Dom rekommenderar så klartNicke Nyfiken skrev: ↑04 dec 2024 16:36Tror jag inte på.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 15:43Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare+10%~0,2 bar för att de vill vara goda Corporate citizens. […
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Hela det ovan citerade inlägget eftersom vi nu är på ny sida i tråden…
SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 15:43Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare+10%~+0,2 bar för att de vill vara goda Corporate citizens. Och inget fel i det IMO. Ett däck med10%~0,2 bar högre tryck kommer rulla lättare. Därmed kommer bilen förbruka mindre energi. Tilämpa sedan det här på hela den globala bilflottan så blir det antal ton mindre CO2-utsläpp… Särskilt på den tiden då alla bilar var fossilförbrännare…
Normalt sett i de allra flesta fall(?) fixar antagligen de flesta däck ~10%~0,2 bar högre tryck utan att däcket slits ojämnt. Men inte alltid… Ta t.ex. en gasdriven kombi i Golf-klassen från VAG som rullar i Södra sverige. På den bilen är högsta rekommenderade tryck med 2 pers i bilen och lite bagage 2,2 bar för framaxeln och 2,7 bar för bakaxeln. Som nämnts ovan så fluktuerar trycket i däcken även med utetemperaturen. Så om man råkar köra lite för mycket med 2,3 bar på framaxeln medan det är lite varmare än när man senast kontrollerade däcktrycket så finns det risk för att ett par europeiska friktionsdäck från Nokian slits ojämnt. Ask me how I know…