Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
Re: Aktien TSLA
Tesla gör lite samma misstag som Apple har gjort:
Man lanserar något som är på många sätt i framkant och sedan tror man att man är störst bäst och vackrast, och därefter springer konkurrenterna ifrån.
Apples telefoner är numera hopplöst långt efter på det mesta.
Tesla är på flera sätt också hopplöst långt efter de som ligger i framkant.
Innovationen hos Tesla har avstannat och lögnerna blir mer framträdande. Man skryter knappt me sina bilar längre (annat än samma gamla trötta argument som vi hört nu i evigheters tid), designen var föråldrar från start, man skalar ner kundupplevelsen in absurdum och tar till alla medel för att hålla skenet uppe.
Man är en biltillverkare, samtidigt som man inte förstått vad det innebär att vara en biltillverkare, samtidigt som man försöker göra sken av att man är något annat.
Ta senaste skrytmomentet:
Cybetruck som kan ladda på V4 med 500 kW. Man visar en filmsnutt som är så uppenbart fefjk så det liknar ingenting.
Man visar alltså inte ens något verkligt!
(Vaddå fejk säger nog någon nu, antagligen ett Tesla fan: Titta på filmsnutten. Det står 500 kW (EXAKT dessutom, bara det är fishy), och det snurrar på miles per timme - dessa siffror ÄNDRAS samtidigt som kW är konstant, oh på raden "+ kWh" står det +0 kWh så siffrorna går inte ihop sig alls).
För övrigt så har autonoma bilar varit på väg länge. Flera decennier.
Visst, vi har fått några små spelare likt Waymo och Baidu och flera ännu mindre som testar saker i lab eller skarpt, och viss begränsad körning för privatpersoner i och med bland annat Mercedes, men seriöst - autonomi hos bilar på allmänna vägar kommer fortfarande "vara på gång" även när vi läser år 2030 i kalendern.
Inget reolutionerande kommer hända inom området på åratal, och vi kommer inte se någon storskalig autonom expansion inom ett decennium. Och definitivt inte från Tesla för övrigt.
Man lanserar något som är på många sätt i framkant och sedan tror man att man är störst bäst och vackrast, och därefter springer konkurrenterna ifrån.
Apples telefoner är numera hopplöst långt efter på det mesta.
Tesla är på flera sätt också hopplöst långt efter de som ligger i framkant.
Innovationen hos Tesla har avstannat och lögnerna blir mer framträdande. Man skryter knappt me sina bilar längre (annat än samma gamla trötta argument som vi hört nu i evigheters tid), designen var föråldrar från start, man skalar ner kundupplevelsen in absurdum och tar till alla medel för att hålla skenet uppe.
Man är en biltillverkare, samtidigt som man inte förstått vad det innebär att vara en biltillverkare, samtidigt som man försöker göra sken av att man är något annat.
Ta senaste skrytmomentet:
Cybetruck som kan ladda på V4 med 500 kW. Man visar en filmsnutt som är så uppenbart fefjk så det liknar ingenting.
Man visar alltså inte ens något verkligt!
(Vaddå fejk säger nog någon nu, antagligen ett Tesla fan: Titta på filmsnutten. Det står 500 kW (EXAKT dessutom, bara det är fishy), och det snurrar på miles per timme - dessa siffror ÄNDRAS samtidigt som kW är konstant, oh på raden "+ kWh" står det +0 kWh så siffrorna går inte ihop sig alls).
För övrigt så har autonoma bilar varit på väg länge. Flera decennier.
Visst, vi har fått några små spelare likt Waymo och Baidu och flera ännu mindre som testar saker i lab eller skarpt, och viss begränsad körning för privatpersoner i och med bland annat Mercedes, men seriöst - autonomi hos bilar på allmänna vägar kommer fortfarande "vara på gång" även när vi läser år 2030 i kalendern.
Inget reolutionerande kommer hända inom området på åratal, och vi kommer inte se någon storskalig autonom expansion inom ett decennium. Och definitivt inte från Tesla för övrigt.
Jag håller med alla punkter förutom att autonoma fordon är på g. Det ligger fortfarande 5-10 år bort för privata fordon i någon större omfattning. Begränsad autonomi på motorväg kanske kommer tidigare från andra än Mercedes. Vi får se.gjohansson skrev: ↑15 nov 2024 00:25Jag tror att vi i alla fall överens om att vi lever i spännande tider vad gäller bilindustrin och att det blir intressant att se hur det spelar ut!fth skrev: ↑14 nov 2024 23:16Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 22:59Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.
Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.
Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Hur legacy kommer lyckas med omställningen har vi uppenbarligen rätt olika åsikter om.
Min bild är att dom flesta tillverkare, trots gigantiska koncernbidrag från respektive ICE-divisioner, trots 100+ års erfarenhet av storskalig produktion, och trots stora offentliga incitament och subventioner, inte på snart ett decennium lyckats nå varken volym eller lönsamhet för EV.
Det bådar i mina ögon inte alls gott för framtiden i dessa företag.
/fth
Det händer ju en massa saker:
1: ICE>BEV
2: Autonoma fordon på g
3: Kinatillverkare kommer starkt
Jag tror som sagt att nr 3 är värst för legacy auto men alla 3 ihop är ju en rejäl omställning.
Jag ser ju också att Tesla har varit extremt duktiga inom BEV och de kommer säkert klara sig bra inom överskådlig framtid. Problemet för Tesla är väl att de inte har någon större vallgrav som hindrar konkurrenterna för att kopiera de bra sakerna på sikt.
Dessutom tror jag som sagt att det är totalt osannolikt att deras värdering är rimlig baserat enbart på bilförsäljningen något som ju Elon faktiskt håller med om.
Tror också att Tesla lite har underskattat hur mycket bilindustrin är en modebranch. Känns lite som man har hoppats på att det blir som med Iphone att hårdvaran är underordnad eftersom det är mjukvaran och vad den kan göra som betyder något. Men jag tror inte bilköparna är där ännu, man vill gärna ha en hårdvara som ser häftig ut också och inte är likadan som grannens gamla.
Punkt 1 o 3 hänger ju ihop starkt. Kina är världens största bilmarknad och den utvecklas i rasande takt. Tyskarna är chanslösa där med deras gamla bilar. Jag såg en intervju där någon sa att ”tyska bilar, det köpte min mamma o pappa, men de är omoderna nu”.Det ska bli spännande att se hur MY klarar sig 2025-2026 i Kina.
Att konsumenterna förväntar sig ett bredare och snabbare roterande modellprogram på sikt är jag säker på. Ingen vill köra samma bil som alla andra. Tesla har inte visat att man klarar av detta ännu. Det har skett tre mindre refresher på Model S på 10-12 år. Egentligen bara en som räknas tycker jag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar men är det inte numera ganska uppenbartfth skrev: ↑14 nov 2024 23:16Min poäng är egentligen bara att bilden blir en helt annan om man ställer Tesla mot respektive tillverkares EV-division, snarare än mot hela företagen, vilket jag alltså anser vara en mer rättvis och användbar jämförelse.gjohansson skrev: ↑14 nov 2024 22:59Det är väl jag som är korkad, begriper fortfarande inte riktigt ditt resonemang.
Möjligen om det är så att du antar att de tillverkare som nu har x% ICE och y% BEV inte kommer att ändra x och y över tid då förstår jag att du tänker att de kommer vara rätt värdelösa på sikt.
Jag tror också att det troligen kommer att duka under några tillverkare i omställningen även om jag tror att Kinakonkurrensen är ett klart större problem än övergången ICE till BEV.
Om det bara inte går för snabbt så tror jag att tillverkarna klarar av ICE -> BEV utan allt för stora problem även om det blir en ekonomisk påfrestning som kan knäcka några i kombination med tex Kinakonkurrens mm.
Hur legacy kommer lyckas med omställningen har vi uppenbarligen rätt olika åsikter om.
Min bild är att dom flesta tillverkare, trots gigantiska koncernbidrag från respektive ICE-divisioner, trots 100+ års erfarenhet av storskalig produktion, och trots stora offentliga incitament och subventioner, inte på snart ett decennium lyckats nå varken volym eller lönsamhet för EV.
Det bådar i mina ögon inte alls gott för framtiden i dessa företag.
/fth
att det många av oss sa för många år sedan att dessa stora tillverkare inte hade
för avsikt att nå varken volym eller vinst på EV under en övergångsperiod (som dom
Säkert försökt prognostisera osv, troligen rätt lång tid och något som dom medverkat
till på olika sätt), dom fortsätter att ha fokus på fossilare så länge det går helt enkelt (med vinst).?
Summa summarum, dom har helt inte inte försökt nå volym och vinst.
Jag är inte så säker på att dom försöker nu ens, möjligen att dom har
börjat inse att det börjar bli brottom åtminstone i vissa delar av världen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Detta är absolut det narrativ som cirkulerat länge, dvs ungefär att "så fort dom traditionella tillverkarna faktiskt börjar bry sig om detta segment så kommer dom sopa mattan med EV-uppstickarna med hjälp av sin långa erfarenhet av storskalig produktion, etablerade varumärken, service- och återförsäljarstruktur" etc etc.Bjelke skrev: ↑15 nov 2024 09:38Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar men är det inte numera ganska uppenbart
att det många av oss sa för många år sedan att dessa stora tillverkare inte hade
för avsikt att nå varken volym eller vinst på EV under en övergångsperiod (som dom
Säkert försökt prognostisera osv, troligen rätt lång tid och något som dom medverkat
till på olika sätt), dom fortsätter att ha fokus på fossilare så länge det går helt enkelt (med vinst).?
Det är också möjligt att det är hur legacy har resonerat, men jag tycker att det dom faktiskt levererat till stor del motsäger detta narrativ, kanske främst map marginal/lönsamhet.
Även om man inte de facto "bryr sig" så finns det väl ingen som helst anledning att låta EV-divisionerna drivas med (i vissa fall enorma) förluster i onödan? Lönsamheten är självklart intimt förknippad med volym, men även om man jämför mot Tesla i motsvarande fas av uppskalningen så ser ju siffrorna extremt dåliga ut i dom fall det går att få fram separata siffror.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Som du själv påpekat så är det få som särredovisar sin BEV-verksamhet så att säga att de går med enorma förluster blir ganska vanskligt. Tvärt om ser man indikationer på att BEV har god lönsamhet för vissa legacy. En snabb sökning ger tex att Volvo anger en lönsamhet om 20% för BEV under Q2 24 och för VAG-koncernen får jag fram 7% lönsamhet för 2023.fth skrev: ↑15 nov 2024 10:24Detta är absolut det narrativ som cirkulerat länge, dvs ungefär att "så fort dom traditionella tillverkarna faktiskt börjar bry sig om detta segment så kommer dom sopa mattan med EV-uppstickarna med hjälp av sin långa erfarenhet av storskalig produktion, etablerade varumärken, service- och återförsäljarstruktur" etc etc.Bjelke skrev: ↑15 nov 2024 09:38Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar men är det inte numera ganska uppenbart
Det är också möjligt att det är hur legacy har resonerat, men jag tycker att det dom faktiskt levererat till stor del motsäger detta narrativ, kanske främst map marginal/lönsamhet.
Även om man inte de facto "bryr sig" så finns det väl ingen som helst anledning att låta EV-divisionerna drivas med (i vissa fall enorma) förluster i onödan? Lönsamheten är självklart intimt förknippad med volym, men även om man jämför mot Tesla i motsvarande fas av uppskalningen så ser ju siffrorna extremt dåliga ut i dom fall det går att få fram separata siffror.
/fth
Jag tror att ryktet om legacytillverkarnas nära förestående undergång är rejält överdrivet.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är ju inte så att Tesla är ett under av lönsamhet - trenden är kraftigt negativ sedan Q1 2022 och låg på 6% Q2 2024. 6% är snarare standard bland legacy och lågt utifrån Teslas kundsegmentering. Därtill är 10-15% av Teslas vinstmarginal försäljning av utsläppsrätter, dvs. ingen livskraftig verksamhet utan effekt av politiska beslut.
Produktutveckling kostar pengar i den här branschen. Klart det går att ha högre lönsamhet om man nöjer sig med produktlivscykler på 10+ år. Men då hamnar man till slut i ett läge med bara en volymmodell.
Produktutveckling kostar pengar i den här branschen. Klart det går att ha högre lönsamhet om man nöjer sig med produktlivscykler på 10+ år. Men då hamnar man till slut i ett läge med bara en volymmodell.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Maw skrev: ↑15 nov 2024 10:40Som du själv påpekat så är det få som särredovisar sin BEV-verksamhet så att säga att de går med enorma förluster blir ganska vanskligt. Tvärt om ser man indikationer på att BEV har god lönsamhet för vissa legacy. En snabb sökning ger tex att Volvo anger en lönsamhet om 20% för BEV under Q2 24 och för VAG-koncernen får jag fram 7% lönsamhet för 2023.fth skrev: ↑15 nov 2024 10:24Detta är absolut det narrativ som cirkulerat länge, dvs ungefär att "så fort dom traditionella tillverkarna faktiskt börjar bry sig om detta segment så kommer dom sopa mattan med EV-uppstickarna med hjälp av sin långa erfarenhet av storskalig produktion, etablerade varumärken, service- och återförsäljarstruktur" etc etc.Bjelke skrev: ↑15 nov 2024 09:38Nu kanske jag sparkar in öppna dörrar men är det inte numera ganska uppenbart
/fth
Jag tror att ryktet om legacytillverkarnas nära förestående undergång är rejält överdrivet.![]()
Om Volkswagens elbils-segment ligger på 7% nettovinst är de ju redan nära på ikapp Tesla med sina 8,6%. Då är dessutom väsentligt att påpeka att hela 27% av Teslas nettovinst för förra kvartalet ($739 miljoner utav $2,720 miljarder) utgjordes av "emission credits". Utan dem hade Tesla alltså legat på ca 6,3% i nettovinstmarginal. Inte jätteimponerande.d3marcus skrev: ↑15 nov 2024 13:03Det är ju inte så att Tesla är ett under av lönsamhet - trenden är kraftigt negativ sedan Q1 2022 och låg på 6% Q2 2024. 6% är snarare standard bland legacy och lågt utifrån Teslas kundsegmentering. Därtill är 10-15% av Teslas vinstmarginal försäljning av utsläppsrätter, dvs. ingen livskraftig verksamhet utan effekt av politiska beslut.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Vi är här nu, ifall någon undrar3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Tror Teslas fall kan bli hårt.
I USA kommer Trump värna de traditionella biltillverkarna. Tar han dessutom bort subventionerna kommer elbilsförsäljningen falla som en sten.
I Europa kommer kunderna välja bort Tesla p.g.a Musk krokat arm med Trump.
I Kina kommer Tesla bli utkonkurrerade av inhemska märken.
I USA kommer Trump värna de traditionella biltillverkarna. Tar han dessutom bort subventionerna kommer elbilsförsäljningen falla som en sten.
I Europa kommer kunderna välja bort Tesla p.g.a Musk krokat arm med Trump.
I Kina kommer Tesla bli utkonkurrerade av inhemska märken.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Valley of Death är extremt påtagligt för Legacy tillverkarna då hela bilmarknaden har krympt, det säljs betydligt färre bilar runt klotet. (Oavsett bränsle)
De måste lägga enorma summor på att utveckla och investera i ny teknik, nya fabriker, nya kompetenser, nya mjukvaror osv.
Sedan har man Valleys of Death när man tar fram en produkt, ska få den tillverkad och sedan få ut den på marknaden.
https://ourworldindata.org/electric-car-sales
https://www.naseo.org/issues/technology ... ion/primer
De måste lägga enorma summor på att utveckla och investera i ny teknik, nya fabriker, nya kompetenser, nya mjukvaror osv.
Sedan har man Valleys of Death när man tar fram en produkt, ska få den tillverkad och sedan få ut den på marknaden.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Totala bilmarknaden har väl inte krympt över konjunkturcykeln?Lerumsexpressen skrev: ↑16 nov 2024 18:56Valley of Death är extremt påtagligt för Legacy tillverkarna då hela bilmarknaden har krympt, det säljs betydligt färre bilar runt klotet. (Oavsett bränsle)
Alla tillverkare står väl inför ungefär samma investeringar i ny teknik?
VW ID.7 GTX Tourer -25
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Frankrike sänker elbilsbidraget kraftigt.
Jag tror det kommer att bli samma effekt som i SE/DE.
France slashes electric-car subsidies amid budget crunch - https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-11-28/
Jag tror det kommer att bli samma effekt som i SE/DE.
France slashes electric-car subsidies amid budget crunch - https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-11-28/
Men denna utveckling så kommer Kina att bli ännu mer dominant på EV-sidan. Undra hur mycket Musk kan påverka Trump i denna fråga?
Intressant hur detta forum över tid har förändrats från en klubb/forum med fans till ett där en väldigt stor andel (av inläggen iaf) inte tror på Tesla. Ofta med en argumentation att fans är blinda och hjärntvättade av ”sekten”, men ofta med ganska raljanta inlägg själva. Å det är väl det som också ger den stora möjligheten i aktien, det är först när något blir uppenbart för en större massa som aktien exploderar.
Jaja, alla åsikter ska ju vara välkomna, men jag tycker personligen det är lite tråkigt/synd att de som tror på/ser vad som kan hända snabbt blir nersnackade av ett till antalet ganska få användare här på forumet som däremot har hög frekvens av inlägg. Jag läser gärna mer från folk som tror på Tesla, det är ju trots allt en fanclub! Snälla ni som gör det, skit i negfolket som inte ser möjligheten.
Ska bli spännande att se vad som händer med autonomy och AI nu. Musk har ju varit ganska tydlig med att hårdvaran elbilar inte (längre) är den stora grejen. Jag tror att vi står inför ett stort utbrott, det har vi iofs väntat på flera år nu. Tesla håller sällan kommunicerade tidsplaner, men de brukar å andra sidan nå målen även om det tar lite längre tid. Jag tror det är dags nu, snart blir det uppenbart att FSD faktiskt kommer att fungera i hyfsad närtid och då är det snabbt 2-3x. Inom 12 månader är vi mellan 500-1000 USD/aktie är vad jag tror.
Jaja, alla åsikter ska ju vara välkomna, men jag tycker personligen det är lite tråkigt/synd att de som tror på/ser vad som kan hända snabbt blir nersnackade av ett till antalet ganska få användare här på forumet som däremot har hög frekvens av inlägg. Jag läser gärna mer från folk som tror på Tesla, det är ju trots allt en fanclub! Snälla ni som gör det, skit i negfolket som inte ser möjligheten.
Ska bli spännande att se vad som händer med autonomy och AI nu. Musk har ju varit ganska tydlig med att hårdvaran elbilar inte (längre) är den stora grejen. Jag tror att vi står inför ett stort utbrott, det har vi iofs väntat på flera år nu. Tesla håller sällan kommunicerade tidsplaner, men de brukar å andra sidan nå målen även om det tar lite längre tid. Jag tror det är dags nu, snart blir det uppenbart att FSD faktiskt kommer att fungera i hyfsad närtid och då är det snabbt 2-3x. Inom 12 månader är vi mellan 500-1000 USD/aktie är vad jag tror.
Jag har inga åsikter om Tesla som företag annat än att värderingen är frikopplad från verkligheten. Sedan tycker jag att man ska ha samma måttstock när man mäter olika saker.N H skrev: ↑30 nov 2024 15:42Intressant hur detta forum över tid har förändrats från en klubb/forum med fans till ett där en väldigt stor andel (av inläggen iaf) inte tror på Tesla. Ofta med en argumentation att fans är blinda och hjärntvättade av ”sekten”, men ofta med ganska raljanta inlägg själva. Å det är väl det som också ger den stora möjligheten i aktien, det är först när något blir uppenbart för en större massa som aktien exploderar.
Bilarna är fina, men biltillverkning är en skitbransch.
Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?
Det är roligt hur Tesla skulle växa till att tillverka 20M bilar 2030. Det drev kursen ett bra tag. Nu ser det ut att hamna på 5M i bästa fall, och till en stadigt sjunkande lönsamhet.
Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera.
Om du kikar på https://teslafsdtracker.com/ så finns det ingen robotaxi från Tesla i sikte, det här årtiondet i alla fall.
Hur menar du att Tesla ska ta sig från 80 miles MTBF till 10000 miles när man inte kommit längre efter så lång tid? Varje 10x i reliabilitet är blir svårare och svårare.
Har du någon data eller spaning som du bygger din tes på eller är det bara en förhoppning?
Om man inte tror på en exponentiell utveckling av FSD/AI och tillhörande möjligheter så förstår jag dig, men om det händer, så spricker din tro på rak utveckling/värdering med historiska siffror och skitbranschen biltillverkning som underlag. Då står vi inför en revolution av mobilitet, arbete och mycket mer. Ja, en viss del av det är såklart redan inbakat i p/e ~100 och det är hög risk/möjlighet. Om det är rimligt/rätt får vi se om X år.spacecoin skrev: ↑30 nov 2024 16:01Jag har inga åsikter om Tesla som företag annat än att värderingen är frikopplad från verkligheten. Sedan tycker jag att man ska ha samma måttstock när man mäter olika saker.N H skrev: ↑30 nov 2024 15:42Intressant hur detta forum över tid har förändrats från en klubb/forum med fans till ett där en väldigt stor andel (av inläggen iaf) inte tror på Tesla. Ofta med en argumentation att fans är blinda och hjärntvättade av ”sekten”, men ofta med ganska raljanta inlägg själva. Å det är väl det som också ger den stora möjligheten i aktien, det är först när något blir uppenbart för en större massa som aktien exploderar.
Du tycker inte värdering och resultat-tillväxt ska hänga ihop? Tesla har mer eller mindre noll-tillväxt och ett p/e på 100. Du tycker 300 är rimligare?
Det är roligt hur Tesla skulle växa till att tillverka 20M bilar 2030. Det drev kursen ett bra tag. Nu ser det ut att hamna på 5M i bästa fall, och till en stadigt sjunkande lönsamhet.
Då är det nästa grej som “kommer senare”. Robotar och robotaxi. Det första är så löjligt långt bort att det inte ens går att diskutera.
Om du kikar på https://teslafsdtracker.com/ så finns det ingen robotaxi från Tesla i sikte, det här årtiondet i alla fall.
Hur menar du att Tesla ska ta sig från 80 miles MTBF till 10000 miles när man inte kommit längre efter så lång tid? Varje 10x i reliabilitet är blir svårare och svårare.
Det händer ju ganska ofta på börsen och det är en del av spelet, att genombrott med nya tekniker ger oanade möjligheter/aktierusningar, eller att förhoppningar om framtida tekniker spricker.
Biltillverkning är det uppenbara nu, men Tesla kan bli nåt helt annat än biltillverkning. Det är det som många (eller iaf några) av oss ser kan komma, därav hög värdering/risk som biltillverkare men samtidigt möjligheter som är svåra att greppa om AIn omsätts i värdeskapande produkter inom tex mobilitet, arbete mm.
Det är sjukt spännande tider!
Det finns inget stöd för en exponentiell utveckling för att jaga ”nior” i tillförlitlighet. Tesla sa på senaste earnings call att de har svårt att bedöma vilken mjukvara som är bättre än den förra.N H skrev: ↑30 nov 2024 16:33Om man inte tror på en exponentiell utveckling av FSD/AI och tillhörande möjligheter så förstår jag dig, men om det händer, så spricker din tro på rak utveckling/värdering med historiska siffror och skitbranschen biltillverkning som underlag. Då står vi inför en revolution av mobilitet, arbete och mycket mer. Ja, en viss del av det är såklart redan inbakat i p/e ~100 och det är hög risk/möjlighet. Om det är rimligt/rätt får vi se om X år.spacecoin skrev: ↑30 nov 2024 16:01Jag har inga åsikter om Tesla som företag annat än att värderingen är frikopplad från verkligheten. Sedan tycker jag att man ska ha samma måttstock när man mäter olika saker.N H skrev: ↑30 nov 2024 15:42Intressant hur detta forum över tid har förändrats från en klubb/forum med fans till ett där en väldigt stor andel (av inläggen iaf) inte tror på Tesla. Ofta med en argumentation att fans är blinda och hjärntvättade av ”sekten”, men ofta med ganska raljanta inlägg själva. Å det är väl det som också ger den stora möjligheten i aktien, det är först när något blir uppenbart för en större massa som aktien exploderar.
Det händer ju ganska ofta på börsen och det är en del av spelet, att genombrott med nya tekniker ger oanade möjligheter/aktierusningar, eller att förhoppningar om framtida tekniker spricker.
Biltillverkning är det uppenbara nu, men Tesla kan bli nåt helt annat än biltillverkning. Det är det som många (eller iaf några) av oss ser kan komma, därav hög värdering/risk som biltillverkare men samtidigt möjligheter som är svåra att greppa om AIn omsätts i värdeskapande produkter inom tex mobilitet, arbete mm.
Det är sjukt spännande tider!Nån mer än jag som tror det inom 12 mån kommer att bli uppenbart att FSD/Robotaxi/AI kommer att bli verklighet de närmsta åren? Vi behöver balansera upp den här tråden/forumet igen
![]()
Elon har sagt flera gånger att det är ”lokala maxima”, ”stacked log curves” etc.
Tittar man på Waymo, Cruise, Zoox eller Baidu har ingen visat upp några andra tecken heller.
Är du intresserad pä riktigt så kan jag rekommendera denna text från 2019:
Nej, jag sitter inte med egna kalkyler och data, det hade varit roligt men det har jag inte tid med. Men jag tycker inte det är speciellt svårt att se att vi kan vara i början av en revolution inom AI där Tesla är sjukt intressant!Har du någon data eller spaning som du bygger din tes på eller är det bara en förhoppning?
Jag kan faktiskt tycka att det är lite naivt att inte se möjligheten till en exponentiell utveckling inom AI och tillhörande värdeskapande produkter. Jag tror verkligen inte att den utvecklingen kommer att vara rak. Och framförallt tror jag inte att insikten i hur AI kan revolutionera många saker för oss människor kommer att vara rak, när det händer så tror jag det blir hype och galna aktieuppgångar/pe-tal (såklart med tillhörande bakslag).
Jag förstår var det stora värdet ligger i för robottaxi. I dom flesta länder är taxichaufför ett låglöneyrke.
Hur mycket tror man att kunderna är beredda att betala för tjänsterna. Hur ser kalkylerna ut? Samma med robotar hemma. Var finns dom fantastiska marginalerna? Man behöver ju också ha en väl tilltagen del vikt åt alla dom försök på stämningar man kommer drabbas av när robotarna gör fel.
Den här branschen kommer ju bli advokaternas nya favorit.
Hur mycket tror man att kunderna är beredda att betala för tjänsterna. Hur ser kalkylerna ut? Samma med robotar hemma. Var finns dom fantastiska marginalerna? Man behöver ju också ha en väl tilltagen del vikt åt alla dom försök på stämningar man kommer drabbas av när robotarna gör fel.
Den här branschen kommer ju bli advokaternas nya favorit.
Re: Aktien
AI kommer att främst revolutionera områden där det är användbart med ”smart tree search”. Medicin/läkemedel, materialforskning et.c etc. På sikt virtuella agenter. Dessa har gemensamt att de inte rör sig i verkliga världen och att de tränas i huvudsak med reinforcement learningN H skrev: ↑30 nov 2024 16:52Nej, jag sitter inte med egna kalkyler och data, det hade varit roligt men det har jag inte tid med. Men jag tycker inte det är speciellt svårt att se att vi kan vara i början av en revolution inom AI där Tesla är sjukt intressant!Har du någon data eller spaning som du bygger din tes på eller är det bara en förhoppning?
Jag kan faktiskt tycka att det är lite naivt att inte se möjligheten till en exponentiell utveckling inom AI och tillhörande värdeskapande produkter. Jag tror verkligen inte att den utvecklingen kommer att vara rak. Och framförallt tror jag inte att insikten i hur AI kan revolutionera många saker för oss människor kommer att vara rak, när det händer så tror jag det blir hype och galna aktieuppgångar/pe-tal (såklart med tillhörande bakslag).
Robotar och bilar lider av problemet att de inte går att deploya at scale. De flesta inte tror på att imitationsinlärning kommer att bli bra nog för bilkörning utan en människa vid ratten. Vidare har kameror för många failure modes. etc.etc.
Vill du investera i AI skulle jag kika på bolag som har den tidigare typen av problem.
Kolla in Isomorphic Labs t ex.