Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7359
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 25 nov 2024 15:57
tesla newbie skrev: 25 nov 2024 15:44
SwedishAdvocate skrev: 15 nov 2024 12:09
Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…

Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Här kommer lite siffror:

Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron: 0,26 x 2,48 = 0,6448 Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Min u. och genomstrykning.]

Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift. […
Vad får du 0,26 för A6 Avant e-tron ifrån?

Enligt din egen länk har A6 Avant e-tron 0,24. Således blir rätt siffror för A6 Avant:

0,24 x 2,48 = 5,5952

Sen är jag bara lekman på sånt här och har ingen aning om det bara är så enkelt att man multiplicerar den här luftmotståndskoefficienten med frontarean…
Forts.

Vidare så jämför du SUV/Crossovern Y som ju har en sluttande halvkombibaklucka med kombibilar som inte har sluttande halvkombibakluckor.

En mer rimlig jämförelse här tycker jag är att istället jämföra Y med A6 Avant Sportback som ju också har en sluttande halvkombibaklucka. Och den har ett Cd på 0,21…

Således: 0,21 x 2,48 = 0,5208

Och det är ju rätt mkt lägre än vad du anger för Model Y…

https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie
Inlägg: 752
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av tesla newbie »

Flyttat till SUV vs kombi tråden: viewtopic.php?p=826812#p826812
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AlexeiB skrev: 24 nov 2024 21:08
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.

Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.

Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.

Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.

Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,

Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar :D

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.

Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Bra val, du kommer bli toknöjd!
Kör E-klass idag och letar elbil. Går sådär om man ska ha samma komfort, trevlig interiör och användarvänliga funktioner.

Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4196
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
AlexeiB skrev: 24 nov 2024 21:08
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.

Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.

Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.

Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.

Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,

Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar :D

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.

Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Bra val, du kommer bli toknöjd!
Kör E-klass idag och letar elbil. Går sådär om man ska ha samma komfort, trevlig interiör och användarvänliga funktioner.

Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7359
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
AlexeiB
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 nov 2023 22:05

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av AlexeiB »

Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
AlexeiB skrev: 24 nov 2024 21:08
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.

Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.

Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.

Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.

Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,

Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar :D

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.

Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Bra val, du kommer bli toknöjd!
Kör E-klass idag och letar elbil. Går sådär om man ska ha samma komfort, trevlig interiör och användarvänliga funktioner.

Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Gjorde en rätt bra jämförelse mellan olika bilar där många fallerar vill jag påstå. Att verkligen jämföra samma typ av leasing samt miltal.
ID7 gick på 11500kr för 3000 mil om året, min EQE SUV gick på totalt 14210 kr med denna idag påskrivna konfiguration.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... link_entry

Får ändå påstå att 23,5% skillnad är en "bra deal". Vill inte säga att 14210 kr är billigt på något sätt, men vill påstå att VW, och antagligen även Tesla model Y, är för dyra för vad man får.

Många som nämnt leasing "från 6000 kr" tror jag också ofta har missat att det gäller 1000 mil om året, att det kan va kontantinsats 20-30%, samt att det är helt basic modell utan nåt tillval alls, demobilar m.m, kan även vara ex moms.

Du kanske ska slå till på en EQE SUV du med? :D
En bra sak att tänka på med när man tänker på "totalpris". en EQE sedan kostar lika mkt som en EQE suv om man tar identisk utrustning, bara det att mercedes har som "krav" på att en viss utrustning ska finnas med i grundutförandet.
Minns många år sedan när jag valde mellan C klass och E klass, med samma utrustning så kostar dom i princip lika mkt.
nagge
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 nov 2024 07:36

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av nagge »

AlexeiB skrev: 27 nov 2024 17:56
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
AlexeiB skrev: 24 nov 2024 21:08
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.

Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.

Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.

Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.

Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,

Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar :D

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.

Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Bra val, du kommer bli toknöjd!
Kör E-klass idag och letar elbil. Går sådär om man ska ha samma komfort, trevlig interiör och användarvänliga funktioner.

Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Gjorde en rätt bra jämförelse mellan olika bilar där många fallerar vill jag påstå. Att verkligen jämföra samma typ av leasing samt miltal.
ID7 gick på 11500kr för 3000 mil om året, min EQE SUV gick på totalt 14210 kr med denna idag påskrivna konfiguration.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... link_entry

Får ändå påstå att 23,5% skillnad är en "bra deal". Vill inte säga att 14210 kr är billigt på något sätt, men vill påstå att VW, och antagligen även Tesla model Y, är för dyra för vad man får.

Många som nämnt leasing "från 6000 kr" tror jag också ofta har missat att det gäller 1000 mil om året, att det kan va kontantinsats 20-30%, samt att det är helt basic modell utan nåt tillval alls, demobilar m.m, kan även vara ex moms.

Du kanske ska slå till på en EQE SUV du med? :D
En bra sak att tänka på med när man tänker på "totalpris". en EQE sedan kostar lika mkt som en EQE suv om man tar identisk utrustning, bara det att mercedes har som "krav" på att en viss utrustning ska finnas med i grundutförandet.
Minns många år sedan när jag valde mellan C klass och E klass, med samma utrustning så kostar dom i princip lika mkt.
Riktigt fin spec. Priset kanske drar iväg väldigt mycket med milen, du har ingen koll på vad den specen kostar med 1500mil? Jämfört med en 350 4Matic och 1500mil är det mer än dubbla pengen per månad. Din har såklart lite mer utrustning också.
Cliffen80
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 mar 2024 08:08

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Cliffen80 »

En kompis fick offert på EQE nu, verkar släppts fler igen. 6600 ink 15000kr laddning, 1500 mil, 21”, drag, panorama, 360 mm

Listpriset på bilen är drygt en mille :o
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av pitemacc »

mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
toppo
elbilist
Inlägg: 393
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av toppo »

Cliffen80 skrev: 29 nov 2024 08:47
En kompis fick offert på EQE nu, verkar släppts fler igen. 6600 ink 15000kr laddning, 1500 mil, 21”, drag, panorama, 360 mm

Listpriset på bilen är drygt en mille :o
Plus vinterdäck 400kr/mån. Det är verkligen extremt bra privatleasing för en sådan välutrustad bil!
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av mikebike »

pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av pitemacc »

mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17


Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av mikebike »

pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58
mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34


@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
Fast då lär det bli dyrt...

Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Cliffen80
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 mar 2024 08:08

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Cliffen80 »

toppo skrev: 29 nov 2024 10:54
Cliffen80 skrev: 29 nov 2024 08:47
En kompis fick offert på EQE nu, verkar släppts fler igen. 6600 ink 15000kr laddning, 1500 mil, 21”, drag, panorama, 360 mm

Listpriset på bilen är drygt en mille :o
Plus vinterdäck 400kr/mån. Det är verkligen extremt bra privatleasing för en sådan välutrustad bil!
Ja precis, 6600 är utan vinterhjul men han köper egna.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7359
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 29 nov 2024 11:42
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58
mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04

Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
…] Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Undrar hur det gick till när Elon bestämde att körriktningsväljaren skulle bort… Kör han någonsin själv nuförtiden eller är enbart egen chaufför? Undrar när han själv fickparkerade i en europeisk stad senast?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av pitemacc »

mikebike skrev: 29 nov 2024 11:42
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58
mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53
mikebike skrev: 26 nov 2024 20:04

Huvudsaken är ju att man kan växla utan att titta, men efter att ha haft 14 bilar med växelspak på golvet och två med rattspak så har jag kommit fram till att det senare är överlägset.
Även blinkersspak är helt överlägset, men jag har bara haft en bil utan (fungerande) blinkersspak.
Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
Fast då lär det bli dyrt...

Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Men man kanske inte stämplar gasen i botten i dessa sammanhang, så man känner ju rätt snabbt om man är på väg åt fel håll..
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
AlexeiB skrev: 24 nov 2024 21:08
Blir nog till att lägga en beställning på mercedes. Som dieselbilsägare har jag lite räckviddsångest, men jag åker mer än 30 mil på en dag kanske 5 ggr om året, kan överleva med 15-30 min ladddning ibland.

Hade jag vart 20 hade jag nog tagit en model 3P rent av, men nu är man 40+ och vill ha en lugn och lyxig bil.

Fär säga att alla "lyxgrejer" och den för lilla skillnaden gjorde att jag ansåg det vara mer "prisvärt" mer mercedes.

Jag kanske missat något men som jag förstått så har mercedes detta som tesla t ex inte har.

Bakhjulsstyrning 10 grader
Luftstötdämpare
Head up display
Säten ventilation + nappa + massage + justering på dörren istället för på stolen
Öppningsbar panorama med solskydd
Softclose dörrar
Uppvärmd vindruta
Fullt elektrisk utfällbar + infällbar dragkrok
Hyperscreen (faller inte alla i smaken)
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Plus lite annan skit,

Känner mig som en gubbe då jag vill ha kvar mina spakar :D

Teslan har såklart en del saker som mercedes saknar och en del saker den är mycket bättre på, men man måste nog vara en tidigare teslaägare för att "sakna" dom.
Som jag sa till en VW säljare så hade valet vart mkt enklare om det stod mellan 24k och 12k, nu skiljer det mellan ca 11,5k (tesla model y eller VW ID7 kombi mot 14,3k för EQE 500 SUV med nästan alla tillval ikryssade. Går även att "köpa loss sig" för ca 50k efter 2 år ifall det kommer något nytt som är extremt mkt bättre samtidigt som det är billigare.
Model y är en rimlig bil, men hade velat se priset på 8-9k för samma mil och tid, isf hade jag gått på teslan. ID7 likaså, lite för dyr med tanke på vad man får, är en bra bil den med, men har väldigt dåliga erfarenheter med allt som har med VW att göra tyvärr.

Försöker inte reta upp teslaägare här utan lite input till dom som gått i samma tankar som mig, tog mig länge att ta nåt beslut.
Bra val, du kommer bli toknöjd!
Kör E-klass idag och letar elbil. Går sådär om man ska ha samma komfort, trevlig interiör och användarvänliga funktioner.

Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
Förtydling, bara BMW och MB har vad jag anser "hela paketet".
De andra saknar den kompletta premium-känslan som jag söker, inklusive appfunktion, förfining, design inne/ute mm.
Audi FAT-etron är väl närmast, men räcker inte ända fram.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Rätt, det funkar bra med hur BMW löst det i tex i4 och iX - på mittkonsolen !
Men tex VW, Kia mm har fysiska reglage bakom ratten med kass funktion enl mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4196
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Maw »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 nov 2024 13:12
SwedishAdvocate skrev: 26 nov 2024 17:34
Maw skrev: 26 nov 2024 17:17
Sportbilsentusiasten skrev: 26 nov 2024 15:13
…] Dessa av dina krav vill även jag ha, men dessa ser man inte ofta hos andra bilar om man nu vill ha "hela paketet" som en Merca ger.
Head up display
panorama
Julgransbelysning invändigt (faller inte alla i smaken :D)
Växelspak vid ratten.....
Blinkerspak...
Vindrutetorkare bak...
Jag vet inte riktigt vad du menar med ”hela paketet” men t ex VW, Audi, Skoda, Volvo, Polestar och BMW har väl elbilar med det du listar? Möjligtvis inte växel på ratten för alla märkena men VW har det åtminstone.
@Sportbilsentusiasten.
Ang. körriktningsväljaren:
Är inte huvudsaken att den finns som ett riktigt fysiskt reglage?… Sen om det reglaget sitter vid ratten eller på mittkonsolen spelar väl inte så stor roll – eller?…
Rätt, det funkar bra med hur BMW löst det i tex i4 och iX - på mittkonsolen !
Men tex VW, Kia mm har fysiska reglage bakom ratten med kass funktion enl mig.
VW har numera flyttat den till ratten istället för bakom
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

AlexeiB skrev: 27 nov 2024 17:56
Du kanske ska slå till på en EQE SUV du med? :D
En bra sak att tänka på med när man tänker på "totalpris". en EQE sedan kostar lika mkt som en EQE suv om man tar identisk utrustning, bara det att mercedes har som "krav" på att en viss utrustning ska finnas med i grundutförandet.
Minns många år sedan när jag valde mellan C klass och E klass, med samma utrustning så kostar dom i princip lika mkt.
Föredrar lågbyggda bilar.
Ska det vara SUV, föredrar jag dessutom EQC och BMX iX.
Gillar inte EQE/S SUV, men motsvarande sedaner är RIKTIGT trevliga enl mig.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 12:05
mikebike skrev: 29 nov 2024 11:42
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58
mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:53


Prova nya S då, så skönt med att den växlar själv.
När jag hoppar in i fruns gamla S, så tar det en sek innan jag kommer på att man måste dra i spaken själv...Väldigt jobbigt. ;)
Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
…] Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Undrar hur det gick till när Elon bestämde att körriktningsväljaren skulle bort… Kör han någonsin själv nuförtiden eller är enbart egen chaufför? Undrar när han själv fickparkerade i en europeisk stad senast?…
Bristen på körriktningsväljaren i nya Tesla 3 är OK för mig, knapparna funkar bra tycker jag, men för mig är växelspaken värre!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate
Inlägg: 7359
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 nov 2024 13:34
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 12:05
mikebike skrev: 29 nov 2024 11:42
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58
mikebike skrev: 29 nov 2024 10:56

Så när man fickparkerar vet bilen hela tiden om jag vill köra framåt eller bakåt?
Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
…] Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Undrar hur det gick till när Elon bestämde att körriktningsväljaren skulle bort… Kör han någonsin själv nuförtiden eller är enbart egen chaufför? Undrar när han själv fickparkerade i en europeisk stad senast?…
Bristen på körriktningsväljaren i nya Tesla 3 är OK för mig, knapparna funkar bra tycker jag, men för mig är växelspaken värre!
Med körriktningsväljare avsåg jag växelspak.

Det andra reglaget brukar jag kalla blinkersspak. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 922
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 14:01
Sportbilsentusiasten skrev: 29 nov 2024 13:34
SwedishAdvocate skrev: 29 nov 2024 12:05
mikebike skrev: 29 nov 2024 11:42
pitemacc skrev: 29 nov 2024 10:58


Det är väldigt få gånger den inte lägger i rätt växel.
…] Finessen med rattspak är att man inte behöver titta på skärmen för att växla (eller bekräfta att rätt riktning är valt).
Undrar hur det gick till när Elon bestämde att körriktningsväljaren skulle bort… Kör han någonsin själv nuförtiden eller är enbart egen chaufför? Undrar när han själv fickparkerade i en europeisk stad senast?…
Bristen på körriktningsväljaren i nya Tesla 3 är OK för mig, knapparna funkar bra tycker jag, men för mig är växelspaken värre!
Med körriktningsväljare avsåg jag växelspak.

Det andra reglaget brukar jag kalla blinkersspak. ;)
Hehe :mrgreen:
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
AlexeiB
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 nov 2023 22:05

Re: Model Y vs EQE Suv (konstig fråga jag vet).

Inlägg av AlexeiB »

Cliffen80 skrev: 29 nov 2024 08:47
En kompis fick offert på EQE nu, verkar släppts fler igen. 6600 ink 15000kr laddning, 1500 mil, 21”, drag, panorama, 360 mm

Listpriset på bilen är drygt en mille :o
Måste ändå fråga, då det låter orimligt. Är det 0 kr handpenning? Är det privatleasing med garanterat restvärde? Hur många mil är det(jo ser det är 1500)? Jag fick pris på 3054 kr, om jag betalar 30% handpenning och för 1500 mil, 6274 kr för 20%. Kör man nån annan typ av leasing och kör 24 månader 1000 mil om året så kan du säkert komma ner till 0 kr vid 30% handpenning.

Djävulen sitter i detaljerna, en del verkar bli lite lurade genom att stirra sig blinda på låga månadskostnader.
Skriv svar