3D printning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Re: 3D printning

Inlägg av DanielOrneling »

spacecoin skrev: 22 nov 2024 19:11
Verkar ju vara ett bra pris här med:

https://eu.store.bambulab.com/products/p1s
Ska beställa, men via bolaget så man måste söka om tax-exemption.

Varför ska man INTE ta p1s combo?
Finns egentligen bara en anledning att inte köpa den, cash.
Jag valde att skippa AMS just nu för att hålla i slantar med julklappar osv som hägrar. Den kommer dock komma senare (rätt snart), det är ju halva grejen med dessa skrivare att kunna skriva ut flerfärgat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Finns det filament som är elastiskt?
Nvm https://bambulab.com/en/filament/collections/flexible
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 22 nov 2024 21:02
Finns det filament som är elastiskt?
Nvm https://bambulab.com/en/filament/collections/flexible
Japp, och i flera olika mjukhetsgrader.

Flexighet typ gummiband finns också. Lite trigigare att printa med lätt värt det!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Har plöjt igenom ”tuben” och landat i att det nog blir en Creality K2 Plus Combo. Det som slutligen fick mig att bestämma mig är följande review.

Har provprintat massor med saker nu i fantasin och det blir perfekt att ha en stor baseplate. Frågan nu är bara när. Men så sugen som jag är nu så vet jag inte om det går att vänta ens till tomten kommer.. Återkommer med unboxing när det är dags. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Då var den beställd. :shock:

Pre-order med uppskattad leverans 9 december.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 23 nov 2024 11:32
Då var den beställd. :shock:

Pre-order med uppskattad leverans 9 december.
Var beställde du och vad kostade det?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare- ... wE#nomodal

18000 kr med CFS.

Den går att hitta 6-700 kr billigare på andra sajter men den här tar Klarna så skulle det vara så att leveransen drar ut på tiden så ligger jag inte ute med pengarna i onödan Edit: + jag kan vara säker på att de skickar en skrivare och inte en tegelsten. De billigaste sajterna är säkert bra men inget jag litar på tillräckligt för att lägga ut en så stor summa på ett bräde. /edit.

Och kommer den i tid så blir det perfekt för att skriva ut lite extra julklappar..
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

3D-prima är väldigt bra att ha att göra med :)
Deras hantering av garantiärenden kanske är lite omständigt
ibland men oftast väldigt bra även där (dom gör lite som Tesla och
har tex ingen telefonkontakt förutom i undantagsfall där dom isf
ringer up).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tänk på att många av tillverkarna är pigga på att ge bort grejer till youtubers så reviews kanske inte är 100% objektiva alla gånger!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

jonasl skrev: 24 nov 2024 17:36
Tänk på att många av tillverkarna är pigga på att ge bort grejer till youtubers så reviews kanske inte är 100% objektiva alla gånger!
Jo, så kan det absolut vara. Där får man göra det man kan för att försöka bedöma hur objektiv personen är. En annan sak som jag funderat över är risken att köpa något som inte är i storskalig produktion.. det kan ju vara så att förserie-exemplaren som skickas gratis till YouTubes är lite extra intrimmade från fabrik. Men i detta fallet med Creality K2 Plus så tror jag faktiskt den är så bra som det sägs. Blir en spännande uppstart!
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Blir nog en bambu combo, men inväntar black friday innan beställning tänker Ink club är billigast just nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Köpte av Addnorth i april. Deras rea ser något billigare ut https://addnorth.se/shop?query=P1s
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Alltså... har ni tittat på Bambu Labs egna webshop? :?

Såvitt jag kan se så är det klart billigast att köpa direkt från dom, jag har också svårt att tro att man får något mervärde i att köpa från någon random svensk ÅF?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev: 25 nov 2024 09:46

Såvitt jag kan se så är det klart billigast att köpa direkt från dom, jag har också svårt att tro att man får något mervärde i att köpa från någon random svensk ÅF?

/fth
Tror att deras pris ær utan moms, men kan ha fel. Man var tvungen att logga in før totalpris.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 25 nov 2024 14:17

/fth
Tror att deras pris ær utan moms, men kan ha fel. Man var tvungen att logga in før totalpris.
Nej, tror inte det, jag får ett totalpris inklusive moms och leverans på €779 för P1S Combo, dvs c:a 8960 SEK.

/fth
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev: 25 nov 2024 14:32
Gustafsson skrev: 25 nov 2024 14:17

/fth
Nej, tror inte det, jag får ett totalpris inklusive moms och leverans på €779 för P1S Combo, dvs c:a 8960 SEK.

/fth
Tack før det - en sådan får det bli!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Totalpris med frakt blev 817,28 Euro, som konverterat blev 9404 SEK. så fortf lite billigare, men inte så stor skillnad.
væntar till fredag.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Bägge mina prusor går varma ( :shock: ) snart skeppa en last med massa produkter igen :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

AAKEE skrev: 25 nov 2024 16:05
Bägge mina prusor går varma ( :shock: ) snart skeppa en last med massa produkter igen :-)
Nice! Vad säljer du för kul grejer? Hade själv gärna sålt mer men har begränsad tillgång till att hitta efterfrågan :mrgreen:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

DanielOrneling skrev: 26 nov 2024 08:51
AAKEE skrev: 25 nov 2024 16:05
Nice! Vad säljer du för kul grejer? Hade själv gärna sålt mer men har begränsad tillgång till att hitta efterfrågan :mrgreen:
Jag har designat monteringsmallar som konsult för att snabba upp monteringen av en utrustning. De 3D-printas av mitt/min brors företag (sidobussines). Initialt var tanken att bara göra prototypen 3D-printad och injectionmolda serietillverkningen men eftersom det inte är jättestora serier och jag kan ändra utförandet snabbt om de ändrar sin design så är det billigare och bättre för dem.

Har gjort annat förr, printade en designad prototyp för en maskin/gigg som var tänkt att NC-fräsas ur aluminiumstycken. Prototypen blev så bra att det blev slutversionen, printad i stadig plast istället för fräst i aluminium :-)

Har även designat/tagit fram (med stöd av en polare) ett hölje med strömförsörjning för att kunna använda night vision goggles gjorda för hjälmmontering som fristående kikare. De är sålda till en flygorganisation och ett antal faktiskt bortskänkta till en här inte namngiven organisation (men för allas vår säkerhet) :-)
IMG_2140.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

P1s combo beställd. Läser lite om filament! Finns extremt mycket skrivet om sådana. Finns det nån enkel tumregel att förhålla sig till? Jag kommer till att börja med mest skriva ut adaptrar, hållare mm till olika sensorer för arduino/raspberry combo. De kommer att behöva tåla att sitta skruvade på t.ex. MC för div mätningar av motorparametrar i realtid under körning.
Det jag är ute efter är väl enklaste vägen till stabil funktion, finish inte så viktigt ännu.
Provar man med nåt billigt filament först och uppgraderar efter hand? Åker gärna och hälsar på hos någon för lite praktiska tips!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev: 30 nov 2024 10:04
P1s combo beställd. Läser lite om filament! Finns extremt mycket skrivet om sådana. Finns det nån enkel tumregel att förhålla sig till? Jag kommer till att börja med mest skriva ut adaptrar, hållare mm till olika sensorer för arduino/raspberry combo. De kommer att behöva tåla att sitta skruvade på t.ex. MC för div mätningar av motorparametrar i realtid under körning.
Det jag är ute efter är väl enklaste vägen till stabil funktion, finish inte så viktigt ännu.
Provar man med nåt billigt filament först och uppgraderar efter hand? Åker gärna och hälsar på hos någon för lite praktiska tips!
Vilket material du använder är det viktigaste valet.

PLA är ju det vanligaste, men låter inte så lämpligt i ditt fall eftersom det inte är särskilt hållbart utomhus, PETG kanske är ett bra val? ABS, nylon etc är lite knepigare att få till och avger diverse otrevliga gaser vid utskrift, så dom kanske du ska vänta med.

Köpa billig filament för att öva el dyl är inget jag rekommenderar öht, du undviker en hel massa besvär och irritation om du köper bra kvalitet.

Eftersom du har combo så rekommenderar jag starkt att du köper Bambu Labs egna filament, bra kvalitet enligt dom flesta, hyfsade priser, och du får automatisk identifiering av färg och material i AMS.

/fth
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

PLA är grunden för billigt och lättprintat. Det är i princip gjort av majs ovh biologiskt nedbrytbart.
Så länge ute är dåligt, och det mjuknar vid ~ 60-70C.

När man är van printar man normalt direkt med det materiel man ska ha det i (jag gör det iallafall).
Många av de bra materialen kräver mer kunskap i hur printningen ska genomföras för att bli bra.

PETG är lättprintat, stabilt och det kan du börja med till såna fästen du beskriver.
PETG är det jag printat upp mest rullar av.

Skaffa även PLA för att lära dig tekniken, eftersom printar är extremt enkla med PLA.

Det finns ju oerhört många material för olika åndamål, så världen ligger framför dig. Många av dem kräver lute kunskap för att lyckas med att printa som man vill.

Du är såklart välkommen till Boden, fast jag gissar det är en bit att köra :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

fth skrev: 30 nov 2024 10:25
Eftersom du har combo så rekommenderar jag starkt att du köper Bambu Labs egna filament, bra kvalitet enligt dom flesta, hyfsade priser, och du får automatisk identifiering av färg och material i AMS.

/fth
Det torde finnas en till fördel som förenklar när man väljer filament från tillverkaren* av printern, att en 3D-printer har utprovade presets för tillverkarens egna filament vilket borgar för att printarna bör komma ut i det närmaste perfekta utan att man ska behöva tweaka några parametrar (det finns typ en miljon parametrar så man vill inte börja sin första print med det).

De allra flesta filament fungerar bra med standard settings för tex PLA eller PETG men man vill ändå börja på ett enkelt sätt med en perfekt succe :-)

*)Gissar att andra printers precis som Prusa har hundratals val på presets för olika andra sorters filament, men för att garantera succe från början bör tillverkarens filament vara perfekt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

lite praktiska tips!
Fusion360 är kung.

Sitter man inte redan på något fullskale CAD-CAM-program så rekommenderas Fusion360.

Det är gratis för privatpersoner ovh studenter och väldigt lättlärt/logiskt.

Det finns ett fåtal begränsningar i gratisversionen men inget som direkt påverkar funktionen. Köpesversionen är 7K exkl. moms per år, om man vill ha det i företaget. De har knogat och höjt priset ganska mycket senaste åren så ingen garanti att det inte far iväg.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar