Forts.SwedishAdvocate skrev: ↑25 nov 2024 15:57Vad får du 0,26 för A6 Avant e-tron ifrån?tesla newbie skrev: ↑25 nov 2024 15:44Här kommer lite siffror:SwedishAdvocate skrev: ↑15 nov 2024 12:09Ytterligare en fördel med kombi jämfört med EQE Suv är ju kombibilarnas lägre luftmotstånd. EQE Suv har ett Cd på 0,25. Är väl rätt bra för att vara Suv, men ID.7, I5 Touring och A6 Avant har alla lägre med 0,24. Och Cd är ju endast måttet på bilens formfaktor. Till det kommer ju även bilarnas totala frontarea. Och även här har ju ID.7, I5 Touring och A6 Avant mindre frontarea än EQE Suv. Det här ger således fördel när det gäller räckvidd/förbrukning för kombibilarna i högre hastigheter runt 90-120 km/h…
Y har tack vare sitt sluttande bakparti ett ännu bättre Cd på 0,23. Men å andra sidan lär ju ha Y större frontarea än kombibilarna. Är inte expert på det här aerodynamiska, men gissar på att Y:s större frontarea tar ut fördelen med det lägre Cd-värdet. Y's Cd-värde förutsätter vidare 19"-fälgarna med plastsidorna på.
Tesla Model Y: 0,23 x 2,54 = 0,584 Vikt: 2060 kg (MY LR)
BMW i5 touring: 0,24 x 2,50 = 0,6 Vikt: 2255 kg (edrive 40)
Audi A6 Avant e-tron:0,26x 2,48 =0,6448Vikt: 2185 kg (avant 210 kw)
[Min u. och genomstrykning.]
Model Y med fyrhjulsdrift är både mer aerodynamisk och väger mindre i5 och Audi A6 med tvåhjulsdrift. […
Enligt din egen länk har A6 Avant e-tron 0,24. Således blir rätt siffror för A6 Avant:
0,24 x 2,48 = 5,5952
Sen är jag bara lekman på sånt här och har ingen aning om det bara är så enkelt att man multiplicerar den här luftmotståndskoefficienten med frontarean…
Vidare så jämför du SUV/Crossovern Y som ju har en sluttande halvkombibaklucka med kombibilar som inte har sluttande halvkombibakluckor.
En mer rimlig jämförelse här tycker jag är att istället jämföra Y med A6 Avant Sportback som ju också har en sluttande halvkombibaklucka. Och den har ett Cd på 0,21…
Således: 0,21 x 2,48 = 0,5208
Och det är ju rätt mkt lägre än vad du anger för Model Y…
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125