Gustafsson skrev: ↑30 nov 2024 10:04
P1s combo beställd. Läser lite om filament! Finns extremt mycket skrivet om sådana. Finns det nån enkel tumregel att förhålla sig till? Jag kommer till att börja med mest skriva ut adaptrar, hållare mm till olika sensorer för arduino/raspberry combo. De kommer att behöva tåla att sitta skruvade på t.ex. MC för div mätningar av motorparametrar i realtid under körning.
Det jag är ute efter är väl enklaste vägen till stabil funktion, finish inte så viktigt ännu.
Provar man med nåt billigt filament först och uppgraderar efter hand? Åker gärna och hälsar på hos någon för lite praktiska tips!
PLA är grunden för billigt och lättprintat. Det är i princip gjort av majs ovh biologiskt nedbrytbart.
Så länge ute är dåligt, och det mjuknar vid ~ 60-70C.
När man är van printar man normalt direkt med det materiel man ska ha det i (jag gör det iallafall).
Många av de bra materialen kräver mer kunskap i hur printningen ska genomföras för att bli bra.
PETG är lättprintat, stabilt och det kan du börja med till såna fästen du beskriver.
PETG är det jag printat upp mest rullar av.
Skaffa även PLA för att lära dig tekniken, eftersom printar är extremt enkla med PLA.
Det finns ju oerhört många material för olika åndamål, så världen ligger framför dig. Många av dem kräver lute kunskap för att lyckas med att printa som man vill.
Du är såklart välkommen till Boden, fast jag gissar det är en bit att köra