Byta till dubbdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:36
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43
Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% ~0,2 bar för att de vill vara goda Corporate citizens. […
Tror jag inte på.
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Dom rekommenderar så klart +10% +~0,2 bar även för sommardäck. Källa på att de inte skulle göra det?…

Hela det ovan citerade inlägget eftersom vi nu är på ny sida i tråden…
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43
Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% ~+0,2 bar för att de vill vara goda Corporate citizens. Och inget fel i det IMO. Ett däck med 10% ~0,2 bar högre tryck kommer rulla lättare. Därmed kommer bilen förbruka mindre energi. Tilämpa sedan det här på hela den globala bilflottan så blir det antal ton mindre CO2-utsläpp… Särskilt på den tiden då alla bilar var fossilförbrännare…

Normalt sett i de allra flesta fall(?) fixar antagligen de flesta däck ~10% ~0,2 bar högre tryck utan att däcket slits ojämnt. Men inte alltid… Ta t.ex. en gasdriven kombi i Golf-klassen från VAG som rullar i Södra sverige. På den bilen är högsta rekommenderade tryck med 2 pers i bilen och lite bagage 2,2 bar för framaxeln och 2,7 bar för bakaxeln. Som nämnts ovan så fluktuerar trycket i däcken även med utetemperaturen. Så om man råkar köra lite för mycket med 2,3 bar på framaxeln medan det är lite varmare än när man senast kontrollerade däcktrycket så finns det risk för att ett par europeiska friktionsdäck från Nokian slits ojämnt. Ask me how I know…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 16:38
Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:36
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43

Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% för att de vill vara goda Corporate citizens. […
Tror jag inte på.
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Dom rekommenderar så klart +10% även för sommardäck. Källa på att de inte skulle göra det…
Se tidigare i tråden där jag klippt in Nokians rekomendation för vinterdäck.

Källa på att däcktillverkare generellt rekommenderar +10% på alla däck?...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7429
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:45
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 16:38
Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:36
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43

Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% för att de vill vara goda Corporate citizens. […
Tror jag inte på.
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Dom rekommenderar så klart +10% ~2 bar även för sommardäck. Källa på att de inte skulle göra det…
Se tidigare i tråden där jag klippt in Nokians rekomendation för vinterdäck.

Källa på att däcktillverkare generellt rekommenderar +10% på alla däck?...
Ok… Verkar som jag generaliserat 10% utifrån bilar där rek. däcktryck ligger kring 2 bar. 0,2 bar verkar det vara. Inte 10%…
Rätt lufttryck minskar utsläpp

Rätt lufttryck har en stor miljöpåverkan. Lufttryck påverkar rullmotståndet och om trycket är för lågt ökar rullmotståndet, vilket i sin tur även ökar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Bra rekommendation är att ha 0,2 bar högre lufttryck än vad biltillverkare rekommenderar
. Lite högre tryck skadar inte däcket, utan det minskar däckets värmeutveckling, vilket i sin tur minskar däckslitaget. Även körstabiliteten blir bättre, förklarar Sundholm. [Min u.]

https://www.nokiantyres.se/om-oss/nyhet ... g-korning/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 16:55
Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:45
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 16:38
Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 16:36
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43

Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% för att de vill vara goda Corporate citizens. […
Tror jag inte på.
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Dom rekommenderar så klart +10% även för sommardäck. Källa på att de inte skulle göra det…
Se tidigare i tråden där jag klippt in Nokians rekomendation för vinterdäck.

Källa på att däcktillverkare generellt rekommenderar +10% på alla däck?...
Ok… Verkar som jag generaliserat 10% utifrån bilar där rek. däcktryck ligger kring 2 bar. 0,2 bar verkar det vara. Inte 10%…
Rätt lufttryck minskar utsläpp

Rätt lufttryck har en stor miljöpåverkan. Lufttryck påverkar rullmotståndet och om trycket är för lågt ökar rullmotståndet, vilket i sin tur även ökar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Bra rekommendation är att ha 0,2 bar högre lufttryck än vad biltillverkare rekommenderar
. Lite högre tryck skadar inte däcket, utan det minskar däckets värmeutveckling, vilket i sin tur minskar däckslitaget. Även körstabiliteten blir bättre, förklarar Sundholm. [Min u.]

https://www.nokiantyres.se/om-oss/nyhet ... g-korning/

Dubbla budskap från Nokian.
.
Screenshot_20241125_201115_Chrome.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nils S »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:26
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback: Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9367
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av mikebike »

Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:26
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback: Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nils S »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 15:05
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Kan inte påminna mig om att jag sett i någon manual att biltillverkarens rekommenderade däcktryck enbart gäller i sommartemperatur.

Hur gör man då när man kollar däcktrycker under höst vinter och vår? Vilket däcktryck ska man då ha?
Det är olika hur noggranna bilarnas manualer är. Däremot gäller ju bilens rekommenderade däcktryck alltid en stillastående bil med "kalla" däck av de som monterats i bilfabriken = alltså underförstått sommardäck i normala plusgrader.

Höst och vår kan man med fördel höja däcktrycket 0,1-0,2 bar.
Vintertid är det bra att höja däcktrycket 0,2-0,3 bar beroende på hur kalla vintrar man har.

Sedan är det alltid bättre att ha lite för högt däcktryck än lite för lågt.
Då får man bättre köregenskaper, bättre motståndskraft mot vattenplaning och lägre rullmotstånd.
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nils S »

mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:26
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29


Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback: Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9367
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av mikebike »

Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57
mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:26
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36


Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback: Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av tor-ake »

Samma diskussioner på bilforum år ut och år in. :lol: Motoroljor, däck och vilket tryck man skall pumpa dem till. Alla har en åsikt men väldigt få har någon djupare kunskap om vad som är rätt och fel.

Anledningen till att det över huvud taget blir någon diskussion är att det är lätt att förhålla sig till, alla kan läsa på en oljeflaska och på en tryckmätare, och se en siffra och relatera till den. Samtidigt som det spelar väldigt liten roll om man kör på 2,5 eller 3,5 bar, det funkar ändå. Det låter lite annorlunda, känns lite annorlunda, om man verkligen känner efter.

Men det är givetvis bara ett tryck som är optimalt för varje situation. Vilket det är vet jag så klart, men jag berättar inte :P
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nils S »

mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57
mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:26

Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9367
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av mikebike »

Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23
mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57
mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44


Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Fast 0,3 bar för lågt tryck är ju ingen katastrof alls.

Ingen lär heller bli bötfälld för att han har rätt däcktryck vid en razzia med motiveringen att "då var trycket säkert för lågt när du körde hemifrån". :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23
mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57
mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:44


Jo, vi säger samma sak.
Att man ska kompensationshöja däcktrycket med 0,1 bar för varje 10 grader som temperaturen sjunker.
Så höj däcktrycket med 0,2-0,3 bar på vinterdäck.
Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
TeslaLeo

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av TeslaLeo »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 00:32
Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23
mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57
mikebike skrev: 05 dec 2024 09:47

Vad menar du med att kompensationshöja?

Att du kollar trycket i ett uppvärmt garage och fyller till ett högre tryck för att kompensera för att det är kallare ute?
Det är ju inte samma sak som att köra med högre tryck på vintern.
Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Det där går att räkna ut med gaslagen. Men ungefär:
Lägg på ca 0,1bar för varje 10C. Så är det 0C ute lägger du knappt 3.1bar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av AAKEE »

TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 06:03
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 00:32
Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23
mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04
Nils S skrev: 05 dec 2024 09:57


Ja, precis.
Bilens rekommenderade däcktryck gäller för temperaturer strax under 20 plusgrader.
I takt med att vädret ändras med säsongen bör man höja däcktrycket något för att kompensera för att luftens densitet ändras i takt med temperaturen. När man sätter på vinterdäck är det ofta fortfarande plusgrader utomhus. Eller att det är plusgrader i det garage man jobbar i.
Då ska man fylla på extra så att man inte understiger rekommenderat däcktryck när det är -8 grader några veckor senare.
Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Det där går att räkna ut med gaslagen. Men ungefär:
Lägg på ca 0,1bar för varje 10C. Så är det 0C ute lägger du knappt 3.1bar
Det gäller bara om bilen står inne i ett garage eller ngt. Står bilen ute i 0C och man kontrollerar/justerar är det fortfarande 2.9bar som gäller.

Står bilen i ett garage som håller tex +20C fyller man på 0.1 Bar för varje 10C skillnad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
TeslaLeo

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av TeslaLeo »

AAKEE skrev: 06 dec 2024 07:00
TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 06:03
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 00:32
Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23
mikebike skrev: 05 dec 2024 10:04

Alla fyllningsstationer jag sett och använt har varit utomhus.
Det handlar alltså inte alls om att köra med högre tryck på vintern, utan om att regelbundet kontrollera och justera trycket.

Jag monterade mina vinterdäck i september. Sedan dess har jag fyllt på mer luft vid tre tillfällen i takt med att temperaturen fallit.
Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Det där går att räkna ut med gaslagen. Men ungefär:
Lägg på ca 0,1bar för varje 10C. Så är det 0C ute lägger du knappt 3.1bar
Det gäller bara om bilen står inne i ett garage eller ngt. Står bilen ute i 0C och man kontrollerar/justerar är det fortfarande 2.9bar som gäller.

Står bilen i ett garage som håller tex +20C fyller man på 0.1 Bar för varje 10C skillnad.

Ja, jag var kanske lite otydlig. Så är det såklart.

Jag hade exakt 2,9bar innan det blev kallt här i Skåne

Nu senare vid -3C varnade bilen då den tyckte jag hade för lite tryck i däcken (2,7 bar). Då blev det till att fylla på.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 12:52
AAKEE skrev: 06 dec 2024 07:00
TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 06:03
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 00:32
Nils S skrev: 05 dec 2024 10:23


Precis. Ofta har man kört till däckfyllningsstationen på någon mack. Har man då kört någon kilometer dit så har däcken värmts upp och då ska man fylla på 0,2-0,3 bar extra för att kompensera varma/använda däck som kommit upp i temperatur.

Detta är det vanligaste däckfelet man gör. Att man kollar däcktrycket när man har kört en stund och missat att bilens rekommenderade tryck är kalla däck i vila, inte när man kört en sväng. Vid de däckrazzior som görs runt om i Sverige är det vanligt att bilarna har 0,2-0,3 bar för lågt däcktryck.
Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Det där går att räkna ut med gaslagen. Men ungefär:
Lägg på ca 0,1bar för varje 10C. Så är det 0C ute lägger du knappt 3.1bar
Det gäller bara om bilen står inne i ett garage eller ngt. Står bilen ute i 0C och man kontrollerar/justerar är det fortfarande 2.9bar som gäller.

Står bilen i ett garage som håller tex +20C fyller man på 0.1 Bar för varje 10C skillnad.

Ja, jag var kanske lite otydlig. Så är det såklart.

Jag hade exakt 2,9bar innan det blev kallt här i Skåne

Nu senare vid -3C varnade bilen då den tyckte jag hade för lite tryck i däcken (2,7 bar). Då blev det till att fylla på.
Jag skriver ju uttryckligen att bilen står utomhus...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 14:57
TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 12:52
AAKEE skrev: 06 dec 2024 07:00
TeslaLeo skrev: 06 dec 2024 06:03
Nicke Nyfiken skrev: 06 dec 2024 00:32


Så vilket däcktryck ska man ha på vintern om man inte kört med bilen innan man kollar trycket, och bilen har stått utomhus senaste dygnet?
Tesla rekommenderar 2,9 bar. (Men det gäller tydligen bara vid +20°) Vad ska tryckmätaren visa när trycket är korrekt?
Det där går att räkna ut med gaslagen. Men ungefär:
Lägg på ca 0,1bar för varje 10C. Så är det 0C ute lägger du knappt 3.1bar
Det gäller bara om bilen står inne i ett garage eller ngt. Står bilen ute i 0C och man kontrollerar/justerar är det fortfarande 2.9bar som gäller.

Står bilen i ett garage som håller tex +20C fyller man på 0.1 Bar för varje 10C skillnad.

Ja, jag var kanske lite otydlig. Så är det såklart.

Jag hade exakt 2,9bar innan det blev kallt här i Skåne

Nu senare vid -3C varnade bilen då den tyckte jag hade för lite tryck i däcken (2,7 bar). Då blev det till att fylla på.
Jag skriver ju uttryckligen att bilen står utomhus...
Yepp. Och då ska man inte plussa för tempskillnad. Men ngt tiondels bar till gör inget ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av jimhalpert »

Tack för alla svar! Nu har jag betydligt bättre koll på läget än tidigare. Stort tack som sagt.

Funderar även på vad man skulle kunna få för befintliga vinterhjul (två säsonger med bra mönster kvar). Det är original 19" hankook friktion. Tänker om man köper helt nya från Tesla och säljer nuvarande så kanske det inte blir så fasligt dyrt i slutändan. Har dock svårt att hitta vad de säljs eller har sålts för på blocket. Någon som har lite koll?

Glad andra advent!
Skriv svar