Köpråd begagnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av airdrive »

Nä ligger nog en hel del i det och dom som var sämre uppskruvade har väl skramlat ner sig och andra blivit fixade 👍
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

SwedishAdvocate skrev: 18 nov 2024 10:33
airdrive skrev: 18 nov 2024 10:26
Ja och hur är det med USA vs Kinabilar med M3?

Har fått känslan att bilarna från kina och Tyskland (modell Y dock) är bättre ihopsatta än de från staterna, men jag kan ha fel!
Tror de allra flesta Model 3 från USA/Freemont är helt ok ihopskruvade. Jag känner i alla fall till en (se ovan i tråden). Om det finns någon slags generell skillnad – är den i så fall så pass 'mätbar' att det i praktiken spelar roll på en ~3-5 år gammal bättre beg bil?…

(Minns inte brytpunkten nu när Tesla bytte från att leverera Model 3 byggda i Freemont till att istället leverera bilar byggda i Kina, och orkar inte googla fram svaret.)
-21 någon gång, min tidiga är från USA
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Har fått känslan att bilarna från kina och Tyskland (modell Y dock) är bättre ihopsatta än de från staterna, men jag kan ha fel!
Precis när Model Y kom till Sverige så stod det en 3:a från USA och en Y från Kina brevid varan i utställningshallen i Malmö SC.

Det var rent pinsamt dålig passform och finish på 3:an i jämförelse. (Hur de sedan håller ihop är kanske en annan fråga)

Det var så stora skillnader att jag kommenterade det till en SA och han höll med och sa att de såg fram emot när de skulle få även 3:orna från Kina.

Man kan fortfarande se på S och X att vissa exemplar ser ut att vara byggda av en dagisklass. Otroligt ojämn byggkvalitet från USA.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

dbar skrev: 16 nov 2024 00:14
3. Särskilda saker att kolla vid köp? Finns det något specifikt jag bör vara extra uppmärksam på när jag undersöker och provkör bilen?
Innan har det skrivit en del på forumet om att privatimporterade ex. av Model 3 är dyrare att försäkra och håller värdet sämre. Utifrån inlägg på forumet verkar det vidare som att en del bilfirmor medvetet(?) försöker mörka att en bil är privatimporterad…

Har dock inte koll på vad som numera gäller för säg bilar byggda mellan 2019-2021, man antar att det är ytterligare en grej att tänka på…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Nicke Nyfiken skrev: 18 nov 2024 12:06

Precis när Model Y kom till Sverige så stod det en 3:a från USA och en Y från Kina brevid varan i utställningshallen i Malmö SC.

Det var rent pinsamt dålig passform och finish på 3:an i jämförelse. (Hur de sedan håller ihop är kanske en annan fråga)

Det var så stora skillnader att jag kommenterade det till en SA och han höll med och sa att de såg fram emot när de skulle få även 3:orna från Kina.

Man kan fortfarande se på S och X att vissa exemplar ser ut att vara byggda av en dagisklass. Otroligt ojämn byggkvalitet från USA.
Det här blir ju anekdotiskt… Dessutom vore det ju intressant att höra vad övriga i tråden hade gett för omdöme om den där 3:an i Malmö. Men det blir ju lite svårt… ;)

I feb. 2021 så fanns det ca ~8000 Model 3 i Sverige alla byggda i Freemont. Frågan här är ju folk i allmänhet tycker att de är i hopskruvade…

Jag har leveransinspekterat en mörkgrå 3:a utomhus en vacker dag i Mars 2019. Jag kunde inte se något konstigt på den. Tibor här på forumet tog väl också leverans av en av de tidiga mörkgrå Model 3 från USA. Kan inte minnas att han skrivit något om det här heller (gällande hans egna 3:a). Men visst – Tesla kikade säkert en extra gång på bilen som presidenten i TCS hade beställt…

Är man intresserad av en 'Amrikanare' så tycker jag man ska se över och provköra den aktuella bilen själv. Det är enda sättet att bilda sig en egen uppfattning om det här.

https://teslaclubsweden.se/fler-tesla-m ... i-sverige/

EDIT:
Just det här med panelgaps syns väl bäst på vita bilar. Och idag är väl nästan alla Y vita. Men så var det inte för 3. Då var det svart som var den billigaste färgen. Och väldigt många valde den mörkgrå. Mörkgrå är väl även bra/praktisk på så sätt att det är väl den färg till 3 som bäst döljer vägdamm. Även Teslas blåa är väl rätt mörk. Däremot kanske just panelgaps kan synas tydligare på röda och vita 3:or av de här årgångarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev: 18 nov 2024 15:47
Nicke Nyfiken skrev: 18 nov 2024 12:06

Det här blir ju anekdotiskt… Dessutom vore det ju intressant att höra vad övriga i tråden hade gett för omdöme om den där 3:an i Malmö. Men det blir ju lite svårt… ;)
Ja det hade varit anekdotiskt om det bara gällde de två bilarna i skylten. Men den SA jag pratade med var väldigt tydligt med den stora skillnaden i passform och finish de såg på de Model Y de fått levererade från Kina, i jämförelse med Model 3, S och X från USA. De var på en annan nivå, som han sa, och därför såg de fram emot att även Model 3 skulle levereras från Kina.

Men jag tror de flesta bilarna från USA är okej, men det finns en hel del slarvigt ihopsatta bilar. Jag har haft en sådan Model S, men jag har även haft en bra ihopsatt Model S. Som sagt väldigt ojämn kvalitet från USA.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Även jag upplevde väldigt stor skillnad i kvalitetskänsla och karosspassning på den 2020 3 SR+ från Fremont och den 2022 MY LR från Kina som jag haft. Titta i överkant på vänster sida på bakluckan, den skarven har varit otroligt ojämn (5+ mm höjdskillnad) på alla Freemont-treor jag sett. Nästan som att något pressverktyg är helt off.

På de kinabyggda bilarna linjerar det däremot.

Sen är det ju som så att upplevd kvalite, kvalitetskänsla, är något helt annat än att bilen ska hålla bra eller dåligt. Lex Audi :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Första 2020 M3 från USA var riktigt skramlig, andra från Kina 2022 avsevärt bättre, tredje från Kina 2024 ”Highland” en helt ny nivå.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

manneson skrev: 16 nov 2024 12:25
En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Jag som nu kört +20000 hårdkörda mil med Model 3 håller inte med. Gäller dock att hitta en bil som är folierad ordentligt kring sparklådor/hjulhus eller haft stänkskydd. Kolla batteri vid 100% laddningsnivå (som ny hade den 499km men räkna med ca 10-15% degradering på 20000mil).

Besiktning i veckan gick igen genom utan anmärkning och ingen rost ännu och då har vår bil konstant parkerats utomhus.

Knarrande länkarmar kan förekomma (lagas själv enkelt för några hundralappar med inköp från Biltema (Molyfett, fettspruta och nålapaterset sedan in med fett i gummibälgen på övre länkarm)) och någon 12volts kabel kan gå av vilket kan kosta ca 3000sek att fixa hos Tesla.

Undvik att maxa värme i PTC-värmaren då den riskera att då gå sönder (ställ in värme på max 23c så går det fint) vilket kostar ca 10-15tkr att byta.

I övrigt är Model 3 en riktigt slitvarg skulle jag säga.

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

dbar skrev: 16 nov 2024 13:25
Det är på tok för osmidigt att hämta och lämna på dagis och skola i en taxi :?

Ser att det gått M3 SR RWD på kvd med 7-8000 mil för runt 220 tkr. Känns väldigt prisvärt faktiskt när ett år nyare ID3:or med liknande mil kostar liknande eller mer.

Vad bör man göra på en äldre 3:a i serviceväg. Byta bromsvätska om det inte är gjort och underhålla lite luftfilter. Något annat?
Är knappast någon service utom däck (lagt ca 1500 på service med +20000mil körda). Hårdbromsa lite då och då om det är blött ute för att få bort ytrost. Kupéfilter kostar ca 400 och du byter själv enkelt ca vart 3e år eller när det börjar lukta blöt hund (finns filmer på Youtube).
Spolarvätska och torkarblad som man byter själv. Bromsvätskan kan du köpa testa själv om den inte dragit åt sig vätska genom att köpa testare på Biltema för ca 200sek.

Per mil (TCO) är Model 3 billigaste bilen jag någonsin ägt och då köpte jag ändå ny.

Lycka till med prisvärt bilköp samt MVH
SwedishAdvocate

holden skrev: 19 nov 2024 11:16
Första 2020 M3 från USA var riktigt skramlig, andra från Kina 2022 avsevärt bättre, tredje från Kina 2024 ”Highland” en helt ny nivå.
Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet intermittent missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 15:21
Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Infästningen till säkerhetsbältet fram skramlade hela tiden på 2020, intermittent på 2022 och inte alls 2024. Sedan var det ju ingen isolering i dörrarna 2020, som att stänga ett soptunnelock i plåt, klart bättre 2022 och typ premium 2024.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
SwedishAdvocate

holden skrev: 19 nov 2024 15:28
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 15:21
Har kört en M3 LR AWD som levererades mars 2019. Den var helt skrammelfri fram tills för ~2,5 år sedan. Då fanns det ett litet missljud som lät som det kom någonstans rätt högt upp på vänster b-stolpe. Ägaren till den här bilen har dock monterat dit minst två olika tredjeparts HUD/instrumentering med hastighetsmätare (bakom ratten). Som jag förstått det så innebär det här att ngt måste kopplas in under förarstolen, så vet inte ifall det medfört ngn demontering från hans sida av interiörpanelerna på den här B-stolpen. I så fall skulle ju det kunna vara orsaken till det här missljudet…
Infästningen till säkerhetsbältet fram skramlade hela tiden på 2020, intermittent på 2022 och inte alls 2024. Sedan var det ju ingen isolering i dörrarna 2020, som att stänga ett soptunnelock i plåt, klart bättre 2022 och typ premium 2024.
Missljud från infästningen till säkerhetsbältet eller vad det nu är som låter från B-stolpen är så klart irriterande, men har sett ngn video på Youtube om att det inte ska vara jättesvårt att åtgärda med typ självhäftande filt för sådana här ändamål eller vad det nu var de använde för ngt…
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jo, men jag kände mig inte sugen på att bryta loss paneler och fixa med tejp :D
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

repulsiv skrev: 17 nov 2024 21:53
Sportbilsentusiasten skrev: 17 nov 2024 21:44
dbar skrev: 17 nov 2024 18:30
Har sneglat runt lite sista dagarna och tycker inte prisskillnaden på en 7000-milare och en 15000-milare är enorm.
Ni som har koll. vad slits på en elbil som skulle vara viktigt om övervägandet gäller en 7000-milare ELLER en 15000-milare?
Ungefär samma saker som på vilken annan bil som helst ?

Hjulupphängningar/chassi, bromsar, alla de vanliga sakerna som rost, elfel och skador som händer efterhand.

Ja, sen slits förstås batteriet också.

Nu kanske inte 15k är så alarmerande, men om man tänker sig köpa en bil och kröa med den säg 4 år, ock 2500mil om året, så är det ganska stor skilölnad på att i slutet ha en bil som gått 17000 eller en som gått 25000.
Tack
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Elix747 skrev: 17 nov 2024 23:28
Länkarmar fram, vanligt fel. Har bytt på min 2019 andra gången efter 21000 mil. Fick denna gången uppdaterad design. Kostade 2400kr totalt för båda.
Bytt värmeelement (ptc-heater) efter 20000 mil. Vanligt fel. 9700kr
Bytt trasig knapp på bakluckan. 470kr
Bytt kablage till baklucka. Gick på recall/garanti. Borde vara nytt på alla?
Bytt superbottle, ”kylvätskefördelarlock”. Ventil som fastnat för kylning av bakre motor. Verkar vara ovanligt. Gick på goodwill, men skulle kostat 7500kr.
Lös gummilist på bakrutan mot bagage. Limmat gummilisten på bakrutan. 300kr.
Bytt ett framljus. Garanti.
Bytt klädsel på nackstöd pga bubblor. Något problem med vissa hårvax. I övrigt har klädseln hållet bra.
Oftast är pris för service relativt ok.
Kolla rost vid stänkskärm fram.
Imponerande lista. Min E-klass 2018 felfri på 13k mil
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skriv svar