Hur mycket kultryck genererar en bakbox?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Carlsson

Hur mycket kultryck genererar en bakbox?

Inlägg av Carlsson »

Ja, som rubriken lyder. Hur mycket kultryck genererar en box?

Kultrycket är ju den den vertikala vikt som genereras på dragkroken. Om jag ställer mig rakt på kulan och balanserar borde det generera cirka 85 kilo eftersom det är vad jag väger. Kopplar man på ett släp blir viktfördelningen annan beroende på last. Det kan skapas både positivt och negativt kultryck beroende på hur man lastar.

MEN en bakbox hänger ju väldigt tätt på kroken. Så om man tar en bakbox som med sin ställning väger 30 kilo - genererar den då 30 kilo kultryck?

Skickade frågan till takbox.se men de kunde inte svara. Någon här som vet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur mycket kultryck genererar en bakbox?

Inlägg av fth »

Det är väl en rätt enkel beräkning, en vektor baserad på avståndet från lastens tyngdpunkt till kulan?

Det är iaf förvånansvärt lite last man faktiskt kan ha utan att överskrida gränserna, jag bytte själv ut hela fästet till en tredjepartslösning på min X för att kunna lasta lite mer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

Carlsson skrev: 06 dec 2024 08:54
Ja, som rubriken lyder. Hur mycket kultryck genererar en box?

Kultrycket är ju den den vertikala vikt som genereras på dragkroken. Om jag ställer mig rakt på kulan och balanserar borde det generera cirka 85 kilo eftersom det är vad jag väger. Kopplar man på ett släp blir viktfördelningen annan beroende på last. Det kan skapas både positivt och negativt kultryck beroende på hur man lastar.

MEN en bakbox hänger ju väldigt tätt på kroken. Så om man tar en bakbox som med sin ställning väger 30 kilo - genererar den då 30 kilo kultryck?

Skickade frågan till takbox.se men de kunde inte svara. Någon här som vet?
Inte ett svar på din fråga, men det är inte nödvändigtvis så att max kultryck är samma sak som maxvikt för cykelhållare (eller bakbox). För Mach E verkar det vara 30 eller 40 kg kultryck, men 75kg för cykelhållare (oklart om det gäller alla varianter, men se länk nedan)
https://ford-tillbehoer.se/last-och-tra ... k/2616493/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Så här står det i manualen för Model X om detta:
The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg) when the load is cantilevered rearward within 24 inches (63 cm) of the hitch receiver, such as when carrying bikes on an accessory rack.
men i Model Y är inte hävstången specificerad, vilket är lite märkligt:
Vid transport av tillbehör är kulkopplingen konstruerad för att bära en vertikal last på upp till 72 kg.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

fth skrev: 06 dec 2024 12:20
Så här står det i manualen för Model X om detta:
The hitch receiver is designed to support vertical loads of up to 120 lbs (54 kg) when the load is cantilevered rearward within 24 inches (63 cm) of the hitch receiver, such as when carrying bikes on an accessory rack.
men i Model Y är inte hävstången specificerad, vilket är lite märkligt:
Vid transport av tillbehör är kulkopplingen konstruerad för att bära en vertikal last på upp till 72 kg.

/fth
Informationen finns i manualen (för MY):
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... LAAPPROVED
Skriv svar