Northvolt

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Northvolt

Inlägg av HenrikC »

Airlift skrev: 24 nov 2024 10:32
Sjuka summor. Lilla företaget ventpartner i Västmanland. Det är ju 4ggr deras årliga omsättning.
Nedlagt projekt i Västerås.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Northvolt

Inlägg av Nect »

Airlift skrev: 24 nov 2024 10:32
Sjuka summor. Lilla företaget ventpartner i Västmanland. Det är ju 4ggr deras årliga omsättning.
Ventpartner omsatte ca 80 miljoner. Se de
Är väl drygt halva deras omsättning och inte fyra ggr?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
ChrilleM
Inlägg: 177
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Northvolt är en alldeles för stor drake och spelare i gamet för att låtas gå i konkurs. De är västvärldens mäktigaste batteritillverkare. Känns helt rätt att de valt att fokusera på sin kärnverksamhet.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Northvolt

Inlägg av renes »

ChrilleM skrev: 26 nov 2024 06:57
Northvolt är en alldeles för stor drake och spelare i gamet för att låtas gå i konkurs. De är västvärldens mäktigaste batteritillverkare. Känns helt rätt att de valt att fokusera på sin kärnverksamhet.
Mer satir?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

renes skrev: 26 nov 2024 07:02
ChrilleM skrev: 26 nov 2024 06:57
Northvolt är en alldeles för stor drake och spelare i gamet för att låtas gå i konkurs. De är västvärldens mäktigaste batteritillverkare. Känns helt rätt att de valt att fokusera på sin kärnverksamhet.
Mer satir?
:lol:
ChrilleM
Inlägg: 177
Blev medlem: 07 apr 2023 17:18

Re: Northvolt

Inlägg av ChrilleM »

Märklig kritik, här anlitar NV två proffs för att lösa den uppkomna situationen vilket kommer resultera i framgångar och då då rikta kritik på 55k per dag. En väldigt liten kostnad i sammanhanget. Dessa 55k kan leda till rikedom och välfärd, inte bara för Norrland utan även hela Sverige och Skandinavien. Idag leder man utvecklingen i världen och vill man fortsätta ha det så är ett par hundratusenkronor ingenting i sammanhanget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nort ... or-per-dag
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Northvolt

Inlägg av HenrikC »

ChrilleM skrev: 27 nov 2024 19:21
Märklig kritik, här anlitar NV två proffs för att lösa den uppkomna situationen vilket kommer resultera i framgångar och då då rikta kritik på 55k per dag. En väldigt liten kostnad i sammanhanget. Dessa 55k kan leda till rikedom och välfärd, inte bara för Norrland utan även hela Sverige och Skandinavien. Idag leder man utvecklingen i världen och vill man fortsätta ha det så är ett par hundratusenkronor ingenting i sammanhanget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nort ... or-per-dag
Jag kan ta jobbet för halva priset :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 7341
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Northvolt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Northvolt för ingående samtal med kinesiska bolag, skriver Dagens Nyheter […
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... tterijatte

Originalkälla bakom betalvägg:
https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-i-s ... -oppenhet/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

Detta kanske är intressant (har inte lyssnat själv):

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Northvolt

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Vad tror ni om detta?
Kan någon med DN-abonnemang bekräfta nedan citat?
Nya ouppackade maskiner för 5 miljarder som blir nästan värdelösa och 1 000 containrar med fabriksutrustning på väg till Skellefteå.
Enligt tingsrättshandlingarna har utrustningen ett inköpsvärde på cirka 5 miljarder kronor. Men eftersom det mesta är specialtillverkat för Northvolts ändamål och ”sannolikt ej användbart i annan typ av verksamhet” sätts det exekutiva värdet ner till 200 miljoner kronor.
https://www.dn.se/ekonomi/1-000-contain ... konkursen/
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Northvolt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Sportbilsentusiasten skrev: 04 dec 2024 20:14
Vad tror ni om detta?
Kan någon med DN-abonnemang bekräfta nedan citat?
Nya ouppackade maskiner för 5 miljarder som blir nästan värdelösa och 1 000 containrar med fabriksutrustning på väg till Skellefteå.
Enligt tingsrättshandlingarna har utrustningen ett inköpsvärde på cirka 5 miljarder kronor. Men eftersom det mesta är specialtillverkat för Northvolts ändamål och ”sannolikt ej användbart i annan typ av verksamhet” sätts det exekutiva värdet ner till 200 miljoner kronor.
Ja det var ingen rolig läsning.

Hur har de lyckats blåsa alla totalt?

https://www.dn.se/ekonomi/1-000-contain ... konkursen/

Efter att konkursförvaltaren på tisdagsmorgonen lämnade in sin konkursbouppteckning till tingsrätten står det nu klart att kraven mot bolaget är betydligt större. Totalt handlar det om krav på 6,8 miljarder kronor.

Det rör sig framför allt om skulder till leverantörer av dyr fabriksutrustning, till stor del från Japan och Sydkorea, och skulder till entreprenörer som jobbat med bygget av nya fabriksytor i Skellefteå.

– Detta är absolut inte någon vanlig konkurs. Den är väldigt stor för att vara i Sverige. Du kan nog räkna konkurser av liknande storlek de senaste tio åren på två händer, kanske en, säger konkursförvaltaren Jonas Premfors.

Hans uppgift är att se till att aktörer som Northvoltbolaget står i skuld till får ut så mycket som möjligt av konkursen. Någonting som kan bli svårt då tillgångarna i bolaget är betydligt mindre än skulderna. Totalt värderar han tillgångarna till 1,3 miljarder kronor.
Screenshot_20241204_202304_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Northvolt

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Hittade detta nu
Northvolts dotterbolag hade maskiner för 5 miljarder i oöppnade lådor i fabriken – nu skriver konkursförvaltaren ner värdet rejält.
“Det kanske inte finns någon köpare
I början av oktober gick Northvolts dotterbolag Northvolt Ett Expansion i konkurs. Bolaget hade ansvar för att bygga batterisatsningens fabrik i Skellefteå.

Skulderna i bolaget uppgår nu till 7 miljarder kronor, en saftig nota att beta av minst sagt. Men nu visar nya dokument som Dagens Industri har tagit del av att det finns ytterligare problem.

I de 60.000 kvadratmeter som konkursboet förfogar över på fabriksområdet i Skellefteå står nämligen inte mindre 4000 lådor – och de allra flesta är oöppnade. Lådorna är fyllda med processutrustning för batteritillverkning.

Utrustningen köptes in för fem miljarder kronor, men i den bouppteckning som konkursförvaltaren Jonas Premfors skickat in till domstolen värderas maskinerna bara till 200 miljoner kronor. Alltså bara 4 procent av det värdet som Northvolt betalade.

Förklaringen är att maskinerna är specialtillverkade för fabriken, och om ingen bygger en exakt likadan fabrik så är marknaden väldigt liten.

“Då är det skrotvärdet man står kvar med”, säger Jonas Premfors.

Tusentals containrar på väg mot Skellefteå

Problemen för Northvolt har varit välkända en längre tid och bolaget har länge kämpat med att få in ny finansiering. Trots det, och att lådorna på lagret verkar ha stått oöppnade, fortsatte pengarullningen. När konkursen för Northvolt Ett Expansion var ett faktum var 1000 containrar med utrustning på väg mot Skellefteå. Den utrustningen är delbetald men konkursboet vill inte ta emot den. Det skulle isåfall innebära att de skulle vara tvungna att betala fullt ut för det.

Konkursförvaltaren Jonas Premfors hyser dock visst hopp om att det skulle gå att sälja utrustningen, antingen till en batteritillverkare eller till ett Northvolt som har gått igenom rekonstruktion.”.
https://www.breakit.se/artikel/41939?ut ... -305866357
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

En till post-mortem:

FT.

"Why Northvolt failed to become Europe’s battery champion
How battery maker Northvolt went from Europe’s best-funded startup to filing for bankruptcy"

https://www.ft.com/content/c0917ee7-317 ... bd2d892c63

Även på Spotify:
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1638
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Northvolt

Inlägg av Airlift »

spacecoin skrev: 05 dec 2024 00:08
En till post-mortem:

FT.

"Why Northvolt failed to become Europe’s battery champion
How battery maker Northvolt went from Europe’s best-funded startup to filing for bankruptcy"

https://www.ft.com/content/c0917ee7-317 ... bd2d892c63

Även på Spotify:
”Make oil history” - eller hur greenwashing slogans är 2020.

Den ”gröna” omställningen är ett stort problem de gånger det baseras på känslor och bidrag.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

Airlift skrev: 05 dec 2024 07:36
spacecoin skrev: 05 dec 2024 00:08
En till post-mortem:

FT.

"Why Northvolt failed to become Europe’s battery champion
How battery maker Northvolt went from Europe’s best-funded startup to filing for bankruptcy"

https://www.ft.com/content/c0917ee7-317 ... bd2d892c63

Även på Spotify:
”Make oil history” - eller hur greenwashing slogans är 2020.

Den ”gröna” omställningen är ett stort problem de gånger det baseras på känslor och bidrag.
Att ge gigantiska bidrag och lånegarantier från offentliga medel till något som ”vem som helst” förstod att det skulle bli tufft är problemet tycker jag. Men politikerna vill ha ”rätt” sorts bolag til vilket pris som helst.

Det fanns redan överkapacitet på batterier globalt och den ökar snabbt trots att NV inte kommer igång nu. Det är inga nyheter. Supply/demand ger resten.

Sedan är batterier bland det svåraste man kan göra, och att skala upp först och lösa problemet sedan är det sämsta ur silicon valleys playbook.

Fake it ’til you make it funkar sällan för tillverkning och NV hade ingen direkt USP förutom ”vår el är grön” och ”vi löser europas problem med beroendet till kina/japan”, så vitt jag vet.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 05 dec 2024 08:48
Airlift skrev: 05 dec 2024 07:36
spacecoin skrev: 05 dec 2024 00:08
En till post-mortem:

FT.

"Why Northvolt failed to become Europe’s battery champion
How battery maker Northvolt went from Europe’s best-funded startup to filing for bankruptcy"

https://www.ft.com/content/c0917ee7-317 ... bd2d892c63

Även på Spotify:
”Make oil history” - eller hur greenwashing slogans är 2020.

Den ”gröna” omställningen är ett stort problem de gånger det baseras på känslor och bidrag.
Att ge gigantiska bidrag och lånegarantier från offentliga medel till något som ”vem som helst” förstod att det skulle bli tufft är problemet tycker jag. Men politikerna vill ha ”rätt” sorts bolag til vilket pris som helst.

Det fanns redan överkapacitet på batterier globalt och den ökar snabbt trots att NV inte kommer igång nu. Det är inga nyheter. Supply/demand ger resten.

Sedan är batterier bland det svåraste man kan göra, och att skala upp först och lösa problemet sedan är det sämsta ur silicon valleys playbook.

Fake it ’til you make it funkar sällan för tillverkning och NV hade ingen direkt USP förutom ”vår el är grön” och ”vi löser europas problem med beroendet till kina/japan”, så vitt jag vet.
Jag ser tydliga paralleller med IT-bubblan.
Det fanns pengar för alla som skulle göra något på internet.
Det finns ju säkert mycket livskraftigt från den perioden som vi använder idag.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Northvolt

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 05 dec 2024 09:03
spacecoin skrev: 05 dec 2024 08:48
Att ge gigantiska bidrag och lånegarantier från offentliga medel till något som ”vem som helst” förstod att det skulle bli tufft är problemet tycker jag. Men politikerna vill ha ”rätt” sorts bolag til vilket pris som helst.

Det fanns redan överkapacitet på batterier globalt och den ökar snabbt trots att NV inte kommer igång nu. Det är inga nyheter. Supply/demand ger resten.

Sedan är batterier bland det svåraste man kan göra, och att skala upp först och lösa problemet sedan är det sämsta ur silicon valleys playbook.

Fake it ’til you make it funkar sällan för tillverkning och NV hade ingen direkt USP förutom ”vår el är grön” och ”vi löser europas problem med beroendet till kina/japan”, så vitt jag vet.
Jag ser tydliga paralleller med IT-bubblan.
Det fanns pengar för alla som skulle göra något på internet.
Det finns ju säkert mycket livskraftigt från den perioden som vi använder idag.
Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 05 dec 2024 09:47
Fredrik j skrev: 05 dec 2024 09:03
spacecoin skrev: 05 dec 2024 08:48
Att ge gigantiska bidrag och lånegarantier från offentliga medel till något som ”vem som helst” förstod att det skulle bli tufft är problemet tycker jag. Men politikerna vill ha ”rätt” sorts bolag til vilket pris som helst.

Det fanns redan överkapacitet på batterier globalt och den ökar snabbt trots att NV inte kommer igång nu. Det är inga nyheter. Supply/demand ger resten.

Sedan är batterier bland det svåraste man kan göra, och att skala upp först och lösa problemet sedan är det sämsta ur silicon valleys playbook.

Fake it ’til you make it funkar sällan för tillverkning och NV hade ingen direkt USP förutom ”vår el är grön” och ”vi löser europas problem med beroendet till kina/japan”, så vitt jag vet.
Jag ser tydliga paralleller med IT-bubblan.
Det fanns pengar för alla som skulle göra något på internet.
Det finns ju säkert mycket livskraftigt från den perioden som vi använder idag.
Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Det är det jag menar. Även om det blir konkurs så har man skapat bestående värden i erfarenheter och till viss del i hårdvara.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Northvolt

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 05 dec 2024 11:36
tor-ake skrev: 05 dec 2024 09:47

Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Det är det jag menar. Även om det blir konkurs så har man skapat bestående värden i erfarenheter och till viss del i hårdvara.
Min farhåga är att alla maskiner säljs till något bolag i Kina, och att alla ingenjörer och tekniker antingen åker hem till sina ursprungsländer eller börjar jobba med något helt annat. Kvar blir bara tomma lokaler eller en tom industritomt. Säkert nytta för någon men inte för Skellefteå eller ens Sverige.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Northvolt

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 05 dec 2024 12:03
Fredrik j skrev: 05 dec 2024 11:36
tor-ake skrev: 05 dec 2024 09:47

Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Det är det jag menar. Även om det blir konkurs så har man skapat bestående värden i erfarenheter och till viss del i hårdvara.
Min farhåga är att alla maskiner säljs till något bolag i Kina, och att alla ingenjörer och tekniker antingen åker hem till sina ursprungsländer eller börjar jobba med något helt annat. Kvar blir bara tomma lokaler eller en tom industritomt. Säkert nytta för någon men inte för Skellefteå eller ens Sverige.
Samma med it-bubblan. Fördelarna tillföll ju inte alltid den som betalat. Någon kunskap har ju rimligen fastnat i Sverige.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Northvolt

Inlägg av tor-ake »

Fredrik j skrev: 05 dec 2024 13:11
tor-ake skrev: 05 dec 2024 12:03
Fredrik j skrev: 05 dec 2024 11:36
tor-ake skrev: 05 dec 2024 09:47

Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Det är det jag menar. Även om det blir konkurs så har man skapat bestående värden i erfarenheter och till viss del i hårdvara.
Min farhåga är att alla maskiner säljs till något bolag i Kina, och att alla ingenjörer och tekniker antingen åker hem till sina ursprungsländer eller börjar jobba med något helt annat. Kvar blir bara tomma lokaler eller en tom industritomt. Säkert nytta för någon men inte för Skellefteå eller ens Sverige.
Samma med it-bubblan. Fördelarna tillföll ju inte alltid den som betalat. Någon kunskap har ju rimligen fastnat i Sverige.
Inte riktigt samma men låt gå.

Vad vi borde ha gjort är att uppmuntra svenska ungdomar att söka sig till de universitet i världen där batteriforskning skedde, för att sedan låta dem diffundera ut i tillverkningen och suga upp kunskap, och sedan locka tillbaka dem hit. Lite som andra länder skickat gästforskare till oss för att absorbera den kunskap som då och då varit koncentrerad här, t.ex. inom radiokommunikation. KTH och Kista har ju i perioder haft märkligt många utländska gästforskare från t.ex. Kina.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

tor-ake skrev: 05 dec 2024 13:21
Fredrik j skrev: 05 dec 2024 13:11
tor-ake skrev: 05 dec 2024 12:03
Fredrik j skrev: 05 dec 2024 11:36
tor-ake skrev: 05 dec 2024 09:47

Som insider i branchen sedan it-bubblans dagar skulle jag påstå att vi hade stor nytta i många år efter, säkert ända fram till 2008 - det fanns tillgång till billigt internet, datahallar att sätta servrar i, en massa opensource programvara, och framförallt kunskap om hur man ska göra (och hur man inte ska göra) för att starta upp nya företag och tjänster.

En massa pengar plöjdes ner i löner och arvoden till personer som gjorde saker som sedan bara kastades i sopkorgen, och många av de personerna lämnade branchen helt och kom aldrig tillbaka, så det var det noll värde i så klart, men vi som blev kvar kunde hjälpa massor av entreprenörer såväl som stora företag och myndigheter att göra det digitala "skuttet".

Hade man rivit ned datahallarna, grävt upp fibrerna och stängt ned internet och slutat kränga modem hade vardagen sett lite annorlunda ut, men smartphonerevolutionen hade så klart hänt ändå, möjligen några år senare, bara.
Det är det jag menar. Även om det blir konkurs så har man skapat bestående värden i erfarenheter och till viss del i hårdvara.
Min farhåga är att alla maskiner säljs till något bolag i Kina, och att alla ingenjörer och tekniker antingen åker hem till sina ursprungsländer eller börjar jobba med något helt annat. Kvar blir bara tomma lokaler eller en tom industritomt. Säkert nytta för någon men inte för Skellefteå eller ens Sverige.
Samma med it-bubblan. Fördelarna tillföll ju inte alltid den som betalat. Någon kunskap har ju rimligen fastnat i Sverige.
Inte riktigt samma men låt gå.

Vad vi borde ha gjort är att uppmuntra svenska ungdomar att söka sig till de universitet i världen där batteriforskning skedde, för att sedan låta dem diffundera ut i tillverkningen och suga upp kunskap, och sedan locka tillbaka dem hit. Lite som andra länder skickat gästforskare till oss för att absorbera den kunskap som då och då varit koncentrerad här, t.ex. inom radiokommunikation. KTH och Kista har ju i perioder haft märkligt många utländska gästforskare från t.ex. Kina.
Problemet är väl dels att många inte förstår att Kina gått från att kopiera väst till att på många områden köra om. Det har skett de senaste 15-15 åren och det är läskigt hur snabbt det skett.

Jag lyssnade på en intervju med JB Straubel som menade på att det finns en annan arbetsmoral och ett annat driv i Asien än i väst. Vi har ju ett fint system här, men dom har massor av hungriga individer i undre medelklass som vill uppåt och ett överflöd av folk i allmänhet.

Vi är mätta och nöjda och roar oss med att skriva på ett elbilsforum istället ;)

Jag dömer inte, utan bara konstaterar att han har en poäng. Tyvärr är EU för fokuserat på policy och för lite på innovation.

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Northvolt

Inlägg av repulsiv »

spacecoin skrev: 05 dec 2024 14:02
Problemet är väl dels att många inte förstår att Kina gått från att kopiera väst till att på många områden köra om. Det har skett de senaste 15-15 åren och det är läskigt hur snabbt det skett.
Fast var har kina gått om ? ..De ställena de är framträdande på så har ju innovationen vanligen inte skett i kina.

Det går absolut att tillevrka högkvalitativa produkter i kina, men då brukar det vara produkter som är utvecklade utanför kina.

Jag har ju mycket kontakter i universitetsvärlden, och många professorer har ju haft kinesiska doktorander, och i princip alla belyser problemet med att kineser är präglade från barnsben att aldrig aldrig ifrågasätta eller tänka själva.

Anledningen att Sverige har så mycket innovation är just för att här ifrågasätter man och tänker själv.

Därför har kina svårt att bli något annat än en stor kopieringsmaskin.

Folk jämför gärna med japans resa, och ja, japan bröjade också som billig arbetskraft, men det ligger djupt i den japanska själen att förbättra, och det belönas. Det finns nån story om när japaner ville komma och besöka nån brittisk MC-fabrik på typ 60-talet när britterna var värdsledande, det fick dom, dom stod och ritade av maskiner och britterna skrattade åt dom, visst, titta ni och sen kan ni åka hem och skruva ihop era löjliga trampcyklar med motor igen", inte så många år senare var den brittiska MC-industrin i princip utradead, japanerna hade kopierat, förbättrat, och tillslut fått fram en bättre produkt, och dessutom billigare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8414
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Northvolt

Inlägg av spacecoin »

repulsiv skrev: 05 dec 2024 21:13
spacecoin skrev: 05 dec 2024 14:02
Problemet är väl dels att många inte förstår att Kina gått från att kopiera väst till att på många områden köra om. Det har skett de senaste 15-15 åren och det är läskigt hur snabbt det skett.
Fast var har kina gått om ? ..De ställena de är framträdande på så har ju innovationen vanligen inte skett i kina.

Det går absolut att tillevrka högkvalitativa produkter i kina, men då brukar det vara produkter som är utvecklade utanför kina.

Jag har ju mycket kontakter i universitetsvärlden, och många professorer har ju haft kinesiska doktorander, och i princip alla belyser problemet med att kineser är präglade från barnsben att aldrig aldrig ifrågasätta eller tänka själva.

Anledningen att Sverige har så mycket innovation är just för att här ifrågasätter man och tänker själv.

Därför har kina svårt att bli något annat än en stor kopieringsmaskin.

Folk jämför gärna med japans resa, och ja, japan bröjade också som billig arbetskraft, men det ligger djupt i den japanska själen att förbättra, och det belönas. Det finns nån story om när japaner ville komma och besöka nån brittisk MC-fabrik på typ 60-talet när britterna var värdsledande, det fick dom, dom stod och ritade av maskiner och britterna skrattade åt dom, visst, titta ni och sen kan ni åka hem och skruva ihop era löjliga trampcyklar med motor igen", inte så många år senare var den brittiska MC-industrin i princip utradead, japanerna hade kopierat, förbättrat, och tillslut fått fram en bättre produkt, och dessutom billigare.
Det går att dra paralleller med Japan som du gör. Redan idag leder Kina på batteritillverkning, solceller, vindsnurror, civila drönare som några exempel. Bilar är ju bara en tidsfråga. Jag är rädd för att det kommer att bli tufft framöver, framförallt för europa.

Den kanske ligger något i det du säger med kulturen, men jag tror att det kan vara en del fördomar med. Jag har inte jobbat i Kina så det är svårt för mig att bedöma.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7341
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Northvolt

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 05 dec 2024 22:01
repulsiv skrev: 05 dec 2024 21:13
spacecoin skrev: 05 dec 2024 14:02
Problemet är väl dels att många inte förstår att Kina gått från att kopiera väst till att på många områden köra om. Det har skett de senaste 15-15 åren och det är läskigt hur snabbt det skett.
Fast var har kina gått om ? ..De ställena de är framträdande på så har ju innovationen vanligen inte skett i kina.

Det går absolut att tillevrka högkvalitativa produkter i kina, men då brukar det vara produkter som är utvecklade utanför kina.

Jag har ju mycket kontakter i universitetsvärlden, och många professorer har ju haft kinesiska doktorander, och i princip alla belyser problemet med att kineser är präglade från barnsben att aldrig aldrig ifrågasätta eller tänka själva.

Anledningen att Sverige har så mycket innovation är just för att här ifrågasätter man och tänker själv.

Därför har kina svårt att bli något annat än en stor kopieringsmaskin.

Folk jämför gärna med japans resa, och ja, japan bröjade också som billig arbetskraft, men det ligger djupt i den japanska själen att förbättra, och det belönas. Det finns nån story om när japaner ville komma och besöka nån brittisk MC-fabrik på typ 60-talet när britterna var värdsledande, det fick dom, dom stod och ritade av maskiner och britterna skrattade åt dom, visst, titta ni och sen kan ni åka hem och skruva ihop era löjliga trampcyklar med motor igen", inte så många år senare var den brittiska MC-industrin i princip utradead, japanerna hade kopierat, förbättrat, och tillslut fått fram en bättre produkt, och dessutom billigare.
Det går att dra paralleller med Japan som du gör. Redan idag leder Kina på batteritillverkning, solceller, vindsnurror, civila drönare som några exempel. Bilar är ju bara en tidsfråga. Jag är rädd för att det kommer att bli tufft framöver, framförallt för europa.

Den kanske ligger något i det du säger med kulturen, men jag tror att det kan vara en del fördomar med. Jag har inte jobbat i Kina så det är svårt för mig att bedöma.
Så här långt håller jag med Spacecoin. Två problem som jag ser med att ta universitetsvärlden som ett exempel är:

1. Kineserna där har väl sällan eller aldrig ledande positioner – eller?
2. Det är inte en del av det 'kinesiska industriella komplexet'.

Tycker det är alldeles uppenbart att kineser på ledande positioner i det 'kinesiska industriella komplexet' kan innovate. Spacecoin ger fyra exempel – batteritillverkning, solceller, vindsnurror, civila drönare. Jag tycker även att det går att räkna in elbilar här redan nu. Ytterligare ett exempel är Tiktok. Minns nu inte exakt hur det gick till, men det finns redogörelser på I-net för hur grundaren(?) av Bytedance åkte till Kalifornien, studerade ungdomskulturen på plats – typ rätt tid på rätt plats, och sedan tog det därifrån…

Tycker även det är tydligt att det 'kinesiska industriella komplexet' är särskilt intresserade av sånt som kan ha 'dual use' som t.ex. Tiktok och civila drönare…

Det här inlägget skulle kunna vara rätt mycket mer ingående och 'i klartext', men det verkar inte som att forumets praxis kring moderering tillåter det sen en tid tillbaka…  ;)

EDIT:
Missade/glömde bort att väva in faktorer som den kinesiska marknadens relativa storhet med dess ypperliga möjligheter till div. fördelar när det gäller economies of scale, samt 'div. långsiktiga industripolitiska strategier' i resonemanget ovan…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar