nya för 700 om man nu kan få en 23a för 420.
Jag gissar att de flesta gör en priskoll på blocket. Om det gick att köpa en 23:a för 420 hos valfri bilhandlare så hade de nog inte sålt många nya till privatpersoner.

Hur många 23:or har sålts för det priset förresten? Om det bara är några enstaka så är det väl mest tillfälligheter att de har gått lågt.
Model Y LR AWD -24
manneson

Inlägg av manneson »

mussla skrev: 14 dec 2024 22:34
EnzoF1 skrev: 14 dec 2024 11:29
Jag gissar att de flesta gör en priskoll på blocket. Om det gick att köpa en 23:a för 420 hos valfri bilhandlare så hade de nog inte sålt många nya till privatpersoner.

Hur många 23:or har sålts för det priset förresten? Om det bara är några enstaka så är det väl mest tillfälligheter att de har gått lågt.
Finns flera, se här: https://www.kvd.se/stangda-auktioner

Priserna är rent allmänt fortsatt på väg spikrakt neråt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja och här kommer kvällens som slutade på 401.000

Model Y Long range AWD 2023 i bra skick med kompletta sommar- och vinterhjul samt dragkrok.
Det blir ju årsskifte nu så 23:orna blir plötsligt 2år årsmodellsmässigt.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-237770

Då kommer nog 21/22orna få smaka en del på värdet nu i december också.
Det är ju en så mkt sämre bil än 2023 och garantin går ut på 21orna 2025 också.

Vi får se om denna blir såld men som sagt, denna är ju klart mindre värd än den Quicksilver som såldes i veckan för 418.000.
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Står ju reservationspris ej uppnått? Innebär inte det att den inte blev såld för det ?
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

elnice87 skrev: 15 dec 2024 21:35
Står ju reservationspris ej uppnått? Innebär inte det att den inte blev såld för det ?
Den är inte såld för det priset än. Säljaren kan välja att acceptera budet, då kommer den markeras som såld. Men det är en indikation på vad folk är beredda att betala.
elnice87

Inlägg av elnice87 »

Intressant ! Tack !
elnice87

Inlägg av elnice87 »

För övrigt, jäklar vad det kryllar av Model y på kvd. Känns som det går att göra ett riktigt bra köp om man nyper en bra 2023 med hyfsade mil. Där ägandet blir ganska billigt närmaste par åren.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Fanns det färre model Y på KVD för ett halvår sedan jfm idag? Det är idag ungefär 15-20 bilar de antingen har planerad auktion på eller där värdering pågår.

Någon som vet hur marknaden såg ut i våras eller somras? Vad fick man betala då för en 2023a med 5000 mil?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Carlsson skrev: 15 dec 2024 21:38
elnice87 skrev: 15 dec 2024 21:35
Den är inte såld för det priset än. Säljaren kan välja att acceptera budet, då kommer den markeras som såld. Men det är en indikation på vad folk är beredda att betala.
Om den senare markeras som såld så kan det även innebära att köparen höjde sitt bud. Det är bara köpare, säljare och kvd som vet vad priset blev.

Det skall även tilläggas att det ör många bilhandlare som budar på kvd. Eftersom de skall sälja med vinst så vill de inte buda så högt (som privatpersoner gör). Det är också många som lägger låga bud och hoppas göra en bra affär.

Summa summarum så säger det inte särskilt mycket om värdet när acceptpris inte nås.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Det indikerar en vikande marknad när acceptpris inte nås. Kvd matar ut många bilar per vecka och ger en bättre värdemätare än blocket.

Det kostar en del för säljare att misslyckas med att sätta för höga acceptpriser. Snart kommer januari då marknaden avstannar.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

lem skrev: 16 dec 2024 05:34
Det indikerar en vikande marknad när acceptpris inte nås. Kvd matar ut många bilar per vecka och ger en bättre värdemätare än blocket.

Det kostar en del för säljare att misslyckas med att sätta för höga acceptpriser. Snart kommer januari då marknaden avstannar.
På hemnet brukar man prata om att det är en indikation på vikande marknad när objekt inte blir sålda (acceptpris inte nås). Där finns det fog för det eftersom i stort sett samtliga bostadsaffärer går genom hemnet. Kvd har inte den ställningen. De flesta bilaffärer görs inte genom kvd. Förmodligen är det mest bilhandlare och mycket prismedvetna privatpersoner som utgör majoriteten av budgivare på kvd. Bägge dessa kategorier vill endast köpa en bil om det blir till ett bra pris. Av detta skäl ställer jag mig väldigt tveksam till hur mycket indikator en auktion som inte når acceptpris är för marknadsvärdet.
Model Y LR AWD -24
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

lem skrev: 16 dec 2024 05:34

Enligt senaste Alriks bilar med Ronny Svensson är det väl snarast tvärt om, att december är den månad där begagnatpriserna trycks nedåt eftersom bilhandlare inte vill stå med för mycket lager vid bokslutet. Därför försöker de skicka iväg så många bilar de har och lämnar låga inbytespriser. Jag antar att folk då istället vänder sig till KVD och säljer där varför priserna trycks nedåt, det är trots allt en stor del mindre bilhandlare som vanligen även köper via KVD.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

……
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Det är nästan orimligt dyrt att köpa nytt. Men då det begav sig (dec 2023) var prisnivån på beg Y orimliga och det kändes fel att betala så mycket!

Mercedes EQE såldes jättebilligt men det missade jag tyvärr!

Det dräller av fina beg Y. Så här i efteråt med facit i hand skulle jag avvaktat och köpt en beg Y…

Jag föll för:
- ingen kontantinsats
- ingen restvärdesrisk
- ingen ränterisk

Den som lever får se! I slutändan får jag kanske köpa loss den för ”kvd -priser”. Prisskillnaden mellan privatmarknaden och Kvd kan inte skilja för mycket!
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Jag försöker följa denna tråd. Det är blandat inlägg från intressanta till komiska.
Här är min sammanfattning:
- stor fokus om värdeminskning än absoluta eller relativa värderingar
- intressanta anekdoter och observationer men få helhetsanalys
- det pratas om modeller och statisk, oftast från KVD. Det skapar inte en helhets värdering, bara en källa. Det blir bara några punkter från totalen som säljs varje år.
- intryck att många vill trycka ner värderingen av Tesla bilar med anekdotiska exempel
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Liqwid78 skrev: 16 dec 2024 11:15
- intryck att många vill trycka ner värderingen av Tesla bilar med anekdotiska exempel
Det här håller jag verkligen med om. Det är nästan en skadeglädje från en del om de hittar någon Tesla som har gått billigt (eller inte nått acceptpris på auktion).
Model Y LR AWD -24
Skriv svar