Byta till dubbdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Byta till dubbdäck

Inlägg av jimhalpert »

Hej!

Jag har en RWD -23 med friktionsdäck men funderar på att byta till dubbdäck (vi kör till landet en det och varit med om en del blankis på sistone). Jag undrar egentligen någon har koll på vad det kostar att byta ut nuvarande gummi till dubb? De som sitter på orginalhjulen ser ut att vara dessa: https://vianor.se/dack/personbilar/dubb ... tta-10-ev/ (15k för 4st).

Jag har kollat med ett företag men där ligger kostnaden för enbart däcken på 20k. Är det specialdäck för Tesla eller är det ovanstående man får om man köper direkt från Tesla? Nedan är beskrivning från Teslas hemsida:

"Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck är särskilt framtagna för nordiska vinterförhållanden och har inbyggda stötdämpare som minimerar dubbarnas motstånd mot vägytan. Detta minskar både oljud i kupén och slitage. Denna uppsättning inkluderar fyra 19" Sport-fälgar med däck monterade."

/smått förvirrad
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av pejvic »

hej!

Kanske inte har svaret men om du menar byta gummi så cirka 1500kr för jobbet.
köp med hemkörning och lägg i bakluckan och boka tid. Tänk på att du bara får 3-4000 för de gamla när du säljer.
Jag har under åren sett en hel del annonser där folk vill byta till sig friktion från dubb.

Tipset är annars att annonsera tex på blocket, samt här och på facebookgruppen Tesla köp/sälj
Då kan ni byta hela fälgarna rakt av med varandra. (gratis)

Bedömer fortfarande att de allra flesta som kört Tesla väljer friktion framför dubb.
Skulle gissa på 70-80% av 3/Y-ägarna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9368
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av mikebike »

jimhalpert skrev: 25 nov 2024 08:21
Hej!

Jag har en RWD -23 med friktionsdäck men funderar på att byta till dubbdäck (vi kör till landet en det och varit med om en del blankis på sistone). Jag undrar egentligen någon har koll på vad det kostar att byta ut nuvarande gummi till dubb? De som sitter på orginalhjulen ser ut att vara dessa: https://vianor.se/dack/personbilar/dubb ... tta-10-ev/ (15k för 4st).

Jag har kollat med ett företag men där ligger kostnaden för enbart däcken på 20k. Är det specialdäck för Tesla eller är det ovanstående man får om man köper direkt från Tesla? Nedan är beskrivning från Teslas hemsida:

"Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck är särskilt framtagna för nordiska vinterförhållanden och har inbyggda stötdämpare som minimerar dubbarnas motstånd mot vägytan. Detta minskar både oljud i kupén och slitage. Denna uppsättning inkluderar fyra 19" Sport-fälgar med däck monterade."

/smått förvirrad
Brorsan fick med de däcken till sin i4. Bilen upplevdes som vinglig och att det är en fördröjning från att man vrider på ratten tills bilen reagerar. Nu har han köpt en uppsättning Continental 7 friktion och med dessa känns bilen nästan lika stadig som på sommaren.
På köpet blev bilen mycket tystare.
Dubbhjulen står i garaget "utifallatt".
Bror bor i Sundsvall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2218
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av tor-ake »

Klassiskt Nokian Hakka. Har varit så åtminstone de 15 senaste åren. De designar sina däck att vara så, dvs det är en egenskap inte ett fel. De känns sladdriga men i absoluta tal är greppet top notch.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av RareEarth »

jimhalpert skrev: 25 nov 2024 08:21
Hej!

Jag har en RWD -23 med friktionsdäck men funderar på att byta till dubbdäck (vi kör till landet en det och varit med om en del blankis på sistone). Jag undrar egentligen någon har koll på vad det kostar att byta ut nuvarande gummi till dubb? De som sitter på orginalhjulen ser ut att vara dessa: https://vianor.se/dack/personbilar/dubb ... tta-10-ev/ (15k för 4st).

Jag har kollat med ett företag men där ligger kostnaden för enbart däcken på 20k. Är det specialdäck för Tesla eller är det ovanstående man får om man köper direkt från Tesla? Nedan är beskrivning från Teslas hemsida:

"Nokian Hakkapeliitta 10 dubbdäck är särskilt framtagna för nordiska vinterförhållanden och har inbyggda stötdämpare som minimerar dubbarnas motstånd mot vägytan. Detta minskar både oljud i kupén och slitage. Denna uppsättning inkluderar fyra 19" Sport-fälgar med däck monterade."

/smått förvirrad
Priset på däck beror starkt på vilken dimension de har. Din länk till Vianor visar inte priset för den däcksdimension du behöver. Ändra till 255/45R19 så ser du att priset ändras till 19450 kr.

Det är inte specialdäck till Tesla.

Billigast är att köpa från en onlinehandlare som däckonline, däck365 etc. Däckonline har t ex samma däck för 16664 kr. Sedan tillkommer byte av däcken på fälgarna hos valfri däcksverkstad, ca 400 kr/däck.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Tomsgbg »

Vi körde förra vintern med R5EV och sambon blev väldigt nervös i kombination med regenereringen som gör att rumpan släpper lätt.
Provkörde lite förra veckan nu när vi bytt till Hakka 10EV på en väg med is och tycker nog att bilen upplevs tryggare nu.
Så de känns som rätt val till denna bilen.

Men det bullrar ju och dubbat ser även ut att dra lite mer än friktion av de jag sett hittills.
Sen tycker jag inga av däcken var speciellt stabila i sidled om man inte la sig lite över 2,9bar som rekommenderas.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 18:41
Vi körde förra vintern med R5EV och sambon blev väldigt nervös i kombination med regenereringen som gör att rumpan släpper lätt.
Provkörde lite förra veckan nu när vi bytt till Hakka 10EV på en väg med is och tycker nog att bilen upplevs tryggare nu.
Så de känns som rätt val till denna bilen.

Men det bullrar ju och dubbat ser även ut att dra lite mer än friktion av de jag sett hittills.
Sen tycker jag inga av däcken var speciellt stabila i sidled om man inte la sig lite över 2,9bar som rekommenderas.
Nokian rekommenderar 3,1 bar för både Hakka 10 och R5. Och det är med "kalla" däck. Så trycket kan hamna på 3,3-3,4 bar när man kört en stund.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Tomsgbg »

2,9bar är vad Tesla rekommenderar och säkert vad de flesta gör i sina däck.
Då blir dom ostabila vilken många upplever.
Men, när du tryck i strax över 3 bar så blir dom istället ännu sämre i komfort och ljudnivå.
Speciellt Hakka 10 som jag kör med nu.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 565
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av repulsiv »

Tycker inte mina hakka 10 känns ostabila iofs, med 2,9bar.

Iofs hade jag hakka 10 på förra bilen med, och hakka 8 innan dess :)

Men kanske skulle prova att höja trycket lite bara för att.

Angående TS ursprungsproblem är min erfarenhet att om man ska "byta in" sina däck hos däckshandlaren så betalar dom generellt dåligt, men det kan variera stort, speciellt mindre handlare är benägna att betala mer känsn det som.

Mina Hakka 8 där ovan köpte jag f.ö för 50% av nypriset (hos däckonline) hos en däcksgubbe, han hade bytt in dom i princip nya från en kund som ville ha friktion istället (hur man nu kan vilja det, obegripligt..) så det blev en mycket bra affär för mej.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 19:30
2,9bar är vad Tesla rekommenderar och säkert vad de flesta gör i sina däck.
Då blir dom ostabila vilken många upplever.
Men, när du tryck i strax över 3 bar så blir dom istället ännu sämre i komfort och ljudnivå.
Speciellt Hakka 10 som jag kör med nu.
2,9 gäller sommardäck.
Det är alltså inte en slump att Nokian rekommenderar 0,2 bar högre tryck när man har vinterdäck. Däcken blir ju uppenbarligen stabilare när man följer däcktillverkarens rekomendationer.
Screenshot_20241125_201115_Chrome.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Tomsgbg »

När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nils S
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 mar 2020 22:40

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nils S »

Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback:
Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png
//Nils Svärd, Vi Bilägare
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av RareEarth »

Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Jag tror inte däcktillverkarna normalt rekommenderar något tryck, utöver att trycket ska mätas vid den temperatur de ska användas. Continental t ex hänvisar till instruktionsboken för bilen. Det enda däcktillverkarna anger är maxtrycket. Det vore ju omöjligt för däcktillverkarna att hålla reda på alla bilmodeller och alla möjliga parametrar som påverkar vilket tryck som är optimalt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9368
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av mikebike »

RareEarth skrev: 26 nov 2024 15:37
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Jag tror inte däcktillverkarna normalt rekommenderar något tryck, utöver att trycket ska mätas vid den temperatur de ska användas. Continental t ex hänvisar till instruktionsboken för bilen. Det enda däcktillverkarna anger är maxtrycket. Det vore ju omöjligt för däcktillverkarna att hålla reda på alla bilmodeller och alla möjliga parametrar som påverkar vilket tryck som är optimalt.
Nästan alla tidigare bilar har haft en liten tabell på B-stolpen där rekommenderat tryck har varierat med last och hastighet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Arctic Drifter »

Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 20:14
2,9 gäller sommardäck.
Det är alltså inte en slump att Nokian rekommenderar 0,2 bar högre tryck när man har vinterdäck. Däcken blir ju uppenbarligen stabilare när man följer däcktillverkarens rekomendationer.Screenshot_20241125_201115_Chrome.jpg
241126.jpg
Nokian är hårda, -10 i garaget betraktas som varmt! :-)

(Baserat på lägsta temperaturen vi hade ute förra säsongen)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5923
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av AAKEE »

Arctic Drifter skrev: 26 nov 2024 16:43
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 20:14
2,9 gäller sommardäck.
Det är alltså inte en slump att Nokian rekommenderar 0,2 bar högre tryck när man har vinterdäck. Däcken blir ju uppenbarligen stabilare när man följer däcktillverkarens rekomendationer.Screenshot_20241125_201115_Chrome.jpg
241126.jpg
Nokian är hårda, -10 i garaget betraktas som varmt! :-)

(Baserat på lägsta temperaturen vi hade ute förra säsongen)
Upp till 50-60C varmare än ute ju.

Garaget, ~+12C till ~ +18 beroende på vht.
Förea året, ned till -41C utanför :shock:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Kan inte påminna mig om att jag sett i någon manual att biltillverkarens rekommenderade däcktryck enbart gäller i sommartemperatur.

Hur gör man då när man kollar däcktrycker under höst vinter och vår? Vilket däcktryck ska man då ha?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

RareEarth skrev: 26 nov 2024 15:37
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Jag tror inte däcktillverkarna normalt rekommenderar något tryck, utöver att trycket ska mätas vid den temperatur de ska användas. Continental t ex hänvisar till instruktionsboken för bilen. Det enda däcktillverkarna anger är maxtrycket. Det vore ju omöjligt för däcktillverkarna att hålla reda på alla bilmodeller och alla möjliga parametrar som påverkar vilket tryck som är optimalt.
Det har jag inte skrivit heller.

Jag skriver att däcktillverkare rekommenderar högre tryck i vinterdäcken än vad biltillverkarna anger i sina respektive manualer. Inte att de rekommenderar något specifikt tryck.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7438
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36
Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Att höja däcktrycket på vintern handlar om att kompensera för temperatur. Inte för typ av däck.

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

Om någon är sugen att nörda ned sig i däcktryck finns här ett test i Vi Bilägare skrivet av mig där vi testar hur däckets prestanda påverkas med för högt och för lågt däcktryck:

https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... -dacktryck

(Självklart bakom betalvägg! Gratisversionerna av "journalistik" är ... man får vad man betalar för ...)


Förövrigt kan man ibland hitta angivelser för vinterdäcktryck i instruktionsböckerna, men det varierar mellan olika biltillverkare och hur noggranna de är. Här från Subaru Outback: Skärmavbild 2024-11-26 kl. 09.26.49.png

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Continental verkar inte hålla med…
https://www.continental-tires.com/se/sv ... in-winter/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson
Inlägg: 1187
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av manneson »

Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 15:05
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Kan inte påminna mig om att jag sett i någon manual att biltillverkarens rekommenderade däcktryck enbart gäller i sommartemperatur.

Hur gör man då när man kollar däcktrycker under höst vinter och vår? Vilket däcktryck ska man då ha?
Man "ska" väl regelbundet kontrollera/justera trycket.
Jag brukar dock trycka i 0,2-0,3 bar extra när jag lägger på vinterhjulen på hösten.
manneson
Inlägg: 1187
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av manneson »

Förövrigt skulle jag just försöka byta med någon, om du nu tvunget måste ha dubb.
Finns ju många fördelar med dubbfritt, tex att man inte behöver hålla sig till fasta datum för byte samt att man bekymmersfritt kan köra överallt i våra städer eller ner på kontinenten.
Dessutom bullrar det betydligt mindre. Dubbdäck i en elbil kan bli rätt plågsamt då det inte finns någon avgasmotor som döljer smattrandet.
Kör lite långsammare om det är isigt bara...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 04 dec 2024 15:33
Nicke Nyfiken skrev: 04 dec 2024 15:05
Nils S skrev: 26 nov 2024 09:36

Bilens angivna däcktryck gäller alltid "kallt" däck (alltså i vila) i normal sommartemperatur.
Sedan ändras däcktrycket med cirka 0,1 bar för varje 10°C. Så är det minus -10°C hamnar däcktrycket på 0,3 bar lägre än i +20°C.

//Nils Svärd, Vi Bilägare
Kan inte påminna mig om att jag sett i någon manual att biltillverkarens rekommenderade däcktryck enbart gäller i sommartemperatur.

Hur gör man då när man kollar däcktrycker under höst vinter och vår? Vilket däcktryck ska man då ha?
Man "ska" väl regelbundet kontrollera/justera trycket.
Jag brukar dock trycka i 0,2-0,3 bar extra när jag lägger på vinterhjulen på hösten.
Jag med.

Men enligt Nils Svärd så är det fel. Därav min fråga till honom.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7438
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev: 25 nov 2024 21:29
Tomsgbg skrev: 25 nov 2024 20:28
När man ändrat från sommardäck till vinterdäck i konfiguration i bilen så är de fortfarande 2,9 som rekommenderas om jag inte minns fel.
Det stämmer.
Men det är inte Tesla som rekommenderar högre tryck i vinterdäcken, det är däcktillverkarna.
I detta fallet Nokian, som rekommenderar +0,2 bar.
Har sett några däcktillverkare som rekommenderar +10% vilket i praktiken är +0,3 bar.
[Min u.]
Andra tillverkare av vinterdäck rekommenderar kanske något annat.

Tesla kan inte veta vilka vinterdäck vi använder så det är svårt för dem att ge någon rekommendation. Men de skulle kunna ha en liten info-ruta när man ändrar till vinterdäck i menyn, att man ska kolla med däcktillverkaren. Men jag har inte sett något annat bilmärke som haft en sådan rekommendation i manualen så Tesla avviker inte i detta. Och det är faktiskt brukarens ansvar att ha koll på, när man bytt till en ny typ av däck.
Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% ~+0,2 bar för att de vill vara goda Corporate citizens. Och inget fel i det IMO. Ett däck med 10% ~0,2 bar högre tryck kommer rulla lättare. Därmed kommer bilen förbruka mindre energi. Tilämpa sedan det här på hela den globala bilflottan så blir det antal ton mindre CO2-utsläpp… Särskilt på den tiden då alla bilar var fossilförbrännare…

Normalt sett i de allra flesta fall(?) fixar antagligen de flesta däck ~10% ~0,2 bar högre tryck utan att däcket slits ojämnt. Men inte alltid… Ta t.ex. en gasdriven kombi i Golf-klassen från VAG som rullar i Södra sverige. På den bilen är högsta rekommenderade tryck med 2 pers i bilen och lite bagage 2,2 bar för framaxeln och 2,7 bar för bakaxeln. Som nämnts ovan så fluktuerar trycket i däcken även med utetemperaturen. Så om man råkar köra lite för mycket med 2,3 bar på framaxeln medan det är lite varmare än när man senast kontrollerade däcktrycket så finns det risk för att ett par europeiska friktionsdäck från Nokian slits ojämnt. Ask me how I know…

EDIT:
Ok… Verkar som jag generaliserat 10% utifrån bilar där rek. däcktryck ligger kring 2 bar. 0,2 bar verkar det vara. Inte 10%…
Rätt lufttryck minskar utsläpp

Rätt lufttryck har en stor miljöpåverkan. Lufttryck påverkar rullmotståndet och om trycket är för lågt ökar rullmotståndet, vilket i sin tur även ökar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

– Bra rekommendation är att ha 0,2 bar högre lufttryck än vad biltillverkare rekommenderar
. Lite högre tryck skadar inte däcket, utan det minskar däckets värmeutveckling, vilket i sin tur minskar däckslitaget. Även körstabiliteten blir bättre, förklarar Sundholm. [Min u.]

https://www.nokiantyres.se/om-oss/nyhet ... g-korning/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Byta till dubbdäck

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 15:43

Som jag har förstått det så rekommenderar däcktillverkare +10% för att de vill vara goda Corporate citizens.
Tror jag inte på.
Om det var syftet, varför rekommenderar de inte samma för sommardäck?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar