Jag får ett meddelande i appen att Laddutrustningen inte är redo. Laddningen kom igång efter en stund ändå men laddar bara på en fas. En liten stund gick den upp till 3 faser men sedan ned till 1 fas igen.
Jag har fått detta meddelande en gång tidigare för några veckor sedan och då hoppade det också igång av sig självt och har inte visat sig förrens nu. Jag har testat att ta ur och sätta i laddsladden men det hjälpte inte.
Någon som känner igen detta?
Har en charge amps halo plus bilen i signaturen.
Laddutrustningen är inte redo
Moderator: Redaktion
Re: Laddutrustningen är inte redo
Startade om laddaren och nu funkar det igen. Hmm
Model Y LR AWD -24
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Laddutrustningen inte redo brukar betyda att det inte finns tillräckligt med ström för att ladda, typiskt sett har du en lastbalanserare som dragit ner effekten under sex ampere på någon av de tre faserna. Har du köpt en lastbalanserare, kontakta installatören för att få inloggningsuppgifter till lastbalanseraren (om du inte redan har det) så kan du titta där vad den tycker sig se.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Tack! Jag har faktiskt inloggning. Jag var inne och kikade nu och jag hittade en sida som verkar relevant. När bilen endast laddade på en fas så såg det ut så här:Dinsdale skrev: ↑07 dec 2024 19:45Laddutrustningen inte redo brukar betyda att det inte finns tillräckligt med ström för att ladda, typiskt sett har du en lastbalanserare som dragit ner effekten under sex ampere på någon av de tre faserna. Har du köpt en lastbalanserare, kontakta installatören för att få inloggningsuppgifter till lastbalanseraren (om du inte redan har det) så kan du titta där vad den tycker sig se.
Maximal strömförbrukning på L1. Bilen laddas med 16 A på L2. Annan förbrukning på L3. I det läget verkar det ju fullt rimligt att den endast kan ladda på en fas. Jättebra att veta att "Laddutrustningen inte redo" kan bero på att det inte finns ström kvar att tillgå.
Model Y LR AWD -24
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Det verkar rimligt ja.mussla skrev: ↑07 dec 2024 22:21Tack! Jag har faktiskt inloggning. Jag var inne och kikade nu och jag hittade en sida som verkar relevant. När bilen endast laddade på en fas så såg det ut så här:Dinsdale skrev: ↑07 dec 2024 19:45Laddutrustningen inte redo brukar betyda att det inte finns tillräckligt med ström för att ladda, typiskt sett har du en lastbalanserare som dragit ner effekten under sex ampere på någon av de tre faserna. Har du köpt en lastbalanserare, kontakta installatören för att få inloggningsuppgifter till lastbalanseraren (om du inte redan har det) så kan du titta där vad den tycker sig se.
Maximal strömförbrukning på L1. Bilen laddas med 16 A på L2. Annan förbrukning på L3. I det läget verkar det ju fullt rimligt att den endast kan ladda på en fas. Jättebra att veta att "Laddutrustningen inte redo" kan bero på att det inte finns ström kvar att tillgå.
Skärmavbild 2024-12-07 kl. 22.13.01.png
Att det blir "Laddutrustningen inte redo" beror på att lastbalanseringen ändrar max ampere på faserna, det sker ingen form av intelligent kommunikation med fordonet. För mig brukar det vara så att det står ej redo om jag kopplar in när lastbalanseringen ställt in mindre än 6A. Om max ampere blir mindre än 6A under laddning får jag istället en notis "laddningen avbröts, kontrollera laddutrustningen om detta är oväntat" eller nåt sånt.
Laddningen går igång av sig själv efter en stund när 6A eller mer blivit tillgängligt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Tack! Det förklarar det hela.Dinsdale skrev: ↑07 dec 2024 23:30Det verkar rimligt ja.mussla skrev: ↑07 dec 2024 22:21Tack! Jag har faktiskt inloggning. Jag var inne och kikade nu och jag hittade en sida som verkar relevant. När bilen endast laddade på en fas så såg det ut så här:Dinsdale skrev: ↑07 dec 2024 19:45Laddutrustningen inte redo brukar betyda att det inte finns tillräckligt med ström för att ladda, typiskt sett har du en lastbalanserare som dragit ner effekten under sex ampere på någon av de tre faserna. Har du köpt en lastbalanserare, kontakta installatören för att få inloggningsuppgifter till lastbalanseraren (om du inte redan har det) så kan du titta där vad den tycker sig se.
Skärmavbild 2024-12-07 kl. 22.13.01.png
Att det blir "Laddutrustningen inte redo" beror på att lastbalanseringen ändrar max ampere på faserna, det sker ingen form av intelligent kommunikation med fordonet. För mig brukar det vara så att det står ej redo om jag kopplar in när lastbalanseringen ställt in mindre än 6A. Om max ampere blir mindre än 6A under laddning får jag istället en notis "laddningen avbröts, kontrollera laddutrustningen om detta är oväntat" eller nåt sånt.
Laddningen går igång av sig själv efter en stund när 6A eller mer blivit tillgängligt.
Model Y LR AWD -24